Geluid gl 1200

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Mangoest64
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mei 2020, 11:15
Type Goldwing: GL1200

Geluid gl 1200

Bericht door Mangoest64 » 05 mar 2021, 14:26

Dames, heren,

Wie kan mij helpen met de oplossing van het het gierende geluid dat na de winterstop te horen is.
Als ik ga rijden niets aan de hand, bij 80/85 km per uur begint het gegier linksvoor, dit geluid veranderd niet in welke versnelling ik ook rijd, 4 versnelling of OD.
Als ik vaart minder, zeg 30/35 km per uur verdwijnt het en is het weg, nu blijft het geluid weg tot op een momentje geluid weer komt, niet aan bepaalde weg of tijd gebonden, gaat dus weg en opeens komt het weer.
Km(Miles) teller doet het gewoon goed, temperatuur zakt ook weer als het iets oploopt.
Banden net laten vervangen, geen verschil in geluid.
Geluid is iets minder geworden na het tweede ritje, durf echter niet te veel of te ver te rijden dan de Zaanstreek.
Weet na het doorlezen van het technische forum, niet precies wat te doen, geen zin om alles los te gaan sleutelen/vervangen met nul resultaat, en onderzoek kosten van de monteur zijn vaak ook aan de hoge kant.
Misschien is er iemand in de buurt van Wormerveer die meer verstand heeft van de Goldwing.

Heb al gelezen van aandrijving km teller maar die werkt gewoon goed naar mijn idee.

Bedankt voor de tijd en aandacht.

Groet peter.

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: Geluid gl 1200

Bericht door motorfan » 06 mar 2021, 16:13

Heb eens een hoog gierend geluid gehad bij mij GL 1000. Dit kwam van de spanrol van de distributieriemen. Was ook niet altijd aanwezig en vooral bij de snelheden die jij omschrijft. Let op, het is zomaar een slag in de lucht. Kan ook iets heel anders zijn. Moeilijk te beoordelen op afstand. Een filmpje met geluid daarvan maken zal ook niet lukken ws. als het zich alleen bij het rijden voordoet. Ik heb ook eens motoren gehad die helemaal geen geluid gaven, da's dan ook weer niet goed :lol: . Succes....

Gebruikersavatar
tiny
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 sep 2011, 19:04
Type Goldwing: GL1200
Locatie: kaatsheuvel

Re: Geluid gl 1200

Bericht door tiny » 06 mar 2021, 16:23

ik heb dit ook gehad met mijn gl 1200
bleek toen de snelheidsmeter kabel te zijn..
had een speciaal blokje waarmee je remkabels kunt smeren , daarmee de kabel voor de snelheidsmeter ook maar gesmeerd..
dit hielp wel een tijdje..
koffie??????

Mangoest64
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mei 2020, 11:15
Type Goldwing: GL1200

Re: Geluid gl 1200

Bericht door Mangoest64 » 09 mar 2021, 23:10

Dame en heer, hartelijke dank voor het meedenken en de reactie, heb op advies forte aangeschaft om motorblok te spoelen en daarna een forte product toegevoegd aan de nieuwe olie, Ga dit doen en hoop dat het gaat helpen.

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Geluid gl 1200

Bericht door DonvanVliet » 09 mar 2021, 23:19

Kijk eerst naar die tellerkabel en je distributiesnaren.

Mangoest64
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mei 2020, 11:15
Type Goldwing: GL1200

Re: Geluid gl 1200

Bericht door Mangoest64 » 18 mar 2021, 10:43

Blok gespoeld met forte en forte toevoeging aan de nieuwe olie toegevoegd.
Geluid bleef aanwezig, toen mijn zoon laten rijden, die hoorde het ook dus ben ik niet gek.
Op advies van de tip over de kabel, deze los genomen uit de meenemer en vervolgens 35 km gereden van stapvoets, tot flink inhalen op de snelweg, geen enkele piep of gegier te horen.
Tellerkabel zover als mogelijk losgehaald en deze gesmeerd, nieuwe kabel aangeschaft maar kom met geen mogelijkheid bij de teller met mijn veel te dikke armen, om buiten kabel te lossen. Zaterdag met gesmeerde oude kabel rijden en hopen dat het geluid niet terug komt. Of wel zodat het aan kabel moet liggen, of de toevoeging in de olie doet toch zijn werk na 75 km rijden met de nieuwe olie.

Bedankt voor de mogelijkheid om hulp te vragen.

Peter

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Geluid gl 1200

Bericht door DonvanVliet » 18 mar 2021, 10:49

Als er echt een geluid direct uit je motorblok komt helpt flushen in de regel niet. Dan is er een mechanisch defect. Dus hou het dan maar op de kabel.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Geluid gl 1200

Bericht door Bertrand » 19 mar 2021, 08:14

Ik volg de redenering van Don. Zal ook volgens mij de kabel van de snelheidsmeter zijn aangezien het snelheidsgerelateerd is en niet gerelateerd aan het toerental van de motor. Snelle diagnose : koppel kabel los van de km-teller en rijden: normaal is het geluid dan weg. Best meteen een nieuwe kabel monteren en opgelost. Ik heb het ook meegemaakt met mijn GL1000 en het heeft ook een tijdje geduurd voor ik de oorzaak gevonden had.

Mangoest64
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mei 2020, 11:15
Type Goldwing: GL1200

Re: Geluid gl 1200

Bericht door Mangoest64 » 19 mar 2021, 12:25

Ja heb ik ondertussen getest en de kabel is al in huis, Maar kom met geen mogelijk zomaar ff bij de teller, onderin is geen probleem, maar kom niet door de Kuip heen vanaf onder, betekent dus dat er heel wat weg gehaald moet worden.

Mangoest64
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mei 2020, 11:15
Type Goldwing: GL1200

Re: Geluid gl 1200

Bericht door Mangoest64 » 17 apr 2021, 08:32

Dame en heren bedankt voor het meedenken en adviseren, bleek inderdaad de km/Miles kabel te zijn, spiegels klappen, ruit verwijderen, speakers eruit, radio ombouw verwijderen, nu kan de cockpit losgeschroefd worden, dan kan pas de kabel over het metaalplaatje verwijderd worden en verwijderen. Alles omgekeerd gemonteerd en het werkt weer, bewust gewacht op warmte van de zon ivm de leeftijd van de Goldwing en het vastzitten van eventuele onderdelen.

Voorlopig ga ik genieten van de motor en blijft het bij lezen op het forum.

Hartelijke dank allemaal.

Plaats reactie