GL1000 1975
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Re: GL1000 1975
Het wordt nu wel echt hobby, he Bertrand. Gewoon omdat het leuk is :
In deze stand is High beam ingeschakeld. Door de schakelaar is de 12 V aanvoer via de twee contacten verbonden met de blauwe draad, High beam.
Prima, maar wat er volgens mij verder gebeurt: de voorste van die twee contacten zie je nog op de foto. Daar staat natuurlijk 12 Volt op. Verbonden via sleepcontact en de veer naar het kogeltje. Kogeltje drukt weer tegen het huis. Dit huisje zit vastgeschroefd in het schakelaarhuis op het stuur. Dit huis en stuur heeft massa, dus naar mijn idee kortsluiting.
In deze stand is High beam ingeschakeld. Door de schakelaar is de 12 V aanvoer via de twee contacten verbonden met de blauwe draad, High beam.
Prima, maar wat er volgens mij verder gebeurt: de voorste van die twee contacten zie je nog op de foto. Daar staat natuurlijk 12 Volt op. Verbonden via sleepcontact en de veer naar het kogeltje. Kogeltje drukt weer tegen het huis. Dit huisje zit vastgeschroefd in het schakelaarhuis op het stuur. Dit huis en stuur heeft massa, dus naar mijn idee kortsluiting.
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: GL1000 1975
Dag Frank. Te snel verstuurd, mijn bericht was onvolledig.
Mooie duidelijke foto. Zoals je het beschrijft lijkt het inderdaad een kortsluiting. De weg die de stroom volgt klopt volgens uw redenering maar de vraag is : hoe kan dit nu? De stroom gaat via veertje en kogeltje naar de massa ipv de lamp op het eerste zicht.
Die behuizing ( twee helften ) is toch zeker metaal? Bij mijn K3 is dit het geval.
Ik heb nog eens een vorige foto bekeken met de losse onderdelen van de schakelaar. Er is toch geen onderdeeltje verloren gegaan?
Ik zou zo denken dat het brugcontact geen contact mag maken met het veertje.
Ken je eens een detailfoto maken van het contactbrugje? Dan moet je hem wel terug even uit elkaar halen ....
Is dit volledig metaal of zit daar een stukje isolatiemateriaal op bevestigd?
Nooit opgeven!
Mooie duidelijke foto. Zoals je het beschrijft lijkt het inderdaad een kortsluiting. De weg die de stroom volgt klopt volgens uw redenering maar de vraag is : hoe kan dit nu? De stroom gaat via veertje en kogeltje naar de massa ipv de lamp op het eerste zicht.
Die behuizing ( twee helften ) is toch zeker metaal? Bij mijn K3 is dit het geval.
Ik heb nog eens een vorige foto bekeken met de losse onderdelen van de schakelaar. Er is toch geen onderdeeltje verloren gegaan?
Ik zou zo denken dat het brugcontact geen contact mag maken met het veertje.
Ken je eens een detailfoto maken van het contactbrugje? Dan moet je hem wel terug even uit elkaar halen ....
Is dit volledig metaal of zit daar een stukje isolatiemateriaal op bevestigd?
Nooit opgeven!
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Re: GL1000 1975
Behuizing is zeker metaal, aluminium denk ik. Je hebt me wel aan het denken gezet, zeer waarschijnlijk zat er in de originele situatie in dit -nu- ongewenste stroomcircuit ergens een onderbreking door isolatie. Waarschijnlijk tussen sleepcontactje (contactbrugje) en veertje. Ik was in eerste instantie aan het denken om het schakelaartje met een kunststof schroefje in het huis te monteren, maar een kunststof schroefje zal niet sterk genoeg zijn denk ik.
Voor de stevigheid, maar natuurlijk als eerste voor isolatie heb ik nu tweecomponentenlijm gebruikt om het sleepcontactje te bevestigen aan het veertje. Veertje hangt aan een speld om te voorkomen dat het naar beneden zakt en alsnog contact maakt met het sleepcontactje.
Morgen, na uitharding eerst meten of en inderdaad geen contact is.
Voor de stevigheid, maar natuurlijk als eerste voor isolatie heb ik nu tweecomponentenlijm gebruikt om het sleepcontactje te bevestigen aan het veertje. Veertje hangt aan een speld om te voorkomen dat het naar beneden zakt en alsnog contact maakt met het sleepcontactje.
Morgen, na uitharding eerst meten of en inderdaad geen contact is.
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: GL1000 1975
Dag Frank,
Dit lijkt mij een goede oplossing, ik ben benieuwd als het nu zal werken. Ik had gisteren nog eens zitten zoeken naar een detailtekening van die schakelaar maar niets gevonden.
Dit lijkt mij een goede oplossing, ik ben benieuwd als het nu zal werken. Ik had gisteren nog eens zitten zoeken naar een detailtekening van die schakelaar maar niets gevonden.
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Re: GL1000 1975
Schakelaartje gemonteerd in het schakelaarhuis en toch (met contact uit) in eerste instantie met de multimeter gemeten dat er contact is tussen huis en draden van de high en low beam
Geen idee hoe dat kan, kan me niet bedenken waar er contact zou kunnen zijn. Schakelaartje weer tweemaal gedemonteerd en gemonteerd en geen contact meer gemeten! Contact aan, licht aan, high en low beam, alles werkt, geen kortsluiting, geen rookpluimpje. Heb ik in eerste instantie dan gewoon verkeerd gemeten? Ik ga er maar van uit.
High beam heeft 50 Watt, dat zou betekenen 4,2 Ampère. Ik lees dat de koplamp gezekerd is met een zekering van 10A. Die kan ik niet vervangen door 5A neem ik aan?
Geen idee hoe dat kan, kan me niet bedenken waar er contact zou kunnen zijn. Schakelaartje weer tweemaal gedemonteerd en gemonteerd en geen contact meer gemeten! Contact aan, licht aan, high en low beam, alles werkt, geen kortsluiting, geen rookpluimpje. Heb ik in eerste instantie dan gewoon verkeerd gemeten? Ik ga er maar van uit.
High beam heeft 50 Watt, dat zou betekenen 4,2 Ampère. Ik lees dat de koplamp gezekerd is met een zekering van 10A. Die kan ik niet vervangen door 5A neem ik aan?
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: GL1000 1975
Frank,
In de eerste plaats : mijn gelukwensen, de zaak is opgelost.
Nu wat betreft uw meting : wat je meet is te verklaren. Wat je meet is de weerstand van de gloeilamp want de draden zijn verbonden aan de schakelaar en de lamp is aanwezig in het circuit. In theorie zou je voor een 50 Watt lamp een weerstand van 2,88 Ohm moeten meten ( 12V / 4,16 A =2,88 Ohm ) In de praktijk zal je dit dus niet meten maar slechts enkele tienden van een Ohm. Dit is omdat je meet met koude gloeidraad. Bij warme gloeidraad is dit vele malen hoger. Dit geeft dus gedurende een fractie van een seconde een piekstroompje bij het aanschakelen. Daarom behoudt je dus best die 10 Amp. zekering.
Ik ben blij dat ik kon helpen om het probleem op te lossen. Nog veel succes en hopelijk niet te veel elektrische problemen meer.
In de eerste plaats : mijn gelukwensen, de zaak is opgelost.
Nu wat betreft uw meting : wat je meet is te verklaren. Wat je meet is de weerstand van de gloeilamp want de draden zijn verbonden aan de schakelaar en de lamp is aanwezig in het circuit. In theorie zou je voor een 50 Watt lamp een weerstand van 2,88 Ohm moeten meten ( 12V / 4,16 A =2,88 Ohm ) In de praktijk zal je dit dus niet meten maar slechts enkele tienden van een Ohm. Dit is omdat je meet met koude gloeidraad. Bij warme gloeidraad is dit vele malen hoger. Dit geeft dus gedurende een fractie van een seconde een piekstroompje bij het aanschakelen. Daarom behoudt je dus best die 10 Amp. zekering.
Ik ben blij dat ik kon helpen om het probleem op te lossen. Nog veel succes en hopelijk niet te veel elektrische problemen meer.
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Re: GL1000 1975
Goed om te horen Bertrand, en heel erg bedankt voor je hulp en je geduld!
Kwam tijdens het testritje een paar collega's tegen, even toeteren.. oh nee geen claxon. Steeds als ik iets aanpak en loshaal gaat er wel iets defect. Begrijpelijk na 45 jaren, dus steeds maar aanpakken en verbeteren. Dat zal wel een tijdje zo blijven, totdat alle fragiele zaken verbeterd zijn. Dus nu eerst de claxon en de koppelingsschakelaar maken... en hopelijk niet te veel elektrische problemen meer.
Re: GL1000 1975
Zoals ik zei "een fiets met heeeeeel veel werk"
Veel suc6!!
Grt
Veel suc6!!
Grt
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: GL1000 1975
Frank,
Gezien de voorgeschiedenis zal de oorzaak vermoedelijk ergens rond de drukknop zitten, nog eens de zaak open maken daar en bekijken. Anderzijds : heb je één of twee claxons? Als je er maar één hebt dan zou de claxon zelf de oorzaak kunnen zijn, die oude dingen durven als eens haperen. Een flinke tik er tegen kan al helpen of eens draaien aan het instelschroefje. Een eenvoudige diagnose : verbind de draden van de claxon even met een testlampje, dan weet je of het probleem ligt aan claxon of elders ( drukknop of bedrading ). Terug veel succes gewenst met de zoektocht , zo leer je uw fiets door en door kennen ....
Gezien de voorgeschiedenis zal de oorzaak vermoedelijk ergens rond de drukknop zitten, nog eens de zaak open maken daar en bekijken. Anderzijds : heb je één of twee claxons? Als je er maar één hebt dan zou de claxon zelf de oorzaak kunnen zijn, die oude dingen durven als eens haperen. Een flinke tik er tegen kan al helpen of eens draaien aan het instelschroefje. Een eenvoudige diagnose : verbind de draden van de claxon even met een testlampje, dan weet je of het probleem ligt aan claxon of elders ( drukknop of bedrading ). Terug veel succes gewenst met de zoektocht , zo leer je uw fiets door en door kennen ....
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Re: GL1000 1975
Ik vind het wel mee vallen, de motorfiets is qua basis prima, zeer grote beurt gehad en controle bij een Goldwingspecialist.
Dank je!Veel suc6!!
Weer een stekkerverbinding in de dummytank, opgelost! Koppelingsschakelaar is besteld bij CMSNL.
Ja mooi he!..zo leer je uw fiets door en door kennen ....
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Re: GL1000 1975
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: GL1000 1975
Ziet er erg goed uit met zo'n origineel zadel. Een origineel zadel vind je bijna nooit meer ... je hebt daar echt een koopje gedaan denk ik , nou ja .. koopje ... je zal daar wel de prijs voor betaald hebben. Ik zoek al lang een origineel zadel voor mijn K3, ook nergens nog te vinden. En nu wachten op mooi lenteweer en rijden maar. Hopelijk zijn de meeste probleempjes opgelost nu. Good Luck.
- Frank Selen
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 22 nov 2020, 17:25
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Tegelen, Noord-Limburg
Re: GL1000 1975
Dank je, Bertrand. Ik ben ook blij met het zadel, weer meer een echte GL1000. Helaas geen zadel met van die gestikte blokjes, maar even goed tevreden:
Ik kan bij Hensmotoren wel een keer even voor je kijken. Zo'n zadel als ik nu heb was er maar een volgens mij, wel zo'n "King and queen-zadel". Weet niet of je daar interesse in hebt.
Ik kan bij Hensmotoren wel een keer even voor je kijken. Zo'n zadel als ik nu heb was er maar een volgens mij, wel zo'n "King and queen-zadel". Weet niet of je daar interesse in hebt.
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
- Type Goldwing: GL1000
- Locatie: Roeselare (België)
Re: GL1000 1975
Dag Frank. Zo'n King and Qeen-zadel had ik vroeger en is reeds een paar jaar vervangen door een gewoon zadel, weliswaar een K0-model. Daarom zoek ik een K3-zadel ( met die gestikte blokjes ) . Ik weet er ergens eentje te koop maar ik twijfel nog gezien de vraagprijs ... . Is dat van u origineel Honda, staat het logo er nog op aan de achterzijde?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast