GL1000 1975

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: GL1000 1975

Bericht door Frank Selen » 06 feb 2021, 19:08

Schakelaartje uit elkaar halen is goed te doen. Ik zie nu dat er kortsluiting is geweest, met als gevolg dat sommige onderdelen vastgekoekt zaten. Alles los kunnen maken en kunnen reinigen. Zelfs nog een passend nieuw veertje kunnen vinden (oude gebroken). Gesoldeerd en getest, alles werkte. Maar steeds na het monteren in het schakelhuis weer opnieuw kortsluiting, mooi dun rookpluimpje.. :roll: Proberen te isoleren, maar zonder succes. Schakelaartje verwijderd, lijkt me toch gewoon "op". Achter de dummytank heb ik nu de witte en blauw/witte draad met elkaar verbonden zodat ik wel gewoon licht heb. Dus nu zoeken naar een nieuw schakelaartje of schakelhuis of een keer naar Hens motoren rijden (GoldWing specialist hier in de buurt), kijken of zij iets hebben liggen. Maar dat zal de komende week niet lukken lijkt me :lol:

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

peter

Re: GL1000 1975

Bericht door peter » 07 feb 2021, 08:50

Misschien zit er ergens anders niet helemaal goed wat de kortsluiting veroorzaakt. Eerst alles controleren voor je weer een schakelaar gaat proberen. Omdat je ook al een redelijk appart systeem in koplamp hebt zou ik eerst daar kijken of het wel in orde is.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: GL1000 1975

Bericht door Bertrand » 07 feb 2021, 10:35

Ik deel de mening van Peter ; vermoedelijk zit je ergens met een kortsluiting dus dit zou je eerst moeten oplossen. Schakelaar nog niet opgeven, nog eens reinigen en doormeten met de multimeter. Dan eens testen zonder de schakelaar, dus wit ( low beam ) en blauw ( high beam ) achtereenvolgens eens +12 Volt geven via een draadje met een zekering van 5 Amp als veiligheid.

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: GL1000 1975

Bericht door Frank Selen » 07 feb 2021, 14:29

Dank jullie Peter en Bertrand. Indien ik de draden doorverbind nadat het schakelaartje is verwijderd werkt het gewoon zonder kortsluiting of iets anders, high beam en low beam. Pas na aansluiting aan de draden en monteren in het schakelhuis treedt kortsluiting op. Schakelaartje is echt brak, paar puntjes is het plastic wat gesmolten en wat speling in het mechanisme.
Hoe zou ik eventuele andere kortsluitingen kunnen opsporen dan?

Even iets anders: Na contact brandt low beam altijd. Blauw/wit is altijd verbonden met wit. Waarom gaat de witte draad dan toch langs het stuur naar de schakelaar aan het stuur? Zou toch ook al veel eerder verbonden kunnen zijn met elkaar, ergens achter de dummytank bv. Dan waren twee draden (blauw/wit en blauw) voldoende moeten zijn naar de schakelaar om high beam in te kunnen schakelen? Waarom hebben ze dat dan toch zo bedacht?

Schema nog wat aangepast voor mijn K0 (indien niet in orde hoor ik het graag):

Afbeelding

EDIT: Of.. is bij ingeschakelde high beam blauw/wit niet meer verbonden met wit? :oops:

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: GL1000 1975

Bericht door Bertrand » 07 feb 2021, 15:19

Frank,
Voor mij is de schakeling logisch, je hebt 3 draden nodig voor die functie ( zal zijn omdat het mijn vak was ... ) . De +12 volt ( bl-w ) gaat naar de schakelaar toe ( de gemeenschappelijke pool ), de witte draad vertrekt naar de low beam toe, idem voor de high beam. Het lijkt mij dat er een kortsluiting optreedt door de montage. Vraagje : Kan je probleemloos schakelen als de schakelaar verbonden is maar nog niet gemonteerd, dus als hij daar los bijhangt? Wat eventueel zou kunnen : dat de kunststof deels is verkoold, dan wordt deze in zekere mate elektrisch geleidend, maar dan moet het wel heel erg is . als het zo is kan je proberen de verkoolde oppervlakten proper te maken met een Dremel of zoiets.

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: GL1000 1975

Bericht door Frank Selen » 07 feb 2021, 18:15

Ik zie nu inderdaad bij het schakelaartje zelf de situatie zoals je beschrijft. Dus zo (schakeling getekend):

Afbeelding

Loshangend werkte het schakelaartje prima, dacht ook "opgelost" :D . Echter na monteren in het schakelhuis trad de kortsluiting op. Ik dacht te kunnen zien dat er een dun rookpluimpje uit de buurt van de contactpuntjes (zijn het sleepcontactjes?) kwam.
De verkoolde delen had ik al weg gevijld. Ook met tape en dunne plastic plaatjes geprobeerd te isoleren, maar zonder resultaat, en dan zou het ook geen veilige situatie worden.
Ik heb het idee dat indien de schakelaar precies in het midden staat (geen normale positie) wit en blauw (en dus alle drie de draden) met elkaar verbonden zijn. Die situatie levert geen kortsluiting op neem ik aan?
Ik ga nog eens proberen om het schakelaartje wat stabieler te krijgen, hangt namelijk een beetje los aan elkaar en meer te isoleren. Maar het liefst zou ik een nieuwe monteren, maar in de overzichten met onderdelennummers vind ik 'm niet als apart onderdeel terug.
Dank voor het meedenken!

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: GL1000 1975

Bericht door Bertrand » 07 feb 2021, 18:35

Frank,
Als het zou gebeuren dat in de middenstand alles met elkaar in verbinding komt, dan is dit niet normaal maar het vormt ook geen kortsluiting, enkel high en low beam zullen samen branden. Misschien is het maar een indruk? Heb je doorgemeten met de multimeter?
Als de zaak werkt als hij er los bijhangt dan moet het ook werken na montage maar je moet zeer goed opletten dat er geen contact komt met het metaal van het stuur of met andere draden. Spijtig dat we niet in elkaars buurt wonen anders zou ik eens langskomen om u te helpen.
Een nieuwe schakelaar vinden is inderdaad niet evident, ik had ook even snel gegoogeld en ik vind op hem niet zo direct.
Tweedehands zal je wel iets vinden ( ik heb op 2dehands.be wel eentje gezien ... op marktplaats staat er ééntje van een K3, daar zou je de schakelaar zelf moeten uithalen als hij al zou passen ... )

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: GL1000 1975

Bericht door Frank Selen » 07 feb 2021, 21:20

Bertrand schreef:
07 feb 2021, 18:35
Spijtig dat we niet in elkaars buurt wonen anders zou ik eens langskomen om u te helpen.
Dat zou leuk zijn, Bertrand!
Tweedehands op MP of 2dehands.be vind ik eigenlijk geen schakelaar.. ik neem aan dat je dan een heel schakelhuis bedoelt?

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: GL1000 1975

Bericht door Bertrand » 08 feb 2021, 07:38

Ik bedoel inderdaad het gehele schakelhuis, een losse schakelaar zal je niet zomaar vinden vrees ik.
Ik heb nog eens goed foto 4 bekeken ( zijaanzicht van de gemonteerde schakelaar ) :
volgende zaken zijn belangrijk :
contactoppervlakken moeten proper en glad zijn ( ik zie daar zwarte strepen .. zal inbranding zijn ...zo goed mogelijk wegkrabben en gladpolieren)
veertje moet zijn werk kunnen doen : het bewegend contact stevig aandrukken tegen de vaste contacten
het kogeltje moet zorgen dat de schakelaar goed inklikt in de beide posities, mag niet blijven staan ergens tussenin
de ruimte waar je de schakelaar in monteert ( de behuizing op het stuur dus ) moet ook proper zijn ( daar is toch geen verkoling merkbaar ? anders grondig wegfrezen met Dremel ) Kan je eens een foto nemen van de binnenkant van die behuizing en hoe de montage is?
Aangezien je geen rookpluim hebt als hij er los bijhangt is de schakelaar in principe OK blijf ik maar denken.

peter

Re: GL1000 1975

Bericht door peter » 08 feb 2021, 09:42

Van een honda cb750 four f2 bj 78 79 is dezelfde. Dus als je die ergens tegenkomt kan je die ook nemen. Zelfde onderdeel nr

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: GL1000 1975

Bericht door Frank Selen » 08 feb 2021, 10:32

Bertrand schreef:
08 feb 2021, 07:38
...contactoppervlakken moeten proper en glad zijn ...
..eens een foto nemen van de binnenkant van die behuizing en hoe de montage is...
Doe ik als het wat minder koud is, Bertrand, motor staat buiten onder afdak.
peter schreef:
08 feb 2021, 09:42
Van een honda cb750 four f2 bj 78 79 is dezelfde. Dus als je die ergens tegenkomt kan je die ook nemen. Zelfde onderdeel nr
Dank je voor de tip, Peter.

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: GL1000 1975

Bericht door Frank Selen » 13 feb 2021, 19:45

Frank Selen schreef:
29 jan 2021, 16:56
Ik zie nu ook dat er een draad ontbreekt. Dat komt overeen met het feit dat ik inderdaad maar één stand had van de koplamp. High en low geeft geen verschil. Het lijkt er op dat die hele draad ontbreekt, bij de schakelaar gaan er tien in en achter de dummytank komen er ook tien uit.
Bertrand schreef:
30 jan 2021, 10:34
Wat ik raar vind : een draad is afgeknipt aan de lichtschakelaar maar waar is die dan naartoe?
Bertrand schreef:
31 jan 2021, 10:21
Anderzijds heb ik op een eerdere foto een blauwe draad gezien die nergens is verbonden en eindigt op een zo'n rode "faston".
Ik zou denken dat die draad moet komen op de afgeknipte draad van de lichtschakelaar.
peter schreef:
07 feb 2021, 08:50
Misschien zit er ergens anders niet helemaal goed wat de kortsluiting veroorzaakt.
Ben het kleine schakelaartje aan het repareren, maar na alle berichten nogmaals gelezen te hebben, kan ik me voorstellen dat er inderdaad ergens met die blauwe draad van de high beam iets niet in orde is. De kortsluiting komt tot uiting op de plek waar het contact klein is, bij de contactpuntjes van de schakelaar. Het kleine, vierkante, koperen plaatje is heet geworden en daar zie ik rondom verkoling van het plastic.
Dat kan ook de reden zijn dat iemand die draad van de high beam gewoon helemaal heeft verwijderd, waarom zou je dat anders doen?
Kan ik nu die blauwe draad (met rood fastonstekkertje) controleren door door te meten?

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: GL1000 1975

Bericht door Bertrand » 14 feb 2021, 11:03

Frank,
We mogen oorzaak en gevolg niet verwarren.
Als de schakelaar er los bijhangt kan je probleemloos schakelen van low naar high beam ( klopt ? ) Zo ja : dan is de conclusie dat er verder niets mis is met de bedrading ( blauwe draad ) of de koplamp. Dan moet het toch te wijten zijn aan de (deels verkoolde ) schakelaar. Verkoolde isolatie wordt in zekere mate geleidend en zou zo dus , na montage op het stuur , een lek naar het metaal van het stuur kunnen veroorzaken, maar dan zou je verwachten dat de zekering er door gaat. Ofwel is het om dezelfde reden een overgangsweerstand en dan ontwikkelt zich op die plaats warmte met een rookpluim als gevolg maar zekering gaat er dan niet door en de lamp brand zwakker.
Je hebt dan een serieschakeling van de lamp en overgangsweerstand van de schakelaar. Het verhaal zal toch eindigen met een andere schakelaar denk ik .

Gebruikersavatar
Frank Selen
Berichten: 106
Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Tegelen, Noord-Limburg

Re: GL1000 1975

Bericht door Frank Selen » 14 feb 2021, 21:51

Bertrand schreef:
14 feb 2021, 11:03
Als de schakelaar er los bijhangt kan je probleemloos schakelen van low naar high beam ( klopt ? )
Daar twijfel ik nu aan, Bertrand, toen verdacht ik de schakelaar nog niet en heb de stand "high beam" misschien maar zo kort ingeschakeld dat er geen spoor (rookpluimpje) van kortsluiting optrad. En misschien was dat ook wel de eerste maal kortsluiting in de schakelaar.
Stel dat de storing is dat de blauwe draad (met rode stekkertje) ergens contact maakt met aarde, dan moet ik -om dat te testen- tussen deze draad bij rood stekkertje en de min van de accu nul Ohm meten (piepje)?
En stel ik wil -om die storing te omzeilen- de aansluiting op de koplamp direct aansluiten op de blauwe draad uit het schakelaartje op het stuur, dan heb ik geen verbinding meer met de "resistor assembly". Dit onderdeel zie ik in het elektrisch schema aangesloten met de blauwe draad van de high beam. Waar dient dit onderdeel voor (om stroomsterkten te verminderen?) en vind ik het terug achter de dummytank??

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: GL1000 1975

Bericht door Bertrand » 15 feb 2021, 16:03

Frank,
Zoals eerder gezegd: als er ergens een kortsluiting zou zijn, dan gaat er onherroepelijk een zekering sneuvelen en dit is niet het geval.
Laten we even een paar stappen terugkeren tot het punt dat de draden aan de schakelaar losgemaakt waren en je had een extra blauwe draad naar de schakelaar gelegd. Als je nu de blauw-witte draad ( + 12 V ) verbindt met de witte draad dan brandt de low beam, als je de blauw-witte draad verbindt met de ( bijgelegde) blauwe draad dan brandt de high beam. Als dit klopt dan heb je geen enkel probleem met de bedrading, dan zit het probleem puur in de schakelaar.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten