Niet veel harder dan 120-130 km/u

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
Bazooka22
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 okt 2013, 22:49
Type Goldwing: GL1100

Niet veel harder dan 120-130 km/u

Bericht door Bazooka22 » 12 jan 2020, 13:50

Mijn Honda GL 1100 uit 1980 heb ik al een jaar of dertig. Ik heb vagelijk het idee dat die 'vroeger' veel makkelijker meekon op de snelweg en eigenlijk merk ik ook dat de maximumsnelheid zo'n beetje bij 130 km/u wel bereikt is. Ik heb in het jaar 2000 de motor laten reviseren en 6 jaren geleden heb ik de carburateur nog helemaal schoon laten maken en voorzien van nieuwe rubbers. Nu ben ik zelf ook niet heel zwaar of groot en nogmaals, ik heb sterk de indruk dat hij ooit veel 'harder ging' en meer kracht had. Ik moet ook zeggen: Mijn Goldwing staat de hele winter stil en in de zomer rijd ik er ook niet zoveel mee. (max. 600 km per seizoen)

Hij start en rijdt redelijk goed, vooral als de motor warm is ben ik er weer helemaal blij mee. Wat zijn het toch geweldige dingen.

Maar... Wat kan ik doen om de maximale kracht uit die motor te hervinden? Waar zit hem dat zo-al in?
Kan een GL1100 hier in geholpen worden? Getuned? :?:

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3906
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Niet veel harder dan 120-130 km/u

Bericht door director » 12 jan 2020, 19:03

Vreemd, zo'n GL1100 moet gemakkelijk 150-160 of meer kunnen rijden.
Veel stilstand is natuurlijk nooit goed, maar het lijkt erop dat er gewoon iets niet in order is.

Ga eens langs een Goldwing specialist, die weet het vaak snel te lokaliseren want tunen lijkt me niet noodzakelijk.
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Niet veel harder dan 120-130 km/u

Bericht door RonalT » 14 jan 2020, 15:44

Volgens de documentatie op ons forum zou de topsnelheid zo'n 200 km/u moeten zijn. Dan lijkt het me dat een snelheid van 140-150 km/u niet onmogelijk moet zijn.
Ik zou inderdaad eens bij een van de specialisten die bovenaan de pagina's genoemd worden langs te gaan. Een compressiemeting of iets dergelijks kan al veel verduidelijken
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Niet veel harder dan 120-130 km/u

Bericht door DonvanVliet » 14 jan 2020, 19:00

Acceleratiepomp naar de knoppen?

Brian81
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2020, 19:16
Type Goldwing: GL1200

Re: Niet veel harder dan 120-130 km/u

Bericht door Brian81 » 20 jan 2020, 14:09

Lopen de remmen goed vrij?
Stukje rijden uitrollen en de schijven voorzichtig voelen. Deze moeten niet warm zijn als je niet hebt geremd.
Banden spanning
Luchtfilter vervuild?
Sparkplugs nog gezond?
Of misschien toch weer vervuiling in de carbs door het stil staan.

Welke brandstof tank je en voeg je er nog iets aan toe als je hem langer stil zet?
Be happy.

Bazooka22
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 okt 2013, 22:49
Type Goldwing: GL1100

Re: Niet veel harder dan 120-130 km/u

Bericht door Bazooka22 » 20 jan 2020, 22:26

Dank jullie wel voor de tips.
Ik ga het allemaal onderzoeken.

Brian81
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 jan 2020, 19:16
Type Goldwing: GL1200

Re: Niet veel harder dan 120-130 km/u

Bericht door Brian81 » 09 apr 2020, 23:29

Hoi nog wat kunnen vinden bij de wing?

Greetz Brian
Be happy.

Bazooka22
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 okt 2013, 22:49
Type Goldwing: GL1100

Re: Niet veel harder dan 120-130 km/u

Bericht door Bazooka22 » 12 jun 2020, 15:49

@ Brian, ik ga er deze zomer eens werk van maken. Ben er nog niet uit.

Gebruikersavatar
Aaldert
Berichten: 308
Lid geworden op: 13 apr 2008, 20:43
Type Goldwing: GL1200
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: Niet veel harder dan 120-130 km/u

Bericht door Aaldert » 03 aug 2020, 10:27

Hallo ik had hetzelfde met mijn 1200. Hij wilde niet harder dan 120 130 en met tegenwind zakte hij af. Carburateur af laten stellen maar niets hielp. Stationair liep hij mooi, bij de zaak waar ik hem gekocht had zeiden ze dat is een mooie snelheid dus daar had ik ook niets aan. Uiteindelijk toch eens de carburateurs deksel eraf gehaald bleek er een scheurtje in 1 membraan te zitten. Hierdoor hield hij dus in omdat 1 cilinder niet genoeg benzine kreeg bij het gasgeven.

Groetjes Aaldert
Groet'n ût 7-bergen.
http://www.goldwing1200.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Niet veel harder dan 120-130 km/u

Bericht door DonvanVliet » 03 aug 2020, 12:28

Mooie snelheid zeggen ze dan. Wat is dat voor een ballentent.

Bazooka22
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 okt 2013, 22:49
Type Goldwing: GL1100

Re: Niet veel harder dan 120-130 km/u

Bericht door Bazooka22 » 09 jul 2021, 12:10

Inmiddels ben ik ruim twee jaar verder en de oplossing was eigenlijk niet zo heel ver te zoeken. Ik ben geen haastige man, doch meende ik hier weer een terugkoppeling te moeten maken.

Het onstekinsgmechanisme was na 30 jaar zowat verpulverd. (als gevolg van de tijd) De lucht die aangedreven moet worden door een buis om de ontsteking te vervroegen - en alles daarom heen- was totaal defect. Daarbij kwam dat mijn carburateurs door gebruikmaking van E 10 bezine (euro 95) WEER heel smerig waren geworden, ook als gevolg van lang stilstaan.
Beide kwesties zijn aangepakt. Dat wil zeggen: ontsteking gerestaureerd en carburateurs grondig schoongemaakt. (deze waren 7 jaar geleden nog voorzien van nieuwe rubbers en dergelijken)

Daarna trok mijn Hondal Goldwing weer door naar 200 Km/u. Niet dat ik de gewoonte heb om hard te rijden maar het zit hem ook in de wijze waarop zo'n machine dan steeds reageert op de gashandel. Het hele ding rijdt nu weer zoals ik hem in het begin had, in 1991. En nee, een Honda GL 1100 moet echt harder dan 130 km /u gaan. Je kunt in zo'n geval niet spreken over een mooie snelheid, ook al hebben we daar wetten voor bedacht in Nederland.

Tot zover mijn verslag. Bedankt voor alle suggesties en aanbevelingen. Ik kan weer 'vooruit' deze zomer.

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Niet veel harder dan 120-130 km/u

Bericht door DonvanVliet » 09 jul 2021, 12:34

Geen euro 95 meer tanken.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13406
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Niet veel harder dan 120-130 km/u

Bericht door RonalT » 09 jul 2021, 23:27

Goed om te lezen, Bazooka22.....
Veel plezier met je motor.
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

Plaats reactie