Storing CB
- mirrich
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 11 okt 2009, 13:16
- Type Goldwing: GL1800
- Contacteer:
Storing CB
Hallo allemaal,
Ik heb op mijn 1200 interstate een originele radio en CB geïnstalleerd.
Alles werkt perfect(mede dankzij een bevriende 1200 rijder, en Harm, ik zal je naam niet noemen)
Nu het volgende:
Als de CB aanstaat en de squels wordt open gedraaid hoor ik een geluid over de speakers en in de headset wat lijkt op een storing die op kan doen als de motor draait.
Het geluid is alleen vele malen harder. De motor staat uit.
Alle aansluitingen zijn goed.
Ik heb de CB nog niet kunnen testen op zenden/ontvangen.
Heeft iemand een idee in welke richting ik moet zoeken want ik ben een beetje de weg kwijt.
Ik heb op mijn 1200 interstate een originele radio en CB geïnstalleerd.
Alles werkt perfect(mede dankzij een bevriende 1200 rijder, en Harm, ik zal je naam niet noemen)
Nu het volgende:
Als de CB aanstaat en de squels wordt open gedraaid hoor ik een geluid over de speakers en in de headset wat lijkt op een storing die op kan doen als de motor draait.
Het geluid is alleen vele malen harder. De motor staat uit.
Alle aansluitingen zijn goed.
Ik heb de CB nog niet kunnen testen op zenden/ontvangen.
Heeft iemand een idee in welke richting ik moet zoeken want ik ben een beetje de weg kwijt.
- RonalT
- Berichten: 13419
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Storing CB
Ik weet niet wat je bedoel met 'opendraaien', maar de squelch is een onderdrukker van storingssignalen.
Als e de squelch-knop helemaal linksom draai wordt er geen storing onderdrukt en als je hem rechtsomdraai wordt er maximaal storing onderdrukt. Het nadeel is dat niet alleen de storing onderdrukt wordt, maar ook het stemgeluid van de Winger die tegen jou aan het praten is.
Deze storing zijn allerlei elektrische velden die in een omgeving aanwezig zijn. Dat kunnen andere zenders zijn, elektrische signalen van deuropeners, voertuigen, noem maar op.
Dus wat ik altijd doe is de squelch net zo lang naar rechts draaien dat het storende geluid stopt en dan nog een heel klein beetje verder. De mate van instellen is afhankelijk van de omgeving waar je bent.
Als e de squelch-knop helemaal linksom draai wordt er geen storing onderdrukt en als je hem rechtsomdraai wordt er maximaal storing onderdrukt. Het nadeel is dat niet alleen de storing onderdrukt wordt, maar ook het stemgeluid van de Winger die tegen jou aan het praten is.
Deze storing zijn allerlei elektrische velden die in een omgeving aanwezig zijn. Dat kunnen andere zenders zijn, elektrische signalen van deuropeners, voertuigen, noem maar op.
Dus wat ik altijd doe is de squelch net zo lang naar rechts draaien dat het storende geluid stopt en dan nog een heel klein beetje verder. De mate van instellen is afhankelijk van de omgeving waar je bent.
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- mirrich
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 11 okt 2009, 13:16
- Type Goldwing: GL1800
- Contacteer:
Re: Storing CB
Bij Packet Radio wordt er van een bepaalde frequentie door meerdere mensen gebruik gemaakt. Het is dan ook belangrijk om te voorkomen dat 2 personen eq modems tegelijk van dezelfde frequentie gebruik maken, dit leidt tot botsingen ('collisions') van beide signalen. om nu te bepalen of het kanaal vrij is wordt er gebruik gemaakt vaan een squelch schakeling die detecteert of er op dat moment wel of geen packetsignaal op het kanaal aanwezig is.
We kennen een aantal soorten squelch:
Ruis-squelch
Dit is de meest bekende squelch en wordt ingesteld d.m.v. het knopje op de zender/ontvanger ie kan hiermee voorkomen dat er een hinderlijk ruis uit de ontvanger komt wanneer een station waarnaar we luisteren stopt met zenden en het kanaal 'leeg' is. De schakeling die door dit knopje bediend wordt, luistert naar de aanwezigheid van hogefrequenties (ca.25 kHz) in het gedetecteerde audio-signaal. Zijn deze aanwezig dan zorgt de squelch schakeling ervoor dat er geen audiosignalen naar de audioversterker en dus de luidspreker gaan. Wanneer er een draaggolf op de ingestelde frequentie verschijnt dan vallen deze hoge audio-frequenties weg en laat de squelch-schakeling de aangeboden audio-signalen door. Dit kan zowel gesproken woord als digitale signalen of de stilte van een ongemoduleerde draaggolf zijn. Daar wordt niet selectief naar gekeken. Een ruis-squelch reageert op alle binnenkomende signalen, dit kan onhandig zijn wanneer bijvoorbeeld iemand op een pacetkanaal gaat praten, de packetmodems met zo'n ruissquelch denken dan dat een ander packetstation aan het zenden is en doen helemaal niks meer.
Bovenstaande is wat ik van het WWW heb afgevist.
Links om, rechts om. Open, dicht komt op het zelfde neer.
Even voor de duidelijkheid, ik heb het over een storing, niet over de ruis.
Als de squelch open staat hoor je normaal een ruis, maar ik heb het niet over de ruis.
Ik hoor een tuuuuuuuuuuuut toon, geen idee hoe ik dat beter kan uitleggen.
Zowel zenden als ontvangen lichten op (tx en rx) zodra de radio uitgaat, is de toon ook weg.
Als de seinsleutel wordt ingedrukt veranderd de toon iets, het maakt niet uit op welk kanaal de CB staat.
Draai ik de squelch dicht, is de toon ook weg, tot de seinsleutel word ingedrukt tenminste.
Een andere CB aangesloten en alles werkt naar behoren, maar die was helaas te leen en moest ook weer terug.
Ik hoop iets meer duidelijkheid op papier gekregen te hebben
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Storing CB
Wie was het ook al weer hier op het forum die electronica opfrist en repareerde.... ik ben zijn naam ff kwijt... anders op een cb foru.m na vragen!?
Ben blij dat alle losse onderdelen nu een geheel vormen.... nu alleen de cb nog ff...
Ben blij dat alle losse onderdelen nu een geheel vormen.... nu alleen de cb nog ff...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Re: Storing CB
Dan vrees ik toch dat de cb niet jofel is. misschien jou cb eens in de motor hangen van de eigenaar van de wel werkende cbDraai ik de squelch dicht, is de toon ook weg, tot de seinsleutel word ingedrukt tenminste.
Een andere CB aangesloten en alles werkt naar behoren, maar die was helaas te leen en moest ook weer terug
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Storing CB
chshop overloon kristallen laten inregelen...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- mirrich
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 11 okt 2009, 13:16
- Type Goldwing: GL1800
- Contacteer:
Re: Storing CB
chshop overloon kristallen laten inregelen...
Harm, wat bedoel ja daar mee??
Harm, wat bedoel ja daar mee??
- mirrich
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 11 okt 2009, 13:16
- Type Goldwing: GL1800
- Contacteer:
Re: Storing CB
Bedankt Peter, ik had de site ondertussen ook gevonden.
Maar het is toch leuker om eerst zelf de oplossing te vinden en daar is dit forum toch een geweldig medium voor hahaha
Hier in de buurt zit een soortgelijk bedrijf maar dat is het laatste redmiddel
Maar het is toch leuker om eerst zelf de oplossing te vinden en daar is dit forum toch een geweldig medium voor hahaha
Hier in de buurt zit een soortgelijk bedrijf maar dat is het laatste redmiddel
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Storing CB
Ik heb ergens gelezen dat deze storung te maken kan hebben met verlopen freqenties... maar goed verstand heb ik er ook niet van... bel ger leermans anders eens hij heeft oversl mannetjes voor....
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- summermade
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:27
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Elim
Re: Storing CB
Ik heb wel zo'n vermoeden wie elektronica opfrist en eventueel repareerd ...
Het lijkt hier wel op dat het een storing in het apparaat is en niet een kwestie van alleen maar schoonmaken ...
Gr.
Jan
Het lijkt hier wel op dat het een storing in het apparaat is en niet een kwestie van alleen maar schoonmaken ...
Gr.
Jan
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Storing CB
Ja jan.... jij bent het...... ligt dit in jou straatje of.... ik heb er hier namelijk nog 1 die ook een keer aandacht kan gebruiken...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- summermade
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:27
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Elim
Re: Storing CB
Nou, het lijkt me wel een leuk project ... al is het maar ter lering en vermaak ...
Zeg maar hoe je het wil doen .... misschien via een pb voor een afspraak o.i.d.
Gr.
Jan
Zeg maar hoe je het wil doen .... misschien via een pb voor een afspraak o.i.d.
Gr.
Jan
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Storing CB
Hier kom ik op terug... eerst de sneeuw weg en dan....
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- summermade
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 21:27
- Type Goldwing: GL1500
- Locatie: Elim
Re: Storing CB
Okee, wacht het wel ff af ..... sneeuw duurt ook nog wel even denk ik ....