richtingaanwijzers doen het niet meer
- bigm
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
richtingaanwijzers doen het niet meer
Hallo allemaal,
de eerste rit van dit jaar zit erop en ik heb het eerste en hopelijk meteen het laatste probleem van dit seizoen, te pakken.
Halverwege onze trip door de Eifel weigerde mijn richtingaanwijzers ineens dienst. Na enige tijd gingen ze weer meedoen en leek alles normaal maar na een nachtje slapen doen ze tot op heden helemaal niets meer.
Mijn vrouw heeft deze belangrijke taak toen overgenomen.
Natuurlijk eerst op dit forum gezocht naar een oplossing van dit probleem en ik weet nu alles over knipperlichten in spiegels maar niet hoe ik mijn richtingaanwijzers weer aan de gang krijg.
Gecontroleerd:
-->zekeringen, allemaal ok.
-->overige verlichting ok.
-->lampjes op dashboard bij alarmlichten ok, bij richting aangeven blijven ze uit.
-->Cornerlights gaan na bediening schakelaar gewoon aan en na enige tijd ook weer uit. Uit zowel na bediening van de schakelaar als tijdens rijden.
-->Alarmlichten functioneren zoals het hoort.
-->Vorig jaar (2013) kilometerkabel en asgever laten vervangen na breuk.
-->Onder de topkoffer hoor ik na bediening schakelaar links of rechts het relais sneller tikken dan normaal en sneller dan wanneer ik de alarmlichten bedien.
Verder lijkt alles gewoon goed te functioneren behalve mijn cruisecontrol maar dat heeft waarschijnlijk te maken met beginnende slijtage van remlichtcontact bij de voetrem (wordt vervangen voordat we er een week mee weggaan).
Waar kan ik nu het beste beginnen met zoeken naar de oorzaak van dit probleem? Iemand een goede tip?
Grtz,
Martin
de eerste rit van dit jaar zit erop en ik heb het eerste en hopelijk meteen het laatste probleem van dit seizoen, te pakken.
Halverwege onze trip door de Eifel weigerde mijn richtingaanwijzers ineens dienst. Na enige tijd gingen ze weer meedoen en leek alles normaal maar na een nachtje slapen doen ze tot op heden helemaal niets meer.
Mijn vrouw heeft deze belangrijke taak toen overgenomen.
Natuurlijk eerst op dit forum gezocht naar een oplossing van dit probleem en ik weet nu alles over knipperlichten in spiegels maar niet hoe ik mijn richtingaanwijzers weer aan de gang krijg.
Gecontroleerd:
-->zekeringen, allemaal ok.
-->overige verlichting ok.
-->lampjes op dashboard bij alarmlichten ok, bij richting aangeven blijven ze uit.
-->Cornerlights gaan na bediening schakelaar gewoon aan en na enige tijd ook weer uit. Uit zowel na bediening van de schakelaar als tijdens rijden.
-->Alarmlichten functioneren zoals het hoort.
-->Vorig jaar (2013) kilometerkabel en asgever laten vervangen na breuk.
-->Onder de topkoffer hoor ik na bediening schakelaar links of rechts het relais sneller tikken dan normaal en sneller dan wanneer ik de alarmlichten bedien.
Verder lijkt alles gewoon goed te functioneren behalve mijn cruisecontrol maar dat heeft waarschijnlijk te maken met beginnende slijtage van remlichtcontact bij de voetrem (wordt vervangen voordat we er een week mee weggaan).
Waar kan ik nu het beste beginnen met zoeken naar de oorzaak van dit probleem? Iemand een goede tip?
Grtz,
Martin
Het Koldermodel:
Alles wat je niet aanstaat melden........... en dan verwachten dat een ander het oplost
Alles wat je niet aanstaat melden........... en dan verwachten dat een ander het oplost
- cooper
- Type Goldwing: GL1800
Re: richtingaanwijzers doen het niet meer
Haal je schakelblok (aan't stuur) eens effe open en reinig de kontaktpuntjes eens.
Zijn drie schroefjes onderaan het blok.
Kontakten kunnen vuil zijn, dit kan mss. ook verholpen worden door contactspray links en rechts van je bedieningsknop in het blokje te spuiten maar dit verdrijft het vuil enigszins maar 't blijft dan nog wel in je schakelblok "rondzwerven".
Zijn drie schroefjes onderaan het blok.
Kontakten kunnen vuil zijn, dit kan mss. ook verholpen worden door contactspray links en rechts van je bedieningsknop in het blokje te spuiten maar dit verdrijft het vuil enigszins maar 't blijft dan nog wel in je schakelblok "rondzwerven".
GL 1000 Ltd 1976
GL 1000 K3 1978
GL 1100 Standard 1982
GL 1100 Aspencade 1983
GL 1200 Ltd 1985
GL 1200 SE-i 1986
GL 1500 Aspencade 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1500 SE Lehman trike 1995
GL 1800 DeLuxe 2012
ST 1300
CBX 1000
Once you ride a Wing, you buy a Wing!

GL 1000 K3 1978
GL 1100 Standard 1982
GL 1100 Aspencade 1983
GL 1200 Ltd 1985
GL 1200 SE-i 1986
GL 1500 Aspencade 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1500 SE Lehman trike 1995
GL 1800 DeLuxe 2012
ST 1300
CBX 1000
Once you ride a Wing, you buy a Wing!

Je alarm relais is een ander dan je knipperlichtrelais deze zitten naast elkaar onder je topkoffert, je zou ze ff kunnen omwisselen als je niet al te dikke vingers heb

groeten uit de Zeg
- bigm
Dank voor de reacties tot nu toe.
Analyserend zou het de schakelaar aan het stuur niet kunnen zijn omdat de cornerlights wel reageren op de schakelaar. Het zal een proces worden van mogelijke oorzaken uitsluiten, het kan natuurlijk geen kwaad om die drie schroefjes even los te halen en de contactspray te gebruiken.
Tja, die dikke vingers gaan wel in de weg zitten onder de topkoffer maar als de kans groot is daar de oorzaak te vinden (het relais hoor ik namelijk wel, sneller dan normaal maar ik hoor hem) ga ik me er aan wagen..
Grtz,
Martin
Analyserend zou het de schakelaar aan het stuur niet kunnen zijn omdat de cornerlights wel reageren op de schakelaar. Het zal een proces worden van mogelijke oorzaken uitsluiten, het kan natuurlijk geen kwaad om die drie schroefjes even los te halen en de contactspray te gebruiken.
Tja, die dikke vingers gaan wel in de weg zitten onder de topkoffer maar als de kans groot is daar de oorzaak te vinden (het relais hoor ik namelijk wel, sneller dan normaal maar ik hoor hem) ga ik me er aan wagen..
Grtz,
Martin
Het Koldermodel:
- bigm
Het zadel is eraf en nu doen ook de alarmlichten het niet meer. Dit relais tikt nu ook heel zenuwachtig als ik ze aanzet.
Als het die 2 zwarte kastjes zijn die kan zien nu het zadel eraf is dan kan ik daar nooit bij, zou de topkoffer er dan eerst af moeten?
Als het die 2 zwarte kastjes zijn die kan zien nu het zadel eraf is dan kan ik daar nooit bij, zou de topkoffer er dan eerst af moeten?
Het Koldermodel:
- bigm
dat gebeuren aan het stuur is allemaal OK. Nog wel even wat contactspray gespoten maar zonder resultaat.
Het Koldermodel:
-
RonalT
Dat de relais zenuwachtig tikken komt omdat de lampjes niet normaal werken. Daardoor raakt een 'ouderwets' knipperrelais van slag.
Maar helaas, door dat wat jij schrijf wordt ik niet op ideeën gebracht. Dus ik kan je geen antwoord geven.
Vraagje: doet geen van de richtingaanwijzerlampjes het meer?
Links, rechts en alarmlichtjes of de controlelampjes op je dashboard?
Maar helaas, door dat wat jij schrijf wordt ik niet op ideeën gebracht. Dus ik kan je geen antwoord geven.
Vraagje: doet geen van de richtingaanwijzerlampjes het meer?
Links, rechts en alarmlichtjes of de controlelampjes op je dashboard?
- bigm
In mijn richtingaanwijzers voor zitten lampjes die continue branden naar het Amerikaanse model Deze dooft wanneer ik de richtingschakelaar aan het stuur bedien en de bijbehorende bermlamp gaat dan branden. Er gaan op de gehele motor nergens lampjes knipperen.
Toen het zadel er nog op zat deden de alarmlichten het nog wel, in een normaal tempo, inclusief de lampjes op het dashboard.
Ik hoor bij bediening van de richtingschakelaar wel een zacht geluidje in de buurt van het het zekeringpaneeltje maar kan het geluid niet thuisbrengen. Het lijkt alsof er een schakeling gemaakt wordt. Bij bediening van de alarmlichten hoorik dat geluidje overigens niet.
Fijn he, zo'n storing........
Toen het zadel er nog op zat deden de alarmlichten het nog wel, in een normaal tempo, inclusief de lampjes op het dashboard.
Ik hoor bij bediening van de richtingschakelaar wel een zacht geluidje in de buurt van het het zekeringpaneeltje maar kan het geluid niet thuisbrengen. Het lijkt alsof er een schakeling gemaakt wordt. Bij bediening van de alarmlichten hoorik dat geluidje overigens niet.
Fijn he, zo'n storing........
Het Koldermodel:
- harmdeboer
- Type Goldwing: GL1200
Als je het alarm er opzet knipperen ze dan wel?
Ik denk aan een massa/corosie probleem aan de lampjes zelf of aan je stekkers... (meestal aan de achterkant, indien je een trekhaak hebt... die multistekker of de aansluiting op de kabelboom...)
andere optie is de cancel unit voor je knipperlichten. Deze loopt door je balhoofd en zit onder je balhoofd gemonteerd!
Ik denk aan een massa/corosie probleem aan de lampjes zelf of aan je stekkers... (meestal aan de achterkant, indien je een trekhaak hebt... die multistekker of de aansluiting op de kabelboom...)
andere optie is de cancel unit voor je knipperlichten. Deze loopt door je balhoofd en zit onder je balhoofd gemonteerd!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
- bigm
Alarm heb ik er niet opzitten en een trekhaak ook niet.
Een massaprobleem lijkt aannemelijk maar weet niet precies op welke plek de massa gemaakt wordt.
Als de cancel unit de veroorzaker is zouden de alarmlichten het wel moeten doen, lijkt mij. Logischerwijs zouden de relais dan ook geen geluid maken/zenuwachtig tikken...
...... en het wordt zulk mooi motorweer...
Een massaprobleem lijkt aannemelijk maar weet niet precies op welke plek de massa gemaakt wordt.
Als de cancel unit de veroorzaker is zouden de alarmlichten het wel moeten doen, lijkt mij. Logischerwijs zouden de relais dan ook geen geluid maken/zenuwachtig tikken...
...... en het wordt zulk mooi motorweer...
Het Koldermodel:
- bigm
Ik ben er nog niet uit.............. iemand nog een idee?
Het Koldermodel:
- harmdeboer
- Type Goldwing: GL1200
Beginnen met doormeten...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
BigM, Als ik het zo lees heb je een kabelbreuk of stekker die los zit of maakt het balletje in de schakelaar geen goed contact. Aangezien ook je alarmlichten niet meer werken zou ik eerst onder het zadel kijken.Misschien is er daar ergens een kabel geplet. Anders de bediening aan het stuur even open maken en daar even meten of er spanning op staat en zo ja dan even doorverbinden. Met een van de kabels van je multimeter of stuks stroomdraad kan je de doorlus maken. Je zegt dat de relais wel tikken, maar sneller dan normaal. Dan heb je dus een massacontact die niet goed is. Check alle knipperlicht Lampjes. voor en achter.
Wat niet rijdt staat stil..
Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...
Vespa 158cc 1975
Suzuki GT250 1975
Suzuki GT750 1976-1977
Suzuki GS750 1977-1978
GL1000 K3 1978-1985
GL1100 interstate 1985-2007
GL1500 SE 2007-heden
De kleuren zet ik er niet bij die zijn vervaagd...
- bigm
Over een week of 4 gaan we naar de Dolomieten en dan heb ik graag een paar richtingaanwijzers, Het zadel is er al een tijdje vanaf en ga dit weekend maar eens beginnen met alle lampjes en fittingen......... het zal toch niet gebeuren dat we niet naar de Dolo's kunnen omdat ik geen richting aan kan geven......?
Alle andere mogelijke mogelijkheden zijn welkom, ik houd jullie op de hoogte
Alle andere mogelijke mogelijkheden zijn welkom, ik houd jullie op de hoogte
Het Koldermodel:
Martin
Zelf weet ik niet zoveel van de Goldwing bedrading
Maar ik zou met een V4 meting beginnen
Deze meting is in het kort
V1 bronspanning 12V
V2 verbruikersspanning (verbruiker aan dan zou deze ook 12V moeten zijn let op als het knipper lichten zijn dan wisselt dit van 0 naar 12 en terug )
V3 Plus bedrading 0V
V4 Massa bedrading 0V
De plus en min zou ik dan ene kant verbruiker andere kant de accu
Let wel op dat je geen kortsluiting maakt
Als je snel de massa wilt controleren dan op een lampje aan de min zijde een draadje tegen houden en tegen de min van de accu
Met deze meting maak je niets maar hoop dat je daarme wel er achter kan komen waar het probleem zit
Gr Ed
Zelf weet ik niet zoveel van de Goldwing bedrading
Maar ik zou met een V4 meting beginnen
Deze meting is in het kort
V1 bronspanning 12V
V2 verbruikersspanning (verbruiker aan dan zou deze ook 12V moeten zijn let op als het knipper lichten zijn dan wisselt dit van 0 naar 12 en terug )
V3 Plus bedrading 0V
V4 Massa bedrading 0V
De plus en min zou ik dan ene kant verbruiker andere kant de accu
Let wel op dat je geen kortsluiting maakt
Als je snel de massa wilt controleren dan op een lampje aan de min zijde een draadje tegen houden en tegen de min van de accu
Met deze meting maak je niets maar hoop dat je daarme wel er achter kan komen waar het probleem zit
Gr Ed