Mijlenteller geeft niets aan

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Indian

Mijlenteller geeft niets aan

Bericht door Indian » 11 feb 2013, 20:08

Zoals aangegeven kan ik niet meer zien hoe hard ik rij, het voordeel is dat ik dan ook geen bekeuring meer kan krijgen voor te hard rijden :lol:

Spul losgehaald, de binnenkabel eruit gehaald en visueel gecontroleerd en in orde. Kabeltje er weer in plaatsen en met een schroevendraaier de teller voor de gek houden 8) en net doen alsof het voorwiel beweegt ... en ja, er komt een respons dus dat gedeelte lijkt mij goed te zijn :D

Afijn, voorwiel omhoog en aan het wiel draaien en ja, het binnenwerk draait ook mee waar de kabel op aangesloten zit :wink: . Hoe nu verder :?: Alles lijkt te werken dus de kabel maar weer vastgeschroefd en vol goede moed het voorwiel een goede draai geven en kijken of de teller het doet :o

En dan nu het slechte nieuws :shock: geen enkele beweging in de teller meer, welke kant ik het voorwiel ook een flinke draai geef :( Kabel weer losgeschroefd en als ik het wiel dan draai lijkt alles te functioneren.

Nu weet ik dat in het binnenwerk twee tandwielen in elkaar grijpen om de overbrenging door te geven aan de binnenkabel zodat er een bepaalde snelheid aangegeven gaat worden zodat wij kunnen controleren of de politie ons terecht een bekeuring geeft :P .

Mijn vraag is: heeft iemand suggesties en kan ik de "speedometer gear box" (de Nederlandse term ken ik niet, sorry :? ) losmaken en verwijderen om dit te controleren zonder het voorwiel eruit te moeten halen of zonder de rem te moeten verwijderen?

Tx alvast, Rob

Gebruikersavatar
bowser
Berichten: 728
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zegge

Re: Mijlenteller geeft niets aan

Bericht door bowser » 11 feb 2013, 20:26

Als ik het goed lees heb je de kabel boven bij de meter los gemaakt
FF je linker remschijf cover eraf halen dan kan je bij je aansluiting beneden van de kabel
schroef eruit kabel los en dan kijken welke kant er draait
als je je speedometer kastje van je voorwiel wil loshalen zal je er toch je voorwiel eruit moeten halen, deze zit op de as
groeten uit de Zeg

Indian

Re: Mijlenteller geeft niets aan

Bericht door Indian » 11 feb 2013, 20:32

Ik zat bij Goldwingdocs te kijken en ben tot dezelfde conclusie gekomen, ik heb echter niet kunnen vinden of ik daar de tandwielen kan bekijken of zo :shock:

Het is mogelijk dat ik het verhaal niet goed en/of duidelijk verteld heb (denk het niet hoor 8)) , maar ik heb de kabel losgehaald bij het voorwiel en niet bij het dashboard :D

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Mijlenteller geeft niets aan

Bericht door RonalT » 11 feb 2013, 20:42

Oh, dat begreep ik dus ook verkeerd. Maar het wormwiel ding er tussen uit halen is niet zo heel moeilijk. De boutes in de vork los (4 stuks dacht ik) en dan de moer van de as losmaken. De as er een stuk uittrekken en dan moet dat wormding er tussen uit kunnen.

De kabel bij het dashboard losmaken en de binnenkabel er uit halen. Kijken of deze niet gebroken is als alles verder vast zit en je laat het wiel draaien moet de bovenkant ook draaien.

Zowel het wormding als de kabel kunnen stuk zijn. Komt meer voor.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Indian

Re: Mijlenteller geeft niets aan

Bericht door Indian » 11 feb 2013, 20:53

RonalT schreef:De kabel bij het dashboard losmaken en de binnenkabel er uit halen. Kijken of deze niet gebroken is als alles verder vast zit en je laat het wiel draaien moet de bovenkant ook draaien.

Zowel het wormding als de kabel kunnen stuk zijn. Komt meer voor.
He Ronald,

ik heb de kabel bij het voorwiel met de schroef losgehaald en de binnenkabel eruit getrokken en visueel gecontroleerd en die zag er goed uit. Verder heb ik de kabel er weer in gedaan waardoor het vierkante deel goed aansluit in het dashboard en daarna met een platbek schroevendraaier de binnenkabel laten draaien waardoor de mijlenteller reageert :D Dan lijkt het mij dat het gedeelte vanaf het voorwiel naar het dashboard goed functioneert.

Nu heb ik bij HB Parts een meenemer km-teller gezien, is dit degene die ik nodig heb? Of ken jij iemand anders hier op het forum die deze in de verkoop heeft?

Gr., Rob

Gebruikersavatar
bowser
Berichten: 728
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zegge

Re: Mijlenteller geeft niets aan

Bericht door bowser » 11 feb 2013, 20:55

oke
dus als je zeker weet dat het vanaf de onderkant kabel tot meter goed is
Dan kun je nog ff proberen om weer je kabel onder los te halen
voorwiel van de grond ,draaien en dan probeer je het palletje tegen te houden waar je kabel aan vast komt te zitten
Kan je deze tegenhouden als je voorwiel draait is je speedometerwormwielhaakseoverbrenging :D :D stuk
groeten uit de Zeg

Indian

Re: Mijlenteller geeft niets aan

Bericht door Indian » 11 feb 2013, 21:27

bowser schreef:Kan je deze tegenhouden als je voorwiel draait is je speedometerwormwielhaakseoverbrenging :D :D stuk
Mijn scrabble woord is defect :lol:

Dit soort tips is dus de reden waarom dit forum zo'n goudmijn is :D Dus nu een andere bestellen en dan inbouwen, dan heeft de politie weer een reden om mij een bekeuring te kunnen geven :wink:

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Mijlenteller geeft niets aan

Bericht door RonalT » 11 feb 2013, 21:36

Harben's is trouwens een leuke zaak. Daar liggen een heleboel GoldWings in onderdelen en elk willekeurig onderdeel in allerlei kleuren is op voorraad. Ben er vorig jaar wezen kijken.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Indian

Re: Mijlenteller geeft niets aan

Bericht door Indian » 11 feb 2013, 21:40

Wordt vervolgd 8)

Indian

Re: Mijlenteller geeft niets aan

Bericht door Indian » 12 feb 2013, 21:30

Even een kleine update...

Vanavond het voorwiel eruit gehaald en bij controle blijkt van het wormwiel een stukje plastic afgebroken te zijn :lol: , dat verklaart wel waarom ik geen indicatie van de snelheid krijg :D

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13425
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Mijlenteller geeft niets aan

Bericht door RonalT » 12 feb 2013, 22:17

Ja, daar heb ik dan ook een gruwelijke hekel aan. Afgebroken stukjes plastic .... brrrrr :evil:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Mijlenteller geeft niets aan

Bericht door harmdeboer » 12 feb 2013, 22:19

T wormwiel defect... tja dan ist 0....mph
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6771
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Mijlenteller geeft niets aan

Bericht door De Motormuis » 12 feb 2013, 23:17

Rijdt wel schadelijk zo, een hele hoop benzine verstoken en geen mijl erbij op de teller. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Zou het maar snel repareren.Rijdt weer een stuk zuiniger. :lol: :lol: :lol:


Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Indian

Re: Mijlenteller geeft niets aan

Bericht door Indian » 13 feb 2013, 11:09

Zo, inmiddels besteld bij Bennie, afwachten op de levering en dan monteren en rijden :D

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Mijlenteller geeft niets aan

Bericht door harmdeboer » 13 feb 2013, 17:35

Cmsnl.com alleen het kunsstof deel 19 euro...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten