knikker in motorblok

Technische vragen, tips, trucs, enz.
zwolsman
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Almere

knikker in motorblok

Bericht door zwolsman » 27 nov 2011, 12:41

Hallo allemaal,

Sinds begin augustus in het trotse bezit van een 1800 uit 2003. Gekocht met 3700 mijl op de teller, staat nu op 8400 mijl.
Afgelopen week is er een bijgeluid opgetreden vanuit het motorblok.
Als de motor stationair loopt, klinkt het alsof er een knikker in het motorblok zit.
Bij wegrijden klinkt het als een harde brom/ratel, alsof er iets loszit.
Vanaf 2000 toeren is het geluid weg.
Het geluid komt vanonder het motorblok, aan de voorzijde.
Om eventueel loszittend plastic uit te sluiten, heb ik beide afdekplaten achter het voorwiel gedemonteerd, maar het geluid blijft en alle overige plastic delen zitten goed vast.
Het geluid komt vanuit het motorblok, net voor de dynamo (versnellingsbak?).
Iemand die dit herkend ? Motor rijdt verder prima en schakelt ook goed.
Ik heb gelukkig 6 maanden garantie en ga komende week de verkoper maar eens benaderen (Jonker Trading), maar ben benieuwd of iemand hier ook een ervaring mee heeft.

Groet, Wim.

Gebruikersavatar
Red Eagle
Berichten: 77
Lid geworden op: 29 aug 2007, 00:37
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Drachten

Re: knikker in motorblok

Bericht door Red Eagle » 27 nov 2011, 16:44

Hallo Wim,
Nee, mij is niets hierover bekend.
Maar waar ik wel erg nieuwsgierig naar ben is wat dit veroorzaakt.

En verder wil ik wel graag de reactie en de oplossing van Jonker Trading weten.

Winggroet: Douwe
Be happy, Be Winged !!

zwolsman
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Almere

Re: knikker in motorblok

Bericht door zwolsman » 27 nov 2011, 16:49

Uiteraard laat ik weten wat het is en hoe het afgehandeld word.
Ga morgen met Jonker Trading bellen.

zwolsman
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Almere

Re: knikker in motorblok

Bericht door zwolsman » 30 nov 2011, 18:29

Even een update.
Afgelopen maandag met Jonker gebeld en het probleem uitgelegd.
Hij antwoordde nonchalant dat het niets ergs kon zijn; het was immers een GL1800.
Ik moest maar even langskomen.
Vanmorgen bij Jonker langsgereden.
Toen hij het geluid hoorde trok ie een beetje wit weg.
Volgens hem was er iets toch wel goed mis.
Ik moest maar naar Ridderkerk (Vincents Winghouse), want die doet het garantiewerk voor Jonker Trading.
Op mijn vraag of ik dan een leenmotor kon krijgen om in ieder geval weer thuis te komen werd negatief gereageerd.
Ik moest maar zelf zien hoe ik thuis zou komen, een leenmotor was absoluut onbespreekbaar.
Hierop zelf met Vincents Winghouse gebeld, deze hadden zelf ook geen leenmotor. Ze stelden wel voor dat ze me op een NS-station wilden afzetten.
Aangekomen bij Vincents Winghouse een zeer correcte ontvangst.
Hun diagnose was dat het voor 99% zeker een defecte versnellingsbak is.
Demontage van het motorblok moet uitsluitsel geven. Dit gaat 70 tot 80 arbeidsuren kosten en ik hoef mijn Wingetje voor 2012 niet meer terug te verwachten.
Verschrikkelijk balen, want ik gebruik mijn Wing dagelijks voor mijn werk.
Bij Vincents Winghouse hebben ze het nog niet eerder bij een GL1800 gezien (en al helemaal niet bij een milesstand van 8700).
Het schijnt wel vaker bij een GL1500 voor te komen.
Best wel teleurgesteld in de kwaliteit van een zo'n dure motor............

Gebruikersavatar
meisterjager59
Berichten: 618
Lid geworden op: 25 mar 2009, 19:46
Type Goldwing: GL1500
Locatie: rijssen

Re: knikker in motorblok

Bericht door meisterjager59 » 30 nov 2011, 18:40

ik zou eerder teleurgesteld zijn in de reactie van Jonker, als je iets voor topprijzen verkoopt mag je toch enige service verwachten.
Het niet willen leveren van een leenfiets vind niet netjes/ geen service, maar dat is mijn mening voor hier weer een ellenlange discussie over ontstaat :lol:
grtz Harry
beter 1 wing in de hand dan 2 op je rug
Vaake b'j te bange
inwoner van Terra Promissa/Tubantia

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: knikker in motorblok

Bericht door RonalT » 30 nov 2011, 18:41

zwolsman schreef:Best wel teleurgesteld in de kwaliteit van een zo'n dure motor............
Teleurgesteld in zo'n dure motor. Maar hou er ook rekening mee dat de motor 8 jaar oud is. Je weet niet wie de vorige eigena(a)r(en) waren en hoe deze met de motor zijn omgegaan (onderhoud en manier van rijden)
Verder vind ik "Gekocht met 3700 mijl op de teller" enigszins twijfelachtig voor een motor van 8 jaar oud. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het komt me onwaarschijnlijk over.
Het is ook mogelijk dat deze motor het eerste jaar die 3700 mijl heeft gereden en daarna 7 jaar heeft stilgestaan..... dat is heel slecht voor de motor.
Of er is een nieuwe teller op geplaatst en heeft hij in werkelijkheid meer gereden.

Ik zeg niet dat het zo is, maar een motor van 8 jaar oud met ruim 6000 km op de teller kopen is ook niet zonder risico.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Jucht
Berichten: 166
Lid geworden op: 29 nov 2009, 19:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Humbeek België

Re: knikker in motorblok

Bericht door Jucht » 30 nov 2011, 18:50

Hee zwolsman ik leef met je mee zou zeker niet mogen voorvallen bij een motor van zo veel geld gelukkig is het garantie ik wens je veel sterkte
Groeten jucht belgie

zwolsman
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Almere

Re: knikker in motorblok

Bericht door zwolsman » 30 nov 2011, 19:03

Ronald,

Gezien de smetteloze staat van de motor toen ik hem begin augustus kocht, twijfel ik absoluut niet aan de milesstand.
Ook bij Vincents Winghouse bevestigden ze dat gezien (het ontbreken van) gebruikssporen, de milesstand aanneembaar is.
Ik ben overigens tijdens mijn zoektocht meerdere 1800's tegengekomen met extreem lage kilometerstanden.
Voor mij onbegrijpelijk; waarom koop je dan zo'n fiets ?
Maar ben ze zoals gezegd meermalen tegengekomen. Zouden die allemaal teruggedraaide tellers hebben ?
En dat een motor bij stilstand slechter word, kunnen we inderdaad oeverloos discussiëren.
Wat betreft banden (platte kantjes door lange stilstand) en wiellagers (te lang op 1 punt belast) kan ik hierin mee.
Maar een versnellingsbak die desnoods honderd jaar niet gebruikt word, word echt niet slechter hoor.

Gebruikersavatar
WingMan84
Berichten: 1519
Lid geworden op: 12 jan 2010, 09:54
Contacteer:

Re: knikker in motorblok

Bericht door WingMan84 » 30 nov 2011, 19:19

Ze mochten zeker alleen op zondag er mee rijden, een rondje om de kerk of zo 8) 8) :? :? :? Zonde van zo'n prachtige machine natuurlijk....

Gebruikersavatar
Wingnut
Berichten: 713
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
Type Goldwing: GL1800

Re: knikker in motorblok

Bericht door Wingnut » 30 nov 2011, 19:49

Problemen met de versnellingsbak met een GL1800 komen wel vaker voor en er is geen patroon wat betreft kilometers of gebruik.

Op de Amerikaanse GL1800 sites zijn hier al vaker discussies over gehouden en dit is het langste draadje over deze issue (545 replies).

http://gl1800riders.com/forums/showthre ... erid=21066" onclick="window.open(this.href);return false;
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: knikker in motorblok

Bericht door RonalT » 30 nov 2011, 21:53

zwolsman schreef:Wat betreft banden (platte kantjes door lange stilstand) en wiellagers (te lang op 1 punt belast) kan ik hierin mee.
Maar een versnellingsbak die desnoods honderd jaar niet gebruikt word, word echt niet slechter hoor.
Ik ben als technicus werkzaam in een industrie die het grootste deel van het jaar stil staat. In het verleden draaide onze machines minder dan 100 dagen per jaar.
En wij weten als geen ander dat stilstand funest is voor lagers en tandwielen die aan lucht worden blootgesteld. Vooral het vocht in de lucht is een probleem.

Soms werden de tandwielkasten vol olie gezet of met speciale conserveer-olie gevuld.

Maar dat wil niet zeggen dat het altijd verkeerd gaat. Sommige tndwielkasten werden in het magazijn gezet en na jaren tevoorschijn gehaald en functioneerde probleemloos.

Zoals Wingnut al schreef, het probleem van de rammelende versnellingsbak komt bij 1800's voor.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

bertzwanen
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2545
Lid geworden op: 03 jan 2007, 01:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Altea ( Spanje )

Re: knikker in motorblok

Bericht door bertzwanen » 30 nov 2011, 23:48

Hier wordt ik nou niet blij van :evil:
Ruil ik mijn 1500 (1992) met 140000 km in voor een 1800 (2004) met 17700 mls in en krijg je zo`n verhaal :shock:
Wat ik nu denk heb ik wel goed gedaan :roll:

Wim

Heel veel sterkte met deze kl**te situatie .
En blijf geloven in de GoldWing in het algemeen .
Succes

Gr

Bert
er is geen mooiere wing dan een goldwing

zwolsman
Berichten: 115
Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Almere

Re: knikker in motorblok

Bericht door zwolsman » 01 dec 2011, 19:19

Dank je Bert.

En heel veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Gr. Wim

Gebruikersavatar
bowser
Berichten: 728
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zegge

Re: knikker in motorblok

Bericht door bowser » 01 dec 2011, 20:23

Nu heb ik iemand hier verleden jaar iemand uit de buurt gesproken die ook een ratelen in zijn 1800 had met weinig kilometers op de teller
Hier hadden ze ook van vastgesteld dat het probleem in de versnellingsbak zat :evil:
Deze was via de dealer terug naar honda nederland gegaan en hebben hem daar laten repareren zonder kosten voor de eigenaar
Nu zeggen ze dat er meer blokken op de plank lagen om gemaakt te worden [is van horen zeggen]
groeten uit de Zeg

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3916
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: knikker in motorblok

Bericht door director » 01 dec 2011, 20:53

Uiteraard ken ik de garantiebepalingen van Jonker niet, maar je kan nog eens informeren of er misschien iets mogelijk is met een huurmotor voor een sterk gereduceerd tarief. Jij moet toch rijden en hij moet zijn klanten toch tevreden houden. Vertel hem anders dat wij deze reparatie met gepaste belangstelling volgen, misschien helpt het :mrgreen:

succes met de afhandeling !
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Plaats reactie