olie welke

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BerT _ Renswoude
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 aug 2011, 23:18
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Renswoude

olie welke

Bericht door BerT _ Renswoude » 17 mar 2013, 14:24

Beste Wingers,

Wat voor olie flotsen jullie in de 1200,

10W40 of toch 20w50 of 20w40,

staan verschillende smaken genoemd in Clymer.

En dan wat is beter mineraal, half of volledige synthetisch..

ben benieuwd naar jullie ervaringen...
zal ik haar binnenkort weer eens verwennen :o

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: olie welke

Bericht door harmdeboer » 17 mar 2013, 16:29

10 w 40 (soort naar voorkeur)
Evt. Met forté topend treatmend als adaptive...

Behalve voor cardan sea 80
Behalve voor rem en koppeling dot4
Behalve voor de veering transmissie olie (automaat)

Probeer zo volledig mogelijk te zijn
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
BerT _ Renswoude
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 aug 2011, 23:18
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Renswoude

Re: olie welke

Bericht door BerT _ Renswoude » 17 mar 2013, 16:48

dank voor je reactie Harm,

ik heb er nu half synthetisch in ztten 10w40,
maar omdat de koppeling wel eens slipt zei iemand laatst zit er wel de juiste olie in..
vandaar,..

ik dacht misschien moet er volledige mineraal in, of een ander viscositeit.. rij bijna niet met kou..

maar jij kiept er ook 'gewoon' 10w40 in ..

mooi goed om te weten!,
groet,
BerT

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: olie welke

Bericht door harmdeboer » 18 mar 2013, 21:21

Ja... maar... mocht i.d.d. de koppeling slippen kan het geen kwaad om je blok met de oude olie te flushen. Forté flush (hiermee maak je het blok aan de binnenksnt schoon waaronder ook de koppelingsplaaten...).. daarna de nieuwe olie er opmet een flesje top end treatmend van forte er in en hoppa soepel en schoon. Wellicht schakeld hij een stuk beter en slippen de platen dan ook niet meer....
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: olie welke

Bericht door 1500 » 19 mar 2013, 11:10

BerT _ Renswoude schreef:
ik heb er nu half synthetisch in ztten 10w40,
maar omdat de koppeling wel eens slipt zei iemand laatst zit er wel de juiste olie in..
vandaar,..

ik dacht misschien moet er volledige mineraal in, of een ander viscositeit.. rij bijna niet met kou..

maar jij kiept er ook 'gewoon' 10w40 in ..

mooi goed om te weten!,
groet,
BerT
Als je er 'gewoon' 10w40 in gaat flotsen dan zou het best wel eens kunnen zijn dat je last kan hebben van een slippende koppeling.
Dan kon het wel eens zijn dat je de verkeerde olie in gekieperd hebt aangezien de motor een natte koppeling heeft.
Dus een olie geschikt voor een natte koppeling is een must.
Een 10w is een must als je gaat rijden met temperaturen flink onder het vriespunt, rij je alleen maar boven het vriespunt dan kan een 15w of 20w ook.
Een w40 is in dit landje het wel minimale dus een w50 kan ook.
Een volledige minerale olie is uit de tijd en verliest zeer snel zijn smerende eigenschappen, veel beter is een half syntheet of nog beter een vol syntheet. Er is dus keuze genoeg voor het hart van de motorfiets.


Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: olie welke

Bericht door harmdeboer » 19 mar 2013, 12:16

Overigens ik gebruik motul.
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
BerT _ Renswoude
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 aug 2011, 23:18
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Renswoude

Re: olie welke

Bericht door BerT _ Renswoude » 19 mar 2013, 23:17

Dank voor jullie tips,
Ik heb er nu wel 10w40 voor motorfietsen inzitten,
Heb er een paar puntjes om op te letten wanneer ik nieuwe olie koop.

peter

Re: olie welke

Bericht door peter » 20 mar 2013, 08:22

Half syntheet, 10 w40 , geschikt voor motorfietsen en een echt merk zoals Motul, Shell, putoline. Natuurlijk ook een nieuw oliefilter in zetten.
Thats all folks. :D

Plaats reactie