Start probleem

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Herman1
Berichten: 227
Lid geworden op: 23 jan 2011, 11:11
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Overdinkel

Start probleem

Bericht door Herman1 » 10 mar 2025, 10:27

Motor lange tijd stil gestaan. Proberen te starten ,niets licht werd minder, denk je aan de accu ,omgewisseld mt de andere wing ook niet. Startmotor nieuw in gezet en zij start weer , vanmorgen bromberen te starten weer het zelfde euvel. Mmmm zij deed toch weer, handvat omgewisseld, ook net. Start relay vernieuwd ook niet.
Verdorie waar kan ik nog meer zoeken. Startmotor is ok 12 volt erop en start zij wel , maar niet met de startknop.
Wie heeft één oplossing?

Alvast bedankt

DonvanVliet
Berichten: 797
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Start probleem

Bericht door DonvanVliet » 11 mar 2025, 01:54

Massaprobleem?

benE
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 sep 2012, 08:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Sint Annaland

Re: Start probleem

Bericht door benE » 11 mar 2025, 05:04

Overgangsweerstand in startknop?
Of ergens slecht kontakt in stekker?
Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.

Herman1
Berichten: 227
Lid geworden op: 23 jan 2011, 11:11
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Overdinkel

Re: Start probleem

Bericht door Herman1 » 11 mar 2025, 07:23

Zal vanavond direct kijken, de startknop kan ik uitsluiten, die heb ik al uitgewisseld van een andere goldwing.
Probleem bleef .

Bedankt

benE
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 sep 2012, 08:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Sint Annaland

Re: Start probleem

Bericht door benE » 11 mar 2025, 14:52

Ik zou eerst eens de ingaande spanning op de startknop meten,dit moet accuspanning zijn.
Dan de spanning meten op het startrelais terwijl je de startknop indrukt,dit moet ook accuspanning zijn.
Dan spanning meten op de hoofdkabel van de startmotor,terwijl je de startknop indrukt.
Dit moet ongeveer accuspanning zijn.
Eventueel nog de ingaande spanning op de hoofdkabel op het startrelais meten,dit moet accuspanning zijn.
En er zeker van zijn dat de massa van het startrelais in orde is,dit moet je belast meten,omdat onbelast kan je gewoon accuspanning meten,die bij belasting helemaal inzakt.
Dus eigenlijk een gewone V4 meting uitvoeren.
Als je niet weet hoe die V4 metig gaat,zoek het maar op internet op,daar staan voorbeelden zat van.
Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.

Herman1
Berichten: 227
Lid geworden op: 23 jan 2011, 11:11
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Overdinkel

Re: Start probleem

Bericht door Herman1 » 11 mar 2025, 16:41

Dank je doe ik je hoort het ,als voor elkaar heb

Bedankt

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1650
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Start probleem

Bericht door Marco1 » 12 mar 2025, 17:48

Probeer eens te starten terwijl je de koppeling aan trekt. Mogelijk een probleem met de neutraal diode. Had mijn pa destijds ook met zijn GL1100.
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Herman1
Berichten: 227
Lid geworden op: 23 jan 2011, 11:11
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Overdinkel

Re: Start probleem

Bericht door Herman1 » 12 mar 2025, 20:57

Oké doe ik, vanavond de startralay doorverbonden. Startschakelaar ingedrukt doet niets.
Morgen maar weer even proberen, kan niet zolang bezig . In 2023 zwaar ongeluk gehad, 15 sept tot 1 dec 2023 op bed gelegen.
Dus daar heb ik nog veel moeite mee om goed te functioneren. Had zo n beetje alles gebroken.
Maar goed we zijn er nog , maar hebben we daar ook nog de groene massakabels liggen?

Alvast bedankt

Herman1
Berichten: 227
Lid geworden op: 23 jan 2011, 11:11
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Overdinkel

Re: Start probleem

Bericht door Herman1 » 12 mar 2025, 21:16

Net even geprobeerd met koppeling ingetrokken, geen verschil.

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1650
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Start probleem

Bericht door Marco1 » 12 mar 2025, 21:26

Jammer. Was het proberen waard.
Het belangrijkste bij deze is, meten is weten.
Je moet een schema hebben van het start gedeelte van de motor en dan meten
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

Gebruikersavatar
Marco1
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 1650
Lid geworden op: 12 sep 2011, 00:51
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Eindhoven de gekste

Re: Start probleem

Bericht door Marco1 » 12 mar 2025, 21:29

Dit schema heb ik van Google geplukt.
De vraag is of je dit kan lezen?

Afbeelding
Groeten Marco1.

Honda NX250 Wit MX-84-JP 1993 (1997-1999)
Yamaha XJ600S Diversion KanarieGeel MT-28-VF 1995 (1999-2006)
Honda GL1500 SE Zwart/grijs MB-HG-86 1998 (2015-2018)
Honda GL1800 Candy Jupiter Orange MN-GR-78 2002 (2018-????)

benE
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 sep 2012, 08:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Sint Annaland

Re: Start probleem

Bericht door benE » 13 mar 2025, 08:13

Goedemorgen Herman1,ik heb naar het schema gekeken,en er zit niets geks tussen.
Het is contactslot,zekering,startknop,startrelais,koppelingschakelaar,massa.
Accu,startrelais,startmotor,massa.
Meer zit er niet tussen,dus je zal echt moeten gaan meten om er achter te komen wat er mis is.
Succes met meten.
Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.

DonvanVliet
Berichten: 797
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Start probleem

Bericht door DonvanVliet » 13 mar 2025, 10:39

Storing zoeken is oorzaken uitsluiten. Niet zomaar in het wilde weg gaan meten. Je moet een systeem hanteren voor jezelf. Ik noemde eerder al de massa. Nou zijn er genoeg massa's die problemen kunnen geven maar begin eerst eens met die dikke kabel. Die van je accu naar je blok. Er af halen, contactvlakken opschuren, is die kabel nog ok en weer monteren.enzovoorts

benE
Berichten: 170
Lid geworden op: 15 sep 2012, 08:23
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Sint Annaland

Re: Start probleem

Bericht door benE » 13 mar 2025, 13:44

Als je een V4 meting doet,weet je gelijk of het in de plus of de massa zit.
V4 meting is de basis in het storing zoeken,en het eerste wat je met electronica leert.

https://youtu.be/FC7Kb0MdpMY?si=3NgfIklCVM8SmqP5
Vorige motoren:Suzuki intruder 1400:Goldwing 1200:Yamaha XV1900:Goldwing 1800:2 x Honda NC750X:Nu 2018 Goldwing 1800 Touring de luxe DCT.

Andrewing
Berichten: 267
Lid geworden op: 22 mei 2022, 13:38
Type Goldwing: overig
Locatie: Emmen

Re: Start probleem

Bericht door Andrewing » 14 mar 2025, 12:02

In de meeste gevallen ligt het probleem bij de startrelias, stekkerverbindingen goed schoon maken, draadbreuk? Massa aansluitingen. Vaak door lange oxidatie slechte verbinding of breuk.

Mvg,
Onder het mom, niet ouwe hoeren maar toeren!!!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten