GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand . . .

Technische vragen, tips, trucs, enz.
motorfan
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 04 jun 2016, 18:07

Gisteren begonnen met de carburateurs te verwijderen. Dat ging allemaal goed totdat ik ze uit de motor wou trekken.
Het geheel bleef toch ergens haken.
Vandaag maar weer verder maar na enkele uren passen en meten heb ik ze er nog niet uit.
Het pas gewoon niet. Aan de bovenkomt komt het tegen het frame en aan de onderkant zit het tegen de waterpijp en
aan de achterkant komt het geheel tegen de tank.
Het kan toch niet zo zijn dat ik het blok los moet maken om het iets te laten zakken, als dat al gaat.
Wie heeft dit meermalen gedaan bij een 1100 en kan me zeggen hoe het moet.
Ik heb begrepen dat het carburateurblok er in zijn geheel uit gehaald kan worden.
Heb de inlaatbuizen aan de rechterkant gedraaid maar ook dat helpt niet.



Afbeelding

motorfan
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 04 jun 2016, 18:27

Op onderstaande foto is te zien hoe ver ik het carburateurblok uit de motor kan trekken.
Verder gaat echt niet. Of moet de waterpijp soms ook gedemonteerd worden?
Had begrepen dat dit eigenlijk niet nodig is om het geheel te verwijden.

Afbeelding

motorfan
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 04 jun 2016, 18:38

Dit rubber ding vond ik toen ik het luchtfilterhuis verwijderd had.
Weet iemand wat dit is en waar het voor dient? Lag gewoon los.
Kan verder geen slang, leiding, nippel o.i.d. zien waar het eventueel op aangesloten heeft gezeten.

Afbeelding

Ben het net even op gaan meten en het is ong. 8-9 cm lang.
Heb meteen nog eens goed gekeken en zie nu dat het van de slang is gescheurd die van de compressor komt.
De compressor had ik even aan de kant gelegd, vandaar dat ik het niet zag dat het daar vandaan kwam.
Maar dan nog, waar dient het voor?

motorfan
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 06 jun 2016, 14:24

Het carburateurblok ligt eindelijk op de werkbank.
Was uiteindelijk een fluitje van een cent, als je maar weet hoe. :wink:

benben
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 apr 2016, 14:17
Type Goldwing: GL1100

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door benben » 06 jun 2016, 23:26

goed bezig jonguh!!! de aanhouder wintt!!!!

motorfan
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 09 jun 2016, 13:13

Dat bedoel ik. Doorzetten is niet het probleem, tijd des te meer...........
So much to do and so little time, of zo iets :lol:
Binnenkort ff het spul door een ultrasoon badje halen en een kijken of hij wil lopen.

Gebruikersavatar
MoneyFor
Berichten: 189
Lid geworden op: 15 okt 2015, 08:21
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Oost-Vl. - Belgie

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door MoneyFor » 09 jun 2016, 16:45

Ben al benieuwd naar het eindresultaat, vind het altijd mooi dat deze motoren in hun glorie worden hersteld :D
Mijn huidige motors:
2016 - GL1800 Pearl Glare White - 05/2016 - My webpage - nu met Ergomot X-Screen
2018 - Can Am Outlander XT-P 1000R Max
2017 - HD Iron 883
2016 - HD Breakout FXSB
2014 - HD Firtry Eight
2003 - HD XL883 Hugger
2000 - HD XL1200S
2007 - GSXR 1000 K7

motorfan
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 14 jun 2016, 17:21

Zo, de carburateurs lekker even laten badderen in het ultrasoon badje.
Ik kan er mooi 2 carburateurs per keer in doen zonder het hele spellement uit elkaar te halen.
Uiteraard is het binnenwerk van de 2 badderende carburateurs verwijder zoals o.a. sproeiers,
vlotter + naald, inlaatbuizen enz. en heb ik ook de kanaaltjes in de carburateurs eerst doorgeblazen en/of opengemaakt.
Het spul is er inmiddels weer uit en ziet er vanbinnen als nieuw uit. Nu de andere 2 nog maar druk, druk, druk.
In het weekend weer een motortreffen. Shit, wat heb ik toch een slecht leven....... :?



Afbeelding

Gebruikersavatar
lord of the wing
Berichten: 305
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
Type Goldwing: GL1500

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door lord of the wing » 14 jun 2016, 19:28

Dit lezende moet je eens wat meer aan jezelf denken op tijd rustig aan doen en pak 1 of 2 pilsjes kom je tot rust, :lol: :lol: :lol:
BAAI ZE WEE
KGAAI ENNIE WEE

motorfan
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 23 jun 2016, 14:59

Vandaag maar weer eens naar de carburateurs gekeken en begonnen met de 2 schone carburateurs weer op te bouwen.
Vanbinnen zijn ze weer als nieuw, van buiten echter blijft er toch een soort van aanslag opzitten die er wel eenvoudig van af te vegen is. Als ze straks alle 4 weer in elkaar zitten eens met een tandenborstel of zo een paar uur aan de slag.
Of zou er toch sterker spul in de ultrasoon reiniger moeten :? ? Heb het nou gewoon met afwasmiddel gedaan nadat ik ze eerst ingespoten had met Dasty...


Afbeelding

motorfan
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 03 jul 2016, 18:08

Zo, hij loopt weer.

Gisteren de carburateurs weer gemonteerd.
Het waren hoofdzakelijk de stationairsproeiers die verstopt zaten.
En 1 gasschuif klemde zodat die niet omhoog kwam.
Alles gereinigd en weer gemonteerd.

Toen nog even gecontroleerd of de brandstofpomp werkte, NIET DUS!!
Even opengeschroefd en zag al meteen dat het inlaat klepje bleef hangen.
Even demonteren en schoonmaken en het werkte weer.
Alles in elkaar en op de motor gemonteerd, slang in de benzine, bougies eruit en
starten maar. En de brandstofpomp is nog niet versleten. Een stevige straal om jaloers op te worden Peter.......
De benzineslang erop en aangesloten op het carburateurblok, bougies erin en starten maar.
Helaas, hiervoor was geen stroom genoeg meer.

Vandaag even de auto er bij gezet en na wat remmenreiniger in de inlaat te hebben gespoten voor
de eerste slagen, zodat de brandstofpomp wat brandstof op kon pompen zonder heel mijn accu weer
leeg te starten gebeurde het wonder vrijwel onmiddelijk na het indrukken van de start knop.
Hij sloeg meteen aan en liep perfect op 4 cilinders.
Vrijwel meteen goed stationair ook. En ook op gasgeven reageert hij zeer goed.

Nou, dit valt me alweer mee na 22 jaar stilstaan.
Het was toch een gok, waarom er slechts 45.000 km mee gereden was.
Was het blok soms vastgelopen, kleppen krom of riemen kapot. Je weet het niet en garantie
is dan uiteraard ook niet meer aan de orde. Had natuurlijk wel eerst gevoeld of het blok los was. Ik gok eigenlijk nooit maar dit was toch wel min of meer een gok.

Maar zo te horen is het nog een heel gezond blok.
Geen rammeltje te horen.
En hij laad ong. 14 volt dus dat lijkt me ook in orde.

Nou de rest nog ff in orde maken....

Gebruikersavatar
cooper
Berichten: 1508
Lid geworden op: 10 aug 2010, 12:53
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Nijlen (Belgie)

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door cooper » 03 jul 2016, 22:24

Dat zijn de berichtjes waar een mens blij van wordt! :-)
Once you ride a Wing, you buy a Wing!

motorfan
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 05 sep 2016, 14:46

Zo, vandaag maar weer eens even naar de Goldwing gekeken en meteen maar even de hoofdrem cylinder
van de linker voorrem gemonteerd, afgevuld met remvloeistof en ontlucht.
Die werkt ook weer.
Nu de achterrem nog. Lijkt iets gecompliceerder omdat die de achterrem en rechter voorrem bedient maar
daar zullen we ook wel uitkomen....

peter n.d.
Berichten: 1227
Lid geworden op: 22 mar 2014, 20:31
Type Goldwing: GL1800

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door peter n.d. » 05 sep 2016, 20:24

Beste Motorfan , den aanhouder wint .En nog veel plezier met het herstellen van je motor in zijn oude glorie . :mrgreen: Groeten Bob , Christine , Peter n.d. :wink:

motorfan
Berichten: 88
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 08 okt 2016, 19:30

Vandaag de rest van de remmerij in orde gemaakt, tw. de achterrem en rechtervoorrem.
Die doen het ook weer.
Heb meteen even de leidingen van de luchtvering gemonteerd want die lagen ook los.
De goeie god mag weten waarom ze die los hebben gegooid.
Volgens mij dachten ze dat het remleidingen waren.
Meteen het hele luchtverings-boeltje weer op druk gezet en morgen maar eens kijken of hij die druk vast heeft kunnen houden.
Nu nog ff nieuwe riempjes erop en dan kunnen we in principe al een proefritje gaan maken.

Streefdatum van het weer op de weg brengen van deze Goldwing is ergens rond maart 2017.
Tot dan toe is hij geschorst, dus heb nog ff de tijd.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten