Optimaal toerental?
Optimaal toerental?
Wanneer draai ik de 1500 voldoende op toeren? 2000 doet ie met gemak in alle versnellingen. Ik houd rond de 3000 aan als minimum om genoeg olie rondgepompt te krijgen. Denk ik. Wat denken jullie?
Re: Optimaal toerental?
Interessant!
Toen ik nog een dikke Italiaanse V2 reed en in het topic meldde dat ik onder de indruk was van het harde stampen onder 2.000 toeren…. Kreeg ik meteen een reactie dat ik veel te weinig toeren draaide.
Om dezelfde reden die jij noemt.
Nu vraag ik me ook af wat de kenners vinden wat de B4 en B6 motoren van onze Goldwings nodig hebben.
Toen ik nog een dikke Italiaanse V2 reed en in het topic meldde dat ik onder de indruk was van het harde stampen onder 2.000 toeren…. Kreeg ik meteen een reactie dat ik veel te weinig toeren draaide.
Om dezelfde reden die jij noemt.
Nu vraag ik me ook af wat de kenners vinden wat de B4 en B6 motoren van onze Goldwings nodig hebben.
- Sleutelaar
- Type Goldwing: GL1500
Het rode gebied op de toerenteller is de indicator voor een te lage oliedruk om metaal-metaal contact te voorkomen.
De voorontsteking is het probleem van een te laag toerental.
Dan krijgt het benzine lucht mengsel te veel tijd om te verbranden, en dat zorgt dan voor een te hoge druk op het bovenste dode punt, en een onnodige belasting.
Dan krijgt het benzine lucht mengsel te veel tijd om te verbranden, en dat zorgt dan voor een te hoge druk op het bovenste dode punt, en een onnodige belasting.
Fascinerend. Maar volgens mij niet een antwoord op de vraag.Sleutelaar schreef: ↑05 mei 2025, 15:45Het rode gebied op de toerenteller is de indicator voor een te lage oliedruk om metaal-metaal contact te voorkomen.
Zo (goed) is het mij nog niet uitgelegd. Hiermee snap ik ook de opmerking van iemand in een andere thread over kantelende zuigers bij lage toerentallen beter. Rephrase the question: is 2000 toeren een veilig toerental om te cruisen?
- Hans van der Lugt
- Type Goldwing: GL1800
Cruisen met 2000 toeren is prima.
Dat doe je met lage belasting van de motor.
Ik heb een 1800: Onder de 2000 en hard accelereren voel en hoor je harde klappen. Een rijker mengsel, nodig voor accelereren, verbrandt snel, terwijl de zuigers langzaam weggedrukt worden. Met hoge cilinder drukken tot gevolg. Ik cruise meestal bij zo'n 1500-1800 toeren.
(Mijn 5 liter Mustang draait 1100-1300 toeren bij 50 km/uur. De automaat, eigenlijk de torque converter, vangt de oneenparige snelheid op.)
Als ik een keer merk bij het optrekken, bijvoorbeeld na afremmen voor onverwacht ander verkeer, dat ik eigenlijk in een iets te hoge versnelling rijd, dan geef ik weinig gas, tot de motor ongeveer 2200 draait. Dan kan het gas open.
Kortom, de hoeveelheid gas die je geeft bij een bepaald toerental is van invloed.
Dat doe je met lage belasting van de motor.
Ik heb een 1800: Onder de 2000 en hard accelereren voel en hoor je harde klappen. Een rijker mengsel, nodig voor accelereren, verbrandt snel, terwijl de zuigers langzaam weggedrukt worden. Met hoge cilinder drukken tot gevolg. Ik cruise meestal bij zo'n 1500-1800 toeren.
(Mijn 5 liter Mustang draait 1100-1300 toeren bij 50 km/uur. De automaat, eigenlijk de torque converter, vangt de oneenparige snelheid op.)
Als ik een keer merk bij het optrekken, bijvoorbeeld na afremmen voor onverwacht ander verkeer, dat ik eigenlijk in een iets te hoge versnelling rijd, dan geef ik weinig gas, tot de motor ongeveer 2200 draait. Dan kan het gas open.
Kortom, de hoeveelheid gas die je geeft bij een bepaald toerental is van invloed.
Groeten, Hans.
2004 Goldwing 1800, blauw.
Just so you know,
Cool people ride slow
2004 Goldwing 1800, blauw.
Just so you know,
Cool people ride slow

Hans, ook bedankt voor je reactie. Rijd ik wat ontspannender!