Gel Accu in de GL1500
Gel Accu in de GL1500
Jongen wat een feest.
De oude accu was op.
Dus een jaar geleden.
Ik denk weet je wat.. Ik zet er een Gel accu in.
Nou dat is dus weggegooid geld.
Het begon een half jaar geleden.
Hee hij start niet.. klikkerdeklik en verder niks.
Hee das vreemd. even meten, 12,6 volt. en dat zou toch genoeg moeten zijn.
Dus een nachtje aan de druppellader.
Volgende dag.. Ja hoor straten als een tierelier.
Maar vreemd dat de accu dan op de een of andere manier niet genoeg startspanning heeft.
Wintermaanden de Wing niet gebruikt.
Nou de weersverwachting ziet en gunstig uit dus trekken we de wing uit de garage.
Ja mooi niet... niks starten en zelfs geen klikkerdeklik.
Okee startkabels er even op. 5 minuutjes en lopen die handel.
Nou dan ga je een stuk rijden om de accu bij te laden.. ( tenminste zo is mij altijd verteld)
Contact uit. effe een blikkie fris. starten.. niks. Verdorie.
Meten.. 12,6 volt.
Inmiddels een stuk wijzer geworden.
Die ouwe technologie van die 98-er kan de techniek van zo'n gel ding nieteens aan.
Daar moet dus gewoon een conventionele oudhollandse standard accu in.
Nou is het wachten wanneer me nieuwe accu opgehaald kan worden.
Tot die tijd niks sturen met de wing.
Gelukkig heb ik nog de ouwe trouwe Pan ( de rode dame) staan, die me nog nooit in de steek heeft gelaten.
Dus voor de liefhebber.. voor een paar tientjes af te halen bij mij thuis met een bakkie koffie.
Een Motobat GEL accu.. Voor de 1800 is ie waarschijnlijk wel prima te doen
Groet van Arno a.k.a. Ome Noot
De oude accu was op.
Dus een jaar geleden.
Ik denk weet je wat.. Ik zet er een Gel accu in.
Nou dat is dus weggegooid geld.
Het begon een half jaar geleden.
Hee hij start niet.. klikkerdeklik en verder niks.
Hee das vreemd. even meten, 12,6 volt. en dat zou toch genoeg moeten zijn.
Dus een nachtje aan de druppellader.
Volgende dag.. Ja hoor straten als een tierelier.
Maar vreemd dat de accu dan op de een of andere manier niet genoeg startspanning heeft.
Wintermaanden de Wing niet gebruikt.
Nou de weersverwachting ziet en gunstig uit dus trekken we de wing uit de garage.
Ja mooi niet... niks starten en zelfs geen klikkerdeklik.
Okee startkabels er even op. 5 minuutjes en lopen die handel.
Nou dan ga je een stuk rijden om de accu bij te laden.. ( tenminste zo is mij altijd verteld)
Contact uit. effe een blikkie fris. starten.. niks. Verdorie.
Meten.. 12,6 volt.
Inmiddels een stuk wijzer geworden.
Die ouwe technologie van die 98-er kan de techniek van zo'n gel ding nieteens aan.
Daar moet dus gewoon een conventionele oudhollandse standard accu in.
Nou is het wachten wanneer me nieuwe accu opgehaald kan worden.
Tot die tijd niks sturen met de wing.
Gelukkig heb ik nog de ouwe trouwe Pan ( de rode dame) staan, die me nog nooit in de steek heeft gelaten.
Dus voor de liefhebber.. voor een paar tientjes af te halen bij mij thuis met een bakkie koffie.
Een Motobat GEL accu.. Voor de 1800 is ie waarschijnlijk wel prima te doen
Groet van Arno a.k.a. Ome Noot
- RonalT
- Berichten: 13419
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Gel Accu in de GL1500
Gelukkig dat er eens iemand anders eens over schrijft.
Ik heb er al dikwijls voor gewaarschuwd. De 1500 is gemaakt om een lood/zuur accu (zo een met dopjes) op te laden. Een Gel-accu dient anders behandeld te worden.
Dus inderdaad werkt dat minder goed (lees: niet goed)
Ik heb er al dikwijls voor gewaarschuwd. De 1500 is gemaakt om een lood/zuur accu (zo een met dopjes) op te laden. Een Gel-accu dient anders behandeld te worden.
Dus inderdaad werkt dat minder goed (lees: niet goed)
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 05 jan 2020, 14:24
- Type Goldwing: GL1500
Re: Gel Accu in de GL1500
Vreemd. Ik heb er ook een gelaccu in zitten en nooit problemen. GL1500 1988
-
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: Gel Accu in de GL1500
Ik heb een gel glasmataccu in de Valkyrie en nooit problemen. Hiervoor had ik een ouwe harley en daar zat ook een gel accu in. Ook geen probleem.
- appieabc
- Berichten: 1026
- Lid geworden op: 05 mei 2008, 20:08
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: amsterdam
Re: Gel Accu in de GL1500
Volgens mij ik ook glasvezelgel accu ,,dat is toch zo n gele?? he Don werkt werelds ,,,tot nog toe ,,2jaar.
-
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: Gel Accu in de GL1500
Nee gewoon een zwarte maar ik klaag niet. Perfecte accu.
Re: Gel Accu in de GL1500
Ja weet je. Ik doe hier mijn verhaal om anderen te informeren.
Het is natuurlijk gewoon prima als een GEL accu werkt in een Valk of in een 88-er.
Dan heb ik mogelijk een maandagochtend exemplaar gehad.
Hoe dan ook er staat nu een dikke vette Bosch accu in met van die vuldopjes bovenop.
Wing start als een malle en dat is uiteindelijk de bedoeling.
Voel er weinig voor om straks in de harz voor joker te staan als ik net de 36 curven bij Kyffhausen op wil gaan.
Of als je net een bakkie op heb bij Haus Fuchs in Uslar.
Klikkerdeklik... wooo sta je voor jokerrrrrr hahahaha
Het is natuurlijk gewoon prima als een GEL accu werkt in een Valk of in een 88-er.
Dan heb ik mogelijk een maandagochtend exemplaar gehad.
Hoe dan ook er staat nu een dikke vette Bosch accu in met van die vuldopjes bovenop.
Wing start als een malle en dat is uiteindelijk de bedoeling.
Voel er weinig voor om straks in de harz voor joker te staan als ik net de 36 curven bij Kyffhausen op wil gaan.
Of als je net een bakkie op heb bij Haus Fuchs in Uslar.
Klikkerdeklik... wooo sta je voor jokerrrrrr hahahaha
-
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: Gel Accu in de GL1500
Ja het kan dat je een maandagochtend accu had. Gewoon pech denk ik, ik weet het ook niet. Die startcapaciteit is wel belangrijk. Dat verschilt per accu. Spanningsregelaar moet ook in orde zijn anders sloopt die je accu.
- RonalT
- Berichten: 13419
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Gel Accu in de GL1500
Heb je de spanningsregelaar van een 1500 wel eens bekeken? Dat is een drol van een ding....
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
-
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: Gel Accu in de GL1500
Nou nee eigenlijk niet.
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 19 jul 2019, 11:15
- Type Goldwing: GL1500
Re: Gel Accu in de GL1500
Is het een motobatt gel of agm accu dat je gemonteerd had? Er is wel degelijk verschil in.. Zo'n AGM accu wordt ook aanbevolen op het internationale Goldwing forum.
-
- Berichten: 699
- Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Den Briel
Re: Gel Accu in de GL1500
Het is een agm accu van yuasa als ik het me goed herinner. Maar die zit nu in de motor. Ik heb hem al 4 jaar naar alle tevredenheid.
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 19 jul 2019, 11:15
- Type Goldwing: GL1500
Re: Gel Accu in de GL1500
AGM zou goed moeten zijn. Als je in de winter enkele maanden je motor niet gebruikt is het niet ongewoon dat je accu gewoon plat is. Maar, als ik het goed begrepen heb heeft de topic starter een accu gekocht, maar niet startte na installatie? Dan scheelt er volgens mij inderaad eerder iets aan de accu. Out of the box, zou die zoiezo voldoende kracht moeten hebben om te starten.
Re: Gel Accu in de GL1500
Voltage zegt volgens mij niks of weinig over de kracht die in een accu zit. Koop een kleine 12v accu van 5 amp en je gl1500 zal niet starten. Maar wel 12,6 volt aangeven. Neem je een van 20 amp zal hij prima starten.
Een betere vraag kan zijn wat laad dynamo bijAls je accu een paar keer plat is geweest is dat ook niet al te best voor je accu.
Dat je accu na maanden van geen gebruik leeg is of bijna leeg verbaasd me niet, tussendoor gewoon eens aan een druppellader hangen en een uurtje laden houdt hem in conditie.
Nog beter is je accu uit de motor halen, opladen en vorstvrij wegzetten, voor gebruik nog even de lader er op dan weet je zeker dat hij vol is en als je echt op zeker gaat na starten even meten of je dynamo bijlaadt, als je dan gaat rijden weet je 100% zeker dat je niet met panne komt te staan.
Een betere vraag kan zijn wat laad dynamo bijAls je accu een paar keer plat is geweest is dat ook niet al te best voor je accu.
Dat je accu na maanden van geen gebruik leeg is of bijna leeg verbaasd me niet, tussendoor gewoon eens aan een druppellader hangen en een uurtje laden houdt hem in conditie.
Nog beter is je accu uit de motor halen, opladen en vorstvrij wegzetten, voor gebruik nog even de lader er op dan weet je zeker dat hij vol is en als je echt op zeker gaat na starten even meten of je dynamo bijlaadt, als je dan gaat rijden weet je 100% zeker dat je niet met panne komt te staan.
- pineuk
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 01 mei 2016, 10:26
- Type Goldwing: GL1500
Re: Gel Accu in de GL1500
Heb ook een gele motobat. Agm accu
Werkt perfect
Werkt perfect