GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand . . .

Technische vragen, tips, trucs, enz.
motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand . . .

Bericht door motorfan » 06 apr 2016, 14:47

Deze week maar eens begonnen met de linker remklauw te verwijderen en geheel te demonteren.
Ff de vetspuit erop gezet en de zuigertjes kwamen er mooi uit. En mooi wil zeggen makkelijk maar ook
mooi van uiterlijk. Het lijken wel nieuwe en dat na 22 jaar stilstaan.
Dit had ik niet verwacht en geeft mij goede hoop voor de rest van de motor.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 aug 2015, 21:05
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Waddinxveen

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door Timy » 06 apr 2016, 19:35

Dat beloofd wat (in de positieve zin!). Altijd droog gestaan? Zou dan toch niet teveel ellende moeten geven buiten verdroging en lichte roest gok ik.
Ik ga je volgen :wink:

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 07 apr 2016, 16:39

Volgens de vorige eigenaar heeft hij altijd binnengestaan maar aan het chroom en verweerde aluminium te
zien waag ik het te betwijfelen. Misschien binnen in een vochtige schuur....
Leuk dat je me volgt maar zult wel geduld moeten hebben.
Zal niet snel gaan. Druk, druk, druk....... :? .

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 15 apr 2016, 15:45

Vandaag de groefjes in de remcilinders, waar de rubbertjes in vallen, schoongemaakt.
In de zon, in de tuin met een bakje koffie erbij, niet eens zo'n vervelend werkje.
Eigenlijk niet het noemen waard maar zeker geen onbelangrijk (priegel)klusje.
Doe je het niet en plaats je nieuwe rubbertjes, gegarandeerd dat de boel dan weer begint
te klemmen.

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 20 apr 2016, 15:25

Gisteren onderhand de Aspencade, met behulp van "de Lord", maar eens van de aanhanger afgehaald.
Toen al geprobeerd of het blok los was en dat was inderdaad zo.
Vandaag ff de startmotor geprobeerd.
Die draait als een tierelier, echter, niet op de gebruikelijke manier.
Dus niet via de startknop.
Heb er toen rechtstreeks stroom op gezet met als resultaat een vrolijk draaiend startmotortje dat
blij was om na 22 jaar weer eens wat toeren te maken.
Het blok zelf draaide ook dus dat zit tot dusver wel goed.

Nu nog ff uitvinden wat het probleem is. Er gebeurd helemaal niets als ik de startknop indruk.
De stopswitch staat op run.
Heb ook al de koppeling en handrem ingeknepen, weet niet of dat bij een Goldwing moet maar bij
sommigen motoren is dat een extra veiligheid.
Hoofdzekering is heel en daar meet ik ook stroom.
Daar veranderd niks in als ik de startknop indruk.
Verder zijn alle zekering onder de tank heel en meet ook daar stroom.

Suggesties zijn uiteraard welkom.
Ben niet zo van de stroom :|

Gebruikersavatar
lord of the wing
Berichten: 308
Lid geworden op: 19 okt 2010, 17:52
Type Goldwing: GL1500

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door lord of the wing » 20 apr 2016, 17:19

Meten bij de startknop of daar spanning op staat?
BAAI ZE WEE
KGAAI ENNIE WEE

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 24 apr 2016, 19:33

Ik vermoed dat het de solenoid (startrelais) is.
Als ik de 2 dikke aansluitingen op het relais verbind d.m.v. een stevige schroevendraaier dan
gaat de starmotor ook draaien en heb ik zelfs al iets van een vonk bij de bougie waargenomen.
Nu nog iets verzinnen om het zeker te weten of de solenoid kapot is.

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 02 mei 2016, 15:34

Gisteren een andere solenoid geprobeerd maar met hetzelfde resultaat.
Of ze zijn allebei kapot of er scheelt iets anders aan.

Vandaag ff de dummytank gedemonteerd want daar tikte iets heel zacht als ik de dodemansknop van
run naar off schakelde.

Dat relais gevonden maar er blijkt nog zo'n zelfde exemplaar aanwezig.
Weet verder niet of het iets met het starten te maken heeft maar de tweede tikt niet.
Iemand enig idee?

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 02 mei 2016, 15:41

Dit is zo'n relais wat onder de dummytank zat.

Afbeelding

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Wat is dit en waar dient het voor?

Bericht door motorfan » 03 mei 2016, 15:24

Mijn 1100 Goldwing start niet op de normale manier.
Door rechtstreeks stroom op de startmotor te zetten draait hij wel.
Heb al een andere solenoid geprobeerd maar zonder resultaat.
Of ze zijn allebei kapot of er is iets anders aan de hand.

Bij het omschakelen van off naar turn, van de killerswitch, hoor ik wel iedere keer een lichte tik
vanonder de dummytank komen.
Nou vond ik daar 2 van dezelfde relais.
De ene tikt wel, de andere niet.
Hebben deze iets te maken met het starten?

Dit relais bedoel ik:

Afbeelding

Wingman Henk
Berichten: 65
Lid geworden op: 16 jun 2015, 22:11
Type Goldwing: GL1500

Re: Wat is dit en waar dient het voor?

Bericht door Wingman Henk » 03 mei 2016, 16:27

Ja dat is het startrelais

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 04 mei 2016, 14:46

Hallo Henk,

Dank voor de info maar volgens mij had ik het startrelais al gevonden.
Van dat ding op de vorige foto zitten er 2 onder de dummytank.
Op de foto hieronder is er daar 1 van te zien en die ander, de grotere met die dikke kabel eraan daarvan
dacht ik dat die het startrelais was.
Welke is nou wat?

Afbeelding

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: Wat is dit en waar dient het voor?

Bericht door motorfan » 04 mei 2016, 14:52

Hallo Henk,

Dank voor de info maar ik dacht dat ik de startrelais al gevonden had.
Dat ding op de vorige foto daar zitten er 2 van onder de dummytank.
Op de volgende foto is er 1 van te zien en de ander, die grotere, is van wat ik denk dat het
de startrelais is, die met die draad eraan. Als dat niet het startrelais is wat is het dan?

Welke is wat?




Afbeelding

GoldWingForum
Berichten: 147
Lid geworden op: 18 mei 2012, 16:44

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door GoldWingForum » 04 mei 2016, 16:56

Ik heb twee topics met een aantal dezelfde berichten maar even samengevoegd.
Als je in twee topics dezelfde berichten gaat posten krijgen we alleen maar verwarring en dat is niet handig.

motorfan
Berichten: 114
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: GL1100 weer rijdend/remmend maken na 22 jaar stilstand .

Bericht door motorfan » 23 mei 2016, 20:34

Ff update.

HIJ LOOPT. Nou ja, lopen is een groot woord.
Wat benzine in de bougie gaten gedaan en starten en meteen vroem.
Vandaag het trucje herhaald met remmenreiniger in de luchtfilterruimte te spuiten en
ook daar mee liet hij weten wel te willen lopen.
Telkens maar een enkele seconde maar toch.....het is al iets.
Nu de carburateurs toch maar een keer gaan demonteren en schoonmaken zodat hij op de normale
manier kan gaan lopen.

Wat was nou het euvel. Want dat het de startrelais niet was daar had ik al zo'n vermoeden van.
Om het zeker te weten even naar Ger in Oss gereden en door laten meten.
Startrelais was goed.
De oplossing was even simpel als eenvoudig.
Alle stekkers losgemaakt en ingespoten met WD40.
Dus een slechte massa, wat normaal is als het spul al zo lang stil staat.

Plaats reactie