Start problemen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Woodturner
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mar 2021, 11:38
Type Goldwing: GL1800

Start problemen

Bericht door Woodturner » 08 mar 2021, 20:08

Hallo allemaal,
Ben wel nieuw op dit forum en heb gelijk al een vraag.
Het betreft een Wing uit 2005 een anniversery model met een vreemd start probleem.
Als ik probeer te starten draai eerst de sleutel om, alle lampjes die horen te branden doen het keurig .
En alle lampjes die na een paar seconden uit horen te gaan doen dat ook.
Maar als de start knop wordt ingedrukt hoor ik een harde tik, maar de startmotor doet niets.
Lampjes worden iets flauwer meer niet, als ik hem dan in zijn eerste versnelling zet en een beetje naar voor en achter beweeg,
en dan opnieuw start gaat de startmotor wel werken hetzij met moeite maar hij slaat wel aan.
En kan ik wegrijden, vreemd is wel dat de achteruit niet meer werkt,en dat alles ondanks een nieuwe accu.
Graag hoor ik van jullie of iemand iets weet.

Groetjes Tim

Gebruikersavatar
Henk V
Berichten: 62
Lid geworden op: 10 aug 2020, 17:19
Type Goldwing: GL1800

Re: Start problemen

Bericht door Henk V » 08 mar 2021, 20:13

Hoi Tim
als ik het zo hoor is het probleem de startmotor (ik gok op de koolborsterls )
Groet Henk Veenstra
Je hoeft niet altijd te rijden om van een goldwing te genieten :D

Gebruikersavatar
Woodturner
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mar 2021, 11:38
Type Goldwing: GL1800

Re: Start problemen

Bericht door Woodturner » 09 mar 2021, 06:54

Hoi Henk,

Ik krijg het handwerkboek toegestuurd, en dan ga ik meteen kijken.
Ik kon de start motor niet vinden, maar met het handvoek er bij moet dat lukken.
Echt geweldig hoe je hier meteen wordt geholpen, hopelijk kunnen we ook een keer een toer mee rijden.

Groetjes, Tim

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13175
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Start problemen

Bericht door RonalT » 09 mar 2021, 22:14

Henk V schreef:
08 mar 2021, 20:13
....
als ik het zo hoor is het probleem de startmotor (ik gok op de koolborsterls )
....
Ik vermoed dat een 1800 geen koolborstels heeft, gezien de opbouw van de dynamo...
De dynamo is duidelijk anders als die van een 1500.

Maar er zullen vast mensen zijn die weten hoe het in elkaar steekt.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1416
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek

Re: Start problemen

Bericht door Antoon Aarts » 09 mar 2021, 23:14

Ik vermoed dat een 1800 geen koolborstels heeft, gezien de opbouw van de dynamo...
De dynamo is duidelijk anders als die van een 1500.
Het gaat om de STARTMOTOR
Afbeelding
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86)
1995 GL1500 EML GT2000 (89)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012) heden.
CB350F 1976 / CB400F 1977 / 2x CB500F 1975 -1976 / CB550F2 76 / K3.78 / 2x GL1000 bj.1978

3000
Berichten: 119
Lid geworden op: 04 feb 2008, 20:47

Re: Start problemen

Bericht door 3000 » 10 mar 2021, 10:58

Ik zou ook eens kijken of de bekabeling van de twee relais ( start en achteruit) goed zijn aangesloten en stroom doorlaten.
Kan ik nog een heeeeel verhaal over vertellen.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13175
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Start problemen

Bericht door RonalT » 10 mar 2021, 17:41

oeps, weer eens een gevalletje van niet opletten wat ik schrijf.... :-(
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan

Gebruikersavatar
Woodturner
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 mar 2021, 11:38
Type Goldwing: GL1800

Re: Start problemen

Bericht door Woodturner » 12 apr 2021, 10:00

Hoi Allemaal,
Heel erg bedankt voor de hulp waar jullie mee kwamen, geweldig.
Lidia heeft het deel wat ik nodig had voor me uitgeprint, maar ik zag het niet zo zitten ik ben nogal druk op dit moment, met veel dingen bezig.
Er moest zoveel losgehaald worden en i.v.m. met weinig ruimte die ik heb, heb ik de motor naar de dealer gebracht.

En het waren inderdaad de kool borstels, hij liet me nog zien hoe ze er uit zagen, dus er zitten nieuwe op kan weer lekker verder rijden.
Nu nog mooi weer dan zijn we weer tevreden.
Allemaal heel hartelijk bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
pcrider
Berichten: 180
Lid geworden op: 16 mar 2009, 18:24
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Kornhorn

Re: Start problemen

Bericht door pcrider » 27 apr 2022, 11:31

nog meer start problemen in het noorden,
Na een versnellingsbak probleem (GL1800-2002 -245000km) reparatie uitlaten voeren door Bike-fit Heerenveen.
Maar nu bij assemblage van de motorhen ik probleem met brandstofpomp,
brandstofpomp werkt (even stroom op gezet en draai prima en pomp ook.
wanneer ik de motor op contact zet zou deze 2 seconden moeten werken, endaar zit het probleem, deze draait een fractie van een seconde, en voltage komt maar tot 4 volt.
voltage op relay connector is ook oké gewoon volledige accu spanning.
weerstand her en der gemeten en overal "connectiviteit" zoals handboek voors schrijft (bij mijn download bladzijde 5-66)
iemand een idee waarom de spanning direct wegvalt?
HONDA driver sinds 1986: CX500E-sport, 1988: CB750C vetter kuip en krauser kofferset, 1990: GL1100 Aspencade 1999 -- 2006: Pasific Coast 800, 2008: Pan European 1100 abs cbs tcs ,
2009: Goldwing GL 1500 Aspencade(1988), 2014:Goldwing GL1800 (2002)

Gebruikersavatar
pcrider
Berichten: 180
Lid geworden op: 16 mar 2009, 18:24
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Kornhorn

Re: Start problemen

Bericht door pcrider » 27 apr 2022, 12:32

zie ook dat het FI. (Mil)lampje niet uitgaat alleen als de dodemansknop knop uitstaat gaat ie wel uit.
Short the service check connector terminals with a jumper wire. --> dan blijft ie wel branden-->If the ECM has no problem data in its memory, the MIL will come on and stay on.
HONDA driver sinds 1986: CX500E-sport, 1988: CB750C vetter kuip en krauser kofferset, 1990: GL1100 Aspencade 1999 -- 2006: Pasific Coast 800, 2008: Pan European 1100 abs cbs tcs ,
2009: Goldwing GL 1500 Aspencade(1988), 2014:Goldwing GL1800 (2002)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13175
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Start problemen

Bericht door RonalT » 27 apr 2022, 23:45

pcrider schreef:
27 apr 2022, 11:31
....
wanneer ik de motor op contact zet zou deze 2 seconden moeten werken, endaar zit het probleem, deze draait een fractie van een seconde, en voltage komt maar tot 4 volt.
....
Weet je zeker dat die spanning maar 4 volt is?
Veel universeelmeters hebben problemen om zo'n kortdurende spanning te meten.

Als de spanning niet hoog genoeg wordt kan er ergens een slechte verbinding tussen zitten, slechte relaiscontacten, slechte connectoren, enz.
Of het verbruik moet heel hoog zijn door bv kortsluiting. Maar omdat je weet dat de pomp goed is is dat waarschijnlijk niet het probleem.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan

Gebruikersavatar
pcrider
Berichten: 180
Lid geworden op: 16 mar 2009, 18:24
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Kornhorn

Re: Start problemen

Bericht door pcrider » 01 mei 2022, 19:47

ik denk inderdaad dat de meter niet snel genoeg is om het juiste voltage te meten, dit gezegd hebbende blijft de brandstofpomp dus maar een fractie draaien, na contact met Hilvarenbeek gehad te hebben een omleiding via acc. gemaakt naar brandsof pomp.deze draait nu zodra contact aangaat, maar ook nu start de motoriek en vreemd genoeg ruik ik ook geen brandstof lucht zou nu onderhand toch moeiten...
volgens mij zijn er 2 problemen die brandstof pomp draait niet volgens planning, en ik vraag mij af of de brandstof wel door de injectoren heen komen.
Bij aansluiten pomp laten draaien en brandstof op gevangen, deze was erg vervuild??? tank had ik leeggehaald en schone benzine er in gedaan.

Na dinsdag eerst een week op motor vakantie --snel ff een Pan European gekocht-- volgende week met frisse moed verder zoeken.
HONDA driver sinds 1986: CX500E-sport, 1988: CB750C vetter kuip en krauser kofferset, 1990: GL1100 Aspencade 1999 -- 2006: Pasific Coast 800, 2008: Pan European 1100 abs cbs tcs ,
2009: Goldwing GL 1500 Aspencade(1988), 2014:Goldwing GL1800 (2002)

Gebruikersavatar
pcrider
Berichten: 180
Lid geworden op: 16 mar 2009, 18:24
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Kornhorn

Re: Start problemen

Bericht door pcrider » 10 mei 2022, 20:24

na een korte vakantie in de Eiffel nu weer verder met zoeken naar de oorzaak waarom de motor niet wil starten, momenteel is er geen vonk te zien wanneer ik de bougie er uit draai en aangesloten tegen het blok houd....... ??
HONDA driver sinds 1986: CX500E-sport, 1988: CB750C vetter kuip en krauser kofferset, 1990: GL1100 Aspencade 1999 -- 2006: Pasific Coast 800, 2008: Pan European 1100 abs cbs tcs ,
2009: Goldwing GL 1500 Aspencade(1988), 2014:Goldwing GL1800 (2002)

Gebruikersavatar
EJ Bergsma
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 sep 2021, 10:18
Type Goldwing: GL1800

Re: Start problemen

Bericht door EJ Bergsma » 12 mei 2022, 09:18

Toevallig heb ik momenteel hetzelfde euvel.
Motor rijdend naar binnen, uit elkaar gehad ivm versnellingsbak problemen, ding staat weer grotendeels in elkaar maar wil niet starten.
MIL aan, bank angle sensor is okay, split second spanning op opvoerpomp benzine, starten, geen vonk...
Er is iig ook aan de 'acc' relais gerommeld en een extra aarde aangelegd naar de ECU. Ik ga me daar eens even op focussen...
Sterkte en hou me op de hoogte!
Grt Eric Jan
Het achterwiel is niks anders dan een grote ventilator om de rijder fris te houden en zijn achterwerk relaxed. Twijfel?
Kijk dan maar eens goed. Als het blokkeert of uitzwenkt zie je de rijder zweten en er blijven kreukels in het zadel achter.

Gebruikersavatar
pcrider
Berichten: 180
Lid geworden op: 16 mar 2009, 18:24
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Kornhorn

Re: Start problemen

Bericht door pcrider » 12 mei 2022, 21:06

dat is wel erg typisch idd exact het zelfde?
HONDA driver sinds 1986: CX500E-sport, 1988: CB750C vetter kuip en krauser kofferset, 1990: GL1100 Aspencade 1999 -- 2006: Pasific Coast 800, 2008: Pan European 1100 abs cbs tcs ,
2009: Goldwing GL 1500 Aspencade(1988), 2014:Goldwing GL1800 (2002)

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten