Na een deffecte regulator of twee, is er maar eens gekeken naar het spannings verval tussen ig, vanaf de dynamo, en de positieve pool van de accu.
Op dit moment zit deze behoorlijk hoog ~456mV, en kan verklaren waarom een gezonde regulator sneuveld.
De regulator meet te weinig spanning en laat de dynamo meer opwekken, doordat dit een teveel opleverd, raakt het zwakste punt deffect.
Het orginele circuit heeft geen thermische beveiliging, en ligt er meteen definitief uit. Anders dan orgineel is een regulator van rick's electronics die af moet koelen en weer door kan, deze is tevens de reden van de bovengenoemde diagnose.
In mijn zoektocht vraag ik me af wat voorkomende punten van falen zijn, en ben nu op weg naar het electronische gedeelte van het contact slot, om eens te kijken of contact spray mag helpen.
Dynamo levert overspanning
- Sleutelaar
- Type Goldwing: GL1500
Dynamo levert overspanning
Laatst gewijzigd door Sleutelaar op 07 aug 2025, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dynamo levert overspanning
Dit zelfde probleem ook gehad met de ST1100. Webster van dat forum ( st1100-1300.eu ) heeft toen met een relais een bypass gemaakt waarbij de teveel geleverde spanning werd afgevoerd. Hierdoor was het probleem opgelost.
Weet alleen niet hoe het schema liep en waar het naartoe werd afgevoerd.
Weet alleen niet hoe het schema liep en waar het naartoe werd afgevoerd.
Groetjes Jur
Een mooie majestueus grijze Bagger uit 2019
- Sleutelaar
Ik ben benieuwd waar de zoektocht mij brengt, en of de genoemde optie een reddende hand kan bieden, bij het uitblijven van een duidelijke oorzaak.
- Sleutelaar
Nog op zoek, en van plan om dat nog even te blijven doen, dacht ik aan gebruik van de beperkte ig spanning om een relais aan te sturen, die een directe verbinding met de accu plus tot stand brengt; je post is aangekomen Jur 
Ja, volgens mij was het wel zo iets. Teveel aan spanning werd afgevoerd middels relais naar de + van de accu.
Maar ben niet zeker hiervan.
Mogelijk zijn er meer onderlegde monteurs die dit kunnen beamen?
Maar ben niet zeker hiervan.
Mogelijk zijn er meer onderlegde monteurs die dit kunnen beamen?
Groetjes Jur
spaningsregellaar?
- Sleutelaar
Hoewel de oorzaak onbekend is, ligt het niet aan de bedrading van de motorfiets, en niet direct aan de nieuwe veld spanning regelaar.
Het probleem is eerder een ontbrekende interne verbinding waar of waardoor is mij (nog) onbekend.
De regelaar heeft geen of geen juiste meet waarde van het systeem en stuurt maximaal uit, tot de thermische veiligheid ingrijpt.
Het probleem is eerder een ontbrekende interne verbinding waar of waardoor is mij (nog) onbekend.
De regelaar heeft geen of geen juiste meet waarde van het systeem en stuurt maximaal uit, tot de thermische veiligheid ingrijpt.
- Sleutelaar
Even een samenvatting omtrend gevonden delen:
- de vervangende regulator van de orginele dynamo ((40A) de orginele regulator heeft geen opschrift)
Rick's is gebaseerd op een Transpo IH258 (10624) en heeft daar een extra blokje op.
Cargo blijkt nagenoeg de zelfde Transpo IH258 (05822)
Is zonder het blokje in de wel aanwezige uitsparing ervoor.
Het tweede getal heb ik voorzien van haakjes daar zoektochten spaak liepen op het getal.
De vervanger van de WAI 12485N 90A regulator zou moeten zijn:
WAI IH670, die niet meer in productie is, de WAI IH761 zou dan het meest geschikt zijn. Overigens is de in de dynamo aanwezige WAI IH670 voorzien van een spannings begrenzer? RJ025 (chatgpt maakt zoveel fouten) die onder de regulator zit, en niet nodig zou zijn bij gebruik van de WAI IH761, iets dat ik niet getest heb, zelfs met momentsleutel beschikt schroefdraad niet over het eeuwige leven.
Alle vervangers resulteren in een oververmogen; van mijn kant stopt het testen, ik rijd weer..
- de vervangende regulator van de orginele dynamo ((40A) de orginele regulator heeft geen opschrift)
Rick's is gebaseerd op een Transpo IH258 (10624) en heeft daar een extra blokje op.
Cargo blijkt nagenoeg de zelfde Transpo IH258 (05822)
Is zonder het blokje in de wel aanwezige uitsparing ervoor.
Het tweede getal heb ik voorzien van haakjes daar zoektochten spaak liepen op het getal.
De vervanger van de WAI 12485N 90A regulator zou moeten zijn:
WAI IH670, die niet meer in productie is, de WAI IH761 zou dan het meest geschikt zijn. Overigens is de in de dynamo aanwezige WAI IH670 voorzien van een spannings begrenzer? RJ025 (chatgpt maakt zoveel fouten) die onder de regulator zit, en niet nodig zou zijn bij gebruik van de WAI IH761, iets dat ik niet getest heb, zelfs met momentsleutel beschikt schroefdraad niet over het eeuwige leven.
Alle vervangers resulteren in een oververmogen; van mijn kant stopt het testen, ik rijd weer..