Tomtom 550

Alle vragen en opmerkingen over navigatie en GPS systemen.
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Tomtom 550

Bericht door RonalT » 24 feb 2018, 16:59

Het blijft wonderlijk stil.... :?

Een van de grootste veranderingen:

Wi-Fi
De optie waar wij het meest van onder de indruk zijn is de geïntegreerde Wi-Fi. Niet zozeer een functie die je tijdens het rijden gebruikt, maar wel vooraf. Zo is het nu een kwestie van eenmalig je navigatiesysteem aanmelden bij je thuisnetwerk, om vervolgens alle updates zonder tussenkomst van een computer direct binnen te halen.

meer info over de Tomtom 550

en nog meer info over de Tomtom 550
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Tomtom 550

Bericht door mothergoose » 25 feb 2018, 11:30

Wat me op zich wel aantrekt is het feit dat de TomTom nu via Siri kan voorzien in muziek bediening.... Echter, ik ben (nog) geen fan van Siri.... laat staan dat ik Spotify ga bedienen met deze optie..... Nee, dan is de Garmin toch een (grote) stap verder.

Wel erg positief (of gewoon stom dat dit niet eerder gedaan is) is, is dat de processor verbeterd is. Ik heb vrijdag op de beurs even met de TomTom 550 gespeeld, en ja, ze is echt veel en veel sneller. Ik zou om deze reden wel eens om kunnen gaan. Daar heb ik wel wat geld voor over in de vorm van versnelde afschrijving op de 450 die ik nu heb.

Eens even aankijken op de eerste testen

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Gebruikersavatar
jellegs
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Eindhoven

Re: Tomtom 550

Bericht door jellegs » 10 mar 2018, 18:24

Zelf heb ik een Garmin zumo 350, hij werkt prima maar een TomTom lijkt mij wel vele malen beter, meer bruikbare functies en gebruiks vriendelijk. Toch zou ik hem, vooral door de prijs, niet zo snel vervangen voor een rider 550. Zijn er mensen die wel een overstap maken?

We hebben voor mijn vaders verjaardag een rider 450 gekocht, we hebben (hij zelf ook) voor deze gekozen omdat voor hem de nieuwe functies van een 550 geen meerwaarde bieden. Wat moet je met telelfoon gegevens onder het rijden? Ik snap het zelf eigenlijk ook niet.
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Tomtom 550

Bericht door RonalT » 10 mar 2018, 22:04

jellegs schreef:...maar een TomTom lijkt mij wel vele malen beter...
Een Tomtom is niet vele malen beter, een ZUMO is niet vele malen beter.
Elk toestel heeft zijn beperkingen en daar moet je je in verdiepen. Wat het toestel wel kan moet je bekijken en wat jij wilt. Wat het niet kan en wat jij wel wilt.
Het is dus van belang om te weten wat je wil, en daar moet je een goed match bij zien te vinden.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Tomtom 550

Bericht door Cas » 10 mar 2018, 23:18

Telefoneren doe ik met een telefoon en wifi moet ik thuis hebben. Die flauwekul wil ik niet op mijn navigatie, die moet mij op de meest makkelijke manier zo snel mogelijk van A naar B brengen of een zo mooi mogelijke route laten rijden. Aangezien ik alleen op verharde wegen rijd is voor mij de Tomtom de beste keuze, zou ik liever onverharde wegen rijden dan zou ik een Garmin aanschaffen.
Garmin is heel lang de marktleider geweest in motornavigatie maar met de komst van de Tomtom Rider 400 zijn de rollen omgedraaid. Ik heb sinds de introductie de 400 en ben er nog steeds erg tevreden mee, al die latere modellen voegen voor mij niets toe dat voor mij interessant is. Heel leuk dat het scherm gevoelig is voor handschoenen maar als ik met mijn navigatie bezig ben sta ik stil en doe ik even mijn rechter handschoen uit. Die gevoeligheid voor zonlicht................ik heb er nooit last van gehad en een snellere processor is natuurlijk leuk maar momenteel mis ik hem niet. Voorlopig blijf ik het lekker met mijn TT 400 doen. Als er af en toe eens waterdruppels op het scherm vallen wil het scherm wel eens veranderen en dat is wel lastig.
https://www.mrgps.nl/garmin-of-tomtom/
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Tomtom 550

Bericht door RonalT » 11 mar 2018, 10:46

Cas schreef:...op verharde wegen rijd is voor mij de Tomtom de beste keuze, zou ik liever onverharde wegen rijden dan zou ik een Garmin aanschaffen.
Dit is natuurlijk niet de geheel juiste benadering. Jij schrijft het hier alsof je met een ZUMO niet op de verharde weg uit de voeten zou kunnen.
Als je alleen op verharde wegen rijd zijn zowel Tomtom als een ZUMO de goede keuze. Wil je ook wel eens onverhard kunnen rijden dan is Garmin een betere keuze.
Cas schreef:Garmin is heel lang de marktleider geweest in motornavigatie maar met de komst van de Tomtom Rider 400 zijn de rollen omgedraaid...
Dit is, denk ik, nogal gechargeerd geschreven, er zijn beslist geen rollen omgedraaid. Hooguit zou je kunnen stellen dat Tomtom een achterstand van kilometers terug gebracht heeft naar tientallen meters.
Garmin heeft de markt van motornavigatie tot enkele jaren geleden volledig beheerst. Tomtom deed wel pogingen met de Riders I t/m V, maar het was een achterhoede gevecht. Een route rijden was met de oude generatie TT's wel mogelijk, maar het was behelpen. Er was totdat Tyre op de markt kwam geen goed stuk software om routes voor te bereiden. Ook het ITN-formaat had zijn beperkingen. Het was geen route, maar een verzameling waypoints.
En met een met Tyre gemaakte route was het dan ook te hopen dat het goed kwam. Als men hem goed in elkaar stak lukte het dikwijls wel. Maar had je lukraak wat punten gezet en gedacht "zo dat is het" dan liep de route gegarandeerd fout.
Tomtom's werden aangeschaft omdat men een TT in de auto had en die deed het prima. Vergetend dat je dan een eindpunt (vakantieadres) invoer en daar naar toe rij via een of andere weg. Dat maakt niet zo veel uit. Motorroutes is wat anders.
Nu is er TT home of MRA en toestellen die beter omgaan met de gemaakte route en dan bijna op het niveau van de ZUMO's. Als je wat fora lees zie je nogal eens opmerkingen op dit gebied. Ook de prima oplossing, van Hans, om met tracks te werken duidt op een probleem. Dit is een probleem bij zowel de toestellen als de gebruikers.

Garmin zou de hete adem van TT in de nek kunnen voelen. Maar ik geloof niet dat Tomtom of Garmin het een probleem vinden. TT verkoopt liever ingebouwde autonavigatie en Garmin verkoopt van alles voor voor mensen die op land, op zee of in de lucht hun weg willen vinden.
De ZUMO's en de Riders zijn maar een niche-markt....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Tomtom 550

Bericht door Cas » 11 mar 2018, 12:04

Je hebt wel gelijk RonalT, behalve dan het verharde en onverharde. Op het onverharde is de Garmin superieur aan de Tomtom en andersom.
https://www.mrgps.nl/top-3-motornavigatie-2016/
Ga je echter vaak in groepsverband rijden of rijdt je meestal alleen maakt ook veel verschil.
Ik rijd meestal alleen en maak nooit routes en dat hoeft met de Rider 400 ook niet want die heeft de optie "spannende route".
Die optie heeft 3 gradaties: minder spannend, spannend en heel spannend.
Als je ergens bent hoef je alleen maar 1 of meerdere punten op het scherm aan te tikken en de 400 maakt een route die altijd adembenemend is, zo'n mooie route zou je zelf nooit kunnen maken. Binnenkort ga ik een weekje naar de Pyreneeën, 1 dag over de tolwegen, gewoon van A naar B. Als ik daar ben gebruik ik alleen de optie spannende route en ik kom op de mooiste plaatsen en weggetjes die daar te vinden zijn kan ik je verzekeren.
Ga je echter in groepsverband rijden en moet je allemaal exact dezelfde route hebben dan is het weer een ander verhaal en is die Wifi waarschijnlijk weer ideaal om routes te delen.
Het is inderdaad een punt waarvoor je de navigatie gebruikt. Voor mij hoeft hij alleen maar te navigeren en ik heb Tomtom Rider 400 alleen maar vanwege de optie spannende route want dat is echt ideaal.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

peter

Re: Tomtom 550

Bericht door peter » 11 mar 2018, 12:20

Een van de dingen die je MOET doen voor je een navi aanschaft is je geld tellen. Daarna je wensenlijstje maken en daarna pas kijken wie en welke eraan voldoet. Navigatie is een puur persoonlijke keuze en hoe goed het toestel ook is als je een gebruiker bent die zich niet verdiept in een toestel of nooit routes maakt dan kan een functie als kronkelwegen en spannend uitkomst bieden. De een is tevreden daarmee maar een ander misschien niet.
Mijn oude zumo 550 werkt nog steeds top met motorkaart en de 660 ook. Met de nieuwe garmin 595 ben ik minder tevreden maar dat komt omdat ik me niet verdiept heb in het ding. Het ding kan zoveel meer waar ik nog geen weet van heb.

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Tomtom 550

Bericht door Cas » 11 mar 2018, 12:29

Helemaal juist Peter, ik heb nog steeds die ouwe 400 en ze zijn nu al bij de 550 en de 400 heeft heel veel opties en functies waar ik helemaal geen weet van heb omdat ik ze nooit gebruik, overkill dus. Ik heb ze zelf ook niet nodig want ik gebruik alleen maar de functies die ik nodig heb.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3906
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Tomtom 550

Bericht door director » 11 mar 2018, 12:49

peter schreef:Het ding kan zoveel meer waar ik nog geen weet van heb.
Die handleiding moet je ook niet lezen he, daar steek je de BBQ mee aan. :wink:

Er zitten zoveel instellingen op al die dingen, vaak gebruik je de Zumo een paar keer per jaar echt intensief en ben je de meeste lastige instellingen weer kwijt. Gebruikersvriendelijkheid is dan gewoon belangrijk, want we hebben al zoveel technologie die we moeten onthouden.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Tomtom 550

Bericht door Hans Vaessen » 12 mar 2018, 13:36

RonalT schreef:
Cas schreef:
Cas schreef:Garmin is heel lang de marktleider geweest in motornavigatie maar met de komst van de Tomtom Rider 400 zijn de rollen omgedraaid...
Dit is, denk ik, nogal gechargeerd geschreven, er zijn beslist geen rollen omgedraaid.
Ligt eraan waar je van uit gaat. Op dit moment zie je bij de toerrijder beslist nog steeds vooral de Garmin op het stuur. Da's niet vreemd: Garmin heeft vele jaren een enorme voorsprong gehad.
Kijk ik echter naar de verkoopvolumes over 2017 dan is toch echt wel sprake van een heuse 'landslide' en zijn er zéér aanzienlijk meer Riders dan Zumo's verkocht. En dat zegt toch wel wat.
Het gaat daarbij niet alleen om 'nieuwkomers': ik zie vaak overstap van Zumo 550/660 naar de Rider momenteel. Overigens doen die zumo's het nog steeds prima op MP dus ook die oudere toestellen zullen we weer op de motor terugzien - véél meer dan oude TomTom's - dus dat houdt de Garmin-penetratie redelijk overeind.

Qua aanschaf-keuze:
Ik heb de nodige hulpmiddelen voor het maken van de keuze. In algemene zin denk ik dat voor veel wing-rijders de Rider de beste keuze is (temeer omdat je niet snel offroad zult gaan, althans niet opzettelijk ;).

Gaat het tussen de verschillende Rider modellen:
De 550 heeft meer voordelen dan alleen smartphoneberichten en wifi. De snellere processor werkt echt wel een stuk prettiger.

Als ik nu moest kiezen tussen een nieuwe 450 of nieuwe 550 dan zou ik voor die laatste gaan.
Echter: als ik nu een Rider 400/410/450 had dan zou ik het lekker zo laten. Als je je 'oude' toestel op marktplaats aanbiedt zul je er toch snel 200 euro bijleggen; en dat vind ik persoonlijk te veel geld voor de voordelen.

Gaat het om aanschaf van een Garmin dan zou ik zelf voor de 395 gaan, en niet voor de 595. De extra's van die laatste zijn minder spannend; hooguit het grotere scherm is een voordeel. Daar staat weer tegenover dat in gemiddelde omstandigheden de afleesbaarheid van de 395 veel beter is - en dat maakt dat ik de meerprijs van de 595 persoonlijk eigenlijk te hoog vind.

Gebruikersavatar
Wup
Berichten: 628
Lid geworden op: 16 dec 2012, 11:30
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Helmond

Re: Tomtom 550

Bericht door Wup » 18 apr 2018, 22:22

Om vier uur vanmiddag kwam DHL een pakje afleveren.
Na uitpakken bleek het de nieuwe TomTomRider 550 te zijn.
Dat was een cadeautje van mijn vrouw, leuk hoor! :D

zijn er trouwens al meer mensen die de Rider 550 hebben aangeschaft,
of die er over denken er 1 aante schaffen?

Grtz Wup
GOLDWING FOREVER!!!

Gebruikersavatar
DeWoert
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 958
Lid geworden op: 03 okt 2009, 18:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Tilburg

Re: Tomtom 550

Bericht door DeWoert » 18 apr 2018, 22:28

Gefeliciteerd !! (Met de 550, en uiteraard met je verjaardag !!)
Ik heb net de 450 gekocht, al moet ik zeggen dat de 550 toch wel een lekker stukje sneller is. Best een verschil.
Dus ik rij met de 450 gewoon wat rustiger :lol: :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 483
Lid geworden op: 22 mei 2012, 18:57

Re: Tomtom 550

Bericht door Hans Vaessen » 18 apr 2018, 23:53

Wup schreef:
18 apr 2018, 22:22
Dat was een cadeautje van mijn vrouw, leuk hoor! :D
Dan ben je, ook los van het bezit van de 550, een gelukkig mens! Erg lief cadeau!

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Tomtom 550

Bericht door mothergoose » 19 apr 2018, 08:28

Ik heb mijn 450 via MP verkocht en gisteren ook via DHL de 550 binnen gehad. Hij is aanzienlijk sneller, updates meteen via wifi binnen gehaald en met het inloggen op mijn my drive account stond alles weer netjes erop.

Nu nog monteren en komend weekend testen

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Plaats reactie