Dynamo

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
jan.goldwing
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 aug 2011, 16:45
Type Goldwing: GL1200

Dynamo

Bericht door jan.goldwing » 06 sep 2011, 23:59

Hoi mijn naam is Jan, Ik rij sinds 14 jaar een Goldwing 1200 Aspencade met heel veel plezier, maar naast de verschillende reparaties die in de loop van de jaren al voor mijn kiezen heb gehad, zit één reparatie me toch niet lekker en dat is namelijk de dynamo, die heb ik nu in 50.000 km. voor de 3e keer gehad. Is er misschien iemand die me een tip kan geven of daar iets aan te doen is? Ik heb al zo min mogelijk verlichting aan en zit gemiddeld tussen de 2500 en 3500 toeren/minuut. Schakel op tijd terug bij lagere toerentallen en tegen hellingen. De konnektor naast de accu heb ik al weggehaald deze draden gesoldeerden geïsoleerd. wie het weet mag het vertellen, Groeten Jan.Motjo.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Dynamo

Bericht door harmdeboer » 07 sep 2011, 10:20

ik weet dat het een zwak punt is maar dit is wel heel vaak...

Moet eerlijk zeggen dat ik geen oplossing heb juist omdat het nu zo vaak gebeurt
maar het je je spannings wisselaar ook vefvangen nadat je dynamo het begeven had? En heb je daar ook de 3fasen kabel van je dynamo op door gesoldeerd?

Succes !
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

jan.goldwing
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 aug 2011, 16:45
Type Goldwing: GL1200

Re: Dynamo

Bericht door jan.goldwing » 07 sep 2011, 17:18

Rectificatie onderwerp; ''Dynamo'', moet zijn 50.000 mijlen ( +/- 80.000 km ). Excusus hiervoor. jan.goldwing.

jan.goldwing
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 aug 2011, 16:45
Type Goldwing: GL1200

Re: Dynamo

Bericht door jan.goldwing » 07 sep 2011, 17:34

Hallo Harm, bedankt voor je reaktie. Nee, ik heb die verbinding alleen goed ingesmeerd net als alle andere elektrische verbindingen om corrosie en warmteonwikkeling te voorkomen. Ik heb wel een andere spanningsregelaar geprobeerd maar die gaf exakt dezelfde spanning, nl. 15,2 volt (wat ik wel veel vindt. Wat vindt jij hier van?) op mijn voltmeter die ik sinds de voorgaande keer op de deksel van het rechter kuipvakje heb gemonteerd, zodoende werd ik redelijk op tijd gewaarschuwd dat er weer er weer een probleem aan zat te komen. Dit was tijdens onze vakantie in voormalig Oost-Duitsland.
Groeten Jan.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Dynamo

Bericht door harmdeboer » 07 sep 2011, 19:12

oei dat is i.d.d. Veel zonder extra apparatuur denk aan radio cb enz. Aan te hebben zou je tussen 13,8 en 14,2 moeten zitten... Anders kan je accu ook nog in de problemen komen....

Dus dat is een heel mooi vraag stuk, ik zou het echt niet weten...

De vervangende dynamo was dat een originele of is dat een imitatie?

Je hebt ze namelijk met een olie werende coating zodat de spoelen niet aangetast worden...

Je oude dynamo veroont deze ook schade aan de buiten kant? Van het aanlopen tegen het roterende gedeelte? Ander zou dat nog het enige zijn waar i aan kan denken...

Suc6
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

jan.goldwing
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 aug 2011, 16:45
Type Goldwing: GL1200

Re: Dynamo

Bericht door jan.goldwing » 07 sep 2011, 23:01

Deze is imitatie met een dikkere wikkeldraad en dunne transparante coating, dus je kunt nu de koperdraad zien. De voorgaande was origineel Honda en is maar 19.000 km. meegeegaan, deze was in grijze coating die ook kon breken als er mee gegooid werd want dat was het geval met degene die ik eerst gekocht had maar die heb ik toen omgeruild. Die daarvoor weet ik niet want die is destijds bij motor Druten gemonteerd en die ging zo'n 28.000 km. mee, maar ik had achteraf helemaal geen vertrouwen in die zaak, ze hebben me op meerdere momenten besodemieterd. Dus nu blijkt ook weer dat je eerlijk naar je klanten moet zijn anders lopen ze weg wat daar ook gebeurde en het resultaat is bekend. Die daarvoor weet ik niet, ik heb er ook niet op gelet omdat ik in die tijd nog niet op dergelijke problemen berekent was, daarna ben ik een logboekje bij gaan houden. Daarom hoop ik maar dat deze aan jou beschrijving voldoet en dat hij wat langer mee gaat want het is toch iedere keer weer een hele klus om zo'n ding te vervangen. Het is tevens de reden dat ik de Wing blijf rijden want als je voor zulke klussen iedere keer naar een monteur moet wordt het wel een hele dure hobby. Zo, nou weet je iets meer en nogmaals bedankt voor jullie reakties.
Groeten van deze kant, Jan.

jan.goldwing
Berichten: 34
Lid geworden op: 31 aug 2011, 16:45
Type Goldwing: GL1200

Re: Dynamo

Bericht door jan.goldwing » 08 sep 2011, 00:17

Geen zichtbare schade te zien, waren wel allemaal helemaal zwart gebakken.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Dynamo

Bericht door harmdeboer » 08 sep 2011, 00:46

ik heb echt geen idee!

Mijn advies vraag het eens aan

antoon winservicehilvarenbeek.nl
of
gerl leermans glpartsandbikes.nl
of
harrold vermeulen motorservice boxmeer. (is gl 1200 monteur geweest heeft nu een eigenzaak niet alleen speciefiek goldwing)
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Plaats reactie