HELP , 400kgr op de bok krijgen !!

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
BOB
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 dec 2007, 22:44
Locatie: Oost-Vl.be
Contacteer:

HELP , 400kgr op de bok krijgen !!

Bericht door BOB » 28 dec 2008, 11:02

Ik mag me met een gerust geweten bij het hernia-clubje rekenen .
Ik heb dan ook het grootste probleem om de 400Kgr van m'n GW op de bok te krijgen , daarbij komt nog dat als ik er toch in slaag hij in mijn garage door de tegels zakt en ik heb dan ook al verscheidene gaten in de vloer.
Om het me gemakkelijker te maken zou ik een "exentrisch" geplooit ijzeren latje onder de bok willen lassen zodat de 400kgr geleidelijk omhoog getild worden door dit exentrisch latje , heeft iemand daar reeds ondervinding mee of bestaan er nog andere oplossingen ?
Er zijn 2 soorten motorrijders : een 1ste die al gevallen is en een 2de die nog moet vallen,ik ben bij de 1ste en mijn vrouw ook,ze zat achterop !

Gebruikersavatar
JH.
Berichten: 291
Lid geworden op: 13 okt 2008, 23:07
Locatie: Belgie / Roeselare
Contacteer:

Bericht door JH. » 28 dec 2008, 11:39

Gewicht speelt geen rol,.... techniek wel.

Zet de motor op de ZIJPIKKEL en ga vervolgens aan de kant van de zijpikkel staan.
Hou met uw linkerhand de linkerstuurhelft vast. Met uw rechterhand het handvat ter hoogte van het zadel.
Duw met uw rechtervoet de middenbok naar beneden en duw de motor licht van u weg totdat beide poten van de middenbok op de grond staan.
Ga met uw gewicht volledig op de middenbok staan en KIJK ondertussen naar de achterkant van uw motor.
Met uw handen moet je niet meer doen dan uw motor leiden... Trekken en sleuren is niet nodig.




Lukt het echt niet, zorg dan dat je voor- en achterwiel op een verhoogje staan (paar milimeter is genoeg!) (bijvoobeeld: tegel, mat, plankje....)
!ǝʞoɹq sʇı 'dןǝɥ

Dawingi
Berichten: 167
Lid geworden op: 05 mei 2007, 21:16
Locatie: PEER (B)

Bericht door Dawingi » 28 dec 2008, 12:09

Techniek is helemaal juist omschreven JH. Zo werkt het perfect. zelfs met hernia moet je niet al teveel moeite doen.
Wat wel handig is BOB, is om iemand te vragen die gewoon aan de andere kant van de motor staat in geval dat ie naar de andere kant overheld. Kan normaal niet gebeuren maar het is meer voor je eigen gemoedsrust.
Wat de gaten in de vloer betreft kan je dit oplossen door een dunne plaat metaal of zelfs hout (maar dan moet het iets dikker zijn) of ander stevig materiaal onder de middenbok te plaatsen. Zo verdeel je de krachten van de 2 punten van de middenbok over de ganse plaat. Zo'n 30 x 20 cm zou genoeg moeten zijn.
Ik gebruik een houten plaat voor als ik de wing op zijn bok zet op de klinkers. Anders krijg ik serieuze krassen op mijn betonklinkers. Je ziet dan wel dat de bok de houten plaat beschadigd maar dat is niet zo erg. Beter dat dan de vloer.
Groetjes
Let's ride!!

Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 156
Lid geworden op: 27 jan 2007, 17:11
Locatie: Steenokkerzeel (BE)

Bericht door Rudi » 28 dec 2008, 17:56

Het heeft inderdaad niets met brutte kracht te maken, ik ben zelf aan de rug geopereerd en het gaat van zelf.
Het is een techniek gekoppeld aan durf, test dit dus uit met een tweede persoon aan de andere kant van de motor, je zal zien hij staat sneller op de poot dan je verwacht


Succes


Rudi

Gebruikersavatar
Gizmolver
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 feb 2008, 12:45
Locatie: Leffinge ( België )

Bericht door Gizmolver » 28 dec 2008, 18:26

Hey BOB,

JH heeft volkomen gelijk, 'k heb zelf ook al een hernia-operatie gehad, wing plaats zichzelf op de middenbok bij gebruik van de juiste techniek, blijven zoeken en proberen, op een dag sta je versteld hoe simpel een wing op de bok te plaatsen is.

mvg J-P

Gebruikersavatar
ferre
Berichten: 295
Lid geworden op: 29 jun 2008, 09:45
Locatie: Berlaar (BE)

Bericht door ferre » 28 dec 2008, 18:31

Rudi schreef:Het heeft inderdaad niets met brutte kracht te maken, ik ben zelf aan de rug geopereerd en het gaat van zelf.
Succes
Rudi
ik hoop dat je gelijk hebt want ook mijne rug zit al vol ijzerendraad van onder :D :D en ik kan echt niet veel heffen. de LT indertijd dat ging wel vlot dus......afwachten maar. er is ook nog het vrouwke :D dat is hier het sterke geslacht :( :(
greetz
ferre
PS zou willen dat ik het morgen kon proberen.
een zilveren GW 1800 A9 + Garmin Zumo 660
blauwe CBF 600 A6 voor t'vrouwke.

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Bericht door G.winger » 29 dec 2008, 15:49

met de 1200 doe ik het ook op die manier is iets lichter
maar gaat prima heb er wel een plaatje trespa (is zo`n 3 a 4 mm dik)onder de bok voor bescherming van m`n houten vloer in m`n blokhut.
zoek alleen nog een plaat met wieltjes zodat ik hem makkelijker
aan de kant kan schuiven en niet zoveel hoef te steken.
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

bertzwanen
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2545
Lid geworden op: 03 jan 2007, 01:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Altea ( Spanje )

Bericht door bertzwanen » 29 dec 2008, 17:02

Mij lukt het ook ik ben (maar) 1:63 m .
Dus ik ben ook geen Rambo figuur .
En uiteraard ben ik ook rug patient .
Het gaat vanzelf ook met de vakantie bepaking erbij .
De 1200 daar had ik net een beetje hulp nodig van Diana .
Maar met de 1500 geen enkel probleem .

Groetjes uit Breda

Bert en Diana :wink:
er is geen mooiere wing dan een goldwing

Goldwingpoes
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 247
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:56
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Bilzen

Bericht door Goldwingpoes » 29 dec 2008, 22:11

Allemaal goede motoren ,,,, met slechte ruggen erop:!:
T,was mischien beter andersom :idea:

Ik ben een tien jaar terug ook geopereerd aan hernia (L4-L5) SUPER GENEZING :D
Maar men moet de kracht in de benen zetten ,,, die moeten de moto opbokken niet de armen en de rug :!: :!:

Grts G.W.P.
Don't dream your life ....Live your dreams !

bertzwanen
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2545
Lid geworden op: 03 jan 2007, 01:25
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Altea ( Spanje )

Bericht door bertzwanen » 29 dec 2008, 22:52

1-0 Voor Goldwingpoes

Inderdaad je leert vanuit je benen te tillen .
Ik heb daar ook gewoon niet bij stil gestaan om dat het je gewoonte is geworden om zo te tillen . :oops: sorry

Gr

Bert :wink:
er is geen mooiere wing dan een goldwing

Gebruikersavatar
ferre
Berichten: 295
Lid geworden op: 29 jun 2008, 09:45
Locatie: Berlaar (BE)

Bericht door ferre » 30 dec 2008, 10:00

gezien de algemene slechte staat van de ruggen hier :( misschien is overwegen om samen een tourbus te huren de volgende rit :D :D
hihihi
greetz
ferre
een zilveren GW 1800 A9 + Garmin Zumo 660
blauwe CBF 600 A6 voor t'vrouwke.

BOB
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 dec 2007, 22:44
Locatie: Oost-Vl.be
Contacteer:

Bericht door BOB » 31 dec 2008, 15:08

Ik heb ook al eens uit vergelijkbaars gemaakt en dit is heel goed te gebruiken in de garage maar onderweg is dit niet te doen ,

Afbeelding

Ik heb een stuk multiplex gemaakt met erbovenop een stuk balk genageld waarop het achterwiel komt te staan , wanneer ik nu mijn bok naar beneden duw kan ik hem met weinig kracht neerzetten op de bok omdat het achterwiel op dat ogenblik achteruit van het balkje rijd , tegelijkertijd staat mijn bok met zijn pootjes op de plank en zakt hij niet door de vloer.

Nu heb ik ook opgemerkt tijdens het nemen van deze foto dat er in de pootjes van de bok gaatjes zijn geboord , ik ga broberen om daar wieltjes in te steken zodat ik hem ook in de garage kan verplaatsen.
Foto's volgen nog .

BOB
Er zijn 2 soorten motorrijders : een 1ste die al gevallen is en een 2de die nog moet vallen,ik ben bij de 1ste en mijn vrouw ook,ze zat achterop !

BOB
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 dec 2007, 22:44
Locatie: Oost-Vl.be
Contacteer:

Bericht door BOB » 31 dec 2008, 15:47

Ik heb dus geprobeert om de wieltjes die ik hier heb eronder te zetten en dat ging goed , eerst linker kant , asje erdoor en dan andere kant .
Hier kwam ik echter tegen de pedaal , dus zal ik iets kleinere wieltjes moeten nemen maar dan wel metalen want er is zo weinig speling dat hij tegen de grond zakt .

Afbeelding

Het asje heb ik uit een boodschappenduvelke , als wieltjes zal ik nog iets moeten zoeken zoals een kogellager of metalen wieltje maken op de draaibank .

Afbeelding

Dus : com and sie next week voor de volgende foto's.
Er zijn 2 soorten motorrijders : een 1ste die al gevallen is en een 2de die nog moet vallen,ik ben bij de 1ste en mijn vrouw ook,ze zat achterop !

Gebruikersavatar
ferre
Berichten: 295
Lid geworden op: 29 jun 2008, 09:45
Locatie: Berlaar (BE)

Bericht door ferre » 31 dec 2008, 17:06

@bob,
lijkt me handig. ik kijk uit naar de volgende foto's. maak de wielen niet te groot anders moet je nog hoger heffen.
greetz
ferre
een zilveren GW 1800 A9 + Garmin Zumo 660
blauwe CBF 600 A6 voor t'vrouwke.

Early
Berichten: 1216
Lid geworden op: 06 mei 2008, 23:45
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Early » 31 dec 2008, 18:46

Roestvast wieltje met amco bronzen lagers.
Gaat nooit meer stuk.
Laat hem wel in de versnelling staan.
Met mijn vorige motor had ik geen probleem maar met deze heb ik het alleen nog maar geprobeerd.
Als ik hem terug heb ga ik het toch maar een proberen.
De wieltjes lijken mij wel wat.

Plaats reactie