Hallo forum,
Doordat de dynamo mogelijk aan niewe delen of vervanging toe is, vraag ik me af of een gl1500 uit 1988 genoeg ruimte heeft voor een zwaardere versie, en of de bouten op dezelfde plaats zitten.
Want..
Na nieuwe koolborstels te hebben gekregen, geeft de dynamo een lagere spanning als de accu.
Met de accu op 12,8V (vers van de lader) maakt een stationair draaiende motor er 11,6V van en op toeren word de 12,2V geraakt.
Mogelijk heb ik de dynamo kabels op de verkeerde polen bevestigd.
De spoelen (3 stuks) zijn gesoldeerd aan elk een diode.
Elke diode heeft 3 poten:
-de voorzijde voor de spoel
-links gaat naar de bovenste plaat
-rechts gaat naar de onderste plaat
Op elke gemeten combinatie meet ik één ohm weerstand; links met rechts, of midden met links of rechts allemaal 1 Ohm.
Mits mij iets ontgaat dacht ik een aanzienlijke weerstand aan te treffen op midden met links of rechts, en verwacht te maken te hebben met een drietal deffecte dubbele brug gelijkrichters.
Ook zit er een koel element op de houder van de koolborstels, is dit de spannings begrenzer, en hoe meet ik deze door, vraag ik me af.
Sleutelaar
-edit- de bovenste plaat is negatief en heeft contact met de kap, buitenkant en aarde.
De onderste plaat of binnenste plaat is geïsoleerd positief en staat in contact met de zwarte koolborstel houder.
En de drie diodes zijn gewoon simpele diodes.
Ruimte voor een zware dynamo op een gl1500 uit 1988
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 04 okt 2024, 09:39
- Type Goldwing: GL1500
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 04 okt 2024, 09:39
- Type Goldwing: GL1500
Re: Ruimte voor een zware dynamo op een gl1500 uit 1988
De gaten zouden kleiner zijn van een dynamo voor een nieuwer model.
De bouten van de 88 zijn voorzien van een "schouder" voor het richten van de dynamo met de motor.
De nieuwere hebben dit niet, daardoor zijn er twee opties, andere bouten, of de gaten van de dynamo ruimer maken.
-edit- er is één bout zonder verdikking, en twee van de drie bouten zijn op de schouder 9mm, de gaten van de dynamo zitten op 8,5mm.
Voor de zwaardere dynamo is ruimte genoeg.
De bouten van de 88 zijn voorzien van een "schouder" voor het richten van de dynamo met de motor.
De nieuwere hebben dit niet, daardoor zijn er twee opties, andere bouten, of de gaten van de dynamo ruimer maken.
-edit- er is één bout zonder verdikking, en twee van de drie bouten zijn op de schouder 9mm, de gaten van de dynamo zitten op 8,5mm.
Voor de zwaardere dynamo is ruimte genoeg.
Re: Ruimte voor een zware dynamo op een gl1500 uit 1988
Toch blijf ik het zeggen mijn excuus, denk toch maar eens aan led verlichting in de koplamp namelijk:
Ontlasting van dynamo
Ontlasting van accu
Sneller starten, namelijk koplamp trekt veel stroom led niet.
Vergeet ik nog iets, oh ja beter zicht.
Zwaardere dynamo niet nodig
Mvg,
Ontlasting van dynamo
Ontlasting van accu
Sneller starten, namelijk koplamp trekt veel stroom led niet.
Vergeet ik nog iets, oh ja beter zicht.
Zwaardere dynamo niet nodig
Mvg,
Onder het mom, niet ouwe hoeren maar toeren!!!
- beinhart
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 683
- Lid geworden op: 01 sep 2010, 13:17
- Type Goldwing: overig
- Locatie: hoogerheide-city
Re: Ruimte voor een zware dynamo op een gl1500 uit 1988
in de mijne zit een zwaardere dynamo, alleen heb ik een 1500 van bouwjaar 2000.
weet niet of er iets veranderd is in de tijd?
groetjes werner
weet niet of er iets veranderd is in de tijd?
groetjes werner
PRETTIG GESTOORD (ik ben niet gek, dat is een andere afdeling)
- __Erik__
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 06 jul 2021, 16:05
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Noord Brabant
Re: Ruimte voor een zware dynamo op een gl1500 uit 1988
Ik heb een 1500 uit '88, ook met een zwaardere dynamo, past wel
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast