GL1100 opknappen, air cut off valve

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Debuteer

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Debuteer » 06 jun 2018, 16:44

Daar heb je inderdaad gelijk in, dat ga ik nog even testen.
Ik ben trouwens nog op zoek naar een aftapschroefje van de carburateur. Ik heb al een paar motorzaken gebeld maar die verkopen alleen complete revisiesets. Weet iemand hier waar ik terecht kan voor zo'n aftapschroef?

Weverzes
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2018, 16:22
Type Goldwing: GL1100

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Weverzes » 17 jun 2018, 14:32

Witte rook is waterdamp dus koelvloeistof. Kun je ook ruiken bij de uitlaat, ruikt namelijk zoet.
Witte rook betekent lekke koppakking dus kop eraf, (laten) vlakken en nieuwe koppakking monteren.
Doe meteen beide kanten want als een kant lek is, is de andere kant ook slecht.
Tis nou eenmaal een oude fiets :-)

Debuteer

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Debuteer » 20 jun 2018, 08:39

Weverzes schreef:
17 jun 2018, 14:32
Witte rook is waterdamp dus koelvloeistof. Kun je ook ruiken bij de uitlaat, ruikt namelijk zoet.
Witte rook betekent lekke koppakking dus kop eraf, (laten) vlakken en nieuwe koppakking monteren.
Doe meteen beide kanten want als een kant lek is, is de andere kant ook slecht.
Tis nou eenmaal een oude fiets :-)
Momenteel loopt de motor nog niet helemaal goed op alle cilinders, waardoor ik het verhaal koppakking niet goed kan beoordelen. Cilinder 2 doet nog niet mee, daardoor komt er veel benzine in de uitlaat, wat volgens mij ook rook geeft. Ook cilinder 1 doet volgens mij niet goed mee, de uitlaat hiervan wordt niet echt warm. Ik vermoed dus dat de bobine van cilinder 1 en 2 niet helemaal fris meer is. Bougiekabels en doppen zijn allemaal al nagekeken. Ik denk maar even op zoek naar een ander setje bobines om daarmee te testen.

peter

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door peter » 20 jun 2018, 09:14

Je schrijft dat er veel benzine in de uitlaat komt.... Kan natuurlijk goed zijn dat er een carburateur overloopt. Teveel benzine zal hij niet verbranden dus die cilinder wordt niet warm. Zit er ergens een stationair sproeier verstopt loopt hij ook niet op die cilinder. Loopt er benzine in de luchtkamer dan loopt hij misschien wel maar wel erg rot.
Ik zou eerst maar eens de carburateurs GOED onderhanden nemen. Uiteraard ook controleren of je op alle cilinders een vonk hebt.
De gasfabrieken zijn erg gevoelig en nauwkeurig en schoon werken kan een hoop ellende besparen.

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door DonvanVliet » 20 jun 2018, 14:06

Ik zou zeggen koppen er af. Nieuwe klepseals en koppakingen. Carbs helemaal uit elkaar maar dan ook helemaal tot aan de laatste sproeier. Cleanen die hap en kijken met kruipolie met een rietje of alle kanalen open zijn. Vlotternaalden en zittingen nieuw. Vlottershoogte afstellen etcetera etcetera.

Debuteer

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Debuteer » 20 jun 2018, 18:42

De carbs zijn helemaal uit elkaar geweest en ultrasoon gereinigd. Komend weekend eerst maar eens een stukje ermee proberen te rijden.

Weverzes
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2018, 16:22
Type Goldwing: GL1100

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Weverzes » 23 jun 2018, 14:12

Tip van het jaar; tank ALLEEN Shell V-power. Is ietsje duurder maar alle andere brandstoffen zit 5% of meer ethanol in.
Ethanol is geen benzine maar alcohol, is hygroscopisch (trekt dus vocht aan) gevolg roestende tank, oxiderende sproeiers en allerlei andere drama’s.
Oude motoren lopen niet of slecht op euro en andere rotzooi die ze verkopen als benzine!

Weverzes
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 jun 2018, 16:22
Type Goldwing: GL1100

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Weverzes » 23 jun 2018, 14:16

Debuteer schreef:
20 jun 2018, 08:39
Momenteel loopt de motor nog niet helemaal goed op alle cilinders, waardoor ik het verhaal koppakking niet goed kan beoordelen. Cilinder 2 doet nog niet mee, daardoor komt er veel benzine in de uitlaat, wat volgens mij ook rook geeft. Ook cilinder 1 doet volgens mij niet goed mee, de uitlaat hiervan wordt niet echt warm. Ik vermoed dus dat de bobine van cilinder 1 en 2 niet helemaal fris meer is.
Draai eens alle bougies eruit en start dan door. Als de koppakking lek, spuit de koelvloeistof om je oren.
Cilinder 1 en 2 draaien niet op de zelfde bobine dus dat kan het niet zijn.

Over de kleur van rook nog een toevoeging, zoals gezegd is wit water, blauw is olie en zwart is onverbrande brandstof.

Debuteer

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Debuteer » 23 jun 2018, 20:19

Weverzes schreef:
23 jun 2018, 14:16
Debuteer schreef:
20 jun 2018, 08:39
Momenteel loopt de motor nog niet helemaal goed op alle cilinders, waardoor ik het verhaal koppakking niet goed kan beoordelen. Cilinder 2 doet nog niet mee, daardoor komt er veel benzine in de uitlaat, wat volgens mij ook rook geeft. Ook cilinder 1 doet volgens mij niet goed mee, de uitlaat hiervan wordt niet echt warm. Ik vermoed dus dat de bobine van cilinder 1 en 2 niet helemaal fris meer is.
Draai eens alle bougies eruit en start dan door. Als de koppakking lek, spuit de koelvloeistof om je oren.
Cilinder 1 en 2 draaien niet op de zelfde bobine dus dat kan het niet zijn.

Over de kleur van rook nog een toevoeging, zoals gezegd is wit water, blauw is olie en zwart is onverbrande brandstof.
Cilinder 1 en 2 draaien toch wel op de rechter bobine? Of zitten de kabels bij mij verkeerd? Net de bougies eruit gedraaid en flink doorgestart, er komt geen koelvloeistof uit. De bougies vonken ook allemaal goed. Toch loopt hij niet lekker stabiel op alle cilinders. Ik denk toch de carb er onderuit halen en de vlotterhoogtes ed controleren.

Debuteer

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Debuteer » 08 jul 2018, 19:35

Sit weekend weer even bezig geweest. Carburateur er weer onderuit en alles nog eens nagelopen en achoongemaakt. Vlotterhoogtes goed afgesteld. Alles weer teruggebouwd maar hij blijft nog steeds aardig benzine lekken uit de linker uitlaat als hij loopt, ik snap er niks van. Komende week maar eens het kleppendeksel eraf om de klepspeling te controleren.

peter

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door peter » 08 jul 2018, 21:12

Benzine lekken is toch echt iets met de vlotternaald. Je hebt toch ergens een lekkende vlotter.

Debuteer

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Debuteer » 09 jul 2018, 14:10

peter schreef:
08 jul 2018, 21:12
Benzine lekken is toch echt iets met de vlotternaald. Je hebt toch ergens een lekkende vlotter.
Bedankt voor de reactie. Plan is om deze week de boel er weer onder vandaan te halen en dan de vlotternaalden en zittingen tussen de linker en rechter carbs omdraaien. Als het probleem zich dan verplaatst naar de rechter uitlaat weet ik genoeg.

Debuteer

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door Debuteer » 09 jul 2018, 22:32

Ik heb de vlotternaalden en zittingen tussen links en rechts omgedraaid. Nu lekt hij geen benzine meer uit de linker uitlaat en geeft de rechter uitlaat grijze rook. Denk dus dat een van de vlotternaalden niet meer fris is. Nu maar een paar nieuwe bestellen.

DonvanVliet
Berichten: 696
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: GL1100 opknappen, air cut off valve

Bericht door DonvanVliet » 09 jul 2018, 23:09

Bestel dan 4 naalden en zittingen.

Plaats reactie