knikker in motorblok
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:13
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Almere
knikker in motorblok
Hallo allemaal,
Sinds begin augustus in het trotse bezit van een 1800 uit 2003. Gekocht met 3700 mijl op de teller, staat nu op 8400 mijl.
Afgelopen week is er een bijgeluid opgetreden vanuit het motorblok.
Als de motor stationair loopt, klinkt het alsof er een knikker in het motorblok zit.
Bij wegrijden klinkt het als een harde brom/ratel, alsof er iets loszit.
Vanaf 2000 toeren is het geluid weg.
Het geluid komt vanonder het motorblok, aan de voorzijde.
Om eventueel loszittend plastic uit te sluiten, heb ik beide afdekplaten achter het voorwiel gedemonteerd, maar het geluid blijft en alle overige plastic delen zitten goed vast.
Het geluid komt vanuit het motorblok, net voor de dynamo (versnellingsbak?).
Iemand die dit herkend ? Motor rijdt verder prima en schakelt ook goed.
Ik heb gelukkig 6 maanden garantie en ga komende week de verkoper maar eens benaderen (Jonker Trading), maar ben benieuwd of iemand hier ook een ervaring mee heeft.
Groet, Wim.
Sinds begin augustus in het trotse bezit van een 1800 uit 2003. Gekocht met 3700 mijl op de teller, staat nu op 8400 mijl.
Afgelopen week is er een bijgeluid opgetreden vanuit het motorblok.
Als de motor stationair loopt, klinkt het alsof er een knikker in het motorblok zit.
Bij wegrijden klinkt het als een harde brom/ratel, alsof er iets loszit.
Vanaf 2000 toeren is het geluid weg.
Het geluid komt vanonder het motorblok, aan de voorzijde.
Om eventueel loszittend plastic uit te sluiten, heb ik beide afdekplaten achter het voorwiel gedemonteerd, maar het geluid blijft en alle overige plastic delen zitten goed vast.
Het geluid komt vanuit het motorblok, net voor de dynamo (versnellingsbak?).
Iemand die dit herkend ? Motor rijdt verder prima en schakelt ook goed.
Ik heb gelukkig 6 maanden garantie en ga komende week de verkoper maar eens benaderen (Jonker Trading), maar ben benieuwd of iemand hier ook een ervaring mee heeft.
Groet, Wim.
- Red Eagle
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 29 aug 2007, 00:37
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Drachten
Re: knikker in motorblok
Hallo Wim,
Nee, mij is niets hierover bekend.
Maar waar ik wel erg nieuwsgierig naar ben is wat dit veroorzaakt.
En verder wil ik wel graag de reactie en de oplossing van Jonker Trading weten.
Winggroet: Douwe
Nee, mij is niets hierover bekend.
Maar waar ik wel erg nieuwsgierig naar ben is wat dit veroorzaakt.
En verder wil ik wel graag de reactie en de oplossing van Jonker Trading weten.
Winggroet: Douwe
Be happy, Be Winged !!
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:13
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Almere
Re: knikker in motorblok
Uiteraard laat ik weten wat het is en hoe het afgehandeld word.
Ga morgen met Jonker Trading bellen.
Ga morgen met Jonker Trading bellen.
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:13
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Almere
Re: knikker in motorblok
Even een update.
Afgelopen maandag met Jonker gebeld en het probleem uitgelegd.
Hij antwoordde nonchalant dat het niets ergs kon zijn; het was immers een GL1800.
Ik moest maar even langskomen.
Vanmorgen bij Jonker langsgereden.
Toen hij het geluid hoorde trok ie een beetje wit weg.
Volgens hem was er iets toch wel goed mis.
Ik moest maar naar Ridderkerk (Vincents Winghouse), want die doet het garantiewerk voor Jonker Trading.
Op mijn vraag of ik dan een leenmotor kon krijgen om in ieder geval weer thuis te komen werd negatief gereageerd.
Ik moest maar zelf zien hoe ik thuis zou komen, een leenmotor was absoluut onbespreekbaar.
Hierop zelf met Vincents Winghouse gebeld, deze hadden zelf ook geen leenmotor. Ze stelden wel voor dat ze me op een NS-station wilden afzetten.
Aangekomen bij Vincents Winghouse een zeer correcte ontvangst.
Hun diagnose was dat het voor 99% zeker een defecte versnellingsbak is.
Demontage van het motorblok moet uitsluitsel geven. Dit gaat 70 tot 80 arbeidsuren kosten en ik hoef mijn Wingetje voor 2012 niet meer terug te verwachten.
Verschrikkelijk balen, want ik gebruik mijn Wing dagelijks voor mijn werk.
Bij Vincents Winghouse hebben ze het nog niet eerder bij een GL1800 gezien (en al helemaal niet bij een milesstand van 8700).
Het schijnt wel vaker bij een GL1500 voor te komen.
Best wel teleurgesteld in de kwaliteit van een zo'n dure motor............
Afgelopen maandag met Jonker gebeld en het probleem uitgelegd.
Hij antwoordde nonchalant dat het niets ergs kon zijn; het was immers een GL1800.
Ik moest maar even langskomen.
Vanmorgen bij Jonker langsgereden.
Toen hij het geluid hoorde trok ie een beetje wit weg.
Volgens hem was er iets toch wel goed mis.
Ik moest maar naar Ridderkerk (Vincents Winghouse), want die doet het garantiewerk voor Jonker Trading.
Op mijn vraag of ik dan een leenmotor kon krijgen om in ieder geval weer thuis te komen werd negatief gereageerd.
Ik moest maar zelf zien hoe ik thuis zou komen, een leenmotor was absoluut onbespreekbaar.
Hierop zelf met Vincents Winghouse gebeld, deze hadden zelf ook geen leenmotor. Ze stelden wel voor dat ze me op een NS-station wilden afzetten.
Aangekomen bij Vincents Winghouse een zeer correcte ontvangst.
Hun diagnose was dat het voor 99% zeker een defecte versnellingsbak is.
Demontage van het motorblok moet uitsluitsel geven. Dit gaat 70 tot 80 arbeidsuren kosten en ik hoef mijn Wingetje voor 2012 niet meer terug te verwachten.
Verschrikkelijk balen, want ik gebruik mijn Wing dagelijks voor mijn werk.
Bij Vincents Winghouse hebben ze het nog niet eerder bij een GL1800 gezien (en al helemaal niet bij een milesstand van 8700).
Het schijnt wel vaker bij een GL1500 voor te komen.
Best wel teleurgesteld in de kwaliteit van een zo'n dure motor............
- meisterjager59
- Berichten: 618
- Lid geworden op: 25 mar 2009, 19:46
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: rijssen
Re: knikker in motorblok
ik zou eerder teleurgesteld zijn in de reactie van Jonker, als je iets voor topprijzen verkoopt mag je toch enige service verwachten.
Het niet willen leveren van een leenfiets vind niet netjes/ geen service, maar dat is mijn mening voor hier weer een ellenlange discussie over ontstaat
grtz Harry
Het niet willen leveren van een leenfiets vind niet netjes/ geen service, maar dat is mijn mening voor hier weer een ellenlange discussie over ontstaat
grtz Harry
beter 1 wing in de hand dan 2 op je rug
Vaake b'j te bange
inwoner van Terra Promissa/Tubantia
Vaake b'j te bange
inwoner van Terra Promissa/Tubantia
- RonalT
- Berichten: 13424
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: knikker in motorblok
Teleurgesteld in zo'n dure motor. Maar hou er ook rekening mee dat de motor 8 jaar oud is. Je weet niet wie de vorige eigena(a)r(en) waren en hoe deze met de motor zijn omgegaan (onderhoud en manier van rijden)zwolsman schreef:Best wel teleurgesteld in de kwaliteit van een zo'n dure motor............
Verder vind ik "Gekocht met 3700 mijl op de teller" enigszins twijfelachtig voor een motor van 8 jaar oud. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het komt me onwaarschijnlijk over.
Het is ook mogelijk dat deze motor het eerste jaar die 3700 mijl heeft gereden en daarna 7 jaar heeft stilgestaan..... dat is heel slecht voor de motor.
Of er is een nieuwe teller op geplaatst en heeft hij in werkelijkheid meer gereden.
Ik zeg niet dat het zo is, maar een motor van 8 jaar oud met ruim 6000 km op de teller kopen is ook niet zonder risico.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- Jucht
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 29 nov 2009, 19:16
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Humbeek België
Re: knikker in motorblok
Hee zwolsman ik leef met je mee zou zeker niet mogen voorvallen bij een motor van zo veel geld gelukkig is het garantie ik wens je veel sterkte
Groeten jucht belgie
Groeten jucht belgie
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:13
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Almere
Re: knikker in motorblok
Ronald,
Gezien de smetteloze staat van de motor toen ik hem begin augustus kocht, twijfel ik absoluut niet aan de milesstand.
Ook bij Vincents Winghouse bevestigden ze dat gezien (het ontbreken van) gebruikssporen, de milesstand aanneembaar is.
Ik ben overigens tijdens mijn zoektocht meerdere 1800's tegengekomen met extreem lage kilometerstanden.
Voor mij onbegrijpelijk; waarom koop je dan zo'n fiets ?
Maar ben ze zoals gezegd meermalen tegengekomen. Zouden die allemaal teruggedraaide tellers hebben ?
En dat een motor bij stilstand slechter word, kunnen we inderdaad oeverloos discussiëren.
Wat betreft banden (platte kantjes door lange stilstand) en wiellagers (te lang op 1 punt belast) kan ik hierin mee.
Maar een versnellingsbak die desnoods honderd jaar niet gebruikt word, word echt niet slechter hoor.
Gezien de smetteloze staat van de motor toen ik hem begin augustus kocht, twijfel ik absoluut niet aan de milesstand.
Ook bij Vincents Winghouse bevestigden ze dat gezien (het ontbreken van) gebruikssporen, de milesstand aanneembaar is.
Ik ben overigens tijdens mijn zoektocht meerdere 1800's tegengekomen met extreem lage kilometerstanden.
Voor mij onbegrijpelijk; waarom koop je dan zo'n fiets ?
Maar ben ze zoals gezegd meermalen tegengekomen. Zouden die allemaal teruggedraaide tellers hebben ?
En dat een motor bij stilstand slechter word, kunnen we inderdaad oeverloos discussiëren.
Wat betreft banden (platte kantjes door lange stilstand) en wiellagers (te lang op 1 punt belast) kan ik hierin mee.
Maar een versnellingsbak die desnoods honderd jaar niet gebruikt word, word echt niet slechter hoor.
- WingMan84
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 09:54
- Contacteer:
Re: knikker in motorblok
Ze mochten zeker alleen op zondag er mee rijden, een rondje om de kerk of zo Zonde van zo'n prachtige machine natuurlijk....
- Wingnut
- Berichten: 713
- Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:51
- Type Goldwing: GL1800
Re: knikker in motorblok
Problemen met de versnellingsbak met een GL1800 komen wel vaker voor en er is geen patroon wat betreft kilometers of gebruik.
Op de Amerikaanse GL1800 sites zijn hier al vaker discussies over gehouden en dit is het langste draadje over deze issue (545 replies).
http://gl1800riders.com/forums/showthre ... erid=21066" onclick="window.open(this.href);return false;
Op de Amerikaanse GL1800 sites zijn hier al vaker discussies over gehouden en dit is het langste draadje over deze issue (545 replies).
http://gl1800riders.com/forums/showthre ... erid=21066" onclick="window.open(this.href);return false;
Harry Nelissen
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering
Goldwing rijder sinds 1979
2018 GL1800 Tour DCT/Airbag Rood/Zwart
2019 Honda CRF1000 Africa Twin DCT Tricolor
1976 GL1000 LTD Europese uitvoering
1976 GL1000 LTD Amerikaanse uitvoering
- RonalT
- Berichten: 13424
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: knikker in motorblok
Ik ben als technicus werkzaam in een industrie die het grootste deel van het jaar stil staat. In het verleden draaide onze machines minder dan 100 dagen per jaar.zwolsman schreef:Wat betreft banden (platte kantjes door lange stilstand) en wiellagers (te lang op 1 punt belast) kan ik hierin mee.
Maar een versnellingsbak die desnoods honderd jaar niet gebruikt word, word echt niet slechter hoor.
En wij weten als geen ander dat stilstand funest is voor lagers en tandwielen die aan lucht worden blootgesteld. Vooral het vocht in de lucht is een probleem.
Soms werden de tandwielkasten vol olie gezet of met speciale conserveer-olie gevuld.
Maar dat wil niet zeggen dat het altijd verkeerd gaat. Sommige tndwielkasten werden in het magazijn gezet en na jaren tevoorschijn gehaald en functioneerde probleemloos.
Zoals Wingnut al schreef, het probleem van de rammelende versnellingsbak komt bij 1800's voor.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 03 jan 2007, 01:25
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Altea ( Spanje )
Re: knikker in motorblok
Hier wordt ik nou niet blij van
Ruil ik mijn 1500 (1992) met 140000 km in voor een 1800 (2004) met 17700 mls in en krijg je zo`n verhaal
Wat ik nu denk heb ik wel goed gedaan
Wim
Heel veel sterkte met deze kl**te situatie .
En blijf geloven in de GoldWing in het algemeen .
Succes
Gr
Bert
Ruil ik mijn 1500 (1992) met 140000 km in voor een 1800 (2004) met 17700 mls in en krijg je zo`n verhaal
Wat ik nu denk heb ik wel goed gedaan
Wim
Heel veel sterkte met deze kl**te situatie .
En blijf geloven in de GoldWing in het algemeen .
Succes
Gr
Bert
er is geen mooiere wing dan een goldwing
-
- Berichten: 115
- Lid geworden op: 02 aug 2011, 09:13
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Almere
Re: knikker in motorblok
Dank je Bert.
En heel veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Gr. Wim
En heel veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Gr. Wim
- bowser
- Berichten: 728
- Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Zegge
Re: knikker in motorblok
Nu heb ik iemand hier verleden jaar iemand uit de buurt gesproken die ook een ratelen in zijn 1800 had met weinig kilometers op de teller
Hier hadden ze ook van vastgesteld dat het probleem in de versnellingsbak zat
Deze was via de dealer terug naar honda nederland gegaan en hebben hem daar laten repareren zonder kosten voor de eigenaar
Nu zeggen ze dat er meer blokken op de plank lagen om gemaakt te worden [is van horen zeggen]
Hier hadden ze ook van vastgesteld dat het probleem in de versnellingsbak zat
Deze was via de dealer terug naar honda nederland gegaan en hebben hem daar laten repareren zonder kosten voor de eigenaar
Nu zeggen ze dat er meer blokken op de plank lagen om gemaakt te worden [is van horen zeggen]
groeten uit de Zeg
- director
- Berichten: 3916
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Volkel
- Contacteer:
Re: knikker in motorblok
Uiteraard ken ik de garantiebepalingen van Jonker niet, maar je kan nog eens informeren of er misschien iets mogelijk is met een huurmotor voor een sterk gereduceerd tarief. Jij moet toch rijden en hij moet zijn klanten toch tevreden houden. Vertel hem anders dat wij deze reparatie met gepaste belangstelling volgen, misschien helpt het
succes met de afhandeling !
succes met de afhandeling !
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl
Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl
Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018