Primaire ketting klappert

Technische vragen, tips, trucs, enz.
Plaats reactie
motionz
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jun 2017, 16:21

Primaire ketting klappert

Bericht door motionz » 30 jun 2017, 16:55

Ben bezig met een aankoop van een GL1000 K3 waar de primaire ketting duidelijk hoorbaar klappert wanneer deze heel lage toeren draait.
is dit normaal of moet aan iets rampzaligs denken?
Las ook dat er een kettingspanner voor de primaire ketting op hoort te zitten? de verkoper vertelde dat er geen kettingspanner op zit. Wat is wijsheid?

Gebruikersavatar
peter
Winnaar "show your wing" fotowedstrijd
Berichten: 6731
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54
Type Goldwing: GL1800
Locatie: Velden noord limburg

Re: Primaire ketting klappert

Bericht door peter » 30 jun 2017, 17:36

Als alle cilinders netjes hun werk doen hoor je hem bijna niet. Oorzaken kunnen zijn vervuilde carbureurs, niet synchroon, kleppen niet goed afgesteld, de ontsteking niet goed afgesteld of vervuilde bougies.
Het luistert redelijk nauw bij de gl1000.

Zeker weten dat je geen bigend lager hoort :?:
Kijk eens op mijn site voor meer nonsens en motoren. :P
In de garage: gl1800 (07), gl1000ltd (76), cb750four f2 (78), bmw z4 3.0 (03).

motionz
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jun 2017, 16:21

Re: Primaire ketting klappert

Bericht door motionz » 01 jul 2017, 15:10

Stationair toerental stond zeer laag afgesteld alleen dan is het hoorbaar.
Klinkt mij als een klapperende ketting, bigendlagers lijken mij meer bonkend geluid te geven.?

Zit er in een GL geen kettingspanner voor de primaire ketting?

Goldiefan
Berichten: 355
Lid geworden op: 10 mei 2010, 19:55
Type Goldwing: GL1000
Locatie: Groningen

Re: Primaire ketting klappert

Bericht door Goldiefan » 04 jul 2017, 19:59

Hier is heel veel informatie over op het internet. Als nieuwe GL1000 eigenaar moet je zeker de website van Randall Washington kennen, heel veel goede informatie.


http://www.randakksblog.com/tips-on-buy ... ed-gl1000/" onclick="window.open(this.href);return false;


2. Engines – GL1000 are stone cold dependable in terms of internal engine component reliability. Honda engineers overbuilt the engine internals, so well-cared for bikes routinely rack up prodigious mileage totals with minimal issues beyond routine maintenance. Still, it’s a wise practice to do a compression test before purchase.
There is no provision on the early engines for controlling slack in the primary chain. With wear, these can cause a characteristic diesel like “rattle.” This nuisance noise appears at idle and disappears under load. It is of no real concern and can be controlled through accurate tune-ups with special attention to ignition timing and carb synchronization.

Plaats reactie