director schreef: ↑28 aug 2021, 15:34
....
Blijf je die wago lasklemmen gebruiken??
Wij hebben enkele jaren geleden testen gedaan met insteeklasdoppen (bv. Wago) en draailasdoppen.
Verbindingen gemaakt met diverse insteeklasdoppen en draaidoppen en deze maanden lang op een plek gelegd waar redelijk wat trillingen optreden in een fabrieksinstallatie.
Vooraf en achteraf de verbindingen met een uiterst precieze milli-ohm-meter gemeten. Zodoende hadden we een nulmeting en op verschillende momenten weer metingen gedaan en je zag de weerstand over de insteeklasdoppen veel meer toenemen dan bij de draailasdoppen.
Aan de hand hiervan werd besloten dat in de kantoren wel gebruik mocht worden gemaakt van insteeklasdoppen, maar in de fabrieksinstallatie niet.
Het voordeel in deze installatie is de hogere spanning waardoor 1 of 5 volt spanningsverlies niet zo erg is. Je houd nog steeds voldoende over en de stromen zijn minder groot waardoor de warmte ontwikkeling geringer is.
Maar bij 12 volt enkele volts verliezen betekent dat er veel minder overblijft en om eenzelfde vermogen te halen moeten de stromen groter zijn waardoor de warmteontwikkeling bij enkele Omh's weerstand groter is.
Dus ik denk dat insteeklasverbindingen op de motor niet zo heel handig zijn. Denk aan trillingen en grotere stromen....
Kies liever voor goede stekkerverbindingen of soldeerkrimpverbindingen.

Vast föhnen, de krimpkous maakt een mooie verbinding en de tin wordt zacht en maakt en goede elektrische verbinding.