Waterlekkage

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Bob73

Waterlekkage

Bericht door Bob73 » 09 mei 2009, 19:08

:?: :?:
Hallo allemaal,
mijn GL 1000 is incontinent,ze verliest water wanneer ze afkoelt.
Het druppelt uit het gaatje aan de onderkant van het blok,net achter de waterpomp. Kan deze kapot zijn of alleen twee afdicht-ringen?
Zo te zien hoeft het blok er niet uit om de waterpomp te demonteren,of wel.
Heeft iemand hier ervaring mee? :(
Alvast bedankt
Grt,Bob 8)

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

waterpomp

Bericht door koltd » 09 mei 2009, 22:20

je waterpomp is overleden vervangen en daar hoef niet het blok voor uit elkaar de keeringen zijn niet vervangbaar
succes

Bob73

Bericht door Bob73 » 10 mei 2009, 21:03

Ben toch bang dat ik het blok eruit kom nt halen,want ik kom niet aan de bovenste schroeven om het deksel los te maken,waarin de pomp bevestigd zit....

Gebruikersavatar
Miky Biky
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2008, 21:39
Locatie: Lommel

Bericht door Miky Biky » 11 mei 2009, 00:56

Hallo Bob73,

volgens de werkplaatshandboeken moet het mogelijk zijn om de waterpomp te vervangen zonder het hele blok uit de motor te halen. Wat je wel zal moeten doen is de radiator en de ventilator weg nemen. Heb je die al weg genomen of is dat wat in de weg zit om aan de bovenste schroeven te komen?
P.S. heb je al één of meerdere werkplaatshandboeken gedownload, altijd makkelijk om even een blik te werpen wat je gaat tegenkomen en waar je op moet letten.

Grtzz.

Bob73

Bericht door Bob73 » 11 mei 2009, 06:35

:!:
Het is de dwarse framebuis die mij 'dwars' zit. Hieraan is de radiator bevestigd. Deze ligt er al naast.

Dank voor je reaktie,
Bob 8)

Gebruikersavatar
Miky Biky
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2008, 21:39
Locatie: Lommel

Bericht door Miky Biky » 12 mei 2009, 20:18

Bob,

ik kan niet meer kijken of deze buis bij mij ook in de weg zit, daar ligt de motor te ver voor uit elkaar (de onderdelen zijn klaar voor de coater). Maar als het echt niet gaat zou je de motor ook grotendeels los kunnen maken en met een krik (die heb je ook nodig om het blok eruit te halen) het blok een weinig te heffen/laten zakken waardoor je wel aan deze bouten kan.

Succes.

Gebruikersavatar
mario1976
Berichten: 155
Lid geworden op: 12 jan 2008, 23:45
Locatie: Beek en Donk

Bericht door mario1976 » 14 mei 2009, 20:14

en dan daarna inbus erin zodat het de volgende keer wel lukt :wink:
veel rijplezier,

Honda Goldwing GL1500/6 1988 met EML GTE zijspan
BMW R1150GS 2000

http://www.kandelaars.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Bob73

Bericht door Bob73 » 17 mei 2009, 17:59

Oei,verdorie...

van vier schroeven zijn de koppen rondgedraaid.... :( :(

Gebruikersavatar
Miky Biky
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2008, 21:39
Locatie: Lommel

Bericht door Miky Biky » 17 mei 2009, 23:41

Bob,

waarschijnlijk is het te laat, maar een goede hulp bij losdraaien van deze kruiskopschroeven is een klopschroevendraaier, voor diegene die het gereedschap niet kennen:
http://static2.rad.be/i/phpthumb/phpThu ... far=1&q=85
Heb je dit gereedschap al gebruikt? Indien niet, kan je met een beetje geluk, met dit gereedschap de schroeven toch nog los krijgen. Je oefent hiermee een dubbele kracht uit: 1. je klopt de schroevendraaierpunt maximaal in de schroef, 2. door de slag geeft dit gereedschap een kleine draai aan de kop.
En anders ga je je fantasie moeten gebruiken.
b.v. een nieuw gleufje slijpen met een slijpmachientje zoals een 'Dremel' of de kop van de bouten kapot boren, enz...

Succes!

Bob73

Bericht door Bob73 » 18 mei 2009, 09:04


het blok gaat er uit. Dan kan ik beter mijn fantasie uitleven! Probeer eens met warmstoken anders uitboren... :cry:

Gebruikersavatar
Miky Biky
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2008, 21:39
Locatie: Lommel

Bericht door Miky Biky » 18 mei 2009, 11:33

Ook als je gaat warmstoken moet je toch eerst iets voorzien om deze bout los te kunnen draaien. In een rond gat past ook warm geen schroevendraaier. :wink:
Misschien kunnen u linkse tappen helpen :?:
Maar voor de toekomstige werkzaamheden zou ik toch een klopschroevendraaier aanschaffen, deze philipskopschroeven kom je overal in de GL tegen (iets voor Sinterklaas?)

peter

Bericht door peter » 18 mei 2009, 12:45

Om vragen te vermijden een klopschroevendraaier heet hier een slagschroevendraaier. Als je gebruikt zet je hem met de hand een beetje op "Voorspanning" en dan een klap met de hamer.
Even oefen met het slaan en je ziet wat en hoe hij werkt, dan pas op de schroeven gebruiken die nu vervelend doen.

Bob73

Bericht door Bob73 » 18 mei 2009, 12:48

Een slagschroevendraaier heb ik. Het blok gaat eruit daar ik probeer er beter en rechter voor te komen.

Bedankt voor het meedenken! :wink:

DonvanVliet
Berichten: 703
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Bericht door DonvanVliet » 10 jun 2009, 02:34

Ik snap het niet. Het blok hoeft er helemaal niet uit. Ik heb ook gewoon mijn waterpomp vervangen met het blok in het frame. Geen probleem.

Maar gebruik inderdaad een slagschroevendraaier of probeer het eens met een zogenaamde "griptang" of "visegrip". De getande bekken daarvan klemmen zich lekker om de schroefkop heen. Geduld is wel nodig hiervoor want met haast mol je meer dan je lief is.

Gebruikersavatar
Miky Biky
Berichten: 118
Lid geworden op: 29 dec 2008, 21:39
Locatie: Lommel

Bericht door Miky Biky » 10 jun 2009, 10:19

En Bob,

hoe is het afgelopen, heb je het voor elkaar gekregen, ben je misschien al terug aan het rijden :?:

Grtzz, Miky.

Plaats reactie