Keuze voor progressieve veren
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Keuze voor progressieve veren
Nu wil ik straks een keuze gaan maken om de originele veren van de voorvorkpoten te vervangen door progressieve veren.
Welk merk en type raden jullie hierbij aan ?
Waarom ik deze wil vervangen is omdat ik nog niet zo heel lang geleden nieuwe dichtingen en nieuwe vorkolie heb geplaatst omwille van lekkende dichtingen.
Toen dacht ik dat ook het rammelen/kletteren van de veren, wanneer ik bij lagere snelheid over iet wat ruwer wegdek rijd, hierdoor zou zijn opgelost.
Toch blijf ik met dat fenomeen zitten.
Dus als ik dan toch aan vervanging toe ben, waarom dan niet gelijk overstappen naar progressieve veren, dacht ik zo.
Of zou het eenvoudig vervangen van de versleten veren door nieuwe conventionele veren, ook al veel soelaas brengen ?
Graag jullie advies.
Gilbert.
Welk merk en type raden jullie hierbij aan ?
Waarom ik deze wil vervangen is omdat ik nog niet zo heel lang geleden nieuwe dichtingen en nieuwe vorkolie heb geplaatst omwille van lekkende dichtingen.
Toen dacht ik dat ook het rammelen/kletteren van de veren, wanneer ik bij lagere snelheid over iet wat ruwer wegdek rijd, hierdoor zou zijn opgelost.
Toch blijf ik met dat fenomeen zitten.
Dus als ik dan toch aan vervanging toe ben, waarom dan niet gelijk overstappen naar progressieve veren, dacht ik zo.
Of zou het eenvoudig vervangen van de versleten veren door nieuwe conventionele veren, ook al veel soelaas brengen ?
Graag jullie advies.
Gilbert.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
Re: Keuze voor progressieve veren
Door de jaren heen gaan de veren hun stijfheid verliezen. Als dit de eerste veren Ijn kan het sowieso geen kwaad nieuwe te monteren. Ik zou voor progressieve gaan omdat die het gewicht van het kuipwerk beter kunnen dragen.
Overigens, progressie veren worden stijver maar mate ze verder inveren., gewone veren hebben dit niet. Voordeel is dat het laatste stukje van de veerweg de veren op hun sterkst zijn en dus niet snel zullen doorslaan wat beter is voor je keerringen.
Overigens, progressie veren worden stijver maar mate ze verder inveren., gewone veren hebben dit niet. Voordeel is dat het laatste stukje van de veerweg de veren op hun sterkst zijn en dus niet snel zullen doorslaan wat beter is voor je keerringen.
- cooper
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Stabroek (Belgie)
Re: Keuze voor progressieve veren
Is maar waar je jezelf goed bijvoelt.
Ik heb op m'n rode 1500 progressieve veren zitten hierdoor is hij naar mijn mening veel te hard afgeveerd, comfort is ver weg.
Op de witte heb ik de standaardveren maar heb de vorkpoten voorzien van luchtdruknippels, hierdoor kan je de demping regelen.
Ik rij nu als op wolkjes, wel niet teveel druk in de poten pompen (max 0.5bar) anders vliegen de keerringen om je oren.
Ik heb op m'n rode 1500 progressieve veren zitten hierdoor is hij naar mijn mening veel te hard afgeveerd, comfort is ver weg.
Op de witte heb ik de standaardveren maar heb de vorkpoten voorzien van luchtdruknippels, hierdoor kan je de demping regelen.
Ik rij nu als op wolkjes, wel niet teveel druk in de poten pompen (max 0.5bar) anders vliegen de keerringen om je oren.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
- RonalT
- Berichten: 13406
- Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Dinteloord
Re: Keuze voor progressieve veren
Verminderd comfort heeft minder met progressieve veren te maken als verkeerde veren.
Zoals Peter al in het bericht voor jouw bericht schreef veert een progressieve veer de eerste cm gemakkelijker in dan de laatste centimeters. Een progressieve veer is in eerste instantie slap en wordt steeds stugger. Dus het eerste gedeelte zou hij eigenlijk comfortabeler moeten zijn dan normale vering.....
Zoals Peter al in het bericht voor jouw bericht schreef veert een progressieve veer de eerste cm gemakkelijker in dan de laatste centimeters. Een progressieve veer is in eerste instantie slap en wordt steeds stugger. Dus het eerste gedeelte zou hij eigenlijk comfortabeler moeten zijn dan normale vering.....
Groeten, RonalT
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is
And there is no better teacher than experience (Christain Horner)
- cooper
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Stabroek (Belgie)
Re: Keuze voor progressieve veren
Veren zijn destijds door een hier en elders gerenomeerd Goldwingspecialist geplaatst, ik denk dus niet dat deze "Hyperpro"veren niet deugdelijk zouden zijn.
Ik kan nu van de ene moto op de andere stappen en dus heel duidelijk vergelijken, de luchtondersteuning is een verbetering met 150% !
Ik kan nu van de ene moto op de andere stappen en dus heel duidelijk vergelijken, de luchtondersteuning is een verbetering met 150% !
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Re: Keuze voor progressieve veren
Het dempen heeft te maken met de dikte van de olie. Dikke olie is harde demping en dunne is soepel. Het verschil tussen een w5 of w10 zeker merkbaar. Teveel olie ook dan dempt hij veel te vroeg en voelt onconfortabel aan ook wordt de remwerking minder.
- cooper
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Stabroek (Belgie)
Re: Keuze voor progressieve veren
En wat is dan jullie uitleg als ik vertel dat de olie is gebleven en enkel de luchtnippels zijn geplaatst?
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
Re: Keuze voor progressieve veren
De wegligging wordt voor een groot deel door de balhoofdshoek bepaald, zou je vering leeg zijn en onderin staan dan is de hoek van het balhoofd ten op zichte van de weg anders, hij staat dan te stijl. ( de vork staat scheef vooruit en je voorwiel komt dichter naar je motorblok, de wielbasis veranderd dus ook) Een halve graad geeft al een heel verschil. Zet je beide motoren op exact dezelfde hoogte maar heeft de ene harde en de andere zachte veren sturen ze hetzelfde alleen het veergedrag is anders. Jij doet dit door middel van lucht in de veerpoten. De rode zal sportiever rijden dan de witte in jou geval. Ook bij remmen zal de rode motor met progressieve veren op het laatst bij het inveren iets beter opvangen. Kijk maar eens naar race motoren, die experimenteren ieder circuit weer met de balhoofd hoek, de dikte van de olie en de veren, daar winnen ze maar tienden of soms maar honderste van seconden mee. Ik denk dus ook dat wij gewone stervelingen dit niet zouden merken. Wat we wel merken is inderdaad comfort en of de motor "lekker" stuurt.
Er bestaat een complete wetenschap van veren en dempers. Koop je bijvoorbeeld voor een sportmotor hyperpro veren dan kunnen en moeten ze die eigenlijk afstellen op het gewicht van de bestuurder, meerdere testritten zijn niet ongebruikelijk. Bij de gl1800 kan je gasgedempte veren kopen, een compleet systeem voor beide poten en daar moet je ook je gewicht opgeven voor een goed resultaat.
Er bestaat een complete wetenschap van veren en dempers. Koop je bijvoorbeeld voor een sportmotor hyperpro veren dan kunnen en moeten ze die eigenlijk afstellen op het gewicht van de bestuurder, meerdere testritten zijn niet ongebruikelijk. Bij de gl1800 kan je gasgedempte veren kopen, een compleet systeem voor beide poten en daar moet je ook je gewicht opgeven voor een goed resultaat.
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: Keuze voor progressieve veren
Waarom ik dit topic begonnen ben, is eigelijk om uit te pluizen, wat er nu precies gaande is met mijn voorvering.
Ik zou om te beginnen eens mijn motor moeten kunnen vergelijken met een identiek model MET eveneens de originele veren met lineaire windingen, (dus geen veren met progressieve windingen) waarvan de veer-eigenschappen volledig beantwoorden aan het ontwerp van de fabrikant.
Hiermee bedoel ik, het "Amerikaans" gevoel van vering.
Tot op heden, sinds de overname van de motor van de vorige eigenaar, heb ik nog steeds geen voldaan gevoel, wat betreft de vering.
Toen ik hem kocht en er mee naar huis reed (zo'n 120 km) stelde ik bij thuiskomst lekkende keerkringen vast.
Ik heb toen gelijk een set nieuwe dichtingen en glijbussen besteld en gemonteerd met nieuwe vorkolie, volgens de specificaties van Honda.
Maar tot op vandaag, blijft die ontevredenheid op vlak van veercomfort.
Dit even als inleidend verhaal...
Nu lees ik natuurlijk heel wat over pro's en contra's ivm progressieve veren.
Volgens de ene is het de hemel op aarde, volgens de ander is het resultaat eerder een te stugge vering, waarbij het "Amerikaans" gevoel weg is.
En dit is nu precies waar ik wil toe komen...
Waarom zou Honda, met zijn jarenlange ervaring, ervoor gekozen hebben om conventionele veren te gebruiken met luchtondersteuning op de GL1200.
Er zijn er destijds misschien wel duizenden van verkocht over de hele wereld.
Al die klanten moeten bij hun eerste ritje toch dat fijn gevoel van die typische Amerikaanse vering hebben ervaren.
Met Amerikaanse vering bedoel ik dus de zachte, eerder wiebelende eigenschappen, waarbij oneffenheden op de weg nauwelijks voelbaar zijn.
Typisch voor de Amerikaanse auto's van destijds.
Dit was voor mij een van de hoofdredenen om voor een Goldwing met leeftijd te kiezen.
En dus vrees ik, dat bij overschakeling op progressieve veren, het resultaat niet zal beantwoorden aan mijn verwachtingen.
Dus wordt het nu zaak, om uit te vissen, wat er precies fout loopt.
Wat loopt er fout ?
Wel, ik heb de indruk, dat mijn vork teveel op en neer gaat tijdens het rijden op oneffen wegdek.
Hierbij krijg ik eveneens gekletter te horen, duidelijk ergens afkomstig van de vering.
Ook goed voelbaar is de overbrenging van de vering op het stuur en de hele kuip, waaronder de spiegels.
Dus geen rustige armen tijdens het rijden.
Ik heb, ondanks de opgegeven maxima, momenteel als test, 1,2 bar luchtdruk op met veerpoten gezet.
Gezien de nieuwe oliekeerringen en de stevige borgringen, kan ik mij moeilijk voorstellen, dat de dichtingen mij straks om de oren vliegen.
De voorband heeft 2,3 bar druk en op de achterband staat 2,8 bar.
A-hebben de originele veren na zo veel jaar hun eigenschappen deels verloren ?
B-is de hoeveelheid vorkolie correct na plaatsing van de nieuwe dichtingen ?
Zolang mijn probleem blijft, zal ik niet tevreden zijn met mijn nieuwe aanwinst.
Spijtig eigenlijk...
Gilbert.
Ik zou om te beginnen eens mijn motor moeten kunnen vergelijken met een identiek model MET eveneens de originele veren met lineaire windingen, (dus geen veren met progressieve windingen) waarvan de veer-eigenschappen volledig beantwoorden aan het ontwerp van de fabrikant.
Hiermee bedoel ik, het "Amerikaans" gevoel van vering.
Tot op heden, sinds de overname van de motor van de vorige eigenaar, heb ik nog steeds geen voldaan gevoel, wat betreft de vering.
Toen ik hem kocht en er mee naar huis reed (zo'n 120 km) stelde ik bij thuiskomst lekkende keerkringen vast.
Ik heb toen gelijk een set nieuwe dichtingen en glijbussen besteld en gemonteerd met nieuwe vorkolie, volgens de specificaties van Honda.
Maar tot op vandaag, blijft die ontevredenheid op vlak van veercomfort.
Dit even als inleidend verhaal...
Nu lees ik natuurlijk heel wat over pro's en contra's ivm progressieve veren.
Volgens de ene is het de hemel op aarde, volgens de ander is het resultaat eerder een te stugge vering, waarbij het "Amerikaans" gevoel weg is.
En dit is nu precies waar ik wil toe komen...
Waarom zou Honda, met zijn jarenlange ervaring, ervoor gekozen hebben om conventionele veren te gebruiken met luchtondersteuning op de GL1200.
Er zijn er destijds misschien wel duizenden van verkocht over de hele wereld.
Al die klanten moeten bij hun eerste ritje toch dat fijn gevoel van die typische Amerikaanse vering hebben ervaren.
Met Amerikaanse vering bedoel ik dus de zachte, eerder wiebelende eigenschappen, waarbij oneffenheden op de weg nauwelijks voelbaar zijn.
Typisch voor de Amerikaanse auto's van destijds.
Dit was voor mij een van de hoofdredenen om voor een Goldwing met leeftijd te kiezen.
En dus vrees ik, dat bij overschakeling op progressieve veren, het resultaat niet zal beantwoorden aan mijn verwachtingen.
Dus wordt het nu zaak, om uit te vissen, wat er precies fout loopt.
Wat loopt er fout ?
Wel, ik heb de indruk, dat mijn vork teveel op en neer gaat tijdens het rijden op oneffen wegdek.
Hierbij krijg ik eveneens gekletter te horen, duidelijk ergens afkomstig van de vering.
Ook goed voelbaar is de overbrenging van de vering op het stuur en de hele kuip, waaronder de spiegels.
Dus geen rustige armen tijdens het rijden.
Ik heb, ondanks de opgegeven maxima, momenteel als test, 1,2 bar luchtdruk op met veerpoten gezet.
Gezien de nieuwe oliekeerringen en de stevige borgringen, kan ik mij moeilijk voorstellen, dat de dichtingen mij straks om de oren vliegen.
De voorband heeft 2,3 bar druk en op de achterband staat 2,8 bar.
A-hebben de originele veren na zo veel jaar hun eigenschappen deels verloren ?
B-is de hoeveelheid vorkolie correct na plaatsing van de nieuwe dichtingen ?
Zolang mijn probleem blijft, zal ik niet tevreden zijn met mijn nieuwe aanwinst.
Spijtig eigenlijk...
Gilbert.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
- wilcom2005
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 21 aug 2012, 21:15
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: Keuze voor progressieve veren
ik heb op mijn aspencade voor nog de originele veren ( lucht ) en achter de lucht eraf gehaald en vervangen door normale...je bent welkom om het te vergelijken als je dat wilt.
gr wilcom2005
gr wilcom2005
GL 1200 "Collector's Edition "
-
- Berichten: 180
- Lid geworden op: 19 jun 2015, 15:43
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Loppem, West-Vlaanderen
Re: Keuze voor progressieve veren
Misschien wel de moeite, zo'n dagje Apeldoorn...wilcom2005 schreef:ik heb op mijn aspencade voor nog de originele veren ( lucht ) en achter de lucht eraf gehaald en vervangen door normale...je bent welkom om het te vergelijken als je dat wilt.
gr wilcom2005
Ben vrij op :
Dinsdag 25
Woensdag 26
Donderdag 27 augustus
Of kom je naar Axel op 12 september voor het ritje Zeeuws Vlaanderen ?
Gilbert.
Gilbert Despeghel
Loppem
West-Vlaanderen
Loppem
West-Vlaanderen
- wilcom2005
- Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 21 aug 2012, 21:15
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Re: Keuze voor progressieve veren
hoi , nee ik ga niet die rit...ik ben alledrie de dagen vrij dus maakt mij niet uit wanneer je wilt komen
doe maar op een droge dag
gr wilcom2005
doe maar op een droge dag
gr wilcom2005
GL 1200 "Collector's Edition "
- harmdeboer
- Berichten: 3305
- Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
- Type Goldwing: GL1200
- Locatie: stevensbeek
Re: Keuze voor progressieve veren
Hyperpro zijn de beste!!!
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)
- cooper
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
- Type Goldwing: GL1800
- Locatie: Stabroek (Belgie)
Re: Keuze voor progressieve veren
harmdeboer schreef:Hyperpro zijn de beste!!!
Al is het woord "beste" natuurlijk wel relatief.
Once you ride a Wing, you buy a Wing!
-
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 18 jan 2015, 16:55
Re: Keuze voor progressieve veren
ik ben niet tevredn over de vering / demping
vooral over drempels
morgen gaan we op vakantie en zal ik als het goed is de motor startklaar even wegen
vooral over drempels
morgen gaan we op vakantie en zal ik als het goed is de motor startklaar even wegen