Hobbelen bij 50km/u
- Zundapp
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 31 aug 2020, 18:53
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Albrandswaard
Hobbelen bij 50km/u
Ik heb sinds vorig jaar een Goldwing GL1500SE 50 Years Anniversary bouwjaar 1999.
Tussen de 50 en 60km/u begint hij te schudden/ hobbelen, voor mijn gevoel komt het uit de voorkant.
Aangezien ik vaak op 50km wegen kom vind ik het erg storend worden.
Wat is er tot nu toe al aan gedaan?
Banden voor/achter vervangen Bridgestone
Voorvork glijbussen + keerringen
Voorwiellagers
Mijn vraag: is hobbelen bij deze Goldwing op bepaalde snelheden normaal?
Zo niet, waar kan ik het dan nog in zoeken?
Bij voorbaat dank voor uw reactie.
Tussen de 50 en 60km/u begint hij te schudden/ hobbelen, voor mijn gevoel komt het uit de voorkant.
Aangezien ik vaak op 50km wegen kom vind ik het erg storend worden.
Wat is er tot nu toe al aan gedaan?
Banden voor/achter vervangen Bridgestone
Voorvork glijbussen + keerringen
Voorwiellagers
Mijn vraag: is hobbelen bij deze Goldwing op bepaalde snelheden normaal?
Zo niet, waar kan ik het dan nog in zoeken?
Bij voorbaat dank voor uw reactie.
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 19 jul 2019, 11:15
- Type Goldwing: GL1500
Re: Hobbelen bij 50km/u
Het wobbelen is niet normaal. Ik had vorig jaar, na installatie van een nieuwe voorband, hetzelfde. Ook aan de snelheid die jij aangeeft. Als je je stuur (lichtjes) los laat aan die snelheid begon dit ook heen en weer te slagen. Het probleem lag aan de nieuwe voorband. Bij opnieuw teruggaan na de bandencentrale bleek er een bult te zitten in het rijoppervlak. Dit was zeer duidelijk te zien bij het uitbalanceren van het wiel. Productiefout dus. Nieuwe band gekregen en probleem was weg. Als het probleem reeds was voor je al deze dingen hebt laten uitvoeren, zou ik toch eens een goldwingspecialist opzoeken .
Re: Hobbelen bij 50km/u
Kijk ook even naar de achterband .
Dat was namelijk bij mij het probleem tot hij hobbelde , band was kapot , nieuwe erop en hij reed weer super strak .
Dat was namelijk bij mij het probleem tot hij hobbelde , band was kapot , nieuwe erop en hij reed weer super strak .
-
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: Hobbelen bij 50km/u
Zo'n hobbel in een band noemen ze nou een "vies bandje".
- Zundapp
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 31 aug 2020, 18:53
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Albrandswaard
Re: Hobbelen bij 50km/u
Ik kan prima met losse handen rijden, het stuur slingert ook niet van links naar rechts maar hij gaat bij 50-60 km/u op en neer hobbelen.
De motor hobbelt al vanaf dat ik hem heb, sindsdien zijn er nieuwe banden onder gegaan en het hobbelen is nog precies het zelfde.
Ook zijn de glijbussen van de voorvork en de lagering van het voorwiel vervangen.
Ik ben al bij 2 motorzaken geweest over dit hobbelen maar, die willen wel geld rekenen maar geen garantie bieden dat het dan opgelost is.
Uit de reacties begrijp ik dat dit hobbelen absoluut niet hoort bij deze Goldwing?
De motor hobbelt al vanaf dat ik hem heb, sindsdien zijn er nieuwe banden onder gegaan en het hobbelen is nog precies het zelfde.
Ook zijn de glijbussen van de voorvork en de lagering van het voorwiel vervangen.
Ik ben al bij 2 motorzaken geweest over dit hobbelen maar, die willen wel geld rekenen maar geen garantie bieden dat het dan opgelost is.
Uit de reacties begrijp ik dat dit hobbelen absoluut niet hoort bij deze Goldwing?
- cooper
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Stabroek (Belgie)
Re: Hobbelen bij 50km/u
Voorste vering heeft wss z'n beste tijd gehad, progressieve (of nieuwe) veren erin en probleem is weg, dat was althans bij mij de oplossing.
GL 1000 Ltd 1976
GL 1000 K3 1978
GL 1100 Standard 1982
GL 1100 Aspencade 1983
GL 1200 Ltd 1985
GL 1200 SE-i 1986
GL 1500 Aspencade 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1500 SE Lehman trike 1995
GL 1800 DeLuxe 2012
Once you ride a Wing, you buy a Wing!

GL 1000 K3 1978
GL 1100 Standard 1982
GL 1100 Aspencade 1983
GL 1200 Ltd 1985
GL 1200 SE-i 1986
GL 1500 Aspencade 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1500 SE Lehman trike 1995
GL 1800 DeLuxe 2012
Once you ride a Wing, you buy a Wing!

-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 19 jul 2019, 11:15
- Type Goldwing: GL1500
Re: Hobbelen bij 50km/u
Ik neem aan dat wanneer de glijbussen vervangen zijn ze ook naar de veren gekeken hebben en desnoods vervangen? Indien niet, heeft cooper waarschijlijk gelijk.
-
- Berichten: 802
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: Hobbelen bij 50km/u
Ik ken dat fenomeen ook. Heb het met mijn Valkyrie. Op ongeveer dezelfde snelheden. Ik denk ook dat het aan de veren ligt.
- Rongoos
- alias Stuiterbal
- Berichten: 2369
- Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Velserbroek
Re: Hobbelen bij 50km/u
Ik heb dit ook gehad bij mijn vorige 1500. Deze die ik nu heb heeft het gelukkig niet.
Ik dacht toen meer aan balhoofdlager, maar inderdaad het kan ook iets anders zijn. Misschien een kromme veerpoot? Te hard de stoep op en af?
In ieder geval succes met zoeken en als het opgelost is, hoor ik graag wat het probleem nu was.
Ik dacht toen meer aan balhoofdlager, maar inderdaad het kan ook iets anders zijn. Misschien een kromme veerpoot? Te hard de stoep op en af?
In ieder geval succes met zoeken en als het opgelost is, hoor ik graag wat het probleem nu was.
Gr. Ron
Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.
Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.
Re: Hobbelen bij 50km/u
Heb dat ook eens gehad , op de achterband zat een "dikte / buil" en telkens de motor in een bocht kwam voelde je het in het stuur .
Nieuwe band erop en probleem opgelost .
Nieuwe band erop en probleem opgelost .
- Zundapp
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 31 aug 2020, 18:53
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Albrandswaard
Re: Hobbelen bij 50km/u
Even een update over dit probleem...
Ik ben vorige week langs Wing Service gereden en Antoon gevraagd of hij iets vreemd zou zien/merken aan de voorvork.
Hij gaf aan dat de vering te slap aanvoelde en wat ingeveerd bleef staan.
Daarom besloten om een set progressieve veren mee te nemen en zelf te plaatsen.
Dit is best een uitdaging zonder het officiële gereedschap om de nieuwe veer in te drukken en dan de dop te monteren.
De voorkant voelt nu heel anders maar beter aan, hij is merkbaar hoger en pakt oneffenheden beter op.
Het hobbelen is niet weg maar verandert. Als ik nu alleen ga rijden hobbelt hij aanzienlijk bij 40/50km/u maar met vriendin achterop hobbelt hij nagenoeg niet meer.


Ik ben vorige week langs Wing Service gereden en Antoon gevraagd of hij iets vreemd zou zien/merken aan de voorvork.
Hij gaf aan dat de vering te slap aanvoelde en wat ingeveerd bleef staan.
Daarom besloten om een set progressieve veren mee te nemen en zelf te plaatsen.
Dit is best een uitdaging zonder het officiële gereedschap om de nieuwe veer in te drukken en dan de dop te monteren.
De voorkant voelt nu heel anders maar beter aan, hij is merkbaar hoger en pakt oneffenheden beter op.
Het hobbelen is niet weg maar verandert. Als ik nu alleen ga rijden hobbelt hij aanzienlijk bij 40/50km/u maar met vriendin achterop hobbelt hij nagenoeg niet meer.


- Cas
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 865
- Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
- Type Goldwing: GL1800
Re: Hobbelen bij 50km/u
Ik zit zo maar mee te denken, ik weet het ook niet. Als je vriendin achterop zit hobbelt hij niet, dus misschien een Hyprepro veer achter monteren, heb ik ook gedaan maar ik vind hem nog steeds erg stug maar weggedrag, vooral op hoge snelheden, is formidabel. Verder zit ik te denken aan je antiduik, werkt die nog? Zo ja, uitschakelen. Ik heb er ook een superbrace opgezet tussen de vorkpoten, maakt de boel ook stabieler. Het zijn maar een paar ideetjes.Zundapp schreef: ↑28 apr 2021, 22:05Even een update over dit probleem...
Ik ben vorige week langs Wing Service gereden en Antoon gevraagd of hij iets vreemd zou zien/merken aan de voorvork.
Hij gaf aan dat de vering te slap aanvoelde en wat ingeveerd bleef staan.
Daarom besloten om een set progressieve veren mee te nemen en zelf te plaatsen.
Dit is best een uitdaging zonder het officiële gereedschap om de nieuwe veer in te drukken en dan de dop te monteren.
De voorkant voelt nu heel anders maar beter aan, hij is merkbaar hoger en pakt oneffenheden beter op.
Het hobbelen is niet weg maar verandert. Als ik nu alleen ga rijden hobbelt hij aanzienlijk bij 40/50km/u maar met vriendin achterop hobbelt hij nagenoeg niet meer.
![]()
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"
Re: Hobbelen bij 50km/u
Het hobbelen kan ook komen door een zwaar punt in een van je wiellagers of ander draaiend deel. Zet hem eens op de bok en draai met de hand aan je wiel en kijk of je lekker draait zonder zwaar punt. Ook bij voorwiel voelen natuurlijk. Dus alles moet soepel en egaal draaien.
Ik had dit op 1 van mijn andere motoren, nieuwe lagers erin het was weg.
Ik had dit op 1 van mijn andere motoren, nieuwe lagers erin het was weg.
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 19 jul 2019, 11:15
- Type Goldwing: GL1500
Re: Hobbelen bij 50km/u
Ik blijf er bij, de problemen die jij beschrijft zijn exact dezelfde die ik had. Ook het wegvallen van het hobbelen wanneer je duo rijdt. Zou toch terug kijken in de richting van banden/lagers.
Re: Hobbelen bij 50km/u
Ik heb dat ook gehad, bleek gewoon de band te zijn. Waarschijnlijk een band die te lang in de opslag had gelegen.
Wat niet rijdt staat stil..
Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...
Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten