Koppakkingen

Technische vragen, tips, trucs, enz.
DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Koppakkingen

Bericht door DonvanVliet » 09 apr 2020, 18:08

Ik kom nog uit de tijd dat je alleen maar OEM pakkingen kon krijgen. Zijn die pakkingen nog te krijgen? Of is er een goed alternatief.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Koppakkingen

Bericht door Bertrand » 06 okt 2020, 11:13

Dag Don,
In verband met koppakkingen : heb je dit intussen al zelf gedaan?
Bij mijn K3 denk ik dat het zover is. De laatste maanden veel damp uit één uitlaat bij koude start ... ging weg bij warme motor.
Volgende gedaan : begin juni waterreservoir op max. niveau gebracht en gemarkeerd.
Vandaag kleine plasjes bruin water op de vloer, niveau gecheckt en is gezakt tot bijna op min.
Waterspoor langs de uitlaat van cilinder 3 en druppel hangt er nog aan.
Ik heb het nog nooit gedaan maar ik probeer sedert vele jaren elk probleem zelf op te lossen, dit is net het boeiende van de zaak.
Welke koppakkingen best nemen?
Wat met eventueel vlakken?
groeten
Bertrand
Afbeelding

Afbeelding

GL1000LTD
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 aug 2020, 15:50

Re: Koppakkingen

Bericht door GL1000LTD » 08 okt 2020, 21:46

Mannen,

Ik heb de mijne inmiddels ook reeds allebei vervangen.
Is weer een paar jaartjes geleden, ik zweer bij originele pakkingen!
Indertijd aangekocht bij cmsnl.
Beide cilinderkoppen laten vlakken, gelijk de kleppen netjes gerodeerd en nieuwe distributieriemen erop.
Cilinderkopbouten eveneens vervangen.
Na een poosje deze opnieuw een beetje aangetrokken.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Koppakkingen

Bericht door DonvanVliet » 08 okt 2020, 22:06

Die koppakkingen heb ik zelf gedaan van mijn gl1000 die ik toen had. Is wel ongeveer 30 jaar geleden. Ook de koppen laten vlakken toen etc. Het is geen hogere wiskunde maar als je een beetje inzicht hebt is het te doen. Zorg dat je een manual bij de hand hebt.
Meteen alles aanpakken in dat gebied. Klepseals, riemen en wat je nog meer tegenkomt.
Controleer de koppen goed op scheuren.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Koppakkingen

Bericht door Bertrand » 09 okt 2020, 18:07

Bedankt Bart en Don voor de info. H
Hoe heeft zich de defecte pakking bij geuit bij jullie?
Ik denk dat het bij mij een begin is, de damp uit de uitlaat en de druppels aan uitlaat 3 zijn niet anders te verklaren dacht ik zo, éénmaal op temperatuur is het weg.
Maar vooraleer ik open maak wil ik vrij zeker zijn.

Riemen zijn nog recent, klepseals zou ik ook vervangen.
Zijn de pakkingen van CMSNL origineel Honda denk je?

grts
Bertrand

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Koppakkingen

Bericht door DonvanVliet » 09 okt 2020, 18:11

Bij mij spoot de koelvloeistof uit het expansievaatje.

GL1000LTD
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 aug 2020, 15:50

Re: Koppakkingen

Bericht door GL1000LTD » 09 okt 2020, 18:38

Bertrand,

Toen ik inmiddels een 11 jaar terug de koppakkingen veranderde, waren dit originele Honda pakkingen.
Ze zaten in de originele verpakking met de Honda partnrs. erop.
Ik vermoed dat je ze nog steeds kan krijgen en anders zou ik toch maar bij de gekende handelaars te rade gaan.
Een koppakking is een cruciaal onderdeel.
Ik ben tot op heden zeer tevreden bij CMSNL.

Bij mijn GL1000 kwam er witte rook uit de beide uitlaten, en dit bij zomers weer.
Van condensatie kon dus weinig sprake zijn en het water in het expansievaatje begon te borrelen.
Bovendien liep ie niet zo lekker meer.

De GL1000 heeft nog een ander fenomeen en dat is blauw/witte rook onmiddelijk na het starten, maar dan eerst hoofdzakelijk aan de linker kant.
Dit komt doordat er een klein beetje olie in de linker verbrandingskamers kan komen als de motor lange tijd op de zijstandaard heeft stilgestaan.
De olie verbrandt bij het starten en dit gaat snel over.
Uiteraard is de uitlaat U-vormig (balanspijpen) waardoor de rook of waterdamp snel uit de beide uitlaten te zien is.
Ook durven de dichtingen van de kleppendeksels wel eens olie lekken langs onder.
Hierdoor komt er soms olie op de onderste uitlaatbochten of zelfs op de grond (druppel olie).

Bart

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Koppakkingen

Bericht door Bertrand » 25 nov 2020, 20:50

Deze week de uitlaten gedemonteerd om beter te zien van welke kant het probleem zou komen. Damp en druppels kwamen dus enkel van de rechter kant.
Cilinderkop gedemonteerd en er was wel degelijk iets mis met de pakking.
Ik ben nu bezig met alles proper te maken, klepzittingen eveneens terug mooi glad geslepen ( manueel .. met stok en zuignap )
Vraagje: zou ik die andere kant ook meenemen, daar is ( voorlopig ) geen probleem mee.
Bertrand

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Koppakkingen

Bericht door DonvanVliet » 25 nov 2020, 21:16

Alletwee doen.

Bertrand
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 aug 2019, 17:19
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Roeselare (België)

Re: Koppakkingen

Bericht door Bertrand » 28 nov 2020, 10:03

Hoe moet ik die buiging van de cilinderkop nu juist bepalen. Volgens de manual is de service limit : 0,1 mm.
Ik meet op de lange zijde met een rechte lat en diktevoeler.
Midden is hoogste punt dus links en rechts 0,1 mm lager max.?
Als ik de lat aandruk links dan heb ik rechts bijgevolg 0,2 mm.
Ik heb de pakkingen voor de zekerheid origineel bij een Honda dealer besteld, ze zijn dus blijkbaar nog origineel verkrijgbaar, wel eens stuk duurder dan aftermarket.

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Koppakkingen

Bericht door DonvanVliet » 28 nov 2020, 12:03

Ik zou ze lekker even laten vlakken.

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Koppakkingen

Bericht door koltd » 05 dec 2020, 22:59

K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Koppakkingen

Bericht door DonvanVliet » 06 dec 2020, 10:15

Zelf gefabriceerd? Nog nooit gezien trouwens. Beinvoed dat niet de koeling?

koltd
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 366
Lid geworden op: 16 jul 2008, 23:00
Type Goldwing: GL1000
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Re: Koppakkingen

Bericht door koltd » 06 dec 2020, 22:19

Nee zitten ook koelkanalen in
En er Rijden al vele Gl 1000/1100/1200 mee rond
K0
K1
K2
K3/Z
LTD
Plain Jane 1100
Plain Jane 1200
http://www.classicwingsonwheels.nl

DonvanVliet
Berichten: 699
Lid geworden op: 02 jun 2007, 19:24
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Den Briel

Re: Koppakkingen

Bericht door DonvanVliet » 07 dec 2020, 10:05

Ik zie het nut er niet van. Het blok gedeelte mankeert meestal niks. De koppen kan je simpel een beetje laten vlakken. Als je goeie koppakkingen hebt en je houdt je aan de aanhaalinstucties etc. heb je dat soort "verbeteringen" niet nodig. Er kunnen wel koelkanalen in die blokjes zitten maar de koelcapaciteit is altijd een stuk minder.

Plaats reactie