Voorvork keeringen vervangen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jellegs
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Eindhoven

Voorvork keeringen vervangen

Bericht door jellegs » 26 apr 2019, 08:43

Beste allemaal,

Mijn GW heeft een lekke voorvork keering. Nu wil ik deze vervangen maar ik kom er niet uit of het beter is om de vork er uit te halen en op de werkbank de keeringen te vervangen of om ze te laten zitten en aan de motor de keeringen te vervangen. Het extra werk wat het kost om ze er uit te halen vind ik het wel waard omdat het meer gemak geeft als je aan een werkbank kan werken met de poot in de bankschroef. Alleen de lucht aansluiting van de voorvork (aspencade) heeft 2 o-ringen. Ik heb geen maat van de o-ringen gevonden en weet dus eigenlijk niet of het gewoon standaard o-ringen zijn of speciale die nergens zijn te krijgen.

Hebben jullie daar advies over?

alvast bedankt!
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985

Marcos45
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2019, 20:52

Re: Voorvork keeringen vervangen

Bericht door Marcos45 » 29 apr 2019, 23:22

Ik heb het vorige week gedaan.
Poten erin laten zitten gaat heel gemakkelijk.
Heb het zelfs twee keer gedaan. Vraag niet waarom :?

Ik Ze verkeerd gemonteerd.

Op YouTube staat handig filmpje.

https://youtu.be/dGgy1PO3XIc

Gebruikersavatar
jellegs
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Eindhoven

Re: Voorvork keeringen vervangen

Bericht door jellegs » 30 apr 2019, 08:34

Bedankt voor je reactie!

Dat filmpje kende ik ja, maar hij liet wat dingen onbelicht, zoals het plaatsen van de olie-keering, zitten de kappen dan niet ontzettend in de weg om er met een hamer bij te komen? Hij laat de oude keering zitten om te gebruiken bij het plaatsen van de nieuwe.Hij zegt dat die hem daarna weg snijd met een mes. Maar in de reacties komt vaak terug dat je hem nooit door krijgt met een mes en dat ze zijn gaan dremelen/slijpen. En dat wil ik niet..

Hoe heb jij dat opgelost?
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985

Marcos45
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2019, 20:52

Re: Voorvork keeringen vervangen

Bericht door Marcos45 » 30 apr 2019, 21:24

Oude keerkringen eruit halen.
Doormidden zagen en boven op de oude keerkring plaatsen als hulpstukken.

Ik gebruik deze tool al jaren om de nieuwe ringen aan te slaan:

https://www.motorlijn.nl/p/37-mm-slagst ... g-voorvork

Marcos45
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 apr 2019, 20:52

Re: Voorvork keeringen vervangen

Bericht door Marcos45 » 30 apr 2019, 21:24

Maar maak alles goed schoon ook de zittingen van de shims.
Beetje bij polijsten met scotch matje...

Gebruikersavatar
jellegs
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Eindhoven

Re: Voorvork keeringen vervangen

Bericht door jellegs » 02 mei 2019, 16:44

Slim om hem eerst doormidden te halen! Dat tooltje ziet er handig uit. En vooral nog makkelijker zelf te maken van een stuk pijp. sla je dan gewoon met de hand naar beneden? Geen hamer.

Vandaag heb ik het wiel eruit gehaald en een poot leeg laten lopen. Maar de ring boven in die op de oliekeering zit kregen we niet goed los. Om er ook iets makkelijker bij te kunnen ben ik begonnen met het uitelkaar halen van alle kappen. Maar het begon flink te regenen dus zijn we maar gestopt. Van het weekend en volgende week weer verder. Aangezien er wat olie lekages bij het motorblok zijn en de thermostaat ook al een hele tijd dienst weigerd denk ik dat ik na de vorken maar gewoon daarin doorpak.
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Voorvork keeringen vervangen

Bericht door harmdeboer » 17 mei 2019, 21:48

Bij het verwijderen van de onderste helft laat ik ze in de motor zitten echter.....
Daarna haal ik ze er toch uit...

Het op oliezetten en terug monteren van alle onderdelen gaat stukken makkelijker..

En Let wel he... het demonteren van de glijbus is 4 imbusjes en 1 borgveerstaaltje dan geen 4 minuten werk... en het maakt het terug in elkaar zetten 100x makkelijker en minder kans op beschadigingen
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Gebruikersavatar
jellegs
Berichten: 122
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:17
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Eindhoven

Re: Voorvork keeringen vervangen

Bericht door jellegs » 20 mei 2019, 09:28

Ik heb nu alles los (nog niet open want de onderdelen zijn nog niet binnen). Zodra die binnen zijn haal ik ze open en kijk ik weer hoe het lukt. Mocht het niet lukken haal ik ze inderdaad gewoon eruit. Vervang jij dan de o-ringen van de luchtondersteuning ook?
Yamaha Aerox (50cc) (verkocht)
Honda scoopy (50cc)
Suzuki V-strom 650 2010 (verkocht)
Honda CBR500R 2013 (verkocht)
Yamaha fz6 Fazer S2 2010
Suzuki Savage scrambler (verkocht)
Honda GL1200 Goldwing Aspencade 1985

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: Voorvork keeringen vervangen

Bericht door harmdeboer » 20 mei 2019, 09:40

Ik vervang de rubbers van de lucht veering niet is meestal niet nodig deze blijven goed zitten...

Als.je maar blijft draaien bij het eruit trekken en idem bij het terug plaatsen in de vorm van een z en niet helemaal je poten draaien das weer nergens voor nodig.

Mbt je olie lekkage... dat zal dan toch ergens anders vandaan komen en door rijwind opgeblazen worden...
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

Plaats reactie