Gel Accu in de GL1500

Technische vragen, tips, trucs, enz.
DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Gel Accu in de GL1500

Bericht door DonvanVliet » 04 apr 2021, 18:09

Ja inderdaad. Voor de zekerheid even meten oftie oplaadt. Ik dacht iets van 2500-3000 toeren laten draaien en dan zou er ongeveer14,5 volt te meten moeten zijn.

nico72
Berichten: 963
Lid geworden op: 01 apr 2011, 11:32
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Winssen

Re: Gel Accu in de GL1500

Bericht door nico72 » 05 apr 2021, 06:42

Heb ook zo'n gele gestart na 3 maanden zonder druppellader of lader maar gewoon lopen als de brandweer

Maar bij starten heeft de 1500 toch niet genoeg aan 12,4 v ??
Groetjes Nico

Yamaha FZS Fazer bj 2006 2009 tot 2011
GL1500 ratjetoe bj 1988 2011 tot 2014
GL1500 se bj 1992 2014 tot 2021
GL1800 C-ABS bj 2008 2021 tot 2023
GL1000 LTD bj 1976
Gl 1800 bj 2018 2023 tot...

Dacher
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21

Re: Gel Accu in de GL1500

Bericht door Dacher » 05 apr 2021, 10:52

Hoeveel wil je uit een accu halen van 12 volt ??

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Gel Accu in de GL1500

Bericht door DonvanVliet » 05 apr 2021, 11:13

Waar staat 'CCA' voor?
CCA staat voor Cold Cranking Amps.
Dit is het ampèrage dat een accu 30 seconden levert bij 0 graden Farenheit (= -18 graden Celcius).
Het belaste voltage blijft tijdens de test boven de 9,6 Volt (en 3,6 Volt voor een 6 Volt accu).

Deze waarde is van belang om te zien of een accu sterk genoeg is als startaccu in een voertuig.
De prestatie van een accu gaat drastisch naar beneden bij lagere temperaturen.
Dit is dus een perfecte test om te zien wat de startcapaciteit is van een accu.

Vaak denkt men ten onrechte dat het aantal Ah direct betrekking heeft op de startcapaciteit van een accu.
Dit is niet waar. Zo kan een 10Ah(20h) accu een grotere startkracht hebben dan een 50Ah(20h) accu.
Dit is onder meer afhankelijk van de gebruikte techniek in de accu

capslocker
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 jul 2019, 11:15
Type Goldwing: GL1500

Re: Gel Accu in de GL1500

Bericht door capslocker » 05 apr 2021, 11:42

De Topicstarter zou er misschien ook goed aan doen om eens te controleren op lekstroom aangezien de accu toch al enkele keren plat geweest is.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Gel Accu in de GL1500

Bericht door RonalT » 06 apr 2021, 22:40

Inderdaad, Don (van Vliet) het gaat niet om de Ah van een accu maar om de inwendige weerstand van een accu. Via de wet van Ohm kan je uitrekenen dat bij een hoge inwendige weerstand van de accu de maximale stroom klein blijft. Dus omgekeerd evenredig kan je dan vaststellen dat bij een lage inwendige weerstand er een hoge stroom kan lopen.
Dus voor een accu waarop je een motor wil starten heb je een accu met een lage inwendige weerstand nodig.

En een lage of hoge inwendige weerstand heeft niks met het aantal Ah te maken. Want dat is (populair gezegd) de hoeveel stroom die een accu kan bevatten.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie