Een nieuwe Tomtom rider en een mogelijk einde

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Een nieuwe Tomtom rider en een mogelijk einde

Bericht door RonalT » 08 feb 2013, 22:01

De nieuwe Tomtom Rider 5


Op de Motorbeurs pakt Tomtom groot uit. Met reden, want de nieuwe Tomtom Rider 5 - zo gaat ie heten - lijkt een echte motornavi. :roll: (lijkt .... staat er) :roll:

Waar het bij een GPS natuurlijk vooral om gaat, is routes rijden. De nieuwe Tomtom 5 geeft je drie mogelijkheden: de snelste weg, de mooiste met de meeste bochten en je kunt zelf een route maken. Op de Tomtom of… op de PC. Want als we goed zijn ingelicht wordt de Tomtom geleverd met de routeplanner Tyre. Daarnaast is ie compatible met veel routeplanners. En kun je de routes delen met andere motorrijders. De routes lees je af op een touch screen display - maten 130 x 1010 x 53 mm – met een hoog contrast.

Maar wat te denken van de afmetingen. Volgens Promotor wordt dit de grootste ..... 101 cm :lol: :lol:

Over kaartupdates (45 landen in Europa) hoef je je geen zorgen te maken door het gratis Free Lifetime Maps (zo’n 4 x per jaar). Ook gratis is Map Share, dat dagelijks verkeersinfo over files, wegafsluitingen etc van mede Tomtom gebruikers verwerkt in de routering.

De Tomtom5 wordt geleverd met een RAM mount en bluetooth waarmee je je mobiel of headset kunt aansluiten. In Duitsland wordt de Tomtom aangeboden voor €399.

Geïnstalleerde kaarten
Op straatniveau:

Andorra, Belgie, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Gibraltar, Griekenland, Groot-Brittannië, Italie, Kroatie, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Ierland, Rusland,
San Marino, Zweden, Zwitserland, Slowakije, Slovenië, Spanje (inclusief Canarische Eilanden), Tsjechie, Turkije, Hongarije, Vatikaanstad.

Alleen op hoofdwegen:

Albanie, Bosnie en Herzegowina, Macedonie, Moldavie, Montenegro, Roemenie, Servie, Ukraine en Wit-Rusland.

Bron: Promotor
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3909
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door director » 08 feb 2013, 22:34

Garmin heeft natuurlijk een geweldige marktpositie opgebouwd met zijn toestellen en is voor de meeste motorrijders favoriet.

TomTom heeft een zeer goede bediening maar de integratie met het zelf routes maken was altijd lastig. Met de nieuwe (?) Tyre combinatie ben ik benieuwd of dit beter gaat maar het zal heel erg lastig worden voor TomTom.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door RonalT » 08 feb 2013, 23:19

Erik, de intuïtieve bediening is een fabeltje. Een reclame-slogan. :?
De Riders van Tomtom liften mee op het eenvoudige bedienen van de TT Start-serie.

Een eierwekker is eenvoudig te bedienen omdat er weinig mogelijk mee is. Net zo als bij een koffiezetapparaat, daar kan alleen de verhouding koffie en water verkeerd gaan.
De Tomtom Rider behoort met de mogelijkheden die het apparaat heeft niet tot de 'eenvoudig' te bedienen apparaten.
Maar dat is geen probleem, het is een kwestie van proberen en oefenen.

Maar ik ben ook heel benieuwd naar de nieuwe TT.
Tyre is overigens een ouwe vertrouwde.... die ik ook regelmatig gebruik om routes om te zetten.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door RonalT » 10 feb 2013, 15:02

Ik was vandaag iets aan het zoeken en kwam bij toeval in een discussie terecht waar geklaagd werd over het feit dat de routeplanner uit de meeste Tomtom's was verdwenen.
Een paar maanden geleden heb ik hierover een brief geschreven aan TT. met een aantal grieven o.a. dat over de routeplanner zoals hierboven vermeld, TT antwoorde mij hierover dat deze functionaliteit niet opportuun is en en niet gewenst is door hun kliênteel, daarom is deze mogelijkheid niet meer voorzien op de huidige generatie TT's., hoe ze daarop komen is en blijft voor mij een vraag.
Nu is het zo dat de TT op een navcore 10 draait, en er dus ook geen reisplanner in zit. Erg vervelend allemaal, want met vakanties was dat een onmisbare optie.
Da's wat de nieuwe Tomtom's alleen nog maar kunnen, van A naar B reizen. Leve de vooruitgang :x


Nu maar hopen dat de Rider 5 een oudere navcore versie krijgt. Dacht trouwens ergens gelezen te hebben dat het 9 bleef. En die heeft blijkbaar wel een routeplanner.

De afmetingen schijnen overigens 'normaal'te zijn. Volgens een andere website 115mm x 92mm x 58mm :wink:

Wat zit er verder in de doos:
Afbeelding

Pas wel op met de voedingskabel, deze is niet voorzien van een zekering. Dus ergens aftakken wat gezekerd is en zeker niet rechtstreeks op de accu aansluiten.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door Honda GL Castlebiker » 10 feb 2013, 15:15

Vooral die laatste quote RonalT: wat de meeste TomToms alleen maar kunnen is van A naar B sturen, vind ik niet zo'n geweldige. Ben eigenlijk sinds 2004 al een tevreden TomTom gebruiker, heb er nu wel een Mio bij, maar de oude TomTom Go700 uit 2004 staat ook nog altijd aan. Alleen kostte zo'n Go700 in 2004 iets van 700 euro dacht ik, terwijl je nu al TomToms hebt voor 129 euro. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk, en dat gaat dan ten koste van iets anders. De oude TomTom Go700 ben ik nog steeds tevreden over. Vorig jaar heb ik er ook een TomTom One bijgekocht (dacht dat het een One is, heb hem even getest, werkte goed, en toen bij de vrouw in de auto gedaan).

Alleen een Garmin Zumo heb ik geen ervaring mee. Sowieso met geen enkele Garmin. Ben daar toch wel benieuwd naar eigenlijk. Heb gister hier het forum eens doorgelezen, maar ook niet iedereen is tevreden over de Garmin (Zumo). Lastig dan.

Voor dit jaar weet ik het niet, of een nieuwe navi, of gewoon die TomTom One weer van de vrouw lenen. Ritten van internet in een navi zetten boeit mij persoonlijk niet. Rij en ontdek mijn eigen route wel en aan de hand van herkenningspunten kan ik die wel goed opnieuw rijden als het moet.

Op de Goldwing 1.800 zit toch een standaard navigatie ingebouwd? Op de modellen van na 2006 of 2007? Wat is dat dan voor een navigatie? Is dat een vreemdmerk, of onder naam van Honda zelf (lijkt me niet)?

peter

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door peter » 10 feb 2013, 15:59

Ritten van internet in een navi zetten boeit mij persoonlijk niet
Dan is een sextant al bijna genoeg voor je :lol:
Afbeelding

De gl1800 heeft vanaf 2006 inderdaad navi erop zitten. Het is Honda apparaat die werkt met Garmin software. Helaas hebben ze bij Honda nooit geweten dat er ook routes gereden werden met hun motoren. Het heeft geduurd tot 2010 tot ze eindelijk beseften dat het laden van routes wel eens handig kon zijn. Volgens mij hebben ze gewoon angst voor BMW gehad daar kan je zo je Zumo in het dashboard drukken en dat je navigatie dan. Handig!!

Met de oude boord Navi van de gl1800 kan je eigenlijk alleen van A naar B en eventueel kan je wat via punten toevoegen.
Na 2010 is het wel mogelijk routes te laden dus.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door RonalT » 10 feb 2013, 16:03

Lees het goed Johan, de quotes zijn afkomstig uit een topic op een Tomtom-forum en daar werd door diverse personen geklaagd dat er geen routeplanner meer in de NIEUWERE toestellen zat. Blijkbaar sinds de invoering van Navcore 10
En als je geen routeplanner heb kan je alleen maar van Arnhem naar Breda of van Anna paulowna naar Bruinisse navigaeren. Trouwens ook van Helmond naar Dinteloord hoor :lol:
Maar een route maken van A naar B via C is dan niet meer mogelijk.
Er stond iets in van een meneer die vorig jaar een TomTom XL LIVE IQ Routes had gekocht, maar aan de software bleek dat dus een al ouder type te zijn. Die gebruikte althans een oudere navcore versie. Met routeplanner.

De Zumo's geven problemen bij mensen die een navigatiesysteem willen en alleen maar even kijken wat anderen gebruiken. Een ZUMO, Streetpilot maar ook een TT Rider is een wat moeilijker te bedienen apparaat als je de mogelijkheden er uit wil halen en dat doet niet iedereen goed.
De ZUMO 660 wil wel eens problemen geven, maar als je hem bij Waypoint heb gekocht wordt dat altijd weer opgelost.
(las trouwens op het TT-forum ook over een toestel wat al 4 maal omruilt was omdat het toestel steeds uitviel)

Nee, geen vreemdmerk voor de 1800, dat verwacht je toch niet van Honda. Zowel bij Harley, BMW als bij Honda worden Garmins geleverd als ze met navigatie geleverd worden. Dus in de 1800 zit een navigatiessyteem van het merk Garmin en dan waarschijnlijk een soort NUVI1490.

Een mooie oude foto:
Afbeelding
Dit is een toestel uit de Garmin Streetpilot 26xx of 27xx serie
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Honda GL Castlebiker
Berichten: 1462
Lid geworden op: 26 jun 2012, 11:47
Type Goldwing: GL1200

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door Honda GL Castlebiker » 10 feb 2013, 16:06

OK Peter, dank voor de uitleg. Met die routes: of ik rij mee met zo'n forum rit en dan is het automatische piloot, simpel volgwerk, of ik rij gewoon beetje zoals ik het thuis gepland heb en laat me soms verrassen. Niet alles moet voorspelbaar zijn in het leven.

Heb jij nu een nieuwe Garmin eigenlijk? Kwam van jou ook iets tegen over je Garmin, wat met snelwegen vermijden te maken had (en wat op het schermpje).

Met TomTom heb jij verder weinig ervaring?

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6743
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door De Motormuis » 10 feb 2013, 16:09

Peter,

Kun jij ook met een sextant overweg ???? Heb je die ooit moeten gebruiken ???
( met sex kun je wel overweg, dat weten we al :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: )


Groeten,

Wil
De Motormuis.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

peter

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door peter » 10 feb 2013, 19:21

Ik heb de navi van de gl1800 een update gegeven en rij met de nieuwste kaarten rondt. Voor de routes heb ik een Zumo 660 op het stuur gezet. Op de gl1000 zit een Zumo 550 zodat ik met die ook routes kan rijden. Op de cb750 heb ik een gradle voor de 550, die 550 wisselt dus wel eens van motor. Ze zijn ook makkelijk om de snelheid aan te geven die ik rij. Die mijlen meters hebben hele kleine cijfertjes voor de km aanduiding en zonder brilletje niet te lezen :lol:

De sextant kom ik vast wel uit, in een ver verleden zijn er wat lessen aan gewijd. Gelukkig hebben we aan boord ook gps waar we alles op kunnen zien. Bij ons hangt er alleen een zender/ontvanger aan voor het AIS-systeem en een dikke pc. Tevens nog een DGPS op het dashboard die ook aan de pc hangt voor het naviprogramma.

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door Hans Vaessen » 11 feb 2013, 11:31

De metafoor van de eierwekker hierboven is niet zo gek: hoe minder opties, hoe minder complex. Een waarheid als een koe.

En inderdaad: de meeste (auto) tomtom's kennen helaas geen mogelijkheid er routes in te zetten. Bij autonavigatie heeft men daar amper behoefte aan en zal het dus slechts overbodige vragen oproepen. Voor TT is gebruikersvriendelijkheid belangrijker dan breedte van mogelijkheden => functie weglaten => eenvoudigere bediening.

Bij de Rider ligt dat anders uiteraard. Maar kent de huidige rider bijvoorbeeld qua aantal routepunten een beperking (max 48). Ook het gedrag bij gemiste routepunten is anders dan bij Garmin. Ik heb begrepen dat TT wel degelijk gesleuteld heeft aan de firmware. Ik hoop zeer binnenkort (deze week?) een review-exemplaar van de rider te ontvangen en zal vooral daarop gaan letten. Temeer omdat dat laat zien of TT de motorrijder serieus wil nemen (en dus z'n software verbetert) of dat het meer 'uitmelken van de markt') is.

Geldt ook voor de optie 'kronkelwegen'. Die is supermakkelijk en levert vaak ook prima motorroutes op. Maar soms ook dodelijk saaie trajecten over N-wegen. Die algoritmes zouden best naar een wat lager wegniveau mogen zodat je eerder van de N-weg gehaald wordt. Het risico op tegen kaartfouten aan te lopen wordt bij de kleine wegen achteraf wel weer groter. Ook op dit punt benieuwd naar al-dan-niet wijzigingen...

Daarnaast hoor ik geluiden dat Tyre meegeleverd zou gaan worden. Dat verrast me eerlijk gezegd wel. Enerzijds voegt het weinig toe (Je kunt Tyre immers gewoon downloaden). Maar vooral omdat TT zich er dan ook aan associeert en eventuele gebruiksproblemen dan ook meer aan TT gelinkt zullen worden.
Garmin heeft eigen software en krijgt dus 'de schuld' van zowel hard- als softwareproblemen. Dat laatste blijft TT tot dusverre bespaard; ze hebben immers geen eigen software. Marketing-wise is dat misschien wel slim van TT. Vooral daarom ben ik benieuwd hoe ze dit gaan insteken met de nieuwe Rider.

Enfin: da's allemaal speculeren. Als het goed is weten we binnenkort meer.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door RonalT » 11 feb 2013, 11:35

Hans, hou ons op de hoogte.....

Helaas is het geen weer om even te komen kijken.... :(
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door Wingnut » 11 feb 2013, 11:52

peter schreef:
De gl1800 heeft vanaf 2006 inderdaad navi erop zitten. Het is Honda apparaat die werkt met Garmin software. Helaas hebben ze bij Honda nooit geweten dat er ook routes gereden werden met hun motoren. Het heeft geduurd tot 2010 tot ze eindelijk beseften dat het laden van routes wel eens handig kon zijn. Volgens mij hebben ze gewoon angst voor BMW gehad daar kan je zo je Zumo in het dashboard drukken en dat je navigatie dan. Handig!!

Met de oude boord Navi van de gl1800 kan je eigenlijk alleen van A naar B en eventueel kan je wat via punten toevoegen.
Na 2010 is het wel mogelijk routes te laden dus.
Ter aanvulling over de ingebouwde GL1800 (Garmin) GPS:

Alleen bepaalde uitvoeringen van de GL1800 hebben vanaf 2006 een GPS af fabriek. De GPS is een Garmin product met software ontwikkeld door Garmin op specificatie van Honda. Helaas zijn vele mogelijke funkties die wel op standaard Garmin GPS'en weggelaten zoals echte snelheid, hoogte, herberekening automatisch of op aanvraag enz.

De optinele GPS van het nieuwe 2012 model kan inderdaad routes laden. Dus Honda heeft wat dit betreft naar de gebruikers geluisterd. Honda heeft echter de fout gemaakt om bij het afwijken van de route deze automatisch te laten herberekenen (met totaal andere route) en niet optioneel te maken zoals bij de normale Garmin apparaten. Dit tot groot ongenoegen van vele kopers van het nieuwe model en Honda Europa schijnt aan een firmware update te werken om dit probleem op te lossen. De kopers in Engeland kregen zelfs na het indienen van een klacht bij Honda UK gratis een Garmin Zumo 600 in afwachting van deze firmware update. In andere landen was Honda niet zo klantvriendelijk en hebben veel klanten zelf maar weer hun Garmin toestel erop gezet.
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2524
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Swifterbant, Flevoland
Contacteer:

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door Devoraz » 11 feb 2013, 12:25

Hans Vaessen schreef:Als het goed is weten we binnenkort meer.
Ik ben heel benieuwd. Ik heb nog geen navigatie op de motor en het lijkt voor mij het ideale systeem. Ik wacht vol spanning op je bevindingen. 8)
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Een nieuwe Tomtom rider

Bericht door RonalT » 11 feb 2013, 13:11

Leg eens uit waarom je dit denk. Misschien in een zelf gemaakt topic met de naam, "welk navigatiesysteem is voor mij".

Veelal denken de mensen dat het een veel eenvoudiger te bedienen apparaat is dan anderen. Maar navigatie is niet eenvoudig, je moet goed doorgronden wat het is.

Wees je verder bewust dat heel veel routes (schatting 70% (misschien kan Hans er wat meer over zeggen)) die je aangeboden krijgt voor Garmin gemaakt zijn. Je kan deze routes wel omzetten, maar dan creëer je er weer een moeilijkheid bij. Want simpel omzetten werkt niet, daar zijn de kaarten te verschillend voor. Er komt altijd nog wat peuteren bij om de route over de juiste wegen te laten lopen.

Wees er van overtuigd dat heel veel mensen een verkeerd navigatiesysteem hebben omdat een goede kennis ook een MIO heeft, of in de auto werkt de TT zo goed, of bij de motorclub heeft iedereen een Garmin.
Kijk rond wat je wil en wat je er voor wil uitgeven. Een motornavigatiesysteem is duurder dan een autonavigatiesysteem. De goedkoopste TT en Garmin zijn ongeveer even duur, Garmin heeft wat meer keuze....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie