voorrem GL1100 1981

Technische vragen, tips, trucs, enz.
goldwillem
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2014, 20:57
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Apeldoorn

voorrem GL1100 1981

Bericht door goldwillem » 13 feb 2018, 18:28

Your browser does not support drag'n'drop file uploads.Please use the fallback form below to upload your files like in the olden days.


Mijn GL1100 voor rem hendel blijft sponzig? Heb eerst de hoofdrem cilinder met een nieuwe kit vervangen. Geen verbetering. Daarna een set nieuwe "stalen" remleidingen gemonteerd. Nog steeds een rem hendel die ik tegen het stuur kan trekken. Na drie/vier keer pompen word de druk wel iets beter maar kan de remhendel tot 1 cm van het stuur trekken. Is niet zoals het hoort te functieneren.
Iemand een suggestie ?

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 597
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: voorrem GL1100 1981

Bericht door Cas » 13 feb 2018, 18:41

Er zit lucht in het remsysteem, het kan erg lastig zijn om alle lucht eruit te krijgen. Wat ik altijd doe is met een grote injectiespuit (60ml) de remvloeistof vanaf de ontluchtingsnippel omhoog drukken, ik zuig het reservoir een aantal keren leeg en daarna ontlucht ik nog een keer op de normale manier net zolang totdat er helemaal geen luchtbelletjes meer uitkomen en dat kan een tijdrovend klusje zijn.
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 146
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000

Re: voorrem GL1100 1981

Bericht door DonvanVliet » 13 feb 2018, 19:12

Remhendel een klein beetje intrekken achter elkaar tot er kleine belletjes uit het compensatiegaatje komen in je reservoir. Soms duurt het uren.
GL1000 KZ, 1979

goldwillem
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2014, 20:57
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Apeldoorn

Re: voorrem GL1100 1981

Bericht door goldwillem » 13 feb 2018, 21:02

Your browser does not support drag'n'drop file uploads.Please use the fallback form below to upload your files like in the olden days.


Dank voor de reacties ! Nog meer ontluchten dus. :( Ga er morgen mee aan de slag.

motorfan
Berichten: 84
Lid geworden op: 25 mar 2016, 15:28
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Helmond

Re: voorrem GL1100 1981

Bericht door motorfan » 14 feb 2018, 18:46

Remleiding en alles wel goed vast gezet?
Als die ergens luchttrekken kun je blijven ontluchten tot je een ons weegt maar komt het niet goed.
Ik gebruik altijd een remontluchtings apparaatje op lucht maar die moet je dan wel hebben/lenen/kopen.

goldwillem
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2014, 20:57
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Apeldoorn

Re: voorrem GL1100 1981

Bericht door goldwillem » 14 feb 2018, 20:51

Ben vandaag weer bezig geweest met de voor rem.

Deksel van het reservoir verwijderd, en of ik nu de rem hendel langzaam met korte slagen of lange slagen beweeg, er komen geen luchtbellen naar boven drijven. De rem hendel blijft sponzig.

Alle banjo bouten en koperen ringen zijn nieuw. Mocht er lekkage zijn, lucht naar binnen, dan verwacht ik toch ook vloeistof lekkage naar buiten. Alles is droog.

Ik weet het ff niet meer. Heb al verschillende keren bij vorige motoren aan de remmerij gewerkt, zonder problemen. De achter rem van deze GL1100, welke ik bij voorbaat ook de leiding heb vernieuwd, doet het ook perfect.

Zal op zoek gaan naar een pompje of injectie spuit, wellicht heeft dit effect.

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 146
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000

Re: voorrem GL1100 1981

Bericht door DonvanVliet » 14 feb 2018, 21:42

Zit de plunjer wel goed in je rempomp.
GL1000 KZ, 1979

Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6752
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: voorrem GL1100 1981

Bericht door peter » 15 feb 2018, 11:24

Pomp je remhandle een paar keer tot je druk hebt. Blijf hem inknijpen en draai zachtjes de banjobout bij je rempomp los. Daar krijg je dan eerst de lucht uit. Je hebt kans dat als je hem onderaan niet snel genoeg ontlucht je de luchtbel kans geeft weer omhoog te gaan. Je blijft dan tobben.

Ervanuit gaande dat de rest wel inorde is.
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P
In de garage: gl1800 (07), gl1000ltd (76), cb750four f2 (78), bmw z4 3.0 (03).

goldwillem
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2014, 20:57
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Apeldoorn

Re: voorrem GL1100 1981

Bericht door goldwillem » 18 feb 2018, 11:01

Krijg het niet voor elkaar om een afbeelding te plaatsen maar heb de beide rubbers van de plunjer met de brede kant eerst geplaatst. Net als bij een fietspomp. :D

Was nog wel zoeken naar de juiste type hoofdremcilinder setje. Volgens de vorige eigenaar en het kenteken is de GL van 1982. Maar op zoek naar een nieuwe voor en achterband bleek de GL uit 1981 te zijn. De banden van een 81'er hebben als maat; voor 19" en achter 17". In 1982 waren de maten 18" en 16".
De rempomp is ook anders. Het cilinder vormige remlicht schakelaar zit bij de 81'er in de zijkant gedrukt. Bij de 1982 type zit de schakelaar aan de onderkant geschroefd. Ben er dus zeker van dat ik de juiste revisie setje heb gemonteerd.

Nu alleen nog op zoek naar rem druk. :idea:

GoldWingForum
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 mei 2012, 16:44

Re: voorrem GL1100 1981

Bericht door GoldWingForum » 18 feb 2018, 12:09

goldwillem schreef:Krijg het niet voor elkaar om een afbeelding te plaatsen....
Een foto plaatsen is niet moeilijk, dat het niet lukt kan twee redenen hebben.

In je vorige berichten staat: "Your browser does not support drag'n'drop file uploads.Please use the fallblabla....."
Dat komt doordat je een browser-versie gebruikt die dit niet ondersteunt. Gebruik de nieuwste versie van Internet Explorer, hoe die heet.... ?
In deze browser-versie ziet de onderstaande afbeelding er anders uit.
Een goede andere optie is Google Chrome of Mozilla Firefox gebruiken.

Afbeelding


Of omdat je de eenvoudige uitleg die iedereen in staat stelt om foto's te plaatsen nog nooit hebt gelezen:
  1. je bent een bericht aan het schrijven,
  2. onder het vak waarin je het bericht schrijf zie je "Afbeelding aan bericht toevoegen" staan. Klik hierop (zie de afbeelding hierboven),
  3. dan opent er een nieuw venster van "postimage", hierin kan je er voor kiezen om de afmeting van de foto aan te passen of je laat de afbeelding ongewijzigd,
  4. er is ook een knop waarin staat "kies afbeelding",
  5. klik deze aan en nu kan je op je eigen computer op zoek naar de foto die je wilt uploaden, kies de juiste foto en klik op "openen",
  6. na eventjes uploaden is er een nieuwe regel in je bericht verschenen.

goldwillem
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2014, 20:57
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Apeldoorn

Re: voorrem GL1100 1981

Bericht door goldwillem » 18 feb 2018, 13:00

Als je weet hoe, is het altijd makkelijk. Heb chrome geïnstalleerd. Bedankt !

Afbeelding

Zo is de plunjer gemonteerd.

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 146
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000

Re: voorrem GL1100 1981

Bericht door DonvanVliet » 18 feb 2018, 20:00

Heb je toevallig een andere rempomp er op zitten.
GL1000 KZ, 1979

goldwillem
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2014, 20:57
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Apeldoorn

Re: voorrem GL1100 1981

Bericht door goldwillem » 18 feb 2018, 20:29

Afbeelding

Ik dacht dat de GL aardig origineel was.

Met uitzondering van de uitlaat-(JAMA), spiegels, nu de remleidingen en de single carb conversie.

Gebruikersavatar
DonvanVliet
Berichten: 146
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000

Re: voorrem GL1100 1981

Bericht door DonvanVliet » 19 feb 2018, 00:52

Ik vraag dat omdat ik ff heb zitten googelen en daar steeds een andere plunjer tegenkwam. Bijvoorbeeld zoals achter onderstaande link beschreven.
http://goldwingdocs.com/forum/viewtopic.php?t=46
GL1000 KZ, 1979

goldwillem
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 dec 2014, 20:57
Type Goldwing: GL1100
Locatie: Apeldoorn

Re: voorrem GL1100 1981

Bericht door goldwillem » 19 feb 2018, 17:18

Don, je hebt helemaal gelijk. Er zit verschil in de plunjers. De plunjer van bouwjaar 1982 is anders dan die van bouwjaar 1981, zoals ik hierboven beschreven heb.
De vorige eigenaar had blijkbaar ook al problemen met de remmen en heeft me een nieuw revisie setje bij de GL verkocht. Deze was anders dan het setje welke er in zat. Vandaar dat ik een nieuw setje besteld heb van een 81'er.
Afbeelding

24= 1982
25= 1981

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast