Pagina 1 van 2

achterrem

Geplaatst: 19 feb 2017, 17:07
door andreolie
Beste gl 1000 rijders........ben aan het sleutelen geweest met o.a de achterrem (stepje lager, rempedaal verbogen/aangepast en zo nog wat voor een voor mij betere houding van de benen)......als ik flink op het rempedaal trap dan moet toch de remkracht zo groot kunnen zijn dat het achterwiel blokkeert ?
Met de hand kan ik dan het wiel niet draaien, maar zittend op de motor achter remmend vindt er weinig vertraging plaats.
Wat is jullie ervaring (blokken zijn goed, ontlucht)

met groet Andreolie

Re: achterrem

Geplaatst: 19 feb 2017, 18:58
door peter
Daar zal je echt flink voor moeten trappen. Je hebt een intergraal remsysteem waarbij je met de voetrem ook 1 voorschijf bedient. De handrem bedient de andere schijf in je voorwiel.

Re: achterrem

Geplaatst: 19 feb 2017, 19:08
door GL-1800
Maar niet bij n 1000........Heeft de gewone ouderwetse boerenrem...2 voor, 1 achter zonder toestanden..gelukkig!!, verder zou ik niet eens WILLEN dat de achterrem blokkeert. Als je de voorrem aanspreekt en dan de achterste erbij zal ie vast....blokkeren bij stevig induwen. Kantelpunt vooras.... :D

Re: achterrem

Geplaatst: 19 feb 2017, 19:19
door peter
:lol: :lol: :lol: ik had niet gezien dat het een 1000 betrof. Klopt inderdaad normale remmen dus.
Het hele remsysteem voor de gl1000 is redelijk onder bemeten. Je moet flink je best doen om wat rubberstrepen te trekken. Ik weet niet hoe slecht jou fiets remt maar nieuwe olie, remblokken en stalenleidingen schelen wel. Daar van uit gegaan dat de remklauwen in top staat zijn en anders ook die eens reviseren.

Re: achterrem

Geplaatst: 19 feb 2017, 22:30
door Pep
Ik denk ook dat de remslang zelf het probleem is zoals Peter al aangaf. Bij mijn GL1000 was de remslang inwendig zo opgezwollen door de ouderdom dat de binnenleiding geen olie meer doorliet. Ik heb nu stalen remleidingen zowel voor als achter en dit is een enorm verschil.

Re: achterrem

Geplaatst: 20 feb 2017, 20:46
door andreolie
Pep schreef:Ik denk ook dat de remslang zelf het probleem is zoals Peter al aangaf. Bij mijn GL1000 was de remslang inwendig zo opgezwollen door de ouderdom dat de binnenleiding geen olie meer doorliet. Ik heb nu stalen remleidingen zowel voor als achter en dit is een enorm verschil.
Ga stalen leidingen bestellen en laat nog horen hoe deze bevallen.

Heeft er iemand al eens creatief een rembekrachtiger opgebouwd (ga zoeken of dit uberhaubt kan)....andreolie

Re: achterrem

Geplaatst: 21 feb 2017, 01:30
door GL-1800
ik zou daar met plezier op reageren maar........waarom dan nu weer n rembekrachtiger....Leg s uit als je wilt.. :D

Re: achterrem

Geplaatst: 21 feb 2017, 09:15
door peter
Als ik al iets zou veranderen zou ik geen bekrachtiger nemen, dan ben je bijna verpicht om ook abs te monteren en dat wordt wel heel ingewikkeld.
Wat eventueel wel kan is andere remklauwen monteren van een moderne fiets dat is dan een kwestie van nieuwe montage brackets maken zodat het past op de vorkpoten. De bijbehorende remcilinder op het stuur zetten en remmen als een dolle. Of een andere voorvork monteren incl de onderpoten van een sportmotor. Een en ander pasmaken is makkelijker dan het wiel uitvinden.

Re: achterrem

Geplaatst: 21 feb 2017, 21:30
door andreolie
GL-1000 schreef:ik zou daar met plezier op reageren maar........waarom dan nu weer n rembekrachtiger....Leg s uit als je wilt.. :D
Nou ja die bekrachtiger....bij mijn laatste rit in 2016 voor een rotonde onderuit gegaan doordat ik voor te hard remde (achter deed weinig) om toch nog op tijd te stoppen voor een auto die voorrang had..........de gl van mij remt van achter niet (oke ga remleidingen vervangen).............is maar een idee dat boven kan drijven. De volgende quote geeft al aan at het éenvoudiger' kan........maar eerst de leidingen vervangen zodra ik die binnen heb.

Re: achterrem

Geplaatst: 22 feb 2017, 10:05
door RonalT
Probleem is niet dat er achter te weinig geremd wordt, maar bij lage snelheid remt je motor voor te hard. Daardoor ga je onderuit.
Bij lage snelheid heb je voor te weinig druk op je voorvork.

Re: achterrem

Geplaatst: 22 feb 2017, 10:57
door Cas
Andreolie heeft verkeerd op de situatie geanticipeerd.
De snelheid waarmee hij de rotonde naderde was te hoog en hij is te laat begonnen met remmen, daardoor moest hij een noodstop maken.
Als je een noodstop moet maken grijp je instinctief altijd meteen naar de voorrem en het resultaat was een blokkerend voorwiel.
In een dergelijke situatie maakt ABS net het verschil tussen wel of niet overeind blijven.
De oorzaak van dergelijke ongevallen ligt vrijwel altijd bij de mens en maar zelden bij de techniek.

Re: achterrem

Geplaatst: 22 feb 2017, 11:27
door GL-1800
Het toverwoord...anticiperen. Toch...overkomt het n ieder gewoon...

Re: achterrem

Geplaatst: 22 feb 2017, 11:35
door Cas
Overkomt ons allemaal.
Vroeger met mijn GL1000, midden in de nacht in Essen in een hoosbui en een spekglad wegdek ook een noodstop moeten maken...........voorwiel kwijt.
Je wordt er alleen maar wijzer van.

Re: achterrem

Geplaatst: 22 feb 2017, 15:30
door GL-1800
Voorwiel kwijt?? Had je m niet vast gezet.... :lol: :lol: Gekheid. Noodstoppen zijn gewoon kloten, zeker met n motorfiets. Want...hoe krijg je t in je hoofd om eerst t gewicht, inveren dus, naar voren te krijgen, ofwel druk op t wegdek, en dan pas tot t maximaal mogelijke te vertragen. Eigenlijk wat RonalT beschrijft, t is wel n feit!! Ik heb lang......geleden n rijopleiding gedaan hierin en da s leuk en vooral nuttig!! Voor max remmen? Achter NIET gebruiken mits...er iemand achterop hangt.....T zou n onderdeel moeten worden bij de rijlessen....als t al niet zo is inmiddels.... :wink: Hard rijden....makkelijk, maar dan..Da s bijna kunst!!!

Maar goed, t hoofd verteld in dat soort gevallen wel s andere dingen helaas.....Begrijpelijk...

Re: achterrem

Geplaatst: 22 feb 2017, 16:49
door RonalT
Diverse types van onze Gold Wings reageren anders doordat de voetrem ook een schijf voor bedient. De handrem bedient de andere schijf.
Dus maximaal remmen doe je door zowel met je voet als hand te remmen en als je voorwiel zwaar op het asfalt drukt de remdruk opvoeren.

En inderdaad, als je in een reflex gaat remmen maak je een goede kans om te snel de rem in te knijpen en daardoor is je voorwiel nog te licht en blokkeert het wiel te gemakkelijk. Oeps.... :o