Roest uit de tank.

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6904
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Roest uit de tank.

Bericht door peter » 30 nov 2017, 03:08

De gl1000 waarmee ik bezig ben had een danig vuile tank. Keek je in de vulnek dan leek het net of daar een dikke baard was aangegroeit. In de tank zelf was het niet veel beter.


Ik heb de benzine vlotter los gehaald, aftapplug eruit en dan met de hogedrukreiniger met een vuivrees het meeste weggespoten. Daarna de aftapplug en vlotter er weer ingezet. De tank gevuld met een halve zakje soda en daarna tot de rand toe vol water gezet.
Daarna heb ik een stuk betonijzer van 40cm gebogen zodat deze via de vulnek in de tank paste. Het stuk ijzer in een blokje hout gestoken en gecontoleerd of deze geen contact had met het ijzer van de tank zelf. Daarna een kleine acculader genomen en de plus op het betonijzer en de min op de tank gezet. Nog even met een multimeter gecontroleerd of er een stroompje liep tussen tank en minpool en daarna hoefde ik alleen te wachten.
Een uur of 6 later de acculader uitgezet, het getonijzer welks inmiddels rood van de roest was gekleurd verwijderd en de tank wederom schoongespoten met hoge druk. En dan nog uitspoelen, uitspoelen en uitspoelen.

Het resultaat mag er wezen.

Afbeelding
De vuile tank met baard.



Afbeelding
Sodawater eruit en na1 keer spoelen.


Afbeelding
Na spoelen en drogen.
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P

Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd huidig
Honda cb750f2 supersport huidig
Honda gl1000 k2 in opbouw

Gebruikersavatar
De Motormuis
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 4801
Lid geworden op: 02 dec 2011, 00:05
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Geldrop. Noord Brabant.

Re: Roest uit de tank.

Bericht door De Motormuis » 30 nov 2017, 09:36

Goed gedaan Peter.

Resultaat mag gezien worden.
Groeten,
Wil.



Een Goldwing rijder is een blijde rijder.

Wat wordt het toch mooi met al die GOLDWINGS op de weg.

HET IS EEN GROENE MET 6 CYLINDERS EN TWEE ANTENNE'S.

Goldiefan
Berichten: 357
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Roest uit de tank.

Bericht door Goldiefan » 30 nov 2017, 19:28

Beste Peter,

De roest is er nu uit, dat is mooi.

Maar voorgoed of slaat de ellende binnen de kortste keren weer toe? Ik weet het niet. Ik ga nog steeds voor mijn 'in situ decapitatie' methode: grondige ontroesting en coating zonder de tank te demonteren. Het is inmiddels denk ik circa 10 jaar geleden dat ik deze methode heb toegepast en wanneer ik met een lampje in de tank schijn ziet deze er nog steeds als nieuw uit, door de jaren heen met regelmaat het benzinefilter vervangen en voor inspectie opengesneden: geen enkel spoor van vuil / roest. Deskundologen op een amerikaans forum hadden mijn vroegtijdige dood voorspeld, ik zou mij voortbewegen op een rijdende bom, helaas moet ik hen teleurstellen: ik leef nog steeds :lol:

Groet,

Jeroen.

Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6904
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: Roest uit de tank.

Bericht door peter » 30 nov 2017, 20:52

:lol: :lol: :lol: Tijd zal het leren. Hij is nu brand achoon zonder moeite en ik ga ervan uit dat als ik hem regelmatig volgooi er niets aan de hand is. Ik rij toch het hele jaar dus regelmatig zal hij vol gegooit worden.

Oh ja, ik tank vaker net over de grens de wat duurde shell Vpower. Daarin zit methanol en dat lost weer water op dus misschien neem aan dat het tankje schoon blijft.
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P

Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd huidig
Honda cb750f2 supersport huidig
Honda gl1000 k2 in opbouw

peter vl
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 apr 2018, 07:38
Type Goldwing: GL1000

Re: Roest uit de tank.

Bericht door peter vl » 01 mei 2018, 09:56

ik ben hetzelfde aan het doen ,echter als ik de batterijlader aansluit heeft hij geen spanning. wss beveiligd denk ik?
Met een transfotje erop lukt het wel, hopelijk een goed resultaat.

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 183
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000

Re: Roest uit de tank.

Bericht door DonvanVliet » 01 mei 2018, 11:47

Zitten er geen filtertjes in die tank?

peter vl
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 apr 2018, 07:38
Type Goldwing: GL1000

Re: Roest uit de tank.

Bericht door peter vl » 01 mei 2018, 11:57

na 3u alles losgemaakt, zit er amper iets op de ijzeren staaf ,ik denk dat het transfotje niet genoeg ampere geeft, met de batterijlader (mototype) lukt het ook niet ,iemand suggesties?

peter vl
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 apr 2018, 07:38
Type Goldwing: GL1000

Re: Roest uit de tank.

Bericht door peter vl » 01 mei 2018, 11:59

ja er zitten 2 bolle zeefjes in

GL-1800
Berichten: 882
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800

Re: Roest uit de tank.

Bericht door GL-1800 » 01 mei 2018, 13:05

De plus op de staaf en de min op de tank. Moet t lukken. Ik heb geen water maar schoonmaakazijn gebruikt..voorzichtig met vullen....gaat nogal tekeer en er kwam n dikke bruine brij bovendrijven....t gaat nog steeds over de tank hoor......
Waar n Wing is :wink: .......is n weg. :D
Gereden met...
RD 250, GS 550, XS 750, GL 1000 K2, XS 1100, R 100 RT, CB 750 F1, GSX 1100 FE, GSX 1100 F, ZZR 1100, CBR 1000 F, Projekt K2, Gl 1500 SE, Hayabusa, K 1600 Excl...waardeloos!!! GL 1800 40 Anniversary...Denk de laatste.... :wink:

Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6904
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: Roest uit de tank.

Bericht door peter » 01 mei 2018, 13:08

Met een echte acculader zal het denk ik wel werken. Eentje die een ampere of 8 kan leveren en een amp metertje heeft. Dan kan je ook zien hoeveel stroom er doorheen loopt. Je zou met de soda oplossing op ongeveer 3 amp moeten uitkomen.
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P

Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd huidig
Honda cb750f2 supersport huidig
Honda gl1000 k2 in opbouw

peter vl
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 apr 2018, 07:38
Type Goldwing: GL1000

Re: Roest uit de tank.

Bericht door peter vl » 01 mei 2018, 13:13

GL-1800 schreef:
01 mei 2018, 13:05
De plus op de staaf en de min op de tank. Moet t lukken. Ik heb geen water maar schoonmaakazijn gebruikt..voorzichtig met vullen....gaat nogal tekeer en er kwam n dikke bruine brij bovendrijven....t gaat nog steeds over de tank hoor......
heb ik idd zo gedaan, meting gaf +- 11V spanning, bovenkant van de tank is nog steeds korrelig, dacht op die manier de bovenkant goed proper te krijgen maar helaas.
Raden jullie coating van de binnenzijde aan of niet ,heb al verschillende meningen gehoord ivm de zeefjes en pijpje onderaan de tank.
Dit heb ik nog gebruikt bij andere restauraties en heel tevreden over :
https://restom.net/

Maar bij deze tank met die zeefjes wil ik toch eerst even navragen of hier ervaring zit op dat gebied.

peter vl
Berichten: 13
Lid geworden op: 28 apr 2018, 07:38
Type Goldwing: GL1000

Re: Roest uit de tank.

Bericht door peter vl » 01 mei 2018, 13:51

peter schreef:
01 mei 2018, 13:08
Met een echte acculader zal het denk ik wel werken. Eentje die een ampere of 8 kan leveren en een amp metertje heeft. Dan kan je ook zien hoeveel stroom er doorheen loopt. Je zou met de soda oplossing op ongeveer 3 amp moeten uitkomen.
Best even een acculadertje halen dan, bij de dhz in de buurt hebben ze er eentje tot 11A voor 55€ :)

GL-1800
Berichten: 882
Lid geworden op: 14 okt 2012, 12:00
Type Goldwing: GL1800

Re: Roest uit de tank.

Bericht door GL-1800 » 01 mei 2018, 14:53

Je moet de tank echt tot de nok vullen en blijven bijvullen!!
Waar n Wing is :wink: .......is n weg. :D
Gereden met...
RD 250, GS 550, XS 750, GL 1000 K2, XS 1100, R 100 RT, CB 750 F1, GSX 1100 FE, GSX 1100 F, ZZR 1100, CBR 1000 F, Projekt K2, Gl 1500 SE, Hayabusa, K 1600 Excl...waardeloos!!! GL 1800 40 Anniversary...Denk de laatste.... :wink:

Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6904
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: Roest uit de tank.

Bericht door peter » 01 mei 2018, 15:08

Coating wel of niet..... Dat is iets wat je zelf wilt, sommige zweren erbij en weer andere hebben niks als trammelant met het alsnog oplossen van de coating en vervuilde filters.
Ik heb er geen coating inzitten en laatst eens gekeken in de tank en hij was nog helemaal blank van binnen.

En ja de tank moet echt helemaal vol zitten, en eventueel bijvullen als het nodig is.
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P

Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd huidig
Honda cb750f2 supersport huidig
Honda gl1000 k2 in opbouw

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten