Lastig starten GL1000

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Goldiefan » 14 aug 2020, 22:35

👍
Dank Peter, als ik geroyeerd word als forum lid weet ik mij gesteund door een èchte vriend, :-)

Gebruikersavatar
25 jaar k2
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
Type Goldwing: GL1000
Locatie: IJmuiden

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door 25 jaar k2 » 15 aug 2020, 10:35

Twee Jeroen want er is geen woord aan gelogen :)

Gerard
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 13424
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Dinteloord

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door RonalT » 15 aug 2020, 11:11

Goldiefan schreef:
14 aug 2020, 22:35
👍
...geroyeerd word als forum lid...
Je zou niet de eerste zijn. :lol: :lol:
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

And there is no better teacher than experience (Christain Horner)

peter

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door peter » 15 aug 2020, 14:36

Erik is de dictator van het forum dus bepaald dat heel democratisch. Zoals ik Erik ken zal hij het met ons eens zijn, sterker nog hij zal ons steunen in onze strijd 😂😂

Gebruikersavatar
director
Berichten: 3916
Lid geworden op: 22 mar 2006, 16:13
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Volkel
Contacteer:

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door director » 15 aug 2020, 21:26

Natuurlijk steun ik jullie in de strijd :?

Als ik het goed begrijp;
Oude motoren hebben zelden nog een gebruiksaanwijzing, dus doe je het op gevoel en ervaring. Daarnaast gooi je er dure benzine in en lopen ze beter.
Vervang "motoren" door "vrouwen" en "benzine" door "wijn" en het klopt ook :shock: :shock:
Groeten uit Volkel,
Erik Windmeijer
oprichter van www.goldwingforum.nl

Mijn motorhistorie sinds 1985:
Verkocht: 1985, Honda CX500, (bj 1980); 1990, Honda CM400t; 1998, Yamaha XS 400 SE, (bj 1980); 2000, Honda CX500, (bj 1983); 2004, BMW K75RT, (bj 1990); 2005, Honda Goldwing 1200 Asp, (bj 1985); 2017, Yamaha XV 535, (bj 1987); 2011, Honda Goldwing 1500 Asp, (bj 1989), 2019, Honda Goldwing 1800, (bj 2002)
In bezit:
2017, Oldwing (voor mijn oude dag)
2022, Honda CB350 Four, bj 1975
2018, Honda CB500 Four, bj 1975
2023, Honda Goldwing Tour DCT, bj 2018

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 30 aug 2020, 09:05

Gisteren nog even het volgende gedaan : met volle tank, kraan open en de uitgang van de benzinepomp losgemaakt en zoals ik dacht : er komt geen druppel benzine door. Dus de benzinepomp laat bij niet-draaiende motor niets door. Dwz het maakt niets als je start met een volle tank of een bijna lege tank. Als je de werking van dergelijke mechanische pomp even nader bestudeert dan is het ook logisch. Daarom is er volgens mij ook een gewone benzinekraan gebruikt en geen vacuumkraan, dit zou overbodig zijn.
Daarna heb ik even het debiet van de pomp getest ( weliswaar in vrije uitloop ) : op 10 sec. had ik 110 mL. Dit is dus gezien het erg lage toerental tijdens het starten een meer dan behoorlijke hoeveelheid en zelfs 4 droge carburatoren zouden snel vol moeten zijn dacht ik zo.
Ik heb de laatste maal volgetankt met Shell V-power en een paar dagen later gestart met de choke volledig uitgetrokken, dus tot je de gashendel een millmetertje ziet meedraaien : na drie startpogingen van 5 seconden sloeg de motor aan. Daar valt mee te leven, misschien ben ik te kritisch, het blijft een motorfiets van maar dan 40 jaar
De werking van de chokekleppen heb ik ook gecontroleerd als volgt : een inlaatbocht weggenomen zodat ik in een carburator kon kijken. De werking van de chokeklep kan je pas goed zien als je de gasschuif iets naar boven duwt met een schroevendraaier. Dan had ik door dat al dat werk niet hoeft.
Als je links en rechts de kruiskoppeling tussen chokeklep-assen observeert dan weet je genoeg, als die mooi synchroon meedraaien is alles OK. Als er eventueel een klep komt vast te zitten dan merkt je dat niet tijdens het uittrekken van de chokeknop aangezien de beide chokeassen "spring-operated" zijn.
Groetje iedereen, Bertrand

Goldiefan
Berichten: 369
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Goldiefan » 30 aug 2020, 11:47

Interessante observatie die 110 cc in 10 seconden. Liet je de motor lopen met of zonder de bougies er in? Op basis van jouw experiment zou je inderdaad kunnen veronderstellen dat gebrek aan brandstof geen probleem zou moeten zijn. Toch is dat zo: ik heb ervaring met 2 GL-1000's: na de winterstop is een snelle start uitsluitend mogelijk wanneer je manueel de vlotterkamers vult. Verder: zie Randankk filmpje: het eerst op 2 cylinders lopen waarbij pas later de andere twee er bij komen wijst er op dat het systeem langzaam wordt gevuld. Blijkbaar is de dynamiek van een echte koude start anders dan de testsomstandigheden. We weten in ieder geval dat je pomp het goed moet doen. Ik weet niet of je te kritisch bent, mijn ervaring is dat een GL-1000 die regelmatig wordt gebruikt onmiddelijk moet starten.
En tenslotte kan het ook niet een carburatie probleem zijn .....

GL1000LTD
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 aug 2020, 15:50

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door GL1000LTD » 30 aug 2020, 12:15

Ik kan enkel maar vertellen wat de ervaringen met mijn GL1000 zijn in de hoop dat iemand geholpen is.
Mijn GL1000K2 start na een kwart toer, zelfs na een weekje of twee stilstaan.
Chokeknop uit en effe vasthouden en eens de motor goed pakt duw ik de choke langzaam in en hou hem aan de praat met een beetje gas.
Daarna gewoon wegrijden.
De motor staat wel in een warme garage en dat scheelt een pak.
Het duurt best lang eer zo'n watergekoelde boxer van om en bij de 110 kilogram een beetje opgewarmd is...
Een goed afgestelde ontsteking (nog steeds contactpuntjes op de mijne), zorgvuldig gesynchroniseerde carburatoren (een goed gesync'te GL1000 loopt zijdezacht!) en last but not least, een verse krachtige accu (ik gebruik steeds druppellader) zijn al een stap in de goede richting.
Ik heb ook wel last met starten als de motor een paar weken stil heeft gestaan om de reden die je zelf aanhaalt.
Dan is het starten om de 4 vlotterkamers vol te krijgen, en dat is met de mechanische benzinepomp niet zo evident.
De benzinekraan is inderdaad (gelukkig) niet vacuumbediend (zoals op de latere CBX zescilinder).
Dan neem ik het luchtfilter er effe uit en spuit wat WD40 (brake cleaner is niet zo aangewezen wegens heel schraal en olie oplossend) in de inlaatcollector en VROEM.
Ikzelf heb nog geen probleem ondervonden met de chokewerking en moet je daar het antwoord schuldig blijven.
Bougies durven na lange stilstand ook wel eens "vet slaan" door het lange starten (onverbrande benzine/olie).
Dan is het schudden op twee of drie cilinders en PATS BOEM-geluiden uit de uitlaat tot alle 4 de ovens branden ;-)
Heb wel de startmotor reeds grondig gereinigd, de collector zat vol koolstof.
Anker, rotor en collector mooi gereinigd, een likje lagervet op de lagers en het scheelde wel.
De motor werd kwistig rondgedraaid en kwam dus sneller op ontstekingstoerental.
De witte porceleinen "pick-up spoel" of ballast resistor (tussen de ontstekingsbobijnen) is bij mij ook ooit de boosdoener geweest bij slecht starten en belabberd lopen op stationair en lage toeren, maakte soms wel en dan niet contact.
Deze was gebarsten aan één van de aansluitingen en werkte dus maar af en toe mee.
Goed de aansluitingen van bobine en ballast resistor checken + effe doormeten (moet +/- 3ohm zijn, dacht ik).
Anderzijds zou bij defecte ballast resistor de motor afslaan na het starten, net alsof hij wil aanslaan maar na loslaten startknop valt hij uit.
Lekkende vlotternaalden (float valves) of ongelijke vlotterniveau's kunnen ook voor slecht startgedrag zorgen.
Voorts zijn de CV-carburatoren vrij probleemloos in gebruik.
Air cut off valve (membraan + veertje tussen twee voorste carburatoren) en alle rubber slangetjes zijn bij mij ook reeds vervangen.
Hopelijk ben je hier wat mee!

Succes,

Bart

DonvanVliet
Berichten: 702
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door DonvanVliet » 30 aug 2020, 18:12

Accepteer maar dat ie wat rottig start als je er niet elke dag mee rijdt. Het zijn nou eenmaal ouwe fietsen
Haal je bougies eruit en stop ze in de doppen na een lange stilstand. Starten een tijdje tot je benzine ruikt. Bougies er in en knallen maar. Wel is het zo dat als de startmotor iets mankeert wil die lastiger aanslaan omdat die dan nogal wat spanning weghaalt. Zet er een nieuwe op als het enigzins kan.

peter

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door peter » 31 aug 2020, 10:03

Leuk om te lezen dat velen een half uurtje sleutelen aan hun motor voor het starten, bougies eruit voor het starten, luchtfilter eruit voor het starten of de vlotterkamers eerst vol laten lopen met benzine. Het is volgens mij geen kwestie van leeftijd van de motor, toen ze nieuwer waren bestond hetzelfde probleem alleen was er heen internet dus hoorde je er niks over :lol:

Ik druk gewoon op de startknop tot ze zelfstandig loopt en dan hoppa lekker rijden. Belangrijker is gewoon goede olie, goede benzine (geen e10 ) en effe de tijd geven om op te warmen.

Gebruikersavatar
25 jaar k2
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 102
Lid geworden op: 10 dec 2015, 12:33
Type Goldwing: GL1000
Locatie: IJmuiden

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door 25 jaar k2 » 31 mar 2021, 17:05

ik ben weer wat wijzer geworden in het slechte starten:)
bij de gl 1000 zit de choke kabel aangesloten op carb 3 tussen carb 3 en carb 1 zit een verbindings asje
waartussen een veertje zit voor de overbrenging uit te lijnen.
in mijn geval blijft de choke klep van carb 1 dus mooi open staan want het asje draait niet mee en dus slecht starten als gevolg.
ik ga nu proberen het met wd 40 eerst los te weken maar in het ergste geval is het veertje afgebroken wat ook niet onoverkomelijk is :)
Bertrand mijn tip in deze kijk bij jou eens goed na of alle choke kleppen mee komen zo niet denk ik dat gangbaar maken voor jou en mij de oplossing is :)
ik hoop het hier ooit te lezen :)

PS het asje is koper kleurig de blanke as is het gassysteem die moet je dus niet hebben even de bougie kabels verwijderen en je zit hem zo zitten

Gerard
eenmaal een Wing nooit meer een ander ding.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 02 apr 2021, 07:58

Dag Gerard,
Ik heb daarnet nog eens alles op dit vlak gecontroleerd : alle asjes van de chokekleppen draaien mooi mee.
Een tijd geleden had ik cilinder 1 al eens als volgt gecontroleerd : inlaatbocht demonteren, gasklep open trekken en dan zie je de chokeklep zitten en kan je zien werken.
Misschien moet ik dit als ultieme test eens doen voor de andere 3 cilinders ook.
Ik was trouwens van plan om nog eens de carburatoren te demonteren om het probleem van het haperend acceleren te bekijken. Dit fenomeen doet zich enkel voor tussen 1000 en 3000 rpm , daarna trekt hij perfect hard door. Misschien is er ook ergens een verband met het lastig starten.

peter

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door peter » 02 apr 2021, 09:13

Bertrand schreef:
02 apr 2021, 07:58
Ik was trouwens van plan om nog eens de carburatoren te demonteren om het probleem van het haperend acceleren te bekijken. Dit fenomeen doet zich enkel voor tussen 1000 en 3000 rpm , daarna trekt hij perfect hard door. Misschien is er ook ergens een verband met het lastig starten.
Haperen kan liggen aan de gasschuiven die niet lekker omhoog komen. Bij mij was er 1 cilinder die niet lekker mee kwam onder de 3000 toeren. Ik heb van die cilinder de deksel van de carburateur gehaald en de gasschuif inclusief deksel eens goed gepolijst. Er zat wat aanslag in die ik op die manier er uit kreeg. Daarna de boel weer in elkaar gezet en het probleem was weg.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 03 apr 2021, 20:05

Bedankt voor de tip Peter, ik ga dit zeker in gedachte houden. Het fenomeen is pas ontstaan na revisie van de carburatoren met de Randak-kit. Een Honda technieker heeft mij er ook eens op gewezen dat enkele carburatordeksels 180° gedraaid zaten, normaal is dit geen probleem maar je weet maar nooit ... het gaat daarbinnen over microns...

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Lastig starten GL1000

Bericht door Bertrand » 13 apr 2021, 20:53

Peter,
Vandaag heb ik de carburatoren eens gedemonteerd en open gemaakt. Alles zag er nog perfect clean uit, nergens vervuiling, aanslag of afzetting, ik had ze twee jaar geleden al eens volledig gereviseerd. Ik heb die twee deksels 180 ° gedraaid zodat ze nu staan zoals op de tekening in de shopmanual. Ik merk echter tijdens de testrit geen verbetering, die lichte hapering tussen 2000 en 3000 toeren blijft, voor de rest rijdt hij prima. Ik blijf denken dat het een carburatieprobeem is of zou het toch iets met de ontsteking kunnen te maken hebben. Het zijn nog de originele ontstekingsspoelen, dus 42 jaar oud. Iemand ervaring mee?

Plaats reactie