gl1100 loopt niet stationair

Technische vragen, tips, trucs, enz.
plukenannabel
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 jan 2022, 21:59

gl1100 loopt niet stationair

Bericht door plukenannabel » 28 mei 2022, 12:43

Heb een gl1000 opgebouwd deze winter. Bijna klaar en verre van origineel. Zit oa een 1100 blok in kwam ik achter.

De carb heb ik ultranoon gereingd, de synchronisatie is goed net gecontroleerd. Alle 4 bougies vonken met bougies eruit. benzine komt er ook. Hoger in toeren loopt hij op alle 4 cilinders, zeg boven 2500. Eronder loopt hij erg beroerd/niet. Denk 2 of 3 poten. Synchronisatie lijkt heel redelijk. Zit verse 98 ongelood in.

Zal de kleppen nog eens checken, misschien daar iets niet goed gegaan met stellen. Nog andere suggesties? Zit ook nog aan niet goede stationarinstelling te dneken of verstopte stationair sproeiers. Ik vind ook dat hij wat naijlt op het gas, das vaak valse lucht in de inlaat.

plukenannabel
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 jan 2022, 21:59

Re: gl1100 loopt niet stationair

Bericht door plukenannabel » 28 mei 2022, 12:56

stationairschroef bijgesteld, nu blijft hij lopen maar stationair jengelt het toerental nu steeds tussen 1200 en 2500 zonder dat ik aan het gas kom. lager afstellen resulteerd in afslaan.

plukenannabel
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 jan 2022, 21:59

Re: gl1100 loopt niet stationair

Bericht door plukenannabel » 28 mei 2022, 13:08

bij warme motor

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 858
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: gl1100 loopt niet stationair

Bericht door Cas » 28 mei 2022, 20:58

Choke blijft hangen, beetje WD40 op de juiste plaatsen.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Bertrand
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: gl1100 loopt niet stationair

Bericht door Bertrand » 29 mei 2022, 08:39

De tip van Cas inderdaad ter harte nemen. Ook visuele inspectie doen als de asjes van de chokekleppen wel degelijk meedraaien. Deze zijn veer-gekoppeld. Als er één klep blokkeert dan voel je dat niet.
Verder de stationairschroeven één voor één eens dicht draaien bij draaiende motor en zien als dit effet geeft. Als er ééntje tussenzit die geen effect heeft dan zou je daar met een verstopping kunnen zitten.
Verder een vraag : als je met een 1100 blok zit : welke carburator is er gemonteerd? Hopelijk deze van een 1100 en niet van een 1000.
Nog meer info : lees eens :
https://www.randakksblog.com/early-vs-l ... b-specs-2/
Hopelijk snel uit de problemen zodat je kan rijden binnenkort , het mooie weer komt er aan. Bertrand

plukenannabel
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 jan 2022, 21:59

Re: gl1100 loopt niet stationair

Bericht door plukenannabel » 29 mei 2022, 09:48

Goeie tips. Ik weet niet welke carbs er op zitten. Kan ik dat eenvoudig zien?

plukenannabel
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 jan 2022, 21:59

Re: gl1100 loopt niet stationair

Bericht door plukenannabel » 29 mei 2022, 11:04

755a, lijken dus de originele gl1000 carbs op een gl1100 blok. Wat ik niet weet is of de cilinders en koppen wel gl1000 zijn natuurlijk. ik weet niet of het gl11oo onderblok past op een gl1000 bovenblok.

Blok heeft in deze setup goed gelopen bij de vorige eigenaar. misschien niet optimaal maar zeker veel beter dan nu.

plukenannabel
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 jan 2022, 21:59

Re: gl1100 loopt niet stationair

Bericht door plukenannabel » 29 mei 2022, 11:41

weer een stapje verder, een van de ringetjes die de afdekking verzorgt van de synchronisatieaansluitpunten hd een braam. denk dat daar wat valse lucht was. hij loopt nu beter stationair. Jengelen in toeren is nu mindern maar nog niet helemaal wel. naijlen is ook beter. denk dat ik het toch in valse lucht na de carbs moet zoeken

plukenannabel
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 jan 2022, 21:59

Re: gl1100 loopt niet stationair

Bericht door plukenannabel » 29 mei 2022, 11:51

wordt weer erger naarmate hij warm wordt

plukenannabel
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 jan 2022, 21:59

Re: gl1100 loopt niet stationair

Bericht door plukenannabel » 29 mei 2022, 12:08

choke functioneert overigens goed, beide asjes komen volledig tot de aanslag terug bij choke afsluiten

Bertrand
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: gl1100 loopt niet stationair

Bericht door Bertrand » 29 mei 2022, 14:57

Het is niet aan te raden om een niet-originele carburator te monteren. Fysisch past dit wel maar zelfs binnen het GL1000 range is er een verschil. Vanaf een bepaald bouwjaar is de inlaat/ uitlaat timing gewijzigd en mede daarvoor het carburatortype aangepast. ( 755a ( 32 mm ) hoort bij de oudste generatie GL1000 ..., ik denk dat een GL1100 een 31 mm carburator heeft zoals de GL1000 na 1978 ) . Maar aangezien uw combinatie aanvaardbaar heeft gewerkt zou dit terug moeten lukken. Al eens getest door wat start-pilot te sproeien rond de carburatoren om zo eventuele valse lucht te lokaliseren?

plukenannabel
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 jan 2022, 21:59

Re: gl1100 loopt niet stationair

Bericht door plukenannabel » 04 jun 2022, 17:10

Ether doet niets aan het toerental, geen valse lucht meer dus. Loopt nog wel beroerd

plukenannabel
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 jan 2022, 21:59

Re: gl1100 loopt niet stationair

Bericht door plukenannabel » 04 jun 2022, 17:11

We beginnen nog eens bij het begin. Kleppen controleren, ontsteking controleren an dan carb er maar weer af

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 586
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: gl1100 loopt niet stationair

Bericht door DonvanVliet » 04 jun 2022, 18:11

Carb tabel
Dit zit op een 1000.1100 heeft carbs met een acceleratiesproeier.


Afbeelding

Afbeelding

plukenannabel
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 jan 2022, 21:59

Re: gl1100 loopt niet stationair

Bericht door plukenannabel » 05 jun 2022, 17:17

stationair valt op dat als hij laag in toeren loopt, zeg 850-900 als hij koud is zonder choke dat er een harde metalige kloenk in zit. Op toeren loopt blokje mooi dus vermoed geen bigendlager. Meer iets achter het blok in bak of startmechanisme? iemand die dit herkent? Lijkt een beetje op dat de ene cilinder de ander op sleeptouw neemt en daarmee ergens tegen de compressie in gaat werken wat een terugslag geeft. Ken het bij de bmw 1100gs als de synchroonisatie volledig overhoopt lig als bv de gaskabel uit het tonnetje van het gasklephuis zit bij 1 cilinder. .

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten