GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand . . .

Technische vragen, tips, trucs, enz.
motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 26 okt 2016, 16:18

Nou de druk van de luchtvering was de andere dag al verdwenen dus daar moet ook nog naar gekeken worden.

Vandaag de Goldwing maar eens op de brug gezet zodat hij op een fijne werkhoogte staat voor het vervangen
van de distributieriemen.


Afbeelding

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 05 nov 2016, 17:30

Vandaag even nieuwe distributieriemen gemonteerd.

Hier de oude:

Afbeelding

En hier de nieuwe. Niet echt veel verschil in te zien maar na 22 jaar in dezelfde stand stil te hebben gestaan leek
het me toch veiliger om nieuwe te monteren.
En bij gebrek aan een derde hand, gebruik gemaakt van mijn vriend de spanband :lol: .


Afbeelding

Volgend karweitje word even kleppen stellen.

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 06 nov 2016, 17:40

Vandaag de kleppen gesteld.

0.10 voor de inlaat en 0.13 voor de uitlaat.
Hmm, rare maat 0.13. Heb ik dus niet :| .Heb het nu zo gedaan dat 0.10 er vlot doorging en 0.15 helemaal niet.
Dan zit de speling ergens tussen 0.10 en 0.15.

Ben er toch niet helemaal tevreden mee. Ga morgen toch ff de juiste maat (0.13) kopen.
Het ligt nu nog allemaal open dus maar meteen goed doen 8) .

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 12 nov 2016, 15:18

Nou, dat valt nog niet mee om een voelermaatje van 0.13 mm te bemachtigen.
Heel de week winkels afgereden, internet afgestruind en in eerste instantie gevonden maar
eenmaal thuisgestuurd toch weer niet de goede maat terwijl het wel duidelijk er bij stond.
Of ze adverteren met voelermaatjes in mm en je krijt inches, :evil: .

Heb voorlopig toch de klepdeksels maar weer gemonteerd en ga verder met andere dingen zoals nu
eerst de radiator opknappen en dan vooral het frame van de ventilator opnieuw in de verf zetten
en de distributiedeksels schoonmaken en opnieuw spuiten dan kan de voorkant weer helemaal dicht 8) .

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 07 dec 2016, 16:03

De voorkant is weer zo goed als dicht. Distributie deksels zijn weer geplaatst, nog niet gespoten want de verfboer
kwam maar niet over de brug.
Choke- en gaskabel(s) zijn ook weer aangesloten.

Vandaag de radiator weer gemonteerd.

Volgende karwei: koelsysteem vullen, motor laten lopen en dan even flushen en olie verversen.
Ben zelf niet zo van het flushen, maar mijn goede Goldwing vriend "lord of the wing", wilde wel garant
staan voor als het blok alsnog in de soep liep t.g.v. de flushbeurd, nietwaar Peter? :wink:
Tot zover maar weer.............
Oh ja, eerst nog even de mooie uitlaten poetsen en monteren.

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 14 dec 2016, 17:33

Het koelsysteem is gevuld. Het motorblok geflusht en nieuwe olie en oliefilter geplaatst, nieuwe luchtfilter gemonteerd.
Tankvlotter is gedemonteerd en weer gangbaar gemaakt.
Nu de tank nog even bekijken. Zit nog voor ong. 3/4 vol met benzine uit het jaar 1994.....

Gebruikersavatar
rudolphwolven
Berichten: 534
Lid geworden op: 26 mei 2008, 02:11

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door rudolphwolven » 14 dec 2016, 20:47

motorfan schreef: Nu de tank nog even bekijken. Zit nog voor ong. 3/4 vol met benzine uit het jaar 1994.....
Ik had bij mijn renovatie van 2014-2015 ca.15 ltr benzine uit 1983, dus 32 jaar oud........ik heb het van de zomer gewoon verstookt in mijn 4-takt Husqvarna grasmaaier (hij drinkt bijna alles).......niets gemerkt; goed starten etc.
Ik vermoed dat (met evt. een paar ltr. verse benzine bijgemengd) mijn GL1000 er gewoon op had gedraaid.......was toch wel prachtige benzine hoor; er zat nog echt lood in......ja, ja :D .
Proud winner of the NGWClub-USA contest "Bike of the Year 2016"-----with my 1975 Honda GL1000 K1
http://www.ngwclub.com/forum/viewtopic. ... 16#p648054" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door RonalT » 14 dec 2016, 22:08

De benzine was toen ook nog gewoon goeie benzine... Sinds dat er ethanol bij zit is de stabiliteit een stuk minder. Voor voertuigen die langere tijd stilstaan wordt er ook geadviseerd om er iets bij te kieperen.

Ooit gehad met een buitenboordmotor. Die wilde na een winterstop niet goed starten en al helemaal niet blijven lopen, toch blijven proberen, totdat iemand in de buurt adviseerde om er zo veel mogelijk 'verse' benzine bij te gooien zodat het deel slechte benzine kleiner werd. En dat werkte daarna bleef de motor lopen, wel wat minder dan normaal. Maar ook dat is goed gekomen.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 01 jan 2017, 15:45

Nou, voor de liefhebber dan: 5 liter verse schone benzine van inmiddels 23 jaar oud. Gratis af te halen.
De rest van de benzine is bij ander chemisch afval (afgewerkte olie ed.) terechtgekomen.

Meteen ff een update: Heb de tank geïnspecteerd met een zogehete endoscoop camera en het geheel ziet
er nog heel goed uit.
Ga ik verder niets aan doen. Benzine erin, filter(s) in de slang en gaan met die banaan.

Heb mijn eigen helemaal het schompes gepoetst op de kuipruit want die was echt smerig. Vooral de binnenkant.
Weet niet wat er op zat maar het zat er echt vast aangekoekt.
Maar daar is inmiddels ook weer redelijk goed door te kijken.

Rechterkant van de motor is inmiddels gemonteerd (koffer zijdeksel).
Heb hem nu binnengezet want buiten, wel onder een afdak, werd me toch te koud.
Heb nog 2 maanden voor de streefdatum ( 1 maart) dus ik denk dat het wel gaat lukken om hem dan op de weg te hebben.

Afbeelding
De kuipruit

Afbeelding
De gratis af te halen benzine.....

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13402
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door RonalT » 01 jan 2017, 16:41

Succes met het streven. Je hebt nog 59 dagen.... :lol:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door peter » 02 jan 2017, 10:06

Dat is een gewoon plastic kannetje, houdt er rekening mee dat het plastic langzaam op lan lossen door de benzine. Je hebt dan ineens een paar liter van de meuk over de vloer met alle gevolgens van dien. Zet hem in ieder geval wel buiten op een veilige plaats.

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 03 jan 2017, 14:12

Ja Peter, je hebt helemaal gelijk. Het staat overigens wel buiten. Heb al eens een oude lap in deze benzine gedrenkt en hem aan proberen te steken.
Nou, dat ging maar net. Het wou nog slechter branden dan diesel dus ik denk dat de grootste kracht er wel af is.
Het gaat binnenkort naar een chemisch afval inzamelpunt met nog ander afgewerkt spul.
Maar toch bedankt voor de waarschuwing.

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 02 feb 2017, 16:04

Vandaag de vlotter voor de benzinetank weer gemonteerd.

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 17 feb 2017, 17:58

Nou, de Aspencade nadert zijn voltooing.
Enkel nog wat dingen monteren zoals de dummy tank, de 2 claxons, de linker koffer, de brandstofleiding met filter.
Dat is het wel zo'n beetje.
Heb hem gisteren weer op de brug gezet en wil de standaard er nog ff onderuithalen om te reinigen en de scharnierpen
goed in te vetten.
Zet ik hem meteen weer even stevig in de lak.

Nog een dag of 10 te gaan.

Gaat wel lukken.............. 8) ............

Als ik tijd over heb zit ik er over te denken om hem ook nog ff stevig op te poetsen :P

Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 aug 2015, 21:05
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Waddinxveen

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door Timy » 18 feb 2017, 11:59

motorfan schreef:Als ik tijd over heb zit ik er over te denken om hem ook nog ff stevig op te poetsen :P
En daarna een foto van het (mooie) eindresultaat? :roll: :D

Plaats reactie