verbruik 1500

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 12221
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Dinteloord

Re: brandstof verbruik

Bericht door RonalT » 13 apr 2013, 11:19

viking schreef:dat is wel aan de forse kant. Ik rij zelf behoorlijk stevig en vaak met 2 personen en ik kom op ca. 1:13.5 uit. Ik heb hiervoor ook een BMW K1200LT gehad en die liep bijna 1:20. Maar daar zit ook 10 jaar tussen en de ontwikkelingen gaan door.
De BMW is natuurlijk ook smaller en lichter, het is een viercilinder en heeft injectie in plaats van carburateurs. En dat zijn ook dingen die m.i. een positieve invloed op het brandstofverbruik hebben.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit vekeerd hebt gedaan

Gebruikersavatar
pcrider
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 mar 2009, 18:24
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Kornhorn

Re: verbruik 1500

Bericht door pcrider » 11 mei 2013, 14:08

NOODKREET
Hallo ik wil ook graag een duit uit het zakje halen, :)
Want mijn Goldwing (apr 1988, Nederlands model) zuipt als 6 keteliers , rustig rijden 1:13,7 snelweg rit 1:11,5 of erger en dan rij ik solo en kom ik niet boven de 130 KM/u het zuinigst reed ik bij een toerrit 1:14,7 :cry: dat moet toch beter kunnen want ik schaar mij echt onder de rustige rijders.

Ik heb intussen de luchtsensor direct op het luchtfilterhuis gemonteerd ,direct ook maar 6 nieuwe bougies en het luctfilter vervangen, toen ik toch bezig was ook de olie + oliefilter maar ververst, carburateur gereinigd en daarna 2x na het tanken een flesjes carburateur reiniger aan de brandstof toegevoegd.
Resultaat: HIJ ZUIPT NOG STEEDS, en dat mag alleen als ik abrupt mijn rechter pols veel beweeg(,want als ik zuip gebeurt dat namelijk ook :))

Motor start goed,met choke handel half naar beneden, soms lijkt het wel of hij te veel brandstof krijgt bij het starten,(benzine stank) en bij warme motor lijkt het wel te weinig want dan loopt de motor horten en stoten net of er een of meer cylinders net even niet mee doen gedurende 5-10 sec en dan loopt hij mooi rond.
Heeft iemand nog een idee wat er aan de hand kan zijn?
HONDA driver sinds 1986: CX500E-sport, 1988: CB750C vetter kuip en krauser kofferset, 1990: GL1100 Aspencade 1999 -- 2006: Pasific Coast 800, 2008: Pan European 1100 abs cbs tcs ,
2009: Goldwing GL 1500 Aspencade(1988), 2014:Goldwing GL1800 (2002)

Gebruikersavatar
bowser
Berichten: 676
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Zegge

Re: verbruik 1500

Bericht door bowser » 11 mei 2013, 15:52

Je zou hem is kunnen laten afstellen, dat wil zeggen carburateurs synchroom laten zetten :D
Heb zelf een 89er had daar ook de sensor voor onder de kuip zitten en deze verplaats naar het luchtfilterhuis ging van 1op15 naar 1op 11 :?: :?:
Dus deze toch maar weer terug gezet op zijn oude plekkie :(
Ja en je poot van de rem houden worden ze ook zuiniger van :P :P :P :P :P 8)
groeten uit de Zeg

1500
Berichten: 2411
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: verbruik 1500

Bericht door 1500 » 11 mei 2013, 16:26

Benzine stank is al een teken dat er ergen iets niet goed zit, lekkage of iets dergelijks.
Verder zit er rondom de carburateurs een hele hoop slangetjes en regel kleppen, als daar wat mee mis is dan kan hij natuur ook wat meer gaan gebruiken.

Als eerste zou ik eens gaan uitzoeken naar de benzine lucht, waar deze vandaan komt.

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3252
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: verbruik 1500

Bericht door harmdeboer » 11 mei 2013, 17:13

Volgens mij word het tijd om je carbs na te laten kijken...
Klinkt als een vlotter die blijft hangen...

Of de choke die open blijft hangen...

Ff naar een goldwing dokter gaan... dit gaat mijn kennis te buiten... ik ben niet zo'n carb mens

Gr. Harm
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (2V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1001
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: verbruik 1500

Bericht door appieabc » 11 mei 2013, 18:34

ikke heb een vraag hebben alle jaartallen 1500 een zgn idlle knop (ijle lucht) of hebben alleen jaartal 88>91 en is dit ding
mechanies of zit er nog ergens een electries schakeling de mijne is niet onder de 1:11 te krijgen en hed geen zin
om in de zomer de carbs te vervangen cq echt te reinigen doen we in de winter maar blijft k....t dat je voor een
beetje rit twee volle tanken benzine kwijt bent. je rijd echt niet gezzellie .
appie abc

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2008
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: verbruik 1500

Bericht door Black Wing » 11 mei 2013, 20:14

de idle knop is om het stationair toerental te verstellen

ik had ook ooit last van een hoog verbruik, en dat ging samen met een flinke benzine stank
oorzaak: uitgedroogde pakkingen van de carburateur
remedie: carburateur revisie
daarna was het verbruik van 1:12 naar 1:17 gegaan en het stotteren in lage toeren was toen ook verholpen
helaas was dit geen goedkope actie, maar wel even bedenken dat als je veel rijdt het zichzelf weer terugvediend :mrgreen:
zelf doen is natuurlijk ook een optie, maar toen ik al die slangen zag zitten die aan de carburateur vastzitten
ben ik afgehaakt :lol:
Groeten, Eric

Gebruikersavatar
pcrider
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 mar 2009, 18:24
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Kornhorn

Re: verbruik 1500

Bericht door pcrider » 11 mei 2013, 22:58

ik rij veel over 80 / 60 km wegen en de laatste 48199 km rij ik gem 1:13,6 :?

ik ben inmiddels bezig om te kijken waar dat dorstige gedrag wegkomt .
HONDA driver sinds 1986: CX500E-sport, 1988: CB750C vetter kuip en krauser kofferset, 1990: GL1100 Aspencade 1999 -- 2006: Pasific Coast 800, 2008: Pan European 1100 abs cbs tcs ,
2009: Goldwing GL 1500 Aspencade(1988), 2014:Goldwing GL1800 (2002)

Gebruikersavatar
Devoraz
Berichten: 2350
Lid geworden op: 02 apr 2012, 16:17
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Lelystad, Flevoland

Re: verbruik 1500

Bericht door Devoraz » 11 mei 2013, 23:32

Het algemene gemiddelde ligt bij mijn GL1500 op de 1:15.
Groeten,
Pjotr

Goldwing GL1800 2001 Illusion Red (R259P)
Goldwing GL1500 SE 2000 Two-tone Red (R176C / inset R199C)
http://bikers.nightmarepatrol.net
The world is my menagerie.
"I never get lost because I don't know where I'm going..."
Live for today or fade away

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 12221
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Dinteloord

Re: verbruik 1500

Bericht door RonalT » 12 mei 2013, 00:34

De laatste 71.700 km - 4400 ltr, dat betekend 1 : 16,3 of 6,13 ltr / 100 km.
Soms 1 : 13 en dan weer eens 1 : 18
Het verschil zit hem in de snelheid..... :lol:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit vekeerd hebt gedaan

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1001
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: verbruik 1500

Bericht door appieabc » 12 mei 2013, 21:50

omdat het over verbruik gaat is er hier op het forum iemand die ervaring heeft met ultasonoor reinigen van carburateurs
appie abc

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 12221
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Dinteloord

Re: verbruik 1500

Bericht door RonalT » 12 mei 2013, 23:11

Informeer eens bij Peter. Die heeft volgens mij ervaring mee.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit vekeerd hebt gedaan

Gebruikersavatar
appieabc
Berichten: 1001
Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
Type Goldwing: GL1500
Locatie: amsterdam

Re: verbruik 1500

Bericht door appieabc » 12 mei 2013, 23:40

RonalT schreef:Informeer eens bij Peter. Die heeft volgens mij ervaring mee.


bedankt ronalt peter een pb gestuurd
appie

Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6906
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: verbruik 1500

Bericht door peter » 13 mei 2013, 15:05

Antoon weet vast wel wat een reviesie kost. Als hij datzou willen posten ?
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P

Mijn motorhistorie sinds 1981:
suzuki gt380
Suzuki gt550,
Honda cb750 f1
suzuki gt380
Honda gl1000
honda cbx1050
Honda gl1100
Kawasaki z650
Suzuki gs1000
Honda gl1000 k3,
Kawasaki gpz1000rx
Kawasaki gpz900
Honda gl1200
Honda gl1500
Honda gl1000 k1
Honda gl1800
Honda gl1500
Honda gl1800 huidig
Honda gl1000ltd huidig
Honda cb750f2 supersport huidig
Honda gl1000 k2 in opbouw

edvissers
Berichten: 960
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Re: verbruik 1500

Bericht door edvissers » 23 mei 2013, 20:27

Volgens mij heeft Antoon tegenwoordig telefoon :D
Even bellen en je weet een heleboel meer.
Groeten,

Ed

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten