Hobbelen bij 50km/u

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Zundapp
Berichten: 28
Lid geworden op: 31 aug 2020, 18:53
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Albrandswaard

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door Zundapp » 16 jun 2021, 20:27

Dat is nou net de grap, de motor heeft al bij Bikers Best gestaan.
Daar kwam een aantal van zaken aan het licht en presenteerde ze mij een flinke offerte.
Toen ik vroeg of ze mij konden garanderen dat voor dat bedrag het hobbelen weg zou zijn was het antwoord nee.
Ik heb er voor gekozen om dat dan ook niet uit te laten voeren.

Overigens zijn al die zaken die zij aankaartte inmiddels ook vervangen of vernieuwd want dat was inderdaad niet in orde maar, blijkt het ook niet de oplossing te zijn geweest.
P.S. Ik woon onder de rook van Rotterdam

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door Cas » 16 jun 2021, 21:15

Als een wiel rond is is het rond, als een wiel recht is is het recht, het kan dan nooit hobbelen volgens mij.
Wat het wel kan doen als je het stuur loslaat bij een bepaalde snelheid, is dat het stuur een beetje heen en weer gaat klapperen.
Dat doet mijn Wing, en vele andere Wings, ook. Met nieuwe banden is dit helemaal weg, naarmate de banden verslijten komt het weer langzaam terug.
Het is toch niet dit wat je bedoeld?
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door DonvanVliet » 16 jun 2021, 21:19

Hobbelen wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een hoogteslag in een band(vies bandje) of door een velg die niet rond is. Kan je zien in het balanceer apparaat.

Gebruikersavatar
Zundapp
Berichten: 28
Lid geworden op: 31 aug 2020, 18:53
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Albrandswaard

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door Zundapp » 16 jun 2021, 22:21

Cas, De motor beweegt/hobbelt op en neer en niet heen en weer.
De banden zijn recent vervangen (achterband nog afgelopen maandag), niet 1 keer maar inmiddels 2 keer. Het zit niet in de banden tenzij de Bridgestone Exedera dit probleem veroorzaakt.

Ik heb een Yamaha Diversion XJ900S waar ouwe rot banden onder liggen, heeft lang stil gestaan en heeft minder gekost dan een remschijf + blokken van de wing.
Die hobbelt niet!

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door Cas » 16 jun 2021, 22:53

Is je achterdemper nog goed? Voorvorkpoten demonteren, alles goed controleren, nieuwe veren en de juiste olie en hoeveelheid olie erin. Ik begrijp dat je daar weinig zin in hebt en het geeft ook geen garantie.
Balhoofdlager nog goed? Exedra's zijn prima banden, daar zal het niet aan liggen.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 865
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door Cas » 16 jun 2021, 23:03

Zit er geen speling op de vorkpoten? Even een krik eronder en het voorwiel heen en weer bewegen, dan weet je meteen ook of er geen speling op de balhoofdlagers zit.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
Zundapp
Berichten: 28
Lid geworden op: 31 aug 2020, 18:53
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Albrandswaard

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door Zundapp » 17 jun 2021, 07:30

Lijst met reeds vervangen delen:
Voorwiel
Voorwiel lagers
Remschijf rechts voor
Remblokken rechts voor
Voorband
Glijbus lagers voorvork
Vork olie
Keerringset voorvork
Progressieve veren voorvork
Achterband
Achterremschijf
Achterremblokken
Revisie achter demper (hoes was stuk)
Distributie riemen
Motorolie
Motorfilter
Keerring van schakelas i.v.m. lekkage
Cardan olie
Luchtfilter
Accu

Ik heb flink geïnvesteerd zoals je ziet.
Uiteraard is er naar het balhoofd gekeken maar dat is in orde.

peter

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door peter » 17 jun 2021, 09:27

Geld heb je zat uitgegeven, daar ligt het aan. Inmiddels zou je denken dat het probleem wel weg zou zijn of minstens is veranderd. Ik zou je graag eens helpen met een rondje rijden op je fiets maar Venlo en Rotterdam liggen niet echt naast elkaar. Vraag anders eens aan Koldt (forum naam) die woont in de buurt van jou en is een bekende in de goldwing scene vanwege zijn sleutelkunsten.

Dacher
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 jul 2019, 17:21

Re: Hobbelen bij 50km/u

Bericht door Dacher » 19 jun 2021, 08:44

Ik zit nog ff te denken, stel dat jij een hobbel in jouw velg hebt, dit merk je niet(als het niet veel is) maar omdat je alles elimineerd word dit kleine probleem steeds erger.
Heb je de velg is een statich aparaat gehad en met een rei de hoogte slag gecontroleerd ?
Dus zonder ! de band erom.
Ik doe dit altijd , ik balanceer altijd zelf en dan met zo'n simpel statich bokje , hiermee kijk ik altijd eerst hoe groot de onbelans is zonder band , en hoe de lagers draaien en of ik hoogteslag heb in de losse velg.
Hoop dat je er wat aan hebt.

Plaats reactie