Hallo allemaal,
De 1500 SE van mijn broer wilde vorig jaar ineens niet meer starten.
Door drukte zijn we pas vandaag eens gaan kijken wat er aan de hand was.
Broer had de druppellader er sinds gisteren aanhangen, echter bleek er een pootje van de stekker te zijn afgebroken .
Dus de accu was alsnog zo dood als een pier.
Accu verwijderd, daarnaast zit volgens mij het startrelais ? ( Volgens het schema? ) Koekblik ernaast en startkabels aangesloten.
Hoorde het relais in eerste instantie wel klikken maar startmotor reageerde niet.
Maar plots kapte het relais met klikken.
Vervolgens de startkabels direct op de startmotor aangesloten maar geen reactie.
Nog geprobeerd om met een paar tikken het relais los te krijgen, echter geen resultaat.
Graag jullie advies, tips en trucs. Bestaan er eigenlijk Nederlandse WPH-boeken in Pdf-formaat.
En zijn die gratis te downloaden ?
Alvast mijn hartelijke dank,
Henk
Startmotor of startrelais ?
- RonalT
- Berichten: 13417
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Startmotor of startrelais ?
Om te beginnen, de 1500 heeft niet één maar twee startrelais.
Startrelais A komt in als je op de startknop druk en de motor staat in neutraal,
Startrelais B komt in als A is ingeschakeld en de motor staat niet in zijn achteruit.
Als zowel A als B zijn ingeschakeld gaat de startmotor draaien.
Maar dan moet de accu geladen zijn,
In-Line fuse B (5A) moet heel zijn,
Zekering 11 moet goed zijn (Ign.Start/Cruise Fuse 15 Amp),
Zekering 9 moet heel zijn (Reverse/Start fuse 5A).
Ongeveer..... Het is een wat ingewikkelde motor waarvoor specifieke kennis en inderdaad voor een goede tekeningenset noodzakelijk is.
Startrelais A komt in als je op de startknop druk en de motor staat in neutraal,
Startrelais B komt in als A is ingeschakeld en de motor staat niet in zijn achteruit.
Als zowel A als B zijn ingeschakeld gaat de startmotor draaien.
Maar dan moet de accu geladen zijn,
In-Line fuse B (5A) moet heel zijn,
Zekering 11 moet goed zijn (Ign.Start/Cruise Fuse 15 Amp),
Zekering 9 moet heel zijn (Reverse/Start fuse 5A).
Ongeveer..... Het is een wat ingewikkelde motor waarvoor specifieke kennis en inderdaad voor een goede tekeningenset noodzakelijk is.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 05 mei 2013, 21:03
Re: Startmotor of startrelais ?
Ongeveer..... Het is een wat ingewikkelde motor waarvoor specifieke kennis en inderdaad voor een goede tekeningenset noodzakelijk is.
Ja Ronalt, dat had ik al snel door Zag zelfs in het schema nog iets over een derde startrelais?
Maar je brengt me wel op een idee, broer had er erover dat het met z'n achteruit niet altijd even goed ging....
Is het mogelijk om de startmotor, na demontage, direct aan te sluiten op een paar startkabels?
Zal wel weer a.s. zondag worden i.v.m. tijdgebrek maar ik probeer zoveel mogelijk informatie te krijgen om achter
elkaar het één en ander te kunnen uitsluiten.
Hartelijk dank,
Henk
Ja Ronalt, dat had ik al snel door Zag zelfs in het schema nog iets over een derde startrelais?
Maar je brengt me wel op een idee, broer had er erover dat het met z'n achteruit niet altijd even goed ging....
Is het mogelijk om de startmotor, na demontage, direct aan te sluiten op een paar startkabels?
Zal wel weer a.s. zondag worden i.v.m. tijdgebrek maar ik probeer zoveel mogelijk informatie te krijgen om achter
elkaar het één en ander te kunnen uitsluiten.
Hartelijk dank,
Henk
- RonalT
- Berichten: 13417
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Startmotor of startrelais ?
De startmotor hangt gewoon aan de buitenzijde van de motor en volgens mij kan je bij de aansluiting. Maar helemaal zeker ben ik er niet van. Gelukkig kan ik er meer op rijden dan dat ik er aan moet werken.....
Je vind de startmotor aan de lkinkerzijde van het blok achter het zijschild. Die lange voor de koffer.
Je vind de startmotor aan de lkinkerzijde van het blok achter het zijschild. Die lange voor de koffer.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 05 mei 2013, 21:03
Re: Startmotor of startrelais ?
RonalT schreef:De startmotor hangt gewoon aan de buitenzijde van de motor en volgens mij kan je bij de aansluiting. Maar helemaal zeker ben ik er niet van. Gelukkig kan ik er meer op rijden dan dat ik er aan moet werken.....
Je vind de startmotor aan de lkinkerzijde van het blok achter het zijschild. Die lange voor de koffer.
Aan de linkerkant
Zit hij niet rechts achter de accubak?
Groetjes,
Henk
- RonalT
- Berichten: 13417
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Startmotor of startrelais ?
Sorry, ik vergis me denk ik. De dynamo zit links....
En dat is wat anders
En dat is wat anders
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 05 mei 2013, 21:03
Re: Startmotor of startrelais ?
RonalT schreef:Sorry, ik vergis me denk ik. De dynamo zit links....
Pfffffffffffff
Bedankt Ronalt.
Ga er van tussen.
Fijne avond en bedankt voor de informatie.
Hartelijke groet,
Henk