Vraag Dynamo / Alternator GL1500
- Zundapp
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 31 aug 2020, 18:53
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Albrandswaard
Vraag Dynamo / Alternator GL1500
Hallo mannen/vrouwen,
Gisteren was ik lekker aan het genieten van het mooie weer en via de snelweg naar huis aan het rijden.
Ik kwam in een file vlak bij de afslag naar huis en de motor sloeg af toen ik bijna stil stond, geen probleem dacht ik, koppeling in en starten maar.
Dat bleek niet meer te gaan, accu zo goed als leeg Alle verlichting uit gezet, in z'n 2 en duwen maar.. gelukkig sloeg hij aan en heb ik naar huis kunnen rijden.
Eenmaal thuis aangekomen gelijk de multimeter er aan gehangen en bleek ik nog slechts 11volt te hebben.
Ik heb de dynamo er onderuit en een foto gemaakt.
Gele pijl: Zijn deze koolborstels versleten? zijn bij het gaatje aangekomen. Hoever is acceptabel?
Rode pijlen: Tussen deze twee collectoren moet neem ik aan een spoel aangesloten zitten?
Ik meet met de multimeter op weerstand niets tussen deze twee. Ik meet ook niets tussen een collector en de as van de rotor. Is de rotor dan stuk of mis ik iets?
Is er nog iets anders wat ik kan meten/controleren waarom hij het nu niet doet? advies is welkom.
Gisteren was ik lekker aan het genieten van het mooie weer en via de snelweg naar huis aan het rijden.
Ik kwam in een file vlak bij de afslag naar huis en de motor sloeg af toen ik bijna stil stond, geen probleem dacht ik, koppeling in en starten maar.
Dat bleek niet meer te gaan, accu zo goed als leeg Alle verlichting uit gezet, in z'n 2 en duwen maar.. gelukkig sloeg hij aan en heb ik naar huis kunnen rijden.
Eenmaal thuis aangekomen gelijk de multimeter er aan gehangen en bleek ik nog slechts 11volt te hebben.
Ik heb de dynamo er onderuit en een foto gemaakt.
Gele pijl: Zijn deze koolborstels versleten? zijn bij het gaatje aangekomen. Hoever is acceptabel?
Rode pijlen: Tussen deze twee collectoren moet neem ik aan een spoel aangesloten zitten?
Ik meet met de multimeter op weerstand niets tussen deze twee. Ik meet ook niets tussen een collector en de as van de rotor. Is de rotor dan stuk of mis ik iets?
Is er nog iets anders wat ik kan meten/controleren waarom hij het nu niet doet? advies is welkom.
- Pep
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 07 mar 2013, 20:43
- Type Goldwing: GL1800
Re: Vraag Dynamo / Alternator GL1500
Zo te zien zijn je koolborstels al aardig versleten en is de veerdruk die erop zit niet genoeg meer om de dynamo goed te laten werken. Ze maken gewoonweg geen (goed) contact meer met de rotor. Zoek maar eens naar een afbeelding van een nieuw exemplaar. In de meeste gevallen is dit de boosdoener.
Motor Bj
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)
CB 350 K4 1971
CB 750 K 1978
VF 750 Sabre 1984
CBR 1000 1989
CB 350 K4 1972
GL 1000 K3 1978 (nog in bezit)
GL 1500 1989
GL 1500 SE 1995
GL 1800 2002
GL 1800 2007 (huidige)
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Vraag Dynamo / Alternator GL1500
Een nieuw exemplaar ziet er zo uit, er naast eentje die versleten is.
en de collectors en spoel, en inderdaad zit er tussen die twee ringen de spoel. Maar ik heb geen idee wat voor weerstand je zou moeten meten...
en de collectors en spoel, en inderdaad zit er tussen die twee ringen de spoel. Maar ik heb geen idee wat voor weerstand je zou moeten meten...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Vraag Dynamo / Alternator GL1500
De koolborstels vervangen is goed zelf te doen met wat handigheid en gereedschap. Hier zie je de eilandjes waarop de draden van de koolborstels vast gesoldeerd zitten. Deze zo goed mogelijk van het oude tin ontdoen en daarna de nieuwe draden vastsolderen.
Los en schoon solderen gaat goed met 'desoldeerdraad' deze zuigt het soldeertin op als je deze verwarmt.
Los en schoon solderen gaat goed met 'desoldeerdraad' deze zuigt het soldeertin op als je deze verwarmt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- Zundapp
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 31 aug 2020, 18:53
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Albrandswaard
Re: Vraag Dynamo / Alternator GL1500
Allereerst, hartelijk dank voor het meedenken en de foto's.
Ik had gisteravond andere dingen te doen, vandaag verder gegaan aan de dynamo.
Na wat zoekwerk bleek dat er een draadbreuk zat onder het plastic oortje waar het koperdraad vanaf de spoel 1 slag omheen gedraaid zat.
Ik raakte dat oortje aan maar dat brak gelijk af. Voor nu heb ik de breuk gesoldeerd, weliswaar zonder dat extra slag om dat oortje heen. (dat hoesje heb ik over de soldering heen geschoven)
De dynamo zit weer in elkaar en zit nu onder de wing en levert hij weer stroom.
Eerst maar eens testen of hij nu blijft werken dan vervang ik eventueel van de winter de cruciale delen zoals koolborstels, lagers, keerring en o-ring.
[EDIT] Zojuist een stukje gereden, ik krijg nu wel stroom maar niet genoeg met het licht aan. Morgen toch maar de koolborstels vervangen.
Voor nu zit het zo:
Ik had gisteravond andere dingen te doen, vandaag verder gegaan aan de dynamo.
Na wat zoekwerk bleek dat er een draadbreuk zat onder het plastic oortje waar het koperdraad vanaf de spoel 1 slag omheen gedraaid zat.
Ik raakte dat oortje aan maar dat brak gelijk af. Voor nu heb ik de breuk gesoldeerd, weliswaar zonder dat extra slag om dat oortje heen. (dat hoesje heb ik over de soldering heen geschoven)
De dynamo zit weer in elkaar en zit nu onder de wing en levert hij weer stroom.
Eerst maar eens testen of hij nu blijft werken dan vervang ik eventueel van de winter de cruciale delen zoals koolborstels, lagers, keerring en o-ring.
[EDIT] Zojuist een stukje gereden, ik krijg nu wel stroom maar niet genoeg met het licht aan. Morgen toch maar de koolborstels vervangen.
Voor nu zit het zo:
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Vraag Dynamo / Alternator GL1500
Succes er mee.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- Zundapp
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 31 aug 2020, 18:53
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Albrandswaard
- Antoon Aarts
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1491
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Hilvarenbeek
- Contacteer:
Re: Vraag Dynamo / Alternator GL1500
Veel rijplezier ermee , bedankt !
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.
- RonalT
- Berichten: 13425
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Vraag Dynamo / Alternator GL1500
Ik zeg, "Fietsenmaker blijf bij je pedaal".
of was dat nou een schoenmaker die bij zijn lees moest blijven. Nederlands is ook zo moeilijk.
Fijn dat je weer kunt rijden.
of was dat nou een schoenmaker die bij zijn lees moest blijven. Nederlands is ook zo moeilijk.
Fijn dat je weer kunt rijden.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)