Hallo iedereen.
Weet iemand hoeveel speling op de eindoverbrenging nog normaal is?
Ik vind daar nergens waarden over.
Als ik de eerste versnelling induw, dan kan ik het achterwiel ( naar mijn mening ) teveel bewegen.
Op de omtrek gemeten kan ik het wiel 7 cm heen en weer bewegen. ( omgerekend zou dat ongeveer 12° zijn )
Die speling / backlash begin ik vervelend te vinden.
Het is natuurlijk de som van alle spelingen vanaf wielas tot in de versnellingbak.
Ik merk verder niets van abnormale geluiden die zou wijzen op slijtage.
Gaat dus over K3 met 140.000 KM
Kan iemand van jullie even vergelijken met jullie motor?
Ik kleef een stuk tape op de rijvlak van de band en maak twee merktekens tegenover een vast referentiepunt.
Bertrand
Speling eindoverbrenging
- Frank Selen
- Type Goldwing: GL1000
Re: Speling eindoverbrenging
Hallo Bertrand, ik meet op de manier zoals jij aangaf een speling van 5,5 centimeter. K0 uit 1975 met 51.000 (of 151.000
) kilometer op de teller.
-
DonvanVliet
- Type Goldwing: overig
Wiel er uit halen. Cardanknobbel demonteren van de achterbrug. En dan eens kijken hoe de vertanding eruit ziet op dat rondsel van je cardan en die getande bus in je achterbrug. Die zit met een seegerring bevestigd op je aandrijfas.
Aandrijfas zelf kan ook slecht zijn op de kruiskoppeling. Cardan inwendig denk ik niet als dat altijd netjes in de olie heeft gedraaid maar je kan het uitsluiten

Aandrijfas zelf kan ook slecht zijn op de kruiskoppeling. Cardan inwendig denk ik niet als dat altijd netjes in de olie heeft gedraaid maar je kan het uitsluiten

-
Bertrand
Bedankt Frank om dit even bij uw motor te vergelijken.
Bedankt Don voor uw info.
Dit zal een klusje worden voor de winter denk ik.
Bedankt Don voor uw info.
Dit zal een klusje worden voor de winter denk ik.
-
Bertrand
Na eens goed de illustratie te hebben bekeken die Don meegaf denk ik dat ik weet waar die vrij grote speling vandaan komt. De primaire ketting rammelt al jaren nogal,een gekend euvel bij de GL1000, maar verder niet zo erg. Die is dus wat gerokken/versleten. Eenmaal warm is het getik over. Dus volgens mij komt die vrij grote speling die ik vaststel hoofdzakelijk door de speling op de primaire ketting. Naarmate ik een versnelling hoger schakel wordt de speling steeds kleiner omdat de overbrengingsverhouding stelselmatig anders wordt. Klopt mij veronderstelling een beetje?