Niet starten na rijden ?

Technische vragen, tips, trucs, enz.
dolflie

Niet starten na rijden ?

Bericht door dolflie » 19 aug 2010, 20:42

hallo Wingers :)

Het volgende is er aan de hand.
Gisteren een lekker stuk gereden en net voor thuiskomst nog even aftanken niks aan de hand.
Opstappen en starten maar en wegwezen ......nee dus... hoor de startmotor even rondgaan en daarna alleen nog maar het tikken van startrelais.
Dat geluid herkende ik (geen stroom genoeg in accu ) en dacht meteen naaaa nieuwe accu en nieuwe dynamo dat kan gewoon niet.
Gelukkig autodealer naast de pomp en daar een hulp start gevraagd en met 1 tik torretje weer draaien :)
Naar huis toe neergezet en een uurtje later toch nog even kijken of ie het doet en geen probleem gewoon starten.
Vanochtend weer niet opgestart met accu erbij en rijden met die hap richting dealer in Purmerend.
Daar het probleem uitgelegd en uitgeprobeerd maar wilde weer niet starten, wel met wat extra prik erbij dan loopt ie in meteen.
Accu doorgemeten en laad netjes bij tijdens draaien dus accu is goed.
Dealer en ik komen dus op de gedacht het is de startmotor die op is ( vraagt te veel prik voor het starten ) dus een andere bestellen.
Kappen weer op de tor en en laatste nog even niet want heb starthulp nodig om weg te komen maar eigenwijs dat ik ben druk zonder starthulp op startknop van tor en hij slaat gewoon aan zonder boe of ba draaien met die hap.
Zowel dealer als ik snappen het even niet meer.
Wie wil er meedenken wat het kan zijn ???

Groet en alvast dank

Dolf

Henkie de ledman
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Type Goldwing: GL1800

Re: Niet starten na rijden ?

Bericht door Henkie de ledman » 19 aug 2010, 22:04

slechte verbinden van de massa of start relais of toch de start motor.. zou ik denken..
start motor is er binne 20 min uit dus de moeite waard om het even schoon te maken..

succes henk
Voor LED dingen kon je mij mailen.

发件人= henk

Peter wiegers

Bericht door Peter wiegers » 19 aug 2010, 22:06

Ik heb zoiets gehad op mijn Yamaha venture.
s'Morgens gewoon starten, na een half uurtje stoppen en niet meer starten.
Alleen aanduwen geen probleem start direct.
Koude start altijd goed, warme start altijd slecht.
De oplossing was daarbij een extra aarding in de startmotor.
Heb ik laten doen bij een reparateur in de omgeving.
Had nog wel wat meer moeite met starten als hij warm was maar starte wel weer.

ronnieD

Bericht door ronnieD » 19 aug 2010, 22:07

maak eerst alle kabels en aansluitingen ff schoon--ik had het zelfde--bij mij was het de + kabel van accu die wat geoxideert was en de eene keer starte hij gewoon een de andere keer alleen maar een droge klik van de relais--gr Ronald
vallen is niet zo erg, maar het neerkomen
Je hoeft niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn.

dolflie

Bericht door dolflie » 24 aug 2010, 20:33

Is ie weer :)

Alles wat maar enigszins richting startmotor liep wat elektra kabel was schoongemaakt en aanslag vrij.
Toch ook maar de startmotor er uit en die schoongemaakt.
De koolborstels wel wat versleten en nieuwe besteld.
Blijk bij 2 van de vier borstels die direct stroom krijgen, de verbinding naar op bout waar direct stroomop komt zwaar geoxideerd te zijn.
Ik denk en hoop dus dat dat het probleem was maar morgen weet ik meer want dan zitten de nieuwe koolborstels er in .

Dolf

Henkie de ledman

Bericht door Henkie de ledman » 24 aug 2010, 20:56

ik hoop het voor je.. en voor mij .. dan had ik het bij het goede eind.. ik duim voor je..

:wink: :wink:

发件人= henk

arend52
Type Goldwing: GL1500

Bericht door arend52 » 26 aug 2010, 21:05

dit probleem had ik met mijn 1200
heb de strart motor er even afgehaald. koolborstels + houder schoon gemaakt
gelijk even een nieuwe kartel revet bij de massa gezet.
en het probleem was over
mogelijk ????
sleutel en rijd graag met mn aspengade.
en werk graag aan mijn site.ga vaak rijden in luxemburg. en ben bezig met een rit normandie in elkaar te zetten

dolflie

Bericht door dolflie » 27 aug 2010, 21:04

Zo kunnen maar kan nog niet zeggen of het idd de koolborstels waren en de aanslag die er binnen in zat.
Had de koolborstels bij American Wings besteld en zouden er zijn binnen twee dagen.En idd binnen twee dagen de doos binnen met daarop de inhoud en ook mijn koolborstels......dus niet alles was er behalve dat spul van mij...grrrrrr
Wederom door Nel en Lou ( eigenaars van American Wings ) een complete set besteld
Helaas vanaf Honda stuurden ze maar de helft van de koolborstelset af en daar had ik dus nog geen donder aan.
Lou baalde als een stekker omdat zoiets simpel zo fout kon gaan.
Een revisie startmotor werd door hem van de plank gehaald en met de woorden zet er in ga rijden en als jou spullen binnen zijn ruilen we gewoon weer om.
Dus morgen ochtend gaat die er in en gaan we kijken of het daadwerkelijk aan mijn eigen startmoter lag.

Tot zover....Dolf

dolflie

Bericht door dolflie » 29 aug 2010, 16:44

arend52 schreef:dit probleem had ik met mijn 1200
heb de strart motor er even afgehaald. koolborstels + houder schoon gemaakt
gelijk even een nieuwe kartel revet bij de massa gezet.
en het probleem was over
mogelijk ????
Ok gisteren dus gereden en het probleem is er nog steeds en dat met een andere startmotor erin.
Dus wat nu wat meer massa geven aan de startmotor ??
Het proberen waard dus mijn vraag wat is een ...Kartel revet..... en waar en hoe zet ik dat neer.

Dolf

Goldwingbiker

Bericht door Goldwingbiker » 30 aug 2010, 10:39

Dolf

Ik heb met mijn 1500 hetzelfde probleem twee keer eerder gehad. Droge tik bij het willen starten en daar bleef het bij.
De eerste keer sloeg de machine na een aantal keren proberen wel aan maar de tweede keer moest ik hem af laten slepen.
Beide keren had de machnie op de zijstandaard geparkeerd gestaan, waarbij het achterwiel op en lager niveau was dan het voorwiel. Dus zeg maar iets met het voorziel omhoog.
Echter aangekomen bij Bikers Best waar de fiets in onderhoud is startte de machine direct en bij veelvuldig testen was er niets aan de hand. De machine weer opgehaald en tot aan de dag van vandaag geen problemen meer gehad. Nu ben ik absoluut niet technisch maar zou het kunnen zijn dat er een beveiliging in de machine zit (omval of schuinte beveiliging b.v.b.) die mogelijk in werking was gesteld of slecht contact maakte. Wellicht is er bij het afslepen van mijn motor iets door het schokken veranderd waardoor hij aangekomen op de reparatieplaats gewoon weer wel startte.
Misschien is dit ook de oorzaak van jouw probleem.

Tijdens mij recentelijk gereden rit naar Normandie reed ik over een bultje heen die ik niet zag aankomen. Het ging wel een beetje fors en de machine sloeg meteen af. Hierna startte de machine weer gewoon dus wellicht is e.e.a wel de oorzaak van een beveiliging.

Groet,
Ed
Het is nooit zo donker of er komt wel een Goldwing voorbij.

Henkie de ledman

Bericht door Henkie de ledman » 30 aug 2010, 11:23

Vind dit een goed punt, omdat ik na het zijstandaard verhaal ook niet meer kon starten, koste me alleen toen een startrelais..
verder nooit geen last meer gehad.. wie weet alle kleine verhaaltjes iets kunnen toevoegen..

henk

发件人= henk

1500
Type Goldwing: GL1500

Bericht door 1500 » 31 aug 2010, 18:08

Het start gedeelte kun je verdelen in 2 stukken.
De stroomvoorziening van de startmotor gaan via 2 startrelais, en de aansturing van beide startrelais.

Op het moment van weigeren, controleren of beide startrelais inkomen, hoorbaar door de tik van het relais en door te meten of de spoel spanning krijgt, let wel op dat je allebei de relais moet horen tikken, voor de zekerheid meten of er de accu spanning op komt te staan.
Komen beide relais in dan is het besturings gedeelte in orde en hoef je niet naar allerlei schakelaars e.d. te kijken.
Dit is eigelijk het eerste wat je moet doen en dan kun je eigelijk pas verder kijken.

Komen ze allebei in dan zit het in het stroomvoorzienings gedeelte, dus accu naar startrelais A naar startrelais B en naar startmotor en weer retour via massa naar accu.
Voor de eerste modellen 88/90 zit de startmotor tussen de 2 relais in, dus accu naar startrelais A naar startmotor naar startrelais B en via massa naar accu.
Op moment van weigeren kun je de relais even overbruggen, wel tijdens het starten.

Als een of allebei de startrelais zijn ingebrand kun je hetzelfde effect krijgen wat je omschrijft, maar dat kan ook voor de aansturing.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

dolflie

Bericht door dolflie » 31 aug 2010, 21:22

Ok van alles gedaan en nu lees ik net een gedachte/oplossing van Pierre.
Wat doet ie nu precies....vanochtend geprobeerd weg te gaan met hem maar niet dus.
Ronddraaien van de startmotor maar niet aanslaan.
Na drie keer proberen het tikken van beide startrelais en een hoog gezoem van 1 van de relais.
Daarna niks meer .
Vanavond nog een keer geprobeerd en weer niks...grrrrr.Ten einde raad nog 1 keer voor het eten en ja hoor gewoon aanslaan ???
Tor weer uitgezet en na het eten nog een keer proberen nee dus.......
Met een hulpstart slaat ie wel aan dus ga je toch aan de accu denken maar die is goed.

Dus Pierre met jou kennis zou het de relais kunnen zijn?
En wing is van 95 :)

Groet en dank voor het mee denken.

Dolf

Henkie de ledman

Bericht door Henkie de ledman » 31 aug 2010, 21:39

je zegt mijn accu is goed.. maar zo te lezen heb je toch te weinig stroom.. een wing heeft veel stroom nodig om te starten als je net iets te weinig heb
dan draait hij wel maar slaat niet aan. en bij iets te weing stroom gaan je relais tikken CQ ratelen..
ik herken het probleem.. net toen die van mij exact het zelfde wel draaien maar niet aanslaan..
en toen ratelen de relais dan heb je echt te weinig stroom..
Hij start wel met een hulp schrijf je.. dus dan heb je wel voldoende stroom..
mijn conclusie... accu of dynamo

Ook het piepen van je start relais kan na veel proberen kapot gaan en dat zijn dure dingetjes..

succes ermee..en hopend dat je het snel gevonden heb..

发件人= henk

dolflie

Bericht door dolflie » 31 aug 2010, 21:52

Henk,

Het stomme is met een nieuwe accu volledig opgeladen doet ie precies het zelfde.
Er zit ook een nieuwe dynamo in.
Tijdens draaien accu gemeten en wordt goed bijgeladen.
Als ik hem ook start draait de startmotor goed rond zonder haperen of wat dan ook maar hij vertikt het om aan te slaan en bij de derde of meer keer starten dan begint het gedonder.

dolf