Verlichting is uitgevallen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
KorsPaap
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2022, 12:48
Type Goldwing: GL1500

Verlichting is uitgevallen

Bericht door KorsPaap » 14 sep 2022, 19:33

Hallo,
ik ben nieuw hier, en heb al naarstig gezocht in dit forum naar soortgelijke problemen, maar toch net weer niet gevonden wat er bij mij aan de hand is:
Tijdens het rijden bemerkte ik aan mijn navigatiesysteem dat deze geen accuvoeding meer kreeg en dus langzaam minder stroom had en uiteindelijk uitviel.
Thuisgekomen zag ik dat het niet alleen de stroomvoorziening van het navigatiesysteem was, maar dat ook bij ingeschakeld contact de verlichting vóór (zowel Hi als Lo) als achter niet werkte.
Als het contact in de parkeerstand staat, werkt het stadslicht en achterlicht wel dus de lampen zijn niet defect. Maar met ingeschakeld contact werkt voor en achter dus niet terwijl dat standaard altijd wel het geval was.
Wat welk werkt
Bij het aanzetten van het contactslot werken alle controlelampjes zoals Overdrive, Neutral, Reverse, olie, spanning, zijstandaard etc. goed. Sommigen gaan na enkele seconden dan netjes uit.
Richtingaanwijzers, claxon en remlicht werken wel.
Ik kan de Goldwing keurig starten en alles lijkt goed te werken, op het dim/grote lichte en het achterlicht na.
Ik kan ook met de tuimelknop onder de dimschakelaar het lichtsignaal vóór bedienen bij ingeschakeld contact, dan werkt de lamp dus wel.
Van het dashboard werkt de meterverlichting van temperatuur en brandstof goed, echter de achtergrondverlichting van de snelheidsmeter en toerentalmeter doet het daarentegen weer niet.

Wat gecontroleerd
N.a.v. de diverse draadjes in het forum over de zekeringen en relais heb ik het volgende getest:
Alle zekeringen (zowel in het zekeringenkastje links en ook ín de daarnaast gelegen relaisbox) doorgemeten, en die waren allen intact.
In de relaisbox alle relais getest door deze even om beurten in te pluggen in het contact linksboven waar o.a. de claxon en startknop aan gekoppeld zijn.
En met alle relais kon ik die functies bedienen, dus denk ik (als leek zijnde), de relais zijn intact.

Het contactslot zit flink ingebouwd, en ik heb niet kunnen kijken hoe het daar met de bedrading zit. Daarvoor moet je vermoedelijk een (groot) deel van de ombouw verwijderen om er goed bij te kunnen?

Als er nog opties zijn die ik kan nalopen zonder dat daar fors gesleuteld moet worden zou ik die graag van de kenners vernemen.
Anders zit er niets anders op dan naar mijn vaste motorgarage te gaan en daar onderzoek naar het probleem laten verrichten.
Ik hoop dat het toch snel op te lossen is, want volgende week zou ik met de motorclub een 4-daagse rit naar en in Duitsland willen maken, maar zonder verlichting begin ik daar niet aan i.v.m. de veiligheid van mij als motorrijder.

Ik zie reacties met belangstelling langskomen.
Kors Paap
0680042053
Hoorn (NH)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Verlichting is uitgevallen

Bericht door RonalT » 15 sep 2022, 00:39

KorsPaap schreef:
14 sep 2022, 19:33
... maar dat ook bij ingeschakeld contact de verlichting vóór (zowel Hi als Lo) als achter niet werkte.
Als het contact in de parkeerstand staat, werkt het stadslicht en achterlicht wel dus de lampen zijn niet defect. Maar met ingeschakeld contact werkt voor en achter dus niet terwijl dat standaard altijd wel het geval was.

...
Bij ingeschakeld contact krijgen de achterlichten spanning via
  • via Zekering 8 (TAIL/METER/Positionfuse) (op deze zekering staat altijd spanning),
  • Tail relay 3,
  • contactslot moet op ON staan,
en dan gaan de achterlichten branden.


Als het contactslot AAN staat krijgen de koplampen spanning via
  • Head Relay fuse 12 (op deze zekering staat spanning als het contact op ON staat),
  • startknop mag niet ingedrukt zijn,
  • en dan kan er een keuze tussen dimlicht en grootlicht gemaakt worden,
  • en als HEAD FUSE 5 goed is,
krijgt groot of dimlicht spanning en zal branden.


Als de motor in parkeerstand staat krijgen de achterlichten spanning via
  • Parking Fuse 7 (deze zekering krijgt spanning als het contactslot in de parkeerstand staat),
  • In-line diode B,
en dan branden de parkeerlichten en ook de kentekenplaat verlichting behoort dan te branden.


Morgen kijk ik verder.
Wat verduidelijking doorgevoerd, maar ik zou niet weten waarom de koplampen en achterlichten het tegelijk laten afweten.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
mauss
Berichten: 150
Lid geworden op: 26 sep 2020, 21:59
Type Goldwing: GL1500
Locatie: hoogvliet

Re: Verlichting is uitgevallen

Bericht door mauss » 15 sep 2022, 20:55

ik weet niet welk bouw jaar het is maar bij de latere versies is er een licht schakelaar gemonteerd. deze zit onder op de linker bedienings handel, deze kan wel eens vervelend doen en deze bediend de verlichting dus als de schakelaar niet goed werkt kan de rest goed zijn maar is er geen licht.

KorsPaap
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2022, 12:48
Type Goldwing: GL1500

Re: Verlichting is uitgevallen OPGELOST!

Bericht door KorsPaap » 19 sep 2022, 21:23

Hartelijk dank Ronald T en Mauss.
Ik had dacht ik al een reactie weer geschreven, maar die zie ik nu niet terug :-(
Het bericht van Mauss was voor mij de oplossing, en de toelichting van RonaldT heb ik nu dankbaar toegevoegd aan mijn Goldwing dossier. Zulke uitvoerige informatie zal vast nog wel eens van pas komen.
Nu ik de oplossing weet kan ik het gebeuren reproduceren.
Ik had de motor dus uit de stalling gehaald waarbij ik altijd de kop- en achterverlichting zie op de voor en achtergevel van de stalling zie als ik de motor start, en dit moet dus ook die keer het geval geweest zijn.
Vervolgens buiten de stalling de motor schoongemaakt om met een schone motor de rit te gaan rijden.
Bij het afdrogen van de motor moet ik toen onbewust met een doek de schakelaar verschoven hebben.
Ik was mij nauwelijks bewust van die schakelaar want ik heb ik zolang ik dit type motor heb, eigenlijk nooit gebruikt.
En door dat ik bij daglicht vervolgens de rit ben gaan rijden heb ik op dat moment dus niet opgemerkt dat de verlichting uitgeschakeld was. En kennelijk is de navigatie voor de stroomvoorziening aangesloten op het circuit van de verlichting en die was daardoor dus ook afgesloten.
Afijn, ik zal deze schakelaar dus niet meer vergeten, die zit nu in mijn geheugen gegrift.
Ronald en Mauss dus heel erg bedankt. Jullie hebben een blije rijder met weer wat meer kennis van zijn motorfiets gemaakt.
Blij met dit forum dus.
Groet, en blijf voorzichtig maar enthousiast motorrijden!
Kors Paap

Gebruikersavatar
mauss
Berichten: 150
Lid geworden op: 26 sep 2020, 21:59
Type Goldwing: GL1500
Locatie: hoogvliet

Re: Verlichting is uitgevallen

Bericht door mauss » 20 sep 2022, 20:45

Fijn dat het maar zoiets simpels was. ☺

Plaats reactie