MPH naar KPH LCD ombouwen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Lammert 2

MPH naar KPH LCD ombouwen

Bericht door Lammert 2 » 18 aug 2010, 10:05

Misschien al wel bekent bij velen maar kreeg deze optie doorgestuurd. Het omswitchen van default MpH naar Kph.
En dat bij de 1200 met LCD scherm en mijlen aanwijzing. Ik heb het nog niet uitgewerkt maar ga er zeker naar kijken. Je vergeet weleens te switchen en rijdt je 40 mph ipv 50kmh.
Succes Lammert

http://www.gl1200goldwings.com/viewtopi ... 63&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: MPH naar KPH LCD ombouwen

Bericht door Borretje » 18 aug 2010, 23:41

Dit is zeker de moeite waard om van t winter eens te gaan proberen.
Zal het circuitboard moeten gaan zoeken. Vermoedelijk dus in de display.

gr

Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
auwerda
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 73
Lid geworden op: 10 sep 2010, 20:56
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Helmond

Re: MPH naar KPH LCD ombouwen

Bericht door auwerda » 21 sep 2010, 13:03

Sinds zaterdag in bezit van m'n GL1200Asp '87, en afgezien van dat het een geweldige machine is, irriteerde ik me wel aan het feit dat ik na starten elke keer met het MPH/KM-knopje naar KM/H moest overschakelen. Dat vergeet is dus steeds waardoor ik me minuten lang verkijk op de snelheid.
Omdat ik wel vermoedde dat er een mogelijkheid was om de default op KM's te krijgen had ik internet afgestruind en kwam bovenstaande mod ook tegen. Gisteravond dus maar de stoute schoenen aan en het dashboard open gegooid en de zaak omgebouwd volgens bovenstaand schema... en het werkt perfect!!! :D
kostte wel effe 2,5 uurtjes mede omdat ik gelijk maar alles stofvrij heb gemaakt en contacten heb gereinigd etc. (wat is dat stoffig na 23 jaar en zelfs wat roest aan het LCD framepje!)
Was wel benieuwd of de tootaaltelling (odometer?) ook op KM's zou overschakelen (wordt ook electronisch aangedreven dus zou best kunnen), maar deze is nog steeds op mijlen geloof ik, des te beter...
Ik heb meteen wat fotoos gemaakt, dus als er behoefte is aan een soort howto dan hoor ik het wel.
Ben weer helemaal blij :mrgreen:

mpanadera

Re: MPH naar KPH LCD ombouwen

Bericht door mpanadera » 02 nov 2010, 18:57

auwerda schreef:Ik heb meteen wat fotoos gemaakt, dus als er behoefte is aan een soort howto dan hoor ik het wel.
Ben weer helemaal blij :mrgreen:
Als het aan mij ligt dan heel graag. Vind het omschakelen ook best hinderlijk en als deze winter de zaak toch helemaal uit elkaar gaat kan ik dat gelijk meenemen.

Grts
Math

Gebruikersavatar
auwerda
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 73
Lid geworden op: 10 sep 2010, 20:56
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Helmond

Re: MPH naar KPH LCD ombouwen

Bericht door auwerda » 06 nov 2010, 21:44

Ok, daar gaat ie dan. Hier is de howto.

Benodigdheden:
- Kruiskop schroevendraaiers (kleine en iets grotere)
- Kleine plat schroevendraaiertje
- Steeksleutel maat 10
- Dop sleutel maat 10 met verlengstuk
- Soldeerbout met fijne punt en wat soldeer
- Kniptangetje
- Dun draadje voor nieuw brugje
- Likje multipurpose vet
Eventueel voor schoonmaak werk onderweg:
- "Kontakt 60" spray
- Glasreiniger
- Poetslap

Begin met het onderbreken van de accuspanning: Verwijder de linker zijkap (voorzichtig trekken!) en haal de minpool los.
Afbeelding

Verwijderen van de zijspiegels: licht het rubber onder de spiegel op en draai de twee bouten met dop sleutel 10 los. Doe dit zowel voor linker als rechter zijspiegel.
Afbeelding

Loshalen van de metalen sierplaat boven de kop lamp: Neem de plaat vast aan de ogen die normaal onder de spiegels vallen en trek de plaat voorzichtig iets naar voren.
Afbeelding

Trek de plaat dan om hoog uit de beugels boven de koplamp.
Afbeelding

Loshalen ruit: Verwijder de de vier bouten om de plaat waarmee de ruit vastzit los te maken.
Afbeelding

Verwijder de plaat, de ruit en de rubber opvullingen. Bij mij zit de ruit ook nog aan de zijkant vast. Dat laat ik gewoon zitten en ik klap dus de ruit (straks) voorzichtig naar achter.
Afbeelding

Loshalen van de platen voor de speakers: Zorg dat de radio reeds is verwijderd. Verwijder voorzichtig de Honda kapjes door ze van rechts met een kleine schroevendraaier onder en omhoog te wippen (linkerkant is al verwijderd). Draai de kruiskop schroef uit. Trek de speaker platen voorzichtig los, deze zitten met haakjes vastgeklemd in de andere hoek (bij mij zijn die afgebroken vandaar dat ze vastgezet zijn met kruiskop schroefjes in die andere hoek).
Afbeelding

Draai vervolgens de speakers los. Bedrading kan blijven zitten.
Afbeelding

Je kunt nu de kap om het dashboard voorzichtig naar je toe trekken en verwijderen.
Afbeelding

De 3 stekkers boven de koplamp loshalen.
Afbeelding

Het dashboard zit op een metalen framepje geschroefd met vier moeren. Het metalen frame zit vastgeschroefd op de kuip met vier moeren. Draai het metalen frame los en het dashboard van het frame. Het is een beetje een gepriegel en er valt makkelijk een moertje in de kuip, maar deze is straks makkelijk terug te vinden als het dashboard eraf ligt. Zie de volgende fotoos.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als het dashboard los is, verwijder de vier schroeven van het kapje dat de 2 stekkers afdekt. En verwijder de vier schroeven die het dashboardglas vasthouden.
Afbeelding

Haal het glas met kap er af.
Afbeelding

En trek achter de 2 stekkers los.
Afbeelding

Nu kunnen we het LCD loshalen van de dashboard behuizing door de 4 schroeven uit te draaien.
Afbeelding

Afbeelding

De draad brug moeten we verplaatsen naar de twee punten daaronder. Ik heb dat gedaan door deze uit te solderen en deze op de 2 punten daaronder in te solderen. Je kunt hem ook gewoon doorknippen en de twee punten daaronder door solderen met een nieuw draadje. De modificatie is gemaakt!
Afbeelding

Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om het dashboard van binnen stofvrij te maken.
Afbeelding

Alle stekkers heb ik met contact spray ingespoten.
Afbeelding

En natuurlijk het glas aan binnen en buitenzijde reinigen met glassex of andere glasreiniger.
Afbeelding

Nu alles terugmonteren. Zet eerst het dashboard weer in elkaar. En monteer het dashboard daarna terug in de kuip.
Afbeelding

Om te zorgen dat de lastig te bereiken moertjes niet in de kuip vallen als we bezig zijn, plakken we deze met wat vet in de dopsleutel.
Afbeelding

Als het dashboard is gemonteerd en de stekkers zijn vastgezet kunnen we de accu aansluiten om uit te proberen. Contact aan zetten en …. het werkt!
Afbeelding

Monteer vervolgens de speakers, de ruit met sierplaat en de spiegels. Klaar!
Afbeelding

Peer Crumb

Re: MPH naar KPH LCD ombouwen

Bericht door Peer Crumb » 07 nov 2010, 08:18

Ik vind dat jij een compliment verdient hebt voor je uitgebreide uitleg.
Pedagogisch en didactisch verantwoord.
Proficiat en veel plezier van het resultaat. :wink:
Laatst gewijzigd door Peer Crumb op 03 dec 2010, 09:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
johnj
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 mar 2006, 07:53
Locatie: kortrijk

Re: MPH naar KPH LCD ombouwen

Bericht door johnj » 07 nov 2010, 08:46

Zeer helder en begrijpelijke uitleg.............tis ook voor de niet-sleutelaars goed te doen met de foto´s erbij
Mooi hee............die gele

Gebruikersavatar
johnnyc
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 jan 2007, 10:38
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Den Haag Rijswijk

Re: MPH naar KPH LCD ombouwen

Bericht door johnnyc » 07 nov 2010, 12:26

Onlangs heb ik deze volgorde van demonteren ook uitgevonden om mijn dashboard verlichting te repareren.
Nu voor een ieder voor meerdere doeleinden te gebruiken.
Fantastisch,dank.

Lammert 2

Re: MPH naar KPH LCD ombouwen

Bericht door Lammert 2 » 29 nov 2010, 17:42

:) Met behulp van de zeer duidelijke beschrijving, hoe aan te pakken, van Auwerda, heb ik vandaag ook het hele front gedemonteerd en ook het jumpertje omgezet. Na inbouw van de cockpit getest en jawel ook direct de aanwijzing in Km's. Moet verder nog wat restauratie werk verzetten. Het kunststof frontje is op 2 plaatsen gescheurd. Mok maar een stevige kunststof lijm voor gebruiken. Tenzij iemand een beter idee heeft. Vernieuwen zal niet zo makkelijk gaan.
Alsnog bedankt voor de duidelijke documentatie.
Met vriendelijke groeten. :D
Lammert

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: MPH naar KPH LCD ombouwen

Bericht door Borretje » 02 dec 2010, 23:40

Zo, bij mij ook het omzetten (solderen) van de jumper gelukt, en operatie geslaagd afgesloten.
Ook de radio aangepast en van Amerikaanse afstemming omgezet naar Europese, gelijk een hoop stations meer te beluisteren.

Bedankt voor de zeer goed gedocumenteerde uitleg van hoe en wat, scheelt weer een hoop uitzoek werk!!

Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
DeWoert
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 958
Lid geworden op: 03 okt 2009, 18:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Tilburg

Re: MPH naar KPH LCD ombouwen

Bericht door DeWoert » 03 dec 2010, 07:56

Borretje schreef:Ook de radio aangepast en van Amerikaanse afstemming omgezet naar Europese, gelijk een hoop stations meer te beluisteren.
Rob
Uhmmm ? Wat is er mis met de radio dan ? Valt me op dat ontvangst slecht is, en wist ook niet dat er een andere "afstemming" was.
Misschien kun je daarover iets meer uitleggen ?

Bvd,
Tonny

Lammert 2

Re: MPH naar KPH LCD ombouwen

Bericht door Lammert 2 » 03 dec 2010, 11:44

Kan de ontvangst beter dan, ben ook nieuwsgierig. Heb alles nog niet op zijn plek. Dus kan nog zonder veel moeite aanpassingen doen.

Met de hartelijke groeten
Lammert

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: MPH naar KPH LCD ombouwen

Bericht door RonalT » 03 dec 2010, 14:11

DeWoert schreef:
Borretje schreef:Ook de radio aangepast en van Amerikaanse afstemming omgezet naar Europese, gelijk een hoop stations meer te beluisteren.
Rob
Uhmmm ? Wat is er mis met de radio dan ? Valt me op dat ontvangst slecht is, en wist ook niet dat er een andere "afstemming" was.
wikipedia schreef:The frequency of an FM broadcast station is usually an exact multiple of 100 kHz.
In some parts of Europe, Greenland and Africa, only even multiples are used. In Italy, multiples of 50 kHz are used.


Dus de stapjes die onze Amerikaanse Goldwingradio maak is twee maal zo groot als de stapjes die de Europese radio maakt. Stations die er dan net tussen liggen zijn een beetje minder goed te ontvangen. Je zit dikwijls net naast het station met storing als gevolg.
wikipedia schreef:The amount of pre-emphasis and de-emphasis used is defined by the time constant of a simple RC filter circuit. In most of the world a 50 µs time constant is used. In North America, 75 µs is used.
Pre-emphasis is een versterking van de hoge tonen voor dat het signaal uitgezonden wordt. De-emphasis is verzwakking en dat gebeurt in onze GoldWing-radio dus.
Dit houdt dus in dat de hoge tonen te goed te horen zijn. Misschien eenvoudig weg de hoge tonen iets wegdraaien met de toonregeling.

Het gaat om een eenvoudig RC-netwerkje (RC is een weerstand en condensator). Het vervangen van de weerstand en/of condensator is voldoende, een terzake kundig iemand kan dit zo uitvoeren.

Afbeelding
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Borretje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 08 jun 2008, 15:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: De Lier

Re: MPH naar KPH LCD ombouwen

Bericht door Borretje » 03 dec 2010, 17:55

" Ook de radio zal nimmer goed kunnen functioneren gezien de Amerikaanse frequentie-indeling in stappen van 200 KHz en net 25 Khz naast de Europese frequenties die 50 Khz apart zitten. Je kunt nooit of te nimmer goed afstemmen "

Dat was dus mijn probleem,
De oplossing is makkelijk te maken zonder toevoegingen van diodes ed.
Op IC nr 7, in het RM-1100 service manual, wordt op poort 6 en 7 van de chip de afstem mode bepaald door combinaties van 0 en 5 v spanningen. 0 op 6 en 5 op 7 is USA; beide poorten 0v is Japans en op beide poorten 5v is Europees.
door poortje6 of los te solderen of door te knippen (rot karweitje!! en voorzichtig met over verhitten van de chip) en poort 6 en 7 met elkaar te verbinden, komen beide op 5v te staan en wordt het afstem bereik Europees.

Nu dus goeie ontvangst van alle zender hier in NL behalve van AFN (American Forces Network) :-))))

Rob
Jaaahaaa, het was een zwarte,..... met twee antenne's..... :-)

Gebruikersavatar
lord of the wing
Berichten: 308
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
Type Goldwing: GL1500

Re: MPH naar KPH LCD ombouwen

Bericht door lord of the wing » 04 dec 2010, 17:07

Heb hetzelfde probleem met mijn radio, weet er iemand een adresje in Zuid-oost Brabant die dat kan veranderen
en wat de prijs ongeveer is? alvast bedankt voor de moeite.
BAAI ZE WEE
KGAAI ENNIE WEE

Plaats reactie