De ltd.

Technische vragen, tips, trucs, enz.
peter

De ltd.

Bericht door peter » 09 mar 2012, 09:59

Gisteren begonnen met de ltd, hij wilde niet lopen wat bij mij al bekend was. Na een blik in de tank was het mij al snel duidelijk waar het probleem lag, ondanks verse benzine die erin zat zag het daar knap roestig uit. De tank er uit gehaald en een andere tank van zolder gehaald. Deze weer even netjes zwart aan het maken want die had roest aan de buitenkant.
De carburateurs zijn natuurlijk ook vervuild, 2 heb ik er reeds schoon.
Volgende week de andere 2 en de leidingen even doorspoelen, nieuw filer ertussen en de pomp spoelen. Daarna gaat de tank er weer in en dan kijken of hij loopt. Best wel wat werk alles bij elkaar.

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3916
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: De ltd.

Bericht door director » 09 mar 2012, 20:13

succes met dit project, we gaan dit met belangstelling volgen. enne, fotos ??
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

peter

Re: De ltd.

Bericht door peter » 10 mar 2012, 09:22

Ik zal proberen een en ander bij te houden, in mijn enthousiasme was ik al in een verder dan verwacht sloop stadium beland en had er niet aan gedacht om af en toe een foto te maken. :oops:

peter

Re: De ltd.

Bericht door peter » 10 mar 2012, 22:54

Vandaag:
Blok schoon gemaakt en de meeste stof van het frame verwijderd.
Tank zwart gespoten.
Benzinekraan gereviseerd.
Carburateurs schoongemaakt en terug geplaatst.
Nieuwe gaskabels er op gezet.
Koppelingkabel vervangen.
Ik zal morgen wat foto's plaatsen :D

peter

Re: De ltd.

Bericht door peter » 11 mar 2012, 20:22

Vandaag de tank maar eens ingebouwd, fris zwart gemaakt met een gereviseerde benzinekraan.
Afbeelding

Hier een blik op het frame zonder de tank. En met een redelijk schoon blokje :D
Afbeelding

Nogmaals het frame maar nu met de tank erin, was overigens een fluitje van een cent om hem er weer in te krijgen.
Afbeelding

Ook de achterrempomp maar eens gereviseerd met het setje wat bij de motor was meegekomen.
Afbeelding

Verder vandaag ook de verlichting in orde gemaakt er bleek een zekering niet helemaal lekker in de houder te zitten maar na duchtig sprayen met contact spray ging het lampje weer aan.

Morgen maar eens verder het remmen werk, De voor en achterrem zitten lekker vast in hun klauw, heeft als voordeel dat ze niet zo snel gejat kunnen worden natuurlijk maar het remt wel erg goed, 1 keer inknijpen of drukken en er is geen beweging meer te krijgen in het wiel. :lol: De remzuigers heb ik nog niet bekeken maar kan me voorstellen dat ze lekker aangekoekt zijn :?

peter

Re: De ltd.

Bericht door peter » 11 mar 2012, 22:38

Net toch nog even de schuur ingedoken om een en ander aan te pakken. Deze keer waren de voorremmen aan de beurt. Beide remklauwen er vanaf gehaald en in tweeën gedeeld zodat de zuiger eruit kan. Natuurlijk hartstikke vast, door de bagger die remolie genoemd was is er nogal wat vocht in de klauwen gaan zitten en onder de rubbers was een beetje aanslag gaan zitten. Rubbers eruit gehaald en schoongemaakt, zuigertjes een beetje opgepoetst en alles kon weer terug. Zuigertjes duw je nu zonder moeite weer terug en met de compressor heb je maar een beetje lucht nodig en ze floepen er weer uit. :D
De hoofdremcilinder op het stuur is een ander verhaal en die heeft een revisieset nodig want het handle gaat niet helemaal naar voren. Ik vermoed dat de veer in de pomp een beetje lam is geworden of dat het zuigertje niet lekker loopt. Morgen die maar eens nader bekijken.
Voor de achterrem zelf heb ik een paar andere zuigertjes en rubbertjes nodig. De zuigers wilde er echt niet uit en alleen met een flinke tang gaven ze na veel knijp, duw en trek werk eindelijk toe. Jammer van de sporen die de tang achter had gelaten. Had het eerst nog voorzichtig geprobeerd met wat meer perslucht maar zelfs 11bar wilde niet helpen. Toen een waterpomptang met een doekje ertussen maar dat gleed steeds weg. Maar goed de aanhouder wint.
Binnenkort maar weer eens naar Oss voor de onderdelen en dan gooi ik er meteen nieuwe bandjes onder.

Gebruikersavatar
harmdeboer
Berichten: 3305
Lid geworden op: 13 mei 2009, 19:57
Type Goldwing: GL1200
Locatie: stevensbeek

Re: De ltd.

Bericht door harmdeboer » 11 mar 2012, 23:00

peter schreef: De zuigers wilde er echt niet uit en alleen met een flinke tang gaven ze na veel knijp, duw en trek werk eindelijk toe. Jammer van de sporen die de tang achter had gelaten. Had het eerst nog voorzichtig geprobeerd met wat meer perslucht maar zelfs 11bar wilde niet helpen. Toen een waterpomptang met een doekje ertussen maar dat gleed steeds weg. Maar goed de aanhouder wint.
tip volgende keer een vetspuit er op zetten.. of gewoon op de rem aansluiten en pompen...

je kan ook nog de buitenkant van de remklauw verwarmen (niet verbranden) met een verfföhn en dan de rembus snel koelen met shokspray... terwijl je dus druk zet op de hydroliek of met de vetspuit... tja dan komen ze er uit zonder tang sporen....
Gl 1100 '81 i(V)
Gl 1100 '82 i (V.)
Gl 1100 '83 i (V.)
Gl 1100 '83 A(sl)
Gl 1200 '84 i (3 Sl + V)RAT
Gl 1200 '84 A 1sp. (3V)
Gl 1200 '85 A. (Sl + V)
Gl 1200 '85 LTD (4. x sl. & V)
Gl 1200 '85 LTD C
Gl 1200 '86 A (V)
Gl 1200 '87 A uitl.mod. (V. )
Gl 1500 '88 krat 1992(V)
Gl 1500 '95 SE ann Cal(V)

peter

Re: De ltd.

Bericht door peter » 12 mar 2012, 09:05

De voorremmen waren niet zo'n probleem maar de achterrem wel. Daarvan was de rempomp nog niet aangesloten dus had ik weinig te willen. Die vetspuitip is een goede :idea: heb nog een spuit liggen en ook nog een passende nippel daarvoor.
Gisteravond bij CMSNL onderdelen besteld zodat straks weer alles netjes in elkaar gezet kan worden.

Als je zo bezig bent met de motor zie je dat er toch aardig wat verschillen zijn in vergelijking met de normale gl1000. Allerlei bouten en moeren zijn verchroomd die normaal verzinkt zijn. Ook onderdelen die je helemaal niet kan zien zijn voorzien van chromen boutjes of dekseltjes. :mrgreen:

peter

Re: De ltd.

Bericht door peter » 12 mar 2012, 17:23

Vandaag de kleppen gesteld en daarna de carburateurs synchroon gesteld. Ook de riemen gewisseld voor een setje nieuwe.
Verder nog even de runninglights uitgezet en een koplamp met stadslicht er op geplaatst.
Daarna de mijlen teller vervangen voor een exemplaar met kilometers (Niet dat ik dat lezen kan zonder brilletje als ik aan het rijden ben :? )

Aansluitend heel veel poetsen. Verrassend hoe snel alles weer begint te glimmen en te glanzen in zijn totaliteit is er erg weinig roest te vinden op en aan de motor. Door het lange stilstaan is alles eigenlijk alleen een beetje dof geworden wat er met een beetje ellebogenstoom prima vanaf gaat :D

Met een beetje mazzel komen morgen mijn onderdelen binnen en dan ik verder met de achterkant af te maken. Nog even ergens een setje banden scoren want dit rubber is erg slecht en dan maar eens kijken voor een keuring bij de RDW.

1500
Berichten: 2410
Lid geworden op: 06 apr 2007, 16:35
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Harderwijk

Re: De ltd.

Bericht door 1500 » 12 mar 2012, 17:36

Je gaat weer als een speer Peter
Succes met het opknappen van de LTD

Groeten Pierre :wink:
Navigator: Pierre
GL1500A 1989

peter

Re: De ltd.

Bericht door peter » 12 mar 2012, 20:02

Na wat poetsen ziet hij er al zo uit :mrgreen:

Afbeelding

Nee nee :!: :!: Niks niet verchroomde deksels maar gewoon een beetje ellebogenstoom en een beetje alupolish :D

Afbeelding

wilco
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 jan 2012, 08:52
Locatie: Nieuwegein

Re: De ltd.

Bericht door wilco » 12 mar 2012, 20:04

alu-polish??? merkje???
Hij/zij ziet er fantastisch uit hoor :shock:
een Pure Pearl red - metallic '97 ST1100
De wereld was eerst plat! Maar toen God ontdekte dat motorrijden gaaf is, maakte hij haar rond om zo eeuwig te kunnen rijden...
Historie: 1989: CBX550F, 1992: Suzuki ER185, 1995: VFR750F '92, 2002: Suzuki VX800, 2006: Kawasaki EN500, 2009: VFR750F '88, 2012: GL1200 '88, 2018: GL1500 '89

Gebruikersavatar
inside
Berichten: 580
Lid geworden op: 28 mar 2006, 23:24
Type Goldwing: GL1800
Locatie: arnhem

Re: De ltd.

Bericht door inside » 12 mar 2012, 20:20

wilco schreef:alu-polish??? merkje???
Hij/zij ziet er fantastisch uit hoor :shock:
ik denk PEEK

vorige week zelf ook gebruikt ook met tevreden resultaat

Gr. Hans

peter

Re: De ltd.

Bericht door peter » 13 mar 2012, 18:19

HG metaal reiniger was het wondermiddel.

Verder vandaag weer even een ritje Hilvarenbeek waar ik de Dokter betrapte aan het werken aan een auto, niet zomaar een auto maar ook nog een Franse :!: :!: :!: Yech :!: Even was ik in staat om om te draaien maar ik dacht "ach wee tje wat? Geef de man een kans". Antoon greep deze kans met beide handen aan. (Gewassen handen) En hij ging aan de slag om mooi nieuw rubber over de Ltd velgjes te trekken. Tevreden weer huiswaards gekeerd met de gedachte dat ook een dokter wel eens genezing behoefd. :?

Daarna de lokale winkels afstruinen naar kachelzwart voor de uitlaat demper. Bij de lokale Hubo vond ik nog 2 tubes met die handel en thuis gekomen eersts het voorwiel monteren en daarna de uitlaat er onderuit halen. Met een staalborstel op de boormachine de losse roest er vanaf gehaald en de kachelzwart erop gesmeerd. Even heet gestookt met een brander en daarna met een doek nawrijven. Wat overblijft is een prachtig zwarte uitlaat die bijna nieuw uitziet :mrgreen:

Nu is het wachten op de pakjesman die de onderdelen voor de achterrem komt afleveren. Volgens de track en trace code is het al onderweg en zou het morgen aan moeten komen.

Ik zie nu al een illegaal testritje opdoemen :lol:

Gebruikersavatar
Jan Geel
Berichten: 438
Lid geworden op: 16 mei 2010, 10:30
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Nieuwegein

Re: De ltd.

Bericht door Jan Geel » 13 mar 2012, 19:14

peter schreef:Verder vandaag weer even een ritje Hilvarenbeek waar ik de Dokter betrapte aan het werken aan een auto, niet zomaar een auto maar ook nog een Franse :!: :!: :!: Yech :!: Even was ik in staat om om te draaien maar ik dacht "ach wee tje wat? Geef de man een kans". Antoon greep deze kans met beide handen aan. (Gewassen handen) En hij ging aan de slag om mooi nieuw rubber over de Ltd velgjes te trekken. Tevreden weer huiswaards gekeerd met de gedachte dat ook een dokter wel eens genezing behoefd. :?
Mijn vraag: Wat voor merk en type banden heb je erop laten leggen?

Ik zoek mij suf!! :?

En mijn dank is groot!!
GoldWing GL1000 K1 (d'oude heer), 1976

Plaats reactie