Koppelings kuren
Koppelings kuren
Mijn koppeling grijpt regelmatig hoog aan. Hij begint dan pas te pakken, wanneer ik de koppelingshandle bijna helemaal heb los gelaten. Over het algemeen betekend een hoog aangrijpende koppeling, dat deze versleten is. Op "kousevoeten" rij ik dan maar weg, maar van slippen is eigenlijk geen sprake, ook niet bij snelheden boven 170 km p/u, of bij eens plankgas doortrekken. Het voelt alleen wel wat onbetrouwbaar aan. Toch maar de koppeling vernieuwen? Heeft iemand ervaring met deze klacht, of met het vernieuwen van de koppeling van een GL 1200? :(
-
- Berichten: 961
- Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
- Type Goldwing: GL1500
De mijne grijpt ook laat aan, maar ik kan hem wel goed bedienen. Bij mij slipt de koppeling wel als ik doortrek in een hogere versnelling en dan overschakel. Dus dat laat ik maar even achterwege. Meningen over de mogelijke oorzaak lopen uiteen. Ikzelf schat in dat de koppelingsplaten misschien vervangen moeten worden. Voor mij is dat geen doe het zelf klus. Naar wat ik ervan gelezen heb, heb je daarvoor nog wat speciaal gereedschap voor nodig. Ik durf mijn vingers daar niet aan te branden.
Overigens heeft de mijne 56000 miles gereden.
Overigens heeft de mijne 56000 miles gereden.
dan kan je sowieso het beste de koppeling ontluchten achter op het blok.
verse olie kan nooit geen kwaad.
hier denk ik even verkeerd.
en als er veel lucht inzit grijpt die pas op het laatst aan.
En hier weer niet:):):)
mocht je het nou pas onltucht hebben dan kan het zijn dan het cilindertje achter op je blok lek is(zitten twee keeringen).
verse olie kan nooit geen kwaad.
hier denk ik even verkeerd.
en als er veel lucht inzit grijpt die pas op het laatst aan.
En hier weer niet:):):)
mocht je het nou pas onltucht hebben dan kan het zijn dan het cilindertje achter op je blok lek is(zitten twee keeringen).
Laatst gewijzigd door Subduc op 30 jan 2007, 16:50, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 961
- Lid geworden op: 31 aug 2006, 19:36
- Type Goldwing: GL1500
- Antoon Aarts
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 1490
- Lid geworden op: 22 mar 2006, 19:50
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Hilvarenbeek
- Contacteer:
Eerst goed ontluchten zoals Subduc al aangeeft , dan verder alles nalopen!
Antoon
Antoon
Voor onderhoud / reparatie / banden / schadeherstel : http://www.wingservice.nl
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.
1975 Ducati Monza (69)
1975 Yamaha 250 ( 71)
1976 Honda CB500F nw.
1978 Honda CB750F2 nw.
1979 Honda CB750KZ nw.
1981 Honda GL1100 nw.
1986 Kawa GTR1000 nw.
1989 GL1200 EML GT3 ( 86/90)
1995 GL1500 EML GT2000 (89/96)
2002 GL1500 Asp.(92)
2007 GL1500 SE (2001)
2011 GL1800 (2004)
2018 GL1800 (2012 )
2020 GL1800 (2012)
2022 GL1800 (2020 ) heden.
2022 GL1500 EML GT2000 (89/96) heden.
Koppelings kuren
Ik zal de koppeling-bedienings vloeistof verversen, maar ben inderdaad ook van mening, dat als er lucht in de koppelings cilinders zit, de koppeling juist slecht vrij komt, en heel snel aangrijpt. Precies de omgekeerde klacht eigenlijk.
Misschien kom ik er dit weekend aan toe. Ik laat wel weer even horen, wat het resultaat is. Alvast bedankt!
Groeten Hans
Misschien kom ik er dit weekend aan toe. Ik laat wel weer even horen, wat het resultaat is. Alvast bedankt!
Groeten Hans
Het heb "even" geduurd, maar eindelijk mijn koppelingsvloeistof ververst.
Wat een zwarte stukjes vuil dreven daar in zeg! Vorig jaar wel mijn remvloeistof ververst, maar dacht dat de koppeling nog wel goed genoeg was. Niet dus!
Probleem is over, koppeling grijpt weer een stuk beter aan, en komt voor het eerst eens goed vrij, wat ik goed kan merken wanneer ik van vrij naar 1 schakel.
Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken, en de goede tips!
Zo, en nou van het weekend met een paar collega's eens lekker er op uit met de wing!
Groeten Hans.
Wat een zwarte stukjes vuil dreven daar in zeg! Vorig jaar wel mijn remvloeistof ververst, maar dacht dat de koppeling nog wel goed genoeg was. Niet dus!
Probleem is over, koppeling grijpt weer een stuk beter aan, en komt voor het eerst eens goed vrij, wat ik goed kan merken wanneer ik van vrij naar 1 schakel.
Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken, en de goede tips!
Zo, en nou van het weekend met een paar collega's eens lekker er op uit met de wing!
Groeten Hans.