Lastig starten GL1000

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 24 sep 2022, 09:56

Ik had deze week terug even tijd om mij te verdiepen in het lastig starten en sputterend doortrekken vanaf 2000 rpm. Begonnen met de componenten van de ontsteking nog eens door te meten. Daarbij kwam ik tot de constatatie dat wanneer ik de bobines wilde doormeten via de bougiekappen, ik soms op een oneindige waarde uitkwam. Ik heb dan even de bougiekappen open gemaakt en de 5000 Ohm-weerstanden gecontroleerd. De waarden varieerden tussen 4200 en 5300 Ohm dus dit is aanvaardbaar. Blijkbaar geven die niet steeds zo'n goed contact bij het doormeten. Ik overweeg om 4 nieuwe XD05F kappen van NGK te monteren om latere miserie uit te sluiten. Verder ben ik eens van nul gestart om de ontsteking juist te zetten volgens de Honda service manual. Deze keer erg veel tijd aan besteed, is echt mm-werk. Toch vast gesteld dat de onderbreker van cilinders 3+4 echt niet goed stond. Ik heb zelf een testzoemer gemaakt omdat dit beter werkt dan een lampje vind ik. ( je KIJKT naar de merktekens en je HOORT het schakelpunt ) . Ook vastgesteld dat voor cilinders 1 en 2 er een verschil zit tussen de twee merktekens. Als je juist zet voor het ene streepje , zit je er wat naast voor het tweede streepje. Dit is een fenomeen waar ik al eerder van gehoord heb, dus de beste oplossing zou zijn : split the difference. Cilinders 3 en 4 hebben dit blijkbaar niet. Na opstart had ik een enorme verbetering, draait nu perfect op mooi rond op 1000rpm. Blijft zelfs mooit draaien op 500rpm. Doortrekken vanaf 2000 rpm is ook nagenoeg perfect. Blijft het lastig starten na weken stilstand maar dat is een ander probleem.

Plaats reactie