Autoradio op Goldwing plaatsen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2321
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Autoradio op Goldwing plaatsen

Bericht door Rongoos » 16 jul 2015, 03:52

Er is hier natuurlijk al meer over geschreven, maar ik wil gewoon even wat advies.
Ik ben niet tevreden over mijn geluid op de wing. Dit heeft een aantal oorzaken.
Ik heb op de zwarte markt in Beverwijk een paar goedkope speakers gekocht die natuurlijk niet bijdragen aan een prachtig geluid.
Ik luister muziek alleen via de speakers. Misschien wat aso maar dat vind ik het mooiste.

Huidige situatie:
2 goedkope speakers voorin.
achter niks
originele Goldwing radio met een aux aansluiting en een kapot cassettedeck.
De aux aansluiting is erg gevoelig, over het algemeen stoort die alleen maar en is het geluid niet om aan te horen.
Een cassettebandje met draad voor je mp3 speler werkt dus niet omdat het cassettedeck stuk is.
Ik gebruik nu dus een FM-modulator die via een zender de mp-3 van de usb speelt. Ook dit is niet storingsloos.

Waar zit ik aan te denken?
Eigenlijk heb ik een paar opties.
De FM-modulator blijven gebruiken en 4 knappe speakers kopen. Ook heb ik nog een versterker (speciaal voor Goldwing) liggen die ik er evt nog tussen kan zetten.
Maar ik speel al een hele tijd met de gedachte om een autoradio te kopen met usb aansluiting op de voorkant.
Nu heb ik 3 opties:
1-Bovenop mijn dashboard bouwen met een kunstof kast eromheen. voordeel makkelijk te bereiken en te zien makkelijk harder en zachter zetten.
2-Inbouwen in mijn linker kuipvak. Leren cover eraf en kuipbak eruit. en een kunstof plaatje maken die daar overheen gaat en daar de radio inbouwen. nadeel niet waterdicht moet daar weer wat op verzinnen
3-de radio inbouwen in de topkoffer en met een afstandbediening op het stuur het volume en dergelijke regelen. Waarschijnlijk nog de beste optie.

Ik heb ook de optie van het amerikaanse forum gezien maar wil de originele radio behouden ivm de 27mc bak die erop zit.
U begrijpt het is al weer een tijdje onrustig in mijn hoofd.
Wie heeft iets soortgelijks gedaan?
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Wingman Henk
Berichten: 65
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:11
Type Goldwing: GL1500

Re: Autoradio op Goldwing plaatsen

Bericht door Wingman Henk » 16 jul 2015, 05:46

Of je brengt je radio naar ger in oss en laat er een aux uitgang op maken. Dat kost je 85 Euro en al je problemen zijn opgelost. Je gebruikt dan een normale mp3 speler. Ik zou zeggen bel eens met gl parts in oss.

Gebruikersavatar
Black Wing
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 2016
Lid geworden op: 09 apr 2006, 19:25
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Lelystad

Re: Autoradio op Goldwing plaatsen

Bericht door Black Wing » 16 jul 2015, 09:04

bij mij stoort de fm modulator helemaal niet, en werkt perfect
misschien een betere modulator kopen, of de aard van de storing opzoeken
dit lijkt me het mooist, geen verbouwing aan de motor verder nodig :wink:
Groeten, Eric

edvissers
Berichten: 961
Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
Type Goldwing: GL1500

Re: Autoradio op Goldwing plaatsen

Bericht door edvissers » 16 jul 2015, 09:14

Wingman Henk schreef:Of je brengt je radio naar ger in oss en laat er een aux uitgang op maken. Dat kost je 85 Euro en al je problemen zijn opgelost. Je gebruikt dan een normale mp3 speler. Ik zou zeggen bel eens met gl parts in oss.
Heb ik al weer een aantal jaren geleden ook bij Ger laten doen. Bevalt mij prima.

De MP3-speler heb ik in een hoesje van een sleutelhanger. Past precies. Klein gaatje erin gemaakt voor de aansluiting.
De MP3 speler steek ik tussen de banden op de linker afdekhoes van het opbergvak.
Groeten,

Ed

Gebruikersavatar
Korneel
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 96
Lid geworden op: 31 jul 2010, 20:43

Re: Autoradio op Goldwing plaatsen

Bericht door Korneel » 16 jul 2015, 18:02

Ik had vroeger op mijn BMW R1150RT een versterker uit een auto en 2 boxen ex auto Opel vooraan in de roosters ingebouwd en MP3 speler met dubbel tape vooraan op daschbord met een volume knop van Goldwing 1500 en dat werkte goed ,nu heb ik een Goldwing 1500 en gebruik ik dezelfde MP 3 speler nog maar met een cassette met een draadje .

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2321
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: Autoradio op Goldwing plaatsen

Bericht door Rongoos » 16 jul 2015, 21:09

Ik lees allemaal oplossingen vwb het afspelen van MP3.
Niks over het geluid wat niet om aan te horen is.
Daar zit hem dus de kneep, ik wil gewoon een mooi geluid met een mooie bass erin.
Vandaar mijn keuze voor een 4x 50w autoradio met redelijke speakers eraan.
Misschien voor de meeste niet zo heel belangrijk, maar ik geniet intens van een paar goede songs op de motor. :D
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Autoradio op Goldwing plaatsen

Bericht door Marco1 » 16 jul 2015, 21:26

Gewoon een dikke versterker in de topkoffer en een basspijp op de bijrijdersplaats. :lol:
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Gebruikersavatar
Pep
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
Type Goldwing: GL1800

Re: Autoradio op Goldwing plaatsen

Bericht door Pep » 16 jul 2015, 21:35

Het probleem met de speakers is het feit dat er geen klankkast omheen zit. Met goede speakers gaat het geluid iets verbeteren maar nog steeds niet het geluid geven dat deze kunnen geven met een goede klankkast. De kuip is van plastic en gaat gezellig mee resoneren op de bas. Op mij GL zitten nu iets betere speakers (voor en achter) maar het blijft waardeloos :? . Ik heb op youtube een filmpje gezien van een Goldwing 1500 met een subwoofer met versterker in de topkoffer. De camera kan het geluid niet goed overbrengen maar volgens mij klinkt het in het echt zeer goed. Kost je helaas veel ruimte in de topkoffer. Mocht je toch besluiten een autoradio in het kuipvak te bouwen dan kun je er een waterdichte doorzichtige klep overheen zetten die ze in de watersport gebruiken.

Groet, Pep
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)

Teto
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mei 2015, 14:47
Type Goldwing: GL1500

Re: Autoradio op Goldwing plaatsen

Bericht door Teto » 19 jul 2015, 22:13

Afbeelding[*]
Afbeelding

Is dit wat? komt op de plek van de radio, past een op een.

Groet Theo

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 2057
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Stabroek (Belgie)

Re: Autoradio op Goldwing plaatsen

Bericht door cooper » 20 jul 2015, 07:09

Rongoos schreef: Ik heb ook de optie van het amerikaanse forum gezien maar wil de originele radio behouden ivm de 27mc bak die erop zit.
Wie heeft iets soortgelijks gedaan?
Ik denk het niet. :? :D

Al zit de CB niet vast aan de radio natuurlijk. :wink:
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Afbeelding

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Autoradio op Goldwing plaatsen

Bericht door mothergoose » 21 jul 2015, 10:26

Ron,

Ik heb de standaard speakers vervangen voor goede marine speakers en de radio om laten bouwen naar MP3. Dit ombouwen is wat duurder dan de meeste oplossingen, maar gebeurd professioneel. Anton kan je hier prima mee verder helpen. De speakers die je plaatst bepalen voor een groot deel de kwaliteit van het geluid en de mate van vervorming. Ik heb speakers van Polkaudio geplaatst en ben erg tevreden. Als je 4Ohm speakers plaatst, kan je standaard radio daar uitstekend mee overweg.

Je kan je helemaal uitleven op de speakers en versterkers, maar zoals al beschreven mis je de klankkast rond de speakers. Dit maakt dat je nooit optimaal geluid (lees bass) zult hebben. Ik luister ook alleen via de speakers mijn muziek, ook vind dat prettiger, in bewoonde gebieden doe ik hem gewoon zachter. Ik kan op de snelweg met 120km/h en de helm dicht nog steeds mijn muziek horen. Tijdens de toerritten is het volume en de kwaliteit uitstekend.

In jouw geval zou ik alleen speakers voor houden, achter heeft geen meerwaarde als berijder. Wanneer een bijrijder mee gaat is het wel prettig, anders hoor ik de bijrijder klagen over dubbel geluid, via de intercom en uit de speakers omdat het volume dan wat harder moet. In combinatie met achter speakers kun je dit wat beter regelen. Zonder bijrijder heb ik altijd alleen de voorste speakers aan staan.

Veel succes!

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Gebruikersavatar
Rongoos
alias Stuiterbal
Berichten: 2321
Lid geworden op: 04 sep 2011, 22:01
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Velserbroek

Re: Autoradio op Goldwing plaatsen

Bericht door Rongoos » 21 jul 2015, 14:38

Eigenwijs als ik ben, gaat het gewoon gebeuren. :D

Dit is wat ik albesteld heb:

Marine waterdicht inbouw voor autoradio. (als ik hem binnen heb zal ik er een foto van maken)
2 x 180 watt Alpine speakers
verlengkabel voor de antenne.

Waar gaat het gebeuren?
linkerkuipvak gaat sneuvelen.
Daar komt een kunstof plaatje overeen waaruit de radio uitgezaagd wordt.
Plaatje word verstevigd met hout indien dit noodzakelijk is maar ik probeer het eerst zonder.
Naast de radio komen er een 3-tal verlichte schakelaars die het geheel moeten opleuken en een 12V aansluiting voor de navigatie.
Ik hoop dit geheel uiterlijk vrijdagavond af te hebben en ben zeer benieuwd.
Gr. Ron

Puur geluk zit soms in een hoopje plastik, rubber, ijzer en wat vloeistof.

Gebruikersavatar
G.winger
Berichten: 2254
Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:08
Type Goldwing: GL1800
Locatie: kerkrade (z-limb)

Re: Autoradio op Goldwing plaatsen

Bericht door G.winger » 21 jul 2015, 14:52

heb een paar speakers besteld bij BB 80W
heb in de kuip isolatie materiaal er omheen gedaan.
werkt prima ben nu bezig met mp3 aansluiting maar het geluid uit de mp3 is erg zacht
tegenover de fm modulator zelfde muziek en die is veel harder.
of dit licht aan de mp3 speler die staat op zijn hardst (40).
gr. Johan

Believe you can and you`re halfway there.

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Autoradio op Goldwing plaatsen

Bericht door mothergoose » 21 jul 2015, 22:06

Dat ligt aan je MP3 speler. De versterker in deze spelers zijn prima voor de oortjes die je er op aansluit, maar te weinig om te gebruiken zoals jij dat doet. Ik gebruik mijn telefoon met Spotify offline, dat werkt uitstekend. Ik heb eerder een iPod gebruikt, dat ging ook goed. Maar een kleine MP3 speler, hoe handig ook, geeft te weinig vermogen af.

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Gebruikersavatar
mothergoose
Berichten: 837
Lid geworden op: 15 sep 2011, 10:16
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: Autoradio op Goldwing plaatsen

Bericht door mothergoose » 21 jul 2015, 22:08

Spannend Ron, ben heel erg benieuwd naar het resultaat! Ik dacht overigens dat jij niet zo handig was, daar vergis ik me zeker in 8)

Gr. Jurgen
Don't be afraid your life will end...
Be afraid it will never begin!!!

http://www.rouwhorst.net (mijn Goldwing blog)

Plaats reactie