Vraag Dynamo / Alternator GL1500

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Zundapp
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 aug 2020, 18:53
Type Goldwing: GL1500

Vraag Dynamo / Alternator GL1500

Bericht door Zundapp » 21 sep 2021, 20:33

Hallo mannen/vrouwen,

Gisteren was ik lekker aan het genieten van het mooie weer en via de snelweg naar huis aan het rijden.
Ik kwam in een file vlak bij de afslag naar huis en de motor sloeg af toen ik bijna stil stond, geen probleem dacht ik, koppeling in en starten maar.
Dat bleek niet meer te gaan, accu zo goed als leeg :roll: Alle verlichting uit gezet, in z'n 2 en duwen maar.. gelukkig sloeg hij aan en heb ik naar huis kunnen rijden.

Eenmaal thuis aangekomen gelijk de multimeter er aan gehangen en bleek ik nog slechts 11volt te hebben.

Ik heb de dynamo er onderuit en een foto gemaakt.
Gele pijl: Zijn deze koolborstels versleten? zijn bij het gaatje aangekomen. Hoever is acceptabel?
Rode pijlen: Tussen deze twee collectoren moet neem ik aan een spoel aangesloten zitten?
Ik meet met de multimeter op weerstand niets tussen deze twee. Ik meet ook niets tussen een collector en de as van de rotor. Is de rotor dan stuk of mis ik iets?

Is er nog iets anders wat ik kan meten/controleren waarom hij het nu niet doet? advies is welkom.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Pep
Berichten: 182
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: Vraag Dynamo / Alternator GL1500

Bericht door Pep » 22 sep 2021, 13:39

Zo te zien zijn je koolborstels al aardig versleten en is de veerdruk die erop zit niet genoeg meer om de dynamo goed te laten werken. Ze maken gewoonweg geen (goed) contact meer met de rotor. Zoek maar eens naar een afbeelding van een nieuw exemplaar. In de meeste gevallen is dit de boosdoener.
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13055
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Vraag Dynamo / Alternator GL1500

Bericht door RonalT » 22 sep 2021, 20:20

Een nieuw exemplaar ziet er zo uit, er naast eentje die versleten is.

IMGP3248.JPG

en de collectors en spoel, en inderdaad zit er tussen die twee ringen de spoel. Maar ik heb geen idee wat voor weerstand je zou moeten meten...

IMGP3246.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13055
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Vraag Dynamo / Alternator GL1500

Bericht door RonalT » 22 sep 2021, 20:27

De koolborstels vervangen is goed zelf te doen met wat handigheid en gereedschap. Hier zie je de eilandjes waarop de draden van de koolborstels vast gesoldeerd zitten. Deze zo goed mogelijk van het oude tin ontdoen en daarna de nieuwe draden vastsolderen.

IMGP3258.JPG

Los en schoon solderen gaat goed met 'desoldeerdraad' deze zuigt het soldeertin op als je deze verwarmt.

IMGP3252.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan

Zundapp
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 aug 2020, 18:53
Type Goldwing: GL1500

Re: Vraag Dynamo / Alternator GL1500

Bericht door Zundapp » 23 sep 2021, 20:26

Allereerst, hartelijk dank voor het meedenken en de foto's.

Ik had gisteravond andere dingen te doen, vandaag verder gegaan aan de dynamo.
Na wat zoekwerk bleek dat er een draadbreuk zat onder het plastic oortje waar het koperdraad vanaf de spoel 1 slag omheen gedraaid zat.
Ik raakte dat oortje aan maar dat brak gelijk af. Voor nu heb ik de breuk gesoldeerd, weliswaar zonder dat extra slag om dat oortje heen. (dat hoesje heb ik over de soldering heen geschoven)

De dynamo zit weer in elkaar en zit nu onder de wing en levert hij weer stroom.
Eerst maar eens testen of hij nu blijft werken dan vervang ik eventueel van de winter de cruciale delen zoals koolborstels, lagers, keerring en o-ring.

[EDIT] Zojuist een stukje gereden, ik krijg nu wel stroom maar niet genoeg met het licht aan. Morgen toch maar de koolborstels vervangen.


Voor nu zit het zo:
Afbeelding

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13055
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Vraag Dynamo / Alternator GL1500

Bericht door RonalT » 24 sep 2021, 00:33

Succes er mee.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan

Zundapp
Berichten: 21
Lid geworden op: 31 aug 2020, 18:53
Type Goldwing: GL1500

Re: Vraag Dynamo / Alternator GL1500

Bericht door Zundapp » 25 sep 2021, 17:15

Het wilde uiteindelijk toch allemaal niet baten en heb ik een gereviseerde dynamo gekocht.
Gisteren weer met veel plezier rond gereden!


Afbeelding

Gebruikersavatar
Antoon Aarts
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1386
Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Hilvarenbeek

Re: Vraag Dynamo / Alternator GL1500

Bericht door Antoon Aarts » 25 sep 2021, 17:48

Veel rijplezier ermee , bedankt !
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl

1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86)
1995 GL1500 EML GT2000 (89)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012) heden.
CB350F 1976 / CB400F 1977 / 2x CB500F 1975 -1976 / CB550F2 76 / K3.78 / 2x GL1000 bj.1978

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13055
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Vraag Dynamo / Alternator GL1500

Bericht door RonalT » 25 sep 2021, 23:59

:lol: :lol: Ik zeg, "Fietsenmaker blijf bij je pedaal".


of was dat nou een schoenmaker die bij zijn lees moest blijven. :roll: Nederlands is ook zo moeilijk. :lol:

Fijn dat je weer kunt rijden.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit verkeerd hebt gedaan

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten