schudden van de motor

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
andreolie
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jul 2016, 17:22
Type Goldwing: GL1000

schudden van de motor

Bericht door andreolie » 21 jul 2017, 21:41

rijdt nu sinds een jaar op een GL 1000 K3 zoveel als ik tijd heb.........bij hogere snelheden -boven de 140km- begint de motor te schudden/vlinderen,zwabberen ........is er iemand bekend met dit fenomeen of hoort dat bij motoren van deze generatie ?

Gebruikersavatar
tiny
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 sep 2011, 19:04
Type Goldwing: GL1200
Locatie: kaatsheuvel

Re: schudden van de motor

Bericht door tiny » 22 jul 2017, 11:03

ik heb dat ook weleens gehad, bij lag het aan de banden.
levensgevaarlijk, voor mij alleen maar goede banden erop. :)
koffie??????

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: schudden van de motor

Bericht door Cas » 22 jul 2017, 11:26

Ik had de GL1000 indertijd nieuw gekocht bij de dealer, was de eerste Goldwing die uitkwam. Helaas een mislukte poging van Honda want het was levensgevaarlijk om met dat ding lange snelle bochten te rijden op de snelweg. Ik heb de GL1000 vrij snel terug verkocht aan de dealer en heb de opvolger bestelt, de GL1100. Daar heb ik nog wel een half jaar op moeten wachten maar dat was een echte Goldwing, sturen als een scheermes.

Afbeelding
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6731
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: schudden van de motor

Bericht door peter » 22 jul 2017, 17:06

Krijgen we weer het bekende verhaal.
Kan liggen aan;
  • balhoofdlagers
    Wiellagers
    Achtervorklagers
    Versleten voorvorkbussen
    Banden
    Banden spanning
    Doorgerotte framebuis (demontabele)
    Doorgerotte framebuis (hoofdstandaard)
    Blok los in je frame
Er zijn vast nog wel meer dingen te verzinnen maar begin eens met dit te controleren
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P
In de garage: gl1800 (07), gl1000ltd (76), cb750four f2 (78), bmw z4 3.0 (03).

Gebruikersavatar
Cas
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 okt 2016, 17:47
Type Goldwing: GL1800

Re: schudden van de motor

Bericht door Cas » 22 jul 2017, 17:31

Mijn GL1000 was splinternieuw.

https://allesopdemotor.nl/de-honda-gold ... evaarlijk/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://allesopdemotor.nl/motorfietsen- ... egligging/" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere ochtend zeg ik tegen mijn Wing: "niemand heeft ooit zoveel van iemand gehouden als ik van jou!"

Gebruikersavatar
RonalT
Berichten: 11953
Lid geworden op: 11 okt 2007, 09:45
Type Goldwing: GL1500
Locatie: Dinteloord

Re: schudden van de motor

Bericht door RonalT » 22 jul 2017, 18:03

Vergis je niet, de genoemde artikelen zijn geschreven in een tijd dat de motoren technisch veel beter waren.
Je moet de motoren uit de jaren 70-80 in het perspectief van die tijd zien. Het vermogen en de cilinderinhoud was in korte veel te sterk toegenomen. Frame en vering konden dat inderdaad niet bijhouden. Nu roept iedereen dat het toen gevaarlijk was, maar toen was het 'gewoon zo'..

We waren toen niet beter gewend en natuurlijk was iedereen aan het werk om deze machines beter te maken.....
Groeten, RonalT


Kijk in de evenementen kalender wat er dan te doen is

Op zoek naar een mooie kentekenplaathouder of andere leuke gadgets? Klik hier!

Ondervinding is de optelsom van alles wat je ooit vekeerd hebt gedaan

Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6731
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: schudden van de motor

Bericht door peter » 22 jul 2017, 21:59

Het kon ook echt wel beter dan beschreven. Ik heb een tijdje een K1 gehad en dat was een ex rijkspolitie motor met de bekende Glaser kuip. Bij deze hadden ze voorvork op lucht gezet en die was met een metertje af te lezen. Ook de achterveren waren vervangen voor s&w schokbrekers en die werkte ook op lucht. tevens zat er een stuurdemper op. Ik kan je garanderen dat deze motor destijds gewoon volgas kon zonder een centje pijn en ook best wel strak stuurde.

Bijgaand een foto van mijn eerste wing.
Afbeelding


Het origineel:
Afbeelding
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P
In de garage: gl1800 (07), gl1000ltd (76), cb750four f2 (78), bmw z4 3.0 (03).

Blacky
Berichten: 323
Lid geworden op: 27 sep 2008, 23:28
Locatie: Woensdrecht

Re: schudden van de motor

Bericht door Blacky » 30 jul 2017, 08:25

Heb ook een K3 gehad. Deed dat ook bij hogere snelheden,. stond de achtervering iets te hard afgesteld.
Wat niet rijdt staat stil..

andreolie
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 jul 2016, 17:22
Type Goldwing: GL1000

Re: schudden van de motor

Bericht door andreolie » 30 jul 2017, 19:50

Blacky schreef:Heb ook een K3 gehad. Deed dat ook bij hogere snelheden,. stond de achtervering iets te hard afgesteld.
Ga 23 augustus naar de goldwing specialist in Renswoude om o.a de cab. te synchroniseren. zal daar vragen wat de mogelijkheden/oorzaken bij deze fiets zijn !


Your browser does not support drag'n'drop file uploads.Please use the fallback form below to upload your files like in the olden days.Your browser does not support drag'n'drop file uploads.Please use the fallback form below to upload your files like in the olden days.Your browser does not support drag'n'drop file uploads.Please use the fallback form below to upload your files like in the olden days.

Plaats reactie